mikä kiire nuorilla on perustaa perhe?
Muutetaan muutaman kuukauden sisään yhteen ja mennään vuoden sisään naimisiin. Lapsia tulee alle vuoden sisällä suhteen alkamisesta.
Tällästä olen huomannut omissa tutuissa. Itse olen vasta 23-vuotias ja ei oo tullu mieleenkään muuttaa poikaystävän kanssa yhteen, vaikka pari vuotta ollaankin seurusteltu. Lapsistakin sen verta puhetta ollut, että aikasintaa 35-vuotiaana.
Kommentit (79)
Kaverit jotka 20-23v hankkiutuivat raskaaksi ovat kaikki nyt kolmekymppisenä eronneet, osa toisella kierroksella ja yksi jopa kolmannella. Kaikki ovat vääntäneet mukuloita jo monelle miehelle.
Faktahan on se, että yleensä amisväki hankkii lapset nuorina...lähes lapsina. Ihmiset jotka haluavat kouluttautua lisääntyvät yleensä lähempänä 3-kymppiä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:23"]
Muutetaan muutaman kuukauden sisään yhteen ja mennään vuoden sisään naimisiin. Lapsia tulee alle vuoden sisällä suhteen alkamisesta.
Tällästä olen huomannut omissa tutuissa. Itse olen vasta 23-vuotias ja ei oo tullu mieleenkään muuttaa poikaystävän kanssa yhteen, vaikka pari vuotta ollaankin seurusteltu. Lapsistakin sen verta puhetta ollut, että aikasintaa 35-vuotiaana.
[/quote]
Oon ihan samassa tilanteessa kun sä. Mua kiinnostaa hankkia lapsia vasta n.35v. Sen sijaan tosi monella kaverilla on 23-vuotiaana jo lapsia ja mies, omakotitaloa yms. Ne sitten jotenkin ihmettelee tätä mun asennetta. Mutta antaa ihmetellä! Ehkä joillakin on vaan erilaiset toiveet elämästä. Itse haaveilen vaan eri jutuista kuin tavis perhe-elämästä pienellä paikkakunnalla. En väheksy sitä, mutta se ei ole unelmani.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta... Millaista epätaviselämää mahdat elää?
Ite en kans ymmärrä et mikä kiire on ? Jos oot vaikka 20v niin aikaa hankkia lapsia on vaikka kuinka kauan. .Miksi kiirehtiä?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:16"]
Ite en kans ymmärrä et mikä kiire on ? Jos oot vaikka 20v niin aikaa hankkia lapsia on vaikka kuinka kauan. .Miksi kiirehtiä?
[/quote]
Mistä sen tiedät mikä aika kelläkin on? Voi joutua vaikka kohdunpoistoon tai muuhun...Eikä lapsia tipu. Nykyään on totuttu sellaiseen elämään, että lähes kaikki on omassa päätösvallassa ja oman tahdon varassa, mutta ei se niin aina mene. Se kannattaa muistaa. Toki lääketiede auttaa hyvin paljon verrattuna aiempiin aikoihin.
Olen sitä mieltä että kukin tehköön miten tahtoo, eikä puutu toisten tekemisiin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:24"]
Mitäs pahaa siinä sitten on jos perustaa perheen nuorena? Minusta ihmiset voi tehdä tässä asiassa ihan niin kuin itse haluavat, joku haluaa nuorena, joku vanhempana, joku ei ollenkaan.
Meillä on perustettu perhe nuorena ja lapset hankittu esim. ennen opintoja ja uraa. Meille ollut erittäin hyvä ratkaisu. Jollekin muille ei olisi.
[/quote]
Vai niin. Milläköhän te sitten rahoititte syömisen, vuokran, lasten tavarat, vaatteet jne. Jatkanko listaa? Vai ennen uraa ja kouluja! Sehän on hieno juttu tietysti, jos oot okei sen kanssa, että sun lisääntyminen tulee rokottamaan Suomen valtiota. Rahaa kato riittää, tehkää vaan pentujan ennekun ois varaa pitää niitä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:24"]
Mitäs pahaa siinä sitten on jos perustaa perheen nuorena? Minusta ihmiset voi tehdä tässä asiassa ihan niin kuin itse haluavat, joku haluaa nuorena, joku vanhempana, joku ei ollenkaan.
