Onko kellään muulla lasta, joka itkee kaikesta?
Mitättömän pienetkin asiat saavat kolmevuotiaani aloittamaan ihan lohduttoman itkun. Ei uhmaitkua vaan pahan mielen itkua vaikka siitä että omena oli jotenkin väärin päin.
Haluaisin vinkkejä miten tukea lasta sellaiseksi, että aivan kaikesta ei tarvitse itkeä. Hän on kuitenkin elämässään saanut paljon äidin läsnäoloa ja kaiken pitäisi olla ihan hyvin, silti kovin paha mieli iskee koko ajan.
Kommentit (70)
Antaisin itkeä ja jatkaisin sitä mitä olen tekemässä. Saattaisin myös sanoa, että ei joka asiasta tarvitse märistä. Kylmä kyyti voi olla rakentavaa joskus. Ehkä lapsella on liian vahva tunne, että voi vaikuttaa kaikkeen ja hänen pitäisi kokea asioita, jotka eivät ole lainkaan hänen hallinnassaan.
Pienillä lapsilla on vahva sisäinen maailma. Jos joku ei vastaa mielikuvaa, se aiheuttaa pahaa mieltä.
Minä opin joskus 4v kirjoittamaan nimeni. Tarhatädit olivat huolissaan, koska kirjoitin TAMIA enkä Tanja, koska mielestäni N oli äärettömän ruma, epäsymmetrinen kirjain ja J samoin, tyhmä ylimääräinen koukku.
Oma tytär on ollut sitä lajia, että hän huusi kunnes menetti tajuntansa koska koki asioita niin vahvasti. Opimme ottamaan kopin, ettei hän satuttanut itseään kaatuessaan, mutta olihan se hirveää.
Että joku päivä muistelet tätäkin huvittuneena. Älä kaikesta huolestu. Tervetuloa äitiyteen!
Haluan täsmentää että minun mielestä lapsessa ei ole vikaa vaan hän on vain hyvin herkkä. Mutta muiden mielestä on vikaa, lapsen isä epäilee että on vikaa ja isovanhempien mielestä lapsi on pahasti viallinen kun itkee niin paljon, tututkin ihmettelee. Ja minä salaa yöllä itken etenkin isovanhempien kommentteja. Lääkärissä olen käyttänyt lapsen ja kuulemma terve on, ei siis korvatulehduksia tms. Ap
Minä varmaan laittaisin leikiksi. Laittaisin omenalle vaikka hammastikusta kädet ja sanoisin: minä omenaherra haluan olla näinpäin tms. Tuon ikäinen vasta opettele tunteiden hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan laittaisin leikiksi. Laittaisin omenalle vaikka hammastikusta kädet ja sanoisin: minä omenaherra haluan olla näinpäin tms. Tuon ikäinen vasta opettele tunteiden hallintaa.
Jep, yritetty on, ei toimi vaan itku siitä pahenee. Ap
Kaikki on vinksin vonksin
Tai ainakin heikun keikun.
Lohduttaahan tuota pitää, on vielä pieni.
Taas yksi erkka tähän maailmaan ja systeemiä kuormittamaan. Great.
”Sinua nyt harmittaa, ei se haittaa. Se menee kohta ohi”. Omaa oksentavaa lastani muistutan aina, jos itku kestää lyhyttä hetkeä pidempään, että kohta oksettaa, varmaan kannattaisi nyt pyrkiä lopettamaan itku. Sitten haen ämpärin JS yleensä itku on jo loppunut, kun ämpäri on haettu. Omalla lapsellani on kyllä ihan todettu sairaus, johon oksentaminen liittyy, ei siis pysty itkemään kuin hetken.
Huumorilla on yleensä pärjätty parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
”Sinua nyt harmittaa, ei se haittaa. Se menee kohta ohi”. Omaa oksentavaa lastani muistutan aina, jos itku kestää lyhyttä hetkeä pidempään, että kohta oksettaa, varmaan kannattaisi nyt pyrkiä lopettamaan itku. Sitten haen ämpärin JS yleensä itku on jo loppunut, kun ämpäri on haettu. Omalla lapsellani on kyllä ihan todettu sairaus, johon oksentaminen liittyy, ei siis pysty itkemään kuin hetken.
Huumorilla on yleensä pärjätty parhaiten.
Miten lapsellasi menee päiväkodissa?
Onpas hän tarkka ja pedantti luonne. Toivottavasti oppii vähän suurpiirteisemmäksi että ei tuu ongelmia.
Järjesteleekö kaikkia tavaroita että ne pitää olla suorassa?
Kaikel viisii on maailma vinossa.
Miten omena voi edes olla väärinpäin?
Muistan kun lapsilla oli pienempänä kauheasti mielipiteitä ja väliä jollain pikkuasioilla. Kai ne haluaa yrittää vaikuttaa.
Kuulostaa just uhmalta et en syö jos omena on väärinpäin. Varmaan harmittaa koko omena.. Ehkä olisi halunnut banaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se lohduton itku on myös manipulointia. Etenkin, jos johtuu jostain omenasta.
Lohduta, mutta älä jää halailemaan ja surkuttelemaan pidemmäksi aikaa. Toikin on todennäköisesti kasvatuksen tulosta.Eikö ole erikoista, jos 3-v lapsi on niin taitava näyttelijä, että pystyy itkemään vaikka ei oikeasti itketä?
On ne. Ei narsisteja turhaan verrata taaperoikäisiin. Niistä pitää vain se tapa kouluttaa pois. Jos ei kouluta niin sinulla on myöhemmin narsisti käsissäsi.
Itsellä itkuherkkä 4v poika, mutta hämään. Katsohan *Olavi kun naapurin piipusta tulee savua/ pihalla juoksee orava/ tiellä menee rekka/roska-auto. Katsopa miten hauskan värinen koira tai hieno iso perhonen tuolla on"
Ei varmasti toimi kaikkiin, mutta suosittelen kokeilemaan.