Laihdutus säästöliekillä
Onko kenelläkään kokemuksia säästöliekillä laihduttamisesta? En haluaisi purkaa säästöliekkiä vielä, koska en jaksa odottaa vuotta, että pääsen uudelleen kokeilemaan laihduttamista. Säästöliekin purkaminenhan on vähintään useita kuukausia kestävä prosessi.
En tiedä kauanko säästöliekkiä on jatkunut. En nimittäin ole edes paljon enemmän syödessäni laihtunut vähentämällä syömistä. Ja jos lisään syömistä, lihon välittömästi. Eli please älkää ehdottako enemmän syömistä. Sillä tavalla olen vain lihonut ennalleen. En ole vielä ajatellut purkaa säästöliekkiä.
Jotenkin olen onnistunut laihduttamaan lähes 10 kg, mutta painon putoaminen on nyt loppunut täysin. Ensin vähensin kalorimäärää 1600:een, mitään ei tapautunut, vaikka juoksin ja kävelin päivittäin. Lopulta laihdutus on käynnistynyt vain syömällä alle 1000 kcal päivässä, olen syönyt vain sen verran. Lasken kalorit tarkasti.
Eli siis vaihtoehtona on ilmeisesti vähentää syömistä edelleen, koska n. 1000kcal määrällä en enää laihdu. Ajattelin, että laihdutan ensin normaalipainoon, ja sitten kun on ”varaa” lihoa hieman, voin alkaa purkamaan säästöliekkiä.
Vai onko tämä laihdutus tuomittu epäonnistumaan?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen.
Mulle kävi tosin niin että kun olin monta kuukautta kituuttanut niin jotain tapahtui kropassa ja tuntui että aineenvaihduntani vilkastui. Laihtuminen nopeutui.
Kuinka tarkkaan tiedät syöväsi joka päivä sen max 1000 kaloria?
Epäilen että välillä syöt enemmän ja siksi paino ei putoa tasaisesti vaan tulee takapakkia ja sen takia tuntuu että paino tippuu hitaasti.Juot ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi?
Aamulla tyhjään mahaan vettä noin puoli litraa? Päivän mittaan niin että ihan vähintään 2 litraa menee?
3 litraa kun juon itse päivässä niin huomaan että se on hyvä mutta usein en noin paljoa muista juoda.
Olen nyt kaksi viikkoa pitänyt erittäin tarkkaa ruokapäiväkirjaa. Itse asiassa tuo 1000kcal on jopa liioiteltu määrä. Useimpina päivinä olen syönyt alle 1000kcal. Olen yrittänyt juoda kyllä enemmän, mutta täytyisi varmaan sitä vielä lisätä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki ei ole kuin yhden voileivän verran päivässä. Sellaisen tutkimuksen olen nähnyt. Vaikutus oli noin 200 kcal vuorokaudessa. Sen verran elimistö kykenee vähentämään peruskulutusta. Joten sen yhden voileivän verran laihdutus hidastuu mahdollisen säästöliekin vaikutuksesta.
Kaikki tuollaiset "en laihdu ollenkaan kun säästöliekki" on ihan höpönpöppöä. Jokainen laihtuu - ihan varmasti - kun syö tarpeeksi vähän. Oli säästöliekkiä tai ei. Kaikissa nälänhädissä ja kriiseissa jolloin ruokaa ei vaan kertakaikkiaan ole saatavilla on jokainen laihdunut. Ihan jokainen.
En tiedä onko kyse säästöliekistä, vai erittäin huonosta aineenvaihdunnasta. No kai sitten vaan vähennän syömistä edelleen.
