Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun korona ja koronarokote pelottavat

Vierailija
30.07.2021 |

Pelkään sekä koronaa että koronarokotetta. En haluaisi saada vakavaa koronatautia tai long-covidia. Myös rokotteen pitkäaikaisvaikutukset ja muut haitat mietityttävät. Olen tähän saakka jäänyt seuraamaan tilannetta ja lykännyt 1. rokotteen ottamista. Mietityttää se, kuinka nopeasti rokote on kehitetty ja kuinka pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa. Rokote on myös kokeellinen. Asun pk-seudulla ja olen rajoituksia ja hygieniaa noudattamalla onnistunut välttämämään koronan saamisen. En ole hakeutunut ollenkaan isoihin joukkoihin, festareille, baareihin ym. Ravintoloissa ja uimarannoilla olen hieman käynyt ja muutamaa ystävää nähnyt. En edelleenkään osaa päättää, mitä teen. Asiaa ei auta se, että pelkään myös piikkejä. Olen perusterve 29-vuotias nainen.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aika samat ajatukset kuin aloittajalla, paitsi että olen raskaana. Ja sehän vielä altistaa pahemmalle tautimuodolle. En vaan tiedä mitä tehdä ja olen rokotetta lykännyt. Kumpikin vaihtoehto tuntuu huonolta.

Tiedän, että rokotteen pitäisi olla turvallinen raskaanakin, mutta pelkään silti mitä se tekee lapselle, kuten sitäkin mitä sairastettu tauti tekee. Ilmeneekö ne jutut edes heti vai sitten kun lapsi on jo vanhempi.

Nyt jos USA:ssa niin moni raskaana ollut on ottanut rokotteen että jos se olisi haitallinen äidille tai lapselle, se tiedettäisiin jo. Lisäksi ei ole mitään tieteellistä todistetta että mRNA-rokotteista siirtyisi mitään sikiöön. Rokotteen tyyppi on erilainen siis.

Lisäksi nykytiedon mukaan se rokote itse asiassa suojaa sitä lastakin!

Sinuna ottaisin yhteyden omalääkäriin tai neuvolaan, enkä pähkäilisi sometietojen varassa kotona.

Vierailija
62/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usan oikeisto politisoi rokotuksen ja monet raamattuvyöhykkeen republikaanit jättivät rokotteet ottamatta. Delta iskee alueille kovaa. Republikaanit pelkäävät menettävänsä äänestäjiä ja nyt he ja Fox kehottavat ottamaan rokotteen. Uutisissa haastatellaan deltan saaneita sairaalaan joutuneita, jotka itkevät tyhmyyttään ja sitä, että uskoivat Trumpin ja äärioikeiston propagandaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt tarvitse sotkea mitään hulluja salaliittojuttuja tähän. Minä ja monet muut pelkäävät rokotetta ihan muista syistä.

Mitkä syyt on pelätä rokotetta ja mistä ne syyt ovat tulleet tietoosi?

Vierailija
64/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites polkypyörällä ajo, pelkäätkö sitäkin?

Vierailija
65/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin muuten pystyt välttelemään virusta, mihin tarvitsisit juuri nyt rokotettakaan?  Voit ihan hyvin odottaa, että rokotteista saadaan lisää tietoa. Olisin itsekin jättänyt rokotteen ottamatta, jos mulla ei olisi syöpähoidot menossa. Ja olen jo 48 v ja pääkaupunkiseudulta. Hoitojen vuoksi on pakko käydä sairaalassa. Muuten voisin eristäytyä kotiini kokonaan. En kävisi edes ruokakaupassa, koska kaiken saa tilattua kotiinkin. 

Lääkärit varoittavat että jos tilanne jatkuu meillä tälläisenä niin vuoden loppuun mennessä jokainen rokottamaton sairastuu koronaan.

Rokote parhaassa tapauksessa estää tartunnan tai lieventää oireita sekä mahdollisesti estää jopa long covidin.

