Amiskorkeakoulun käyneet valehtelee törkeästi
Olen ulkomailla keskisuuressa yhtiössä töissä. Meillä on pieni yksikkö Suomessa mutta rekry kulkee päämajan kautta ja käytännössä kaikki käsiteltävät työhakemukset on englanniksi. AMK-koulutettujen kohdalla tämä tarkoittaa että koulutus pääsääntöisesti valehdellaan niin että se näyttää yliopistolta. Katsokaa kun Turku University of Applied Sciences ei tarkoita samaa kun Turku University, AMK-koulutus ei ole sopiva lyhentää bacheloriksi eikä YAMK masteriksi. Tähän on se yksinkertainen syy että nämä eivät ole yliopistoon rinnastettavia koulutuksia riippumatta riippumatta siitä mitä AMK:t itse sanoo. Jos työhakemuksesta tulee käsitys että rekryä yritetään johtaa harhaan niin se lähtee poikkeuksetta roskakoriin.
Kommentit (105)
Ammattikorkeakoulun käyneistä kyllä puhutaan nimikkeellä "bachelor of...", ihan virallisestikin.
Minulle on aivan sama vaikka 99% palstalaisista pitää amkilaisia jonain apukoululaisina, mutta ihan virallisesti amk on alempi korkeakoulu, halusitte sitä tai ette. Ei se mikään uskon asia ole. Eihän valtaosaa yliopistonkaan opinnoista voi suoraa verrata haastavuudeltaan toisiinsa, koska alat ja niitä opiskelevat ihmiset on keskenään niin erilaisia.
Katsos kun AMK eli university of applied science englanniksi tarjoaa myös bachelor tason opetusta. Sieltä voi valmistua esim bachelor of business administration. Mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää? Eri tittelithän AMKista saa kuin uliopistosta joten mikä ongelma?
Minulla on ihan virallinen todistus amk-tutkinnostani ja se on bachelor of x. Näin se on aina ollut. Olet nyt itse kovin tietämätön.
Esimerkkisi korkeakoulun nimestä sen sijaan on oikein.
Mun täytyy sanoa, että yksi mun maahanmuuttajakaveri puhui pitkään valmistuneensa yliopistosta Suomessa. Kysyinpä yks päivä, mikä yliopisto se olikaan, niin paljastuikin, että se oli amis... Kai se ei vaan ymmärtänyt niiden eroa tai jotain :D
Kielten tunneilla opetettiin kääntämään juuri noin ap sanoo, mutta muuten ihan sama. Mitä v*tun merkitystä sillä on, eikö teidän firmassa osaaminen ole tärkeintä? Sellaiset firmat, joille tutkintonimike on osaamista tärkeämpää, ovat usein kohta nesteessä. Pikkukakarat eivät sitä vielä oikein tajua ja siksi lapsia ei pitäisi päästää rekryyn. Joka koulusta kun onnistuu valmistumaan täysiä tumpeloita joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:26"]Minulla on ihan virallinen todistus amk-tutkinnostani ja se on bachelor of x. Näin se on aina ollut. Olet nyt itse kovin tietämätön.
[/quote]
Sama täällä, AMK todistuksessa lukee Bachelor of Science.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:26"]
Minulla on ihan virallinen todistus amk-tutkinnostani ja se on bachelor of x. Näin se on aina ollut. Olet nyt itse kovin tietämätön.[/quote]
Mutta noin ei saisi olla, koska amk:n käyneet ovat ihmisinä epäonnistuneita.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:26"]
Minulla on ihan virallinen todistus amk-tutkinnostani ja se on bachelor of x. Näin se on aina ollut. Olet nyt itse kovin tietämätön.[/quote]
Mutta noin ei saisi olla, koska amk:n käyneet ovat ihmisinä epäonnistuneita.
[/quote]
Okei, tämä oli siis pointtisi. Turha jatkaa keskustelua kanssasi.
Kylläpä jotakuta nyt korpeaa ettei maailma pyöri kuten itse haluaisi. :) Minun on vaikea uskoa, että tällaisen avauksen tehnyt olisi jotenkin urallaan menestynyt, koska aloituksesta loistaa, paitsi tietämättömyys, myös sellainen lapsekas uhma joka useimmista lähtee jo aikuisikään mennessä.
Siinähän häviävät vain ne, jotka eivät osaa englantia ja ymmärtää rivien väleistä minkälaista "koulutettua" ovat palkkaamassa. Hyvä että sinä tiedät eron, ei ole työnantajalle kiva juttu myöhemmin huomata että onkin palkannut alemmasta korkeakoulusta valmistuneen kun tarvitsisi oikeasti sellaista joka kykenee vaativiinkin töihin.
Ilmeisesti aamulääkityksen sijaan tietyt "keissit" ohjataan netin palstoille tekemään avauksia. Muuten näitä joka aamuisia väsyneitä trolleja ei voi selittää järkevästi.