Mitään "säästöliekkiä" ei ole edes olemassa. Tietysti aineenvaihdunta jossain vaiheessa hidastuu, jos energiaa saadaan päivässä vain minimaalinen määrä, mutta kyllä se paino silti putoaa niin kauan kun kehossa on yhtään ylimääräistä rasvaa tai lihasta. Montako ylipainoista ihmistä olette nähneet yhdessäkään dokumentissa, joka on kuvannut vankileirien vankeja? Mitään järkeä tuollaisessa kituuttamisessa ei tosin ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitään "säästöliekkiä" ei ole edes olemassa. Tietysti aineenvaihdunta jossain vaiheessa hidastuu, jos energiaa saadaan päivässä vain minimaalinen määrä, mutta kyllä se paino silti putoaa niin kauan kun kehossa on yhtään ylimääräistä rasvaa tai lihasta. Montako ylipainoista ihmistä olette nähneet yhdessäkään dokumentissa, joka on kuvannut vankileirien vankeja? Mitään järkeä tuollaisessa kituuttamisessa ei tosin ole.
Eli aineenvaihduntani vain on 1000 kcal päivässä normaalisti ?
Niin, eli pitää vaan vähentää syömistä.
Ap
Onko tehty mitään tutkimusta, että geenit ohjaisivat aineenvaihdunnan hidastumaan yhtäkkiä radikaalisti ?
Nimittäin kolmekymppisenä lihoin yhtäkkiä vuodessa 20 kg. Sama kävi myös lähisukulaiselleni tuon ikäisenä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei varmasti ole. Lasket syömäsi kalorit väärin tai jätät jotain laskuista pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko tehty mitään tutkimusta, että geenit ohjaisivat aineenvaihdunnan hidastumaan yhtäkkiä radikaalisti ?
Nimittäin kolmekymppisenä lihoin yhtäkkiä vuodessa 20 kg. Sama kävi myös lähisukulaiselleni tuon ikäisenä.
Ap
Kukaan ei liho yhtäkkiä ja yllättäin vuodessa 20 kiloa. Kyllä siinä saa syödä jo reilusti enemmän kuin kuluttaa.
Ehkä kannattaisi nyt vain lopettaa se laihduttaminen ja syödä kunnolla mutta terveellisesti useampi kuukausi ja katsoa sitten tilannetta uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä laihdutin 5 kg kalorilaskurin avulla. Laitoin sinne joka suupalan. Olen pedantti ihminen, eli takuulla grammalleen tuli merkittyä. Silti painon pudotus pysähtyi kolmen kuukauden jälkeen.
En ota kantaa syyhyn, totean vain, että ap voi hyvin olla oikeassa.
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kukaan ei liho yhtäkkiä ja yllättäin vuodessa 20 kiloa. Kyllä siinä saa syödä jo reilusti enemmän kuin kuluttaa.
Eiköhän kyse ole siitä, että aineenvaihdunta muuttui, eikä itse tajua muutosta ennenkuin liian myöhään.
Minulle tuo muutos tuli 36-vuotiaana. Silloin piti opetella syömään vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä on juuri se mitä suurin osa epäilee. En jaksaisi tähän enää vastata miljoonatta kertaa.
Miten voi jättää laskuista jotain pois, jos ei edes syö paljon mitään ja laittaa kaikki tarkasti ylös? Vai valehteleeko ruokapakkaukset kalorimäärän?
Esimerkiksi jonain päivänä olen juonut vain vettä ja kahvia. Mistä niitä piilokaloreita tulee? Maidosta?? Sama rasvaton maitopurkki kesti monta päivää. Yhdessä maitopurkissa on 330 kcal. Eli vaikka olisin käyttänyt sen koko purkin kahviin päivässä, en olisi saanut päivässä mitenkään juotua sitä yli kulutukseni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen.
Mulle kävi tosin niin että kun olin monta kuukautta kituuttanut niin jotain tapahtui kropassa ja tuntui että aineenvaihduntani vilkastui. Laihtuminen nopeutui.
Epäilen että välillä syöt enemmän ja siksi paino ei putoa tasaisesti vaan tulee takapakkia ja sen takia tuntuu että paino tippuu hitaasti.Juot ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi?