Meillä on perustettu perhe nuorena ja lapset hankittu esim. ennen opintoja ja uraa. Meille ollut erittäin hyvä ratkaisu. Jollekin muille ei olisi.
[/quote] Juuri näin. Ehtii vielä toisen ja kolmannenkin kerran pitää häät ja tehdä uusia rakkauslapsia, kun nuorena aloittaa
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:24"]
Mitäs pahaa siinä sitten on jos perustaa perheen nuorena? Minusta ihmiset voi tehdä tässä asiassa ihan niin kuin itse haluavat, joku haluaa nuorena, joku vanhempana, joku ei ollenkaan.
Meillä on perustettu perhe nuorena ja lapset hankittu esim. ennen opintoja ja uraa. Meille ollut erittäin hyvä ratkaisu. Jollekin muille ei olisi.
SE este on, että nämä perhettä leikkivät EIVÄT yleensä kykene elättämään perhettään, vaan tulevat muiden veronmaksajien rahapussille. Selvittäkää, kuinka paljon tenavat maksavat esim. Englannissa, niin panisitte jäitä siinne..vähintää 30-vuotiaiksi.
No huhhuh! Tää on pelottavaa, just ne asiat mitä mietin itseksi jännästi muuntautuu av:n aloituksiksi jonkun muun tekemänä. Oon syntyny 92, ja tuntuu että kaikki on jo kihloissa ja menossa naimisiin. Jännäksi tän tekee se, että kaikkien näiden parisuhteisiin liittyy pettämistä, valehtelua ja alkoholin ja erityisesti pilven väärinkäyttöä. Silti se naimisiin meneminen tuntuu olevan kaikkein tärkeintä. Ihan niinkuin me oltais jotenki hriveen konservatiivinen sukupolvi..
Jaa, mun tietämät vanhemmalla iällä lapsen saaneet ovat valitelleet että olisi pitänyt tehdä ne lapset nuorempana niin jaksaisi paremmin yövalvomiset ym. Mutta ainoakaan alle 25v äiti ei ole valittanut että olisi pitänyt odottaa ja tehdä vasta yli 30 veenä lapset, sillä jokainen nuori äiti joka on halunnut opiskella ja edetä työelämässä on sen tehnyt, lapsista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:31"]Itse olen 19v ja poikaystäväni 21v. Haluamme molemmat sitoutua ja tulevaisuudensuunnitelmat ovat samat. Kyllä me olemme puhuneet lapsesta. Miksei ? Eri asia on jos ei halua vakiintua tai kyllästyy kun suhteeseen tulee arki. Itse koen arjen mukavaksi. Ei tarvitse stressata asioista kun kaikki on tuttua ja turvallista :)
[/quote]
Kannattaa muistaa realiteetti ja fakta, että teinisuhteet kaatuvat lähes aina. Kyllä, 20v on vielä teini.
[/quote]20-vuotias EI OLE teini, vaan nuori aikuinen.
Minä joka pamahdin kusipää poikaystävälleni paksuksi 19 vuotiaana suosittelen tekemään ne lapset lähemmäs 30 vuotiaana. Onhan sitä nuorena yksinhuoltajana pärjätty mutta olisi se ollut hienoa opiskella, bilettää ja elää vapaata nuoruutta ilman vastuuta lapsesta. En kadu lasta vaan etten huolehtinut ehkäisystä tarpeeksi hyvin ja että lapsen isä on sairas joka tekee kiusaa lapsen kustannuksella.
Moni teini ajattelee kuten minä silloin 19 vuotiaana." On se lapsi paljon hienompaa kuin nuoruus", mutta tosiasia on että ehtii niitä lapsia tekemään myöhemminkin.
Mitäs pahaa siinä sitten on jos perustaa perheen nuorena? Minusta ihmiset voi tehdä tässä asiassa ihan niin kuin itse haluavat, joku haluaa nuorena, joku vanhempana, joku ei ollenkaan.
