Kun korona ja koronarokote pelottavat
Pelkään sekä koronaa että koronarokotetta. En haluaisi saada vakavaa koronatautia tai long-covidia. Myös rokotteen pitkäaikaisvaikutukset ja muut haitat mietityttävät. Olen tähän saakka jäänyt seuraamaan tilannetta ja lykännyt 1. rokotteen ottamista. Mietityttää se, kuinka nopeasti rokote on kehitetty ja kuinka pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa. Rokote on myös kokeellinen. Asun pk-seudulla ja olen rajoituksia ja hygieniaa noudattamalla onnistunut välttämämään koronan saamisen. En ole hakeutunut ollenkaan isoihin joukkoihin, festareille, baareihin ym. Ravintoloissa ja uimarannoilla olen hieman käynyt ja muutamaa ystävää nähnyt. En edelleenkään osaa päättää, mitä teen. Asiaa ei auta se, että pelkään myös piikkejä. Olen perusterve 29-vuotias nainen.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Jos noin muuten pystyt välttelemään virusta, mihin tarvitsisit juuri nyt rokotettakaan? Voit ihan hyvin odottaa, että rokotteista saadaan lisää tietoa. Olisin itsekin jättänyt rokotteen ottamatta, jos mulla ei olisi syöpähoidot menossa. Ja olen jo 48 v ja pääkaupunkiseudulta. Hoitojen vuoksi on pakko käydä sairaalassa. Muuten voisin eristäytyä kotiini kokonaan. En kävisi edes ruokakaupassa, koska kaiken saa tilattua kotiinkin.
Lääkärit varoittavat että jos tilanne jatkuu meillä tälläisenä niin vuoden loppuun mennessä jokainen rokottamaton sairastuu koronaan.
Rokote parhaassa tapauksessa estää tartunnan tai lieventää oireita sekä mahdollisesti estää jopa long covidin.
Tässä on nyt arkikielellä ilmaistuna vaihtoehto otatko mielummin halolla päähän tai tikulla käsivarteen. Järkevät välttävät sitä halkoa ja ottavat sen tikun pienen pistoksen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007642381.html
Somessa leviää koronasta väärää tietoa kertova kampanja – asiantuntijat: ”Vaarallista ja huolestuttavaa”
Väärien ohjeiden noudattamisella voi olla epidemiaa kiihdyttävä ja kuolleisuutta lisäävä vaikutus.
https://www.is.fi/tiede/art-2000006630564.html
Koronasta liikkuu nyt valtavasti väärää tietoa – nämä 10 ”faktaa” eivät pidä paikkaansa
Uskoisitko, että 5g-verkot edesauttavat koronaviruksen leviämistä? IS oikoo seuraavassa nipun väärää koronatietoa.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/professori-mtvlle-koronasta-levitetty-…
Professori MTV:lle: Koronasta levitetty väärä tieto leviää virusta nopeammin – ”Se on maksanut monen ihmisen hengen”
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomessa-leviaa-vaaraa-tietoa-koronaro…
Suomessa leviää väärää tietoa koronarokotteista, varoittaa THL:n Mika Salminen: ”Härskejä valheita”
https://www.eksote.fi/Koronavirus/inforuudut/varovaaraatietoa/Sivut/def…
Varo väärää tietoa
Jos koronavirukseen liittyvä uutisointi ja somekeskustelut ahdistavat, vältä infoähkyä. Sulje some ja seuraa vain alueellisia sekä Ylen uutisia. Tarkkaile erityisesti mistä lähteistä tieto on peräisin ja miksi tieto on jaettu.
Ohjeistamme lukemaan tietoa vain luotettavista lähteistä.
https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/koronaviruksesta-ja-sen-hoi…
Sosiaalisessa mediassa on levinnyt monenlaista virheellistä tietoa liittyen koronavirukseen. Väärää tietoa on levitetty niin viruksen alkuperästä, kuin sen oikeanlaisesta hoidosta.
Turun yliopiston professori ja Turun Valtakunnallisen PET-keskuksen johtaja Juhani Knuuti, LT kertoo törmänneensä sosiaalisessa mediassa monenlaisiin koronavirusta koskeviin virheellisiin väittämiin.
– Erään salaliittoteorian mukaan 5G-verkko levittäisi virusta. On myös väitetty, että virus olisi ollut ihmisten tahallisesti tuottama. Tutkimuksissa on kuitenkin osoitettu, että virus ei ole ihmisten synnyttämä, vaan se on syntynyt luonnollisessa mutaatiossa, Knuuti kertoo.
Vierailija kirjoitti:
just asking kirjoitti:
Miksi sinä epäröijä luulet olevasi fiksumpi ja tietäväsi enemmän rokotteista, niiden kehityksestä, teknologiasta ja etenkin turvallisuudesta kuin koko maailman tiedemaailma yhteensä?
Ei kyse ole siitä, että luulisin olevani fiksumpi. Kyse on siitä, että en halua ottaa itseeni aineita, joiden turvallisuudesta ja sopivuudesta itselleni en ole varma. Parempi katsoa kuin katua. Rokotusta kun ei saa pois.