Tässä on nyt arkikielellä ilmaistuna vaihtoehto otatko mielummin halolla päähän tai tikulla käsivarteen. Järkevät välttävät sitä halkoa ja ottavat sen tikun pienen pistoksen.

Ai nytkö on todettu, että on olemassa Koronakeiju, joka tuo viruksen jostain Universumista jokaisen tyynyn alle? Vai että koronavirus tulee ikkunasta sisään tai ilmanvaihtokanavia pitkin? 

Mutta joo, on toki mahdolllista, että kotiinkuljetuksella tilaamasi maitotölkin pinnalla on koronavirusta ja saat siitä tartunnan. Mutta lienee yhtä todennäköistä kuin että 3 vuotta vanha pesukoneesi syttyy tuleen. 

Ei tieteessä mistään Keijuista puhuta ellei siitä margariinista :D

Siis ihan tiedämme että ihmisillä on koronaväsymys ja lisäksi ovat ne väärään tietoon luottavat jotka jättävät rokotteet ottamatta, ja tämä väki palloillee ilman turvavälejä ja maskeja julkisilla paikoilla. Ja lisäksi virus on koko ajan muuntumassa tarttuvammaksi.

Eli tästä tutkitusta tiedosta syntyy se oletus että tartunnan välttäminen alkaa olla vaikeaa. Rokotusten edetessä vielä ruvetaan rajoitusten poistoa vaatimaan kiihkeästi sekä tavallisen kansan että yritysmaailman puolesta.

Vierailija
66/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokote ei ole kokeellinen. Se on uusi, ei kokeellinen.

Kokeellinen aina vuoteen 2023 asti

Vierailija
67/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin myös venyttää rokotteen ottamista mahdollisimman pitkälle ja jos sitä ennen saan tartunnan, niin olkoon se tarkoitettu niin. Sitten joko kaduttaa tai olen vain tyytyväinen päätökseeni. Katsotaan miten käy.

Vierailija
68/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Pfizerin turvallisuusraportti julkaistaan 2023. Eli: kaikki rokotetut ovat osa rokotteen turvallisuuskoetta.

Vierailija
69/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastoista sen verran, että sairaalassa olevista "49 aikuispotilaasta, eli 19–82-vuotiaista, 61 prosenttia on rokottamattomia, 24 prosenttia yhden rokotteen saaneita ja 10 prosenttia kahden rokotteen saaneita. Kahden rokotteen saaneista neljällä on ollut jokin muu perussairaus, ja vain yksi koronapotilas on ollut perusterve."

https://yle.fi/uutiset/3-12039435

Eli kylläpä on melkein puolet rokotteen saaneita.

Selvemmin HUS:in tilastojen mukaan sanottuna 90% sairaalaan joutuneista ei ole ollut täyttä rokotussuojaa.

Ja sitten kaksi rokotusta saaneista 80% sairaalaan joutuneista ovat kärsineet jostain perussairaudesta. Vain yksi potilas oli täysin rokotettu ja perusterve.

Vierailija
70/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan sama ongelma ja tää teksti olisi voinut olla mun kirjoittama. Tuntuu, että koronarokotuksista tulee kokoajan jotakin negatiivista uutista.

Asiaa ei myöskään auta se, että sukulaiseni kuoli heti rokotteen jälkeen sydänkohtaukseen, perusterve oli.

Kuitenkin pelkään eniten long covidia ja mietityttää auttaako rokote oikeasti siihen.

Odotan myös tutkimuksia kuinka kauan tuo rokote edes auttaa. Ajatus että pitäisi ottaa esim 3-4 piikkiä on hirveä.

Ahdistava tilanne ja pyörittelee jatkuvasti näitä vaihtoehtoja nyt päässäni. Joku päätös pitäisi kohta tehdä.

N36

Jos luit tänään esim. Ilta-Sanomat ja Hesarin sekä Ylen uutiset samoin Turun Sanomat sekä Uusi Suomi niin siellä nimenomaan kerrottiin rokotteiden tehosta ja siitä kuinka sekä Suomessa että USA:ssa tartunnan saaneista valtaosa on rokottamattomia.