Huon. Nyt kyse ei olekaan siitä onko AMK korkeakoulu vai ei, vaan siitä että se yritetään tarkoituksella saada näyttämään yliopistolta jättämällä sopivasti sanoja pois välistä. Se ei käy eikä tarvitsekaan käydä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:27"]
Mun täytyy sanoa, että yksi mun maahanmuuttajakaveri puhui pitkään valmistuneensa yliopistosta Suomessa. Kysyinpä yks päivä, mikä yliopisto se olikaan, niin paljastuikin, että se oli amis... Kai se ei vaan ymmärtänyt niiden eroa tai jotain :D
[/quote]
Ammattikorkeiden korkeakoulustatuksen ylikorostamisen yksi lieveilmiö. Osa suomalaisista AMK-opiskelijoistakin luulee ilmeisesti olevansa yliopistossa tai sitä vastaavassa paikassa (vrt. ammattiKORKEAKOULU, teknillinen KORKEAKOULU). Se on syy miksi haluan että ammattikorkeatutkinnot olisi enemmän ylempiä ammattitutkintoja ja englanniksi siis higher vocational tai upper vocational.
Hiertääkö nyt se, että joku "amis" vei sinulta työpaikan? Muutenhan tällä ei luulisi olevan mitään väliä?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:03"]
Oon valmistunut sekä AMK:sta "nomiksi", että yliopistosta maisteriksi, ja on niillä niin valtavasti eroa, että en menisi kehuskelemaan AMK:in "vaativuudella". AMK ei ole tiedekorkeakoulu, siinä on se merkittävin ero. Siellä ei opeteta tieteellistä, vaan käytännönläheistä ajattelua.
[/quote]
Mulla on erilainen kokemus. Olen suorittanut sekä AMK- tutkinnon, että maisterin ja mielestäni vaativuudessa ei ollut suoraa eroa. AMK ei toki ole tiedekorkeakoulu mutta ei kai kukaan niin ole väittänytkään?
Jaahas, taitaa firmalla olla lyhyt tulevaisuus. Jos osaamisen asemasta katsotaan koulutusta, ja kun ei edes ymmärretä termejä, niin ei hyvältä kuulosta. Laitatko tähän vielä yrityksen nimen ap, niin ei tule vahingossa hakeneeksi teiltä töitä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:03"]
Oon valmistunut sekä AMK:sta "nomiksi", että yliopistosta maisteriksi, ja on niillä niin valtavasti eroa, että en menisi kehuskelemaan AMK:in "vaativuudella". AMK ei ole tiedekorkeakoulu, siinä on se merkittävin ero. Siellä ei opeteta tieteellistä, vaan käytännönläheistä ajattelua.
[/quote]
Mulla on erilainen kokemus. Olen suorittanut sekä AMK- tutkinnon, että maisterin ja mielestäni vaativuudessa ei ollut suoraa eroa. AMK ei toki ole tiedekorkeakoulu mutta ei kai kukaan niin ole väittänytkään?
[/quote]
Vaativuudessa on päätähuimaavat erot, ellet ole suorittanut yliopiston puolelta tutkintoa esim. kasvatustieteistä, joiden tenteistä pääsee suunnilleen lukematta läpi. Mulla tutkinnot ovat ensin sosionomi AMK ja sitten valtiotieteiden maisteri, pääaineena yleinen valtio-oppi. Valtsikan tenttejä ei voi edes verrata AMK:in tentteihin!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:26"]Minulla on ihan virallinen todistus amk-tutkinnostani ja se on bachelor of x. Näin se on aina ollut. Olet nyt itse kovin tietämätön.
[/quote]
Sama täällä, AMK todistuksessa lukee Bachelor of Science.
[/quote]
Jos oikeasti lukee, niin tuo on kyllä väärin. Bachelor of Science .... on tiedekorkeakoulun eli yliopiston tutkinto. AMK-tutkinnoissa ei ole tuota Science-sanaa, vaan suoraan Bachelor of ...
Olisitte amiskorkeakoulun käyneet menneet yliopistoon niin ei tarvitsisi valehdella mitään. AMK on mun mielestä ihan jees, mutta ei sitä saman tasoiseksi kuin korkeakoulu/yliopisto pidä väittää. Kiinnostaisi tietää millä alalla amk-taso on lähellä yliopistoa kun joku sitä väittää...ei ainakaan tekniikan alalla, sen tiedän omasta kokemuksesta.
Soinin kommentti sopii hyvin tähänkin.
Melonille ja omenalle ei sovi sama lippalakki.
Eikö teidän firman rekrypolitiikassa ole oleellišmpia asioita, joihin keskittyä?
terveisin FT, dos. joka ei ole halenut eikä hae töitä teidän firmasta, mutta pitää koulutuksesta nipottamista tlla tasolla naurettavana.