Kyllä sinä aliarvioit tiedemaailmaa ja kuvittelet ymmärtäväsi paremmin. Jonkinlainen älyllinen harha kyseessä. Mieti mistä olet saanut tietoa että rokotteet eivät olisi turvallisia ja sopivia? Oliko tieteellinen ja asiallinen lähde? Tuskinpa. Miksi uskot silti siihen?
Rokotteet on meille ihmisille tehty, et sinä ole sen kummempi. Parempi ottaa rokote kuin korona. Korona tappaa, rokote ei.
Ei nyt tarvitse sotkea mitään hulluja salaliittojuttuja tähän. Minä ja monet muut pelkäävät rokotetta ihan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni mietityttää vaikutus hedelmällisyyteen. Jos lapsiluku olisi täynnä tai olisin mies, ei asia mietityttäisi lainkaan samalla tavalla. Munasoluja ei tule lisää vrt. Sperma, joka on ehtymätön luonnonvara.
Aidosti ei pystytä vielä sanomaan, mitä korona tai koronarokote tekee hedelmällisyydelle tai syntyvien lasten terveydelle. Pitkän aikavälin vaikutuksia ei voida tietää, koska pitkää aikaa ei ole vielä kulunut.
Etsi jostakin asiallinen tieteellinen todiste väitteelle että rokote vaikuttaa hedelmällisyyteen. Ei taida onnistua.
Olet uskonut valeuutisiin ja nyt laitat oman elämäsi riskialttiiksi sen takia.
Koronatartuna todella voi olla vaaraksi raskaana olevalle naiselle ja hänen vauvalleen, ja jos virus tappaa potilaan, se todella vaikuttaa todistetusti hedelmällisyyteen koska kuolleet eivät lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ihminen voi tietää, kuinka monta kuukautta tai kuinka monta vuotta hänellä on aikaa odottaa jotakin uutta ja ihmeellistä tietoa rokotteista, sillä mitä pidempään odottelee, sitä enemmän on aikaa ja mahdollisuuksia saada koronavirus tartunta.
Ihminen voi toki tehdä kaikkensa, jotta ei saisi tartuntaa, sellaisista ihmisistä on kerrottu lehdissä, ovat tilanneet ruokansa kaupasta, käyneet vain lenkillä, tehneet etätyötä, lapsetkin ovat käyneet vain koulussa. Jostakin hekin ovat tartuntansa saaneet. Yrittivät kyllä parhaan kykynsä mukaan välttää tartuntaa, mutta eivät onnistuneet.
Jos käytät FFP3 hengityssuojainta kohdatessasi ihmisiä ulkona, etkä matkusta julkisissa kulkuvälineissä, tilaat ruokasi kotiin, etkä käy missään sisätiloissa minkään syyn vuoksi, etkä päästä kotiisi muita ihmisiä, niin voinet onnistua.
Minä elin noin helmikuusta 2020 lähtien ja eläisin edelleenkin, jos en helmikuussa 2021 olisi sairastunut syöpään. Otin rokotteen vain siksi, että mikäli syöpäni edellyttäisi jossain vaiheessa leikkaushoitoa, leikkaussalin henkilökunnalla olisi silloin kirurginmaskit, jotka suojaisivat minua vain bakteereilta, mutta ei viruksilta. Ja by the way, ffp3 suojaa myös julkisissa kulkuvälineissä ja kaupoissa.
- nro 16
Vierailija kirjoitti:
Korona on sama kuin flunssa. Sitä ei tarvitse pelätä.
Rokote ei ole perinteinen rokote.
Se on injektio joka on kyhätty kiireessä.
Sisältää piikkiproteiinia joka kertyy kehoon ja elimiin.
Aiheuttaa verisuonitukoksia ja hedelmättömyyttä.
Kts. Raimo Paason fb.
Seuraa ig:ssa muutamia henkilöitä niin saat tietoa.
Media lietsoo pelkoa ja sensuroi.
Eivätpä kerro haitoista.
Ns. rokote ei auta, päinvastoin.
Useathan sairastuvat silti.
Katso tilastoja ja laske itse.
Tässä on juuri esimerkki valheista, joita levitetään rokotteista.
Jollekin yksityisen ihmisen facebook sivulle viitataan. Hmmmm.....
Uskoako a) jotain tuntematonta Raimoa facessa ja tuntemattoman mummin kummin kaimaa somessa
vai
b) maailman tiedeyhteisöä, lääkäreitä jotka hoitavat koronapotilaita tai koronansairastaneisiin ja rokotteet ottaneisiin??? Hmmm....
Melko selvää järkevälle ihmiselle valita viimeksimainittu vaihtoehto.
Tähän dilemmaan on vain yksi vastaus johon jokainen meistä aikuisista on vastuullinen itse vastaamaan ja myös ottaa vastuun valinnastaan:
1. Sairastut koronaan (joka voi olla mieto>tappava ja mitä tahansa siltä väliltä)
2. Otat rokotteen (voit sairastua, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä vältät vakavat tautimuodot/kuoleman)
Sinä päätät itse, minkä lopputuleman haluat. Sinun