Aamulla tyhjään mahaan vettä noin puoli litraa? Päivän mittaan niin että ihan vähintään 2 litraa menee?
3 litraa kun juon itse päivässä niin huomaan että se on hyvä mutta usein en noin paljoa muista juoda.Olen nyt kaksi viikkoa pitänyt erittäin tarkkaa ruokapäiväkirjaa. Itse asiassa tuo 1000kcal on jopa liioiteltu määrä. Useimpina päivinä olen syönyt alle 1000kcal. Olen yrittänyt juoda kyllä enemmän, mutta täytyisi varmaan sitä vielä lisätä.
Ap
Miten on paino tippunut nyt kahden viikon aikana jos todella olet joka päivä syönyt max 1000 kaloria?
Säästöliekkiä ei ole olemassakaan.
Jos laihdut, et enää kuluta yhtä paljon, ja laihtuminen hidastuu sen takia.
Tai jos laihdutat sellaisella tavalla mikä vie lihakset, silloinkin aineenvaihdunta hidastuu.
Minäkin suosittelen pätkäpaastoa. Jos sillä et laihdu, kokeile sitä, että välillä syöt, välillä et syö mitään. Esim. ADF on tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen.
3 litraa kun juon itse päivässä niin huomaan että se on hyvä mutta usein en noin paljoa muista juoda.Olen nyt kaksi viikkoa pitänyt erittäin tarkkaa ruokapäiväkirjaa. Itse asiassa tuo 1000kcal on jopa liioiteltu määrä. Useimpina päivinä olen syönyt alle 1000kcal. Olen yrittänyt juoda kyllä enemmän, mutta täytyisi varmaan sitä vielä lisätä.
Ap
Miten on paino tippunut nyt kahden viikon aikana jos todella olet joka päivä syönyt max 1000 kaloria?
Vain 1 kg. Tiedän, että 0,5kg viikossa on ihan ok tahti. Mutta nyt vaan painon putoaminen on pysähtynyt kokonaan. Monta päivää paino on jo pysynyt täsmälleen samassa.
Ap
Nyt tulee ex-syömishäiriöisen juttua. Eli niille jotka sanovat säästöliekin olevan huuhaata, niin ei kutsuta sitä sillä nimellä jotta vältämme faktoja latelevien mielipiteet. Kun olet pitkään niukoilla kaloreilla, keho alkaa pikkuhiljaa sammuttamaan tiettyjä toimintoja jotta peruselintoiminnot voidaan taata. Syke saattaa hidastua, hiukset eivät kasva, haavat eivät parane, itselläni loppuivat lisäksi kuukautiset enkä esimerkiksi hikoillut vaikken ollut vaikeasti alipainoinen. Keho ei kyennyt enää lämmittämään itseään, sillä energia kului kaikkeen muuhun. Kun kroppa saa ravintoa, se tarttuu siihen kiinni täysin erilailla kuin normaalissa tilanteessa eikä laihtuminen hetkellisesti mene laskennallisen kaavan mukaan. Esimerkiksi jokainen anorektikko tunnistanee tämän. Sen takia myös sieltä kuuluisilta keskitysleireiltä selvisi sentään jotain porukkaa hengissä, kiitos tämän ilmiön "säästöliekin".
Mutta asiaan, ajatusmallisi siitä että syöt "sitten kun" ei tule auttamaan sinua siihen lopputulokseen johon haluat. Jospa koittaisit nyt pitää tämän painosi niin että nostat kokeellisesti kaloreita pikkuhiljaa viikkotasolla? Haluan vielä sanoa sen etten halua kannustaa ap:ta kituuttamaan ja näin ex-syömishäiriöisen silmin meno on jo keikahtanut pimeälle puolelle.
sÄÄSTÖLIEKKI on vain debiilin perdseessä
Miinuskaloreita kannattaa olla sellainen 500-600 kcal päivässä ja syödä tarpeeksi kuitua ja proteiinia sekä välttää lisättyä sokeria ja ylenmääräistä hedelmien syöntiä. Pitäisi painon tippua. Liiku myös kohtuullisesti päivittäin.