Meillä on perustettu perhe nuorena ja lapset hankittu esim. ennen opintoja ja uraa. Meille ollut erittäin hyvä ratkaisu. Jollekin muille ei olisi.
Se on katsos se luonto, joka tikanpojankin puuhun vetää. Harkinta tulee jälkijunassa.
Olen samanikäinen kuin AP, enkä tosiaan ymmärrä tätä kuin korkeintaan jollain ammattikoululaisilla joilla on jo ammatit. Itse opiskelen täysipäiväisesti ja käyn töissä niin ei olisi yksinkertaisesti aikaa, ensin kerään tarpeeksi varallisuutta ja vakaan uran.
En ole millään tavalla lapsen hankkimista vastaan, mutta aikaisintaan 10 vuoden päästä!
Itse olen 19v ja poikaystäväni 21v. Haluamme molemmat sitoutua ja tulevaisuudensuunnitelmat ovat samat. Kyllä me olemme puhuneet lapsesta. Miksei ? Eri asia on jos ei halua vakiintua tai kyllästyy kun suhteeseen tulee arki. Itse koen arjen mukavaksi. Ei tarvitse stressata asioista kun kaikki on tuttua ja turvallista :)
Varaudu kuitenkin siihen, ettei lapset tulekaan juuri sen oman aikataulusi mukaan.
Kuten joku jo sanoikin, joillekin voi sopia tuollainen. Kaikki tavallaan. Joku varmaan ihmettelee sun valintaas, eikä se ole yhtään hedelmällisempää ajattelua.
Otapa ap huomioon myös se asia, että silloin 35:na ei sitten niitä lapsia ihan helposti ehkä enää tule. Aletaan läpikäymään erilaisia hoitoja yms. Nainen kun on parhaassa lasten saanti-iässä just siinä iässä, missä itse nyt olet.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:28"]
Olen samanikäinen kuin AP, enkä tosiaan ymmärrä tätä kuin korkeintaan jollain ammattikoululaisilla joilla on jo ammatit. Itse opiskelen täysipäiväisesti ja käyn töissä niin ei olisi yksinkertaisesti aikaa, ensin kerään tarpeeksi varallisuutta ja vakaan uran.
En ole millään tavalla lapsen hankkimista vastaan, mutta aikaisintaan 10 vuoden päästä!
[/quote]
Joku muu taas ajattelee niin päin, että onpahan lastenteko hoidettu pois alta ensin niin että voi sitten keskittyä siihen opiskeluun ja uraan sen jälkeen ilman katkoja... Ja rahaakin lapset alkaa enemmän kuluttaa vasta vähän vanhempana, pikkulapsivuosista selviää aika hyvin vaikka olisi niukkaakin.
Meillä taas oli tilanne niin että minä olin kyllä 19 kun saatiin eka lapsi mutta mies jo yli kolmekymppinen ja hyvätuloinen. Ei ollut siis sitäkään ongelmaa että olisi kauhean niukkaa tai täytyisi yhteiskunnan tuilla elää siksi että minulla ei ollut vielä ammattia tai työtä. Akateemiset opinnot hoidin sitten kotiäiteilyn sivussa ja sitten menin töihin. Hyvin on itselle toiminut tämä näinpäin.
Se johtuu yksilöllisen biologisen kypsymisaikataulun vaihtelusta. Kalenteri-iältää samanikäiset voivat olla biologisessa kehityksessään valovuosien päästä toisistaan ja tahtoa eriasioita. Elämässä ei ole myöskään sitä ennustettavuutta, eikä sitä voi liikaa suunnitellakaan. Sinäkin ehdit vielä erota monta kertaa ennen 35 vuoden ikää ja seuraavan kanssa haluta se lapsen nopeastikin.
Ei nykyään ole nopeita lisääntyjiä. Juuri luin krist. lehdestä, kuinka 50-luvulla poika kysyi tyttöä ensitapaamisella vaimokseen. Viikon päästä kihlautuivat. Siitä kahden viikon päästä oli hääjuhla. Eivät odottaneet vauvaa vielä siinä vaiheessa. Lapsia tuli kaksi. Mies jäi leskeksi 60 vuotta myöhemmin, onnellisen avioliiton eläneenä.