Lisäksi Uudessa Suomessa julkaistiin THL:n lääkärin varoitus virheellisen tiedon levittämisestä koskien koronaa ja rokotteita.

https://www.verkkouutiset.fi/harskisti-valheita-rokotteista-sivuilla-th…

Mistä lähteestä sinä seuraat uutisia kun nämä eivät ole tulleet eteesi???

Ja jos sairastaa jotain pitkäaikaissairautta, niin oman potilasjärjestönsä kautta saa tietoa että kannattaako ottaa rokote (yleensä kyllä) ja suositus mikä rokote on sopivin.

Ei todellakaan ole kerrottu näin. Laitapa linkkiä näihin. Luen sekä turkkaria että hesaria. Verkkouutiset ei kelpaa.

Miksi Verkkouutiset eivät kelpaisi? Siellä on suoraan referoitu ko. lääkäriä. Miksi THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen EI olisi luotettava lähde????

Kai ymmärrät, että THL on poliittisesti ohjattu laitos.

Kyllä, sitä ohjaa loppukädessä Suomen kansa.

Vierailija
71/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Pfizerin turvallisuusraportti julkaistaan 2023. Eli: kaikki rokotetut ovat osa rokotteen turvallisuuskoetta.

Et taida ressukka ymmärtää näistä asioista mitään.

Missähän sinäkin olet töissä ja mikä on osaamisesi taso alalla?

Vierailija
72/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tuollaisia kaikenpelkääjiä. Joo joo maailma on vaarallinen ja joo joo, kaikkeen sisältyy riski. Voit tutista kotona kypärä päässä ja pelätä, tai voit ottaa maailman vastaan pää pystyssä. Kumpikaan ei sinua pelasta, mutta jälkimmäisestä nautit huomattavasti enemmän.

Ota se rokote. Nyt vain pitkität stressiäsi ihan turhaan. Jos olisit ottanut sen jo, se olisi jo ohi, olisit turvassa vakavalta tautimuodolta ja pistokohdan jomotuksin olisi laantunut.

Rokote on valtavan lääketieteellisen tiedon kumuloituma, jota seurataan kokoajan ja _miljardit_ ihmiset ovat jo saaneet sen. Todelliset ja todennetut haitat ovat olleet minimaaliset. Rokote on todistetusti turvallisempi kuin juuri mikään muu mitä näiden pelkäämisen tuhlattujen päiviesi aikana teet.

Vierailija
73/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on kuullut myös näistä kuukautishäiriöitä rokotuksen jälkeen niin ei kannusta ottamaan. Mitä kaikkea muuta voi myös paljastua? Ap

Jos olet nuori, perusterve nainen miettisin kyllä todellakin rokotteen ottamista. Ehkä saat lievän koronan tai oireettoman ihan, ja hintana hedelmättömyys. Asioita puntaroitavaksi.

Vierailija
74/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on kuullut myös näistä kuukautishäiriöitä rokotuksen jälkeen niin ei kannusta ottamaan. Mitä kaikkea muuta voi myös paljastua? Ap

Jos olet nuori, perusterve nainen miettisin kyllä todellakin rokotteen ottamista. Ehkä saat lievän koronan tai oireettoman ihan, ja hintana hedelmättömyys. Asioita puntaroitavaksi.

Ei kannata uskoa tätä valheiden kylväjää.

Ota selvää asiasta joltain asiantuntijalta kuten omalääkäriltäsi.

Vierailija
75/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummatkin rokotepiikit saatu aikoja sitten, enkä kadu. Olo on huojentunut siitä tiedosta, että riski sairastua ainakin pahasti on huomattavasti pienempi, varsinkin kun virusmuunnokset leviävät nyt vauhdilla. Rokotteet on tutkittu hyvin ja niitä on annettu niin paljon, että haittavaikutukset ovat tulleet esille.