Käyttäjä40104 kirjoitti:
Nyt tulee ex-syömishäiriöisen juttua. Eli niille jotka sanovat säästöliekin olevan huuhaata, niin ei kutsuta sitä sillä nimellä jotta vältämme faktoja latelevien mielipiteet. Kun olet pitkään niukoilla kaloreilla, keho alkaa pikkuhiljaa sammuttamaan tiettyjä toimintoja jotta peruselintoiminnot voidaan taata. Syke saattaa hidastua, hiukset eivät kasva, haavat eivät parane, itselläni loppuivat lisäksi kuukautiset enkä esimerkiksi hikoillut vaikken ollut vaikeasti alipainoinen. Keho ei kyennyt enää lämmittämään itseään, sillä energia kului kaikkeen muuhun. Kun kroppa saa ravintoa, se tarttuu siihen kiinni täysin erilailla kuin normaalissa tilanteessa eikä laihtuminen hetkellisesti mene laskennallisen kaavan mukaan. Esimerkiksi jokainen anorektikko tunnistanee tämän. Sen takia myös sieltä kuuluisilta keskitysleireiltä selvisi sentään jotain porukkaa hengissä, kiitos tämän ilmiön "säästöliekin".
Mutta asiaan, ajatusmallisi siitä että syöt "sitten kun" ei tule auttamaan sinua siihen lopputulokseen johon haluat. Jospa koittaisit nyt pitää tämän painosi niin että nostat kokeellisesti kaloreita pikkuhiljaa viikkotasolla? Haluan vielä sanoa sen etten halua kannustaa ap:ta kituuttamaan ja näin ex-syömishäiriöisen silmin meno on jo keikahtanut pimeälle puolelle.
Ei millään pahalla, mutta ylipainoisen elimistö, ja anorektikon jolla ei ole rasvaa eikä lihaksia elimistö toimivat taatusti ihan eri tavalla. Joten ei ole hedelmällistä verrata niitä keskenään.
Jos saa koko ajan ravintoa, elimistön korjaustoiminnot ei ehdi käynnistyä. Jos ei saa ravintoa juuri ikinä, tietyssä pisteessä elimistö lakkaa toimimasta. Mutta se on kiinni elimistön vararavinnon määrästä.
Mutta syömishäiriön saaminen ei ole herkkua, joten ollaan varovaisia siellä, olipa laihtumiskeino mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Miinuskaloreita kannattaa olla sellainen 500-600 kcal päivässä ja syödä tarpeeksi kuitua ja proteiinia sekä välttää lisättyä sokeria ja ylenmääräistä hedelmien syöntiä. Pitäisi painon tippua. Liiku myös kohtuullisesti päivittäin.
Ok. Eli vähennän 500 kcal:iin, koska nyt ylläpidän painoa 1000 kcal:lla?
Ap
Säästöliekki ei ole kuin yhden voileivän verran päivässä. Sellaisen tutkimuksen olen nähnyt. Vaikutus oli noin 200 kcal vuorokaudessa. Sen verran elimistö kykenee vähentämään peruskulutusta. Joten sen yhden voileivän verran laihdutus hidastuu mahdollisen säästöliekin vaikutuksesta.
Kaikki tuollaiset "en laihdu ollenkaan kun säästöliekki" on ihan höpönpöppöä. Jokainen laihtuu - ihan varmasti - kun syö tarpeeksi vähän. Oli säästöliekkiä tai ei. Kaikissa nälänhädissä ja kriiseissa jolloin ruokaa ei vaan kertakaikkiaan ole saatavilla on jokainen laihdunut. Ihan jokainen.