Ja otin rokotteet siitäkin huolimatta, että epäilen sairastaneeni koronan silloin, kun tämä hässäkkä alkoi, mitään testiä ei ole tehty, kun silloin ei niihin testeihin päässyt ilman varmuutta altistuksesta. Mutta helmikuun lopussa se alkoi ja vasta toukokuussa alkoi olo tuntua normaalilta, mm. kurkku oli kipeä puolet tuosta ajasta ja olo oli enemmän tai vähemmän

voimaton. Ei muuten ollut kiva ajanjakso.

Aikoja sitten saadut rokotteet eivät vaan välttämättä enää tehoa….! Kohta tarvitaan jo kolmatta piikkiä.

Vierailija
76/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteen pitkäaikaisvaikutukset ovat jo hyvin tiedossa. Rokotteiden pitkäaikaisvaikutuksetkin nimittäin alkavat viikkojen tai kuukausien kuluessa, ei vasta monen vuoden päästä. Oleellisempaa on, paljonko ihmisiä on rokotettu, jotta harvinaisetkin haittavaikutukset tulevat näkyviin. Tästä esimerkkinä Astra Zenecan veritulpat, eli selvästi raportointijärjestelmä toimii ja myös noin harvinaiset haittavaikutukset havaitaan. Nyt on rokotettu jo niin paljon ihmisiä, että jos rokotuksella olisi harvinaisia pitkäaikaisvaikutuksia, ne olisivat jo tulleet ilmi.

Toisaalta myös koronan pitkäaikaisvaikutukset ovat tiedossa. Ne eivät ole ollenkaan harvinaisia, vaan pelottavan yleisiä. Nuorena naisena tuskin kuolet koronaan, mutta long covid on ihan todellinen riski. Tämä deltavariantti on vielä niin helposti tarttuva, että suurin osa rokottamattomista tulee sairastumaan noin vuoden sisällä. Valinta on siis käytännössä, haluatko mieluummin koronan vai rokotteen. Rokotteen riskit ovat huomattavasti pienemmät.

Vierailija
77/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei käytetä kokeellisia koronarokotteita, joka sellaista väittää, ei puhu totta.

Suomessa on käytetään kolmea hyväksyttyä ja myyntiluvan saanutta rokotetta: Pfizer-Biontech, Moderna ja AstraZeneca.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01284

Koronavirusrokotteiden vaikutusmekanismi ja annostelu

COVID-19-infektion ehkäisemiseksi on kehitetty useita rokotteita, joista Euroopassa myyntiluvan on saanut kaksi ns. mRNA ja kaksi adenovirusvektorirokotetta:

mRNA-rokote: totsinameraani, kauppanimi Comirnaty (Pfizer-Biontech)

mRNA-rokote: Moderna Covid-19-rokote (Moderna)

adenovirusvektorirokote: AstraZeneca Covid-19-rokote (AstraZeneca)

COVID-19 rokote Janssen (Ad26.COV2-S) (Janssen/Johnson&Johnson) (ei käytetä Suomessa)

https://vaccination-info.eu/fi/covid-19/covid-19-rokotteet

Euroopan unionissa käyttöön hyväksytyt rokotteet

Comirnaty vaccine

Comirnaty-valmisteessa on molekyyliä nimeltä lähetti-RNA (mRNA), joka sisältää koodin, jonka avulla elimistö voi tuottaa covid-19-tautia aiheuttavan SARS-CoV-2-viruksen erästä proteiinia.

Vaxzevria (previously COVID-19 Vaccine AstraZeneca)

Vaxzevria on valmistettu toisesta (adenovirusperheeseen kuuluvasta) viruksesta, jota on muunneltu siten, että se sisältää SARS-CoV-2-viruksesta peräisin olevaa proteiinia tuottavan geenin.

COVID-19 Vaccine Janssen

COVID-19 Vaccine Janssen on valmistettu toisesta, adenovirusperheeseen kuuluvasta viruksesta, jota on muunneltu siten, että se sisältää SARS-CoV-2-viruksessa esiintyvää proteiinia tuottavan geenin.

COVID-19 Vaccine Moderna

COVID-19 vaccine Moderna sisältää molekyylin nimeltä lähetti-RNA (mRNA), joka sisältää geneettisen informaation, jonka avulla voidaan tuottaa koronavirustautia aiheuttavan SARS-CoV-2-viruksen yhtä proteiinia.

https://yle.fi/uutiset/3-11756030

2) Mitkä rokotteet ovat jo käytössä?

Biontechin ja Pfizerin Comirnaty

Saksalaisen Biontechin ja yhdysvaltalaisen Pfizerin rokote ehti ensimmäisenä länsimarkkinoille, kun se sai myyntiluvan Britanniassa 1. joulukuuta. Sittemmin Comirnaty-niminen (siirryt toiseen palveluun) rokote on hyväksytty myyntiin (siirryt toiseen palveluun) kymmenissä maissa.

Biontech ja Pfizer ovat sanoneet valmistavansa rokotetta tänä vuonna jopa kaksi miljardia annosta. Tämä riittäisi miljardin ihmisen tarpeisiin, sillä rokotetta on annettava kullekin kaksi annosta.

Moderna

Toinen EU:n alueella myyntiluvan saanut koronarokote on yhdysvaltalaisen Modernan rokote. Yhtiö on ilmoittanut valmistavansa (siirryt toiseen palveluun) tänä vuonna 600 miljoonasta miljardiin rokoteannosta.

Vierailija
78/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla aika samat ajatukset kuin aloittajalla, paitsi että olen raskaana. Ja sehän vielä altistaa pahemmalle tautimuodolle. En vaan tiedä mitä tehdä ja olen rokotetta lykännyt. Kumpikin vaihtoehto tuntuu huonolta.

Tiedän, että rokotteen pitäisi olla turvallinen raskaanakin, mutta pelkään silti mitä se tekee lapselle, kuten sitäkin mitä sairastettu tauti tekee. Ilmeneekö ne jutut edes heti vai sitten kun lapsi on jo vanhempi.

Nyt jos USA:ssa niin moni raskaana ollut on ottanut rokotteen että jos se olisi haitallinen äidille tai lapselle, se tiedettäisiin jo. Lisäksi ei ole mitään tieteellistä todistetta että mRNA-rokotteista siirtyisi mitään sikiöön. Rokotteen tyyppi on erilainen siis.

Lisäksi nykytiedon mukaan se rokote itse asiassa suojaa sitä lastakin!

Sinuna ottaisin yhteyden omalääkäriin tai neuvolaan, enkä pähkäilisi sometietojen varassa kotona.

Kiitos vastauksestasi. Olenkin lääkärin kanssa keskustellut, mutta se oli vielä silloin kun rokotetta ei vielä virallisesti suositeltu raskaana oleville ja tautitilanne oli huomattavasti parempi.

Kai olen rokotteen kannalle kääntymässä, mutta joku pieni epäilys vielä kolkuttaa.

Vierailija
79/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotteita on annettu tämän vuoden alusta asti 4 miljardia kappaletta.

Paljonko lisää tietoa tarvitset?

Vain 9,5 vuotta.

Vierailija
80/124 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että koronalla on todettu lukuisia pitkän ajan haittavaikutuksia siinä ajassa, missä rokotteella ei.

Jos ymmärrät mitään todennäköisyyksistä, kannattaisit rokotetta.

Lisääpä todennäköisyyslaskelmiisi se että:

-olen 0-veriryhmää, jolle on todettu jo ajat sitten, ettei tule tod.näk. pahaa koronaa

-olen perusterve, vitamiineja syövä (juuri vetelin c-vitamiinia eli punaviinimarjoja puskasta suoraan), ulkoileva, mutta minulla on monta allergiaa 

-olen alle 70v nainen.

Huomaatko? Lopputulos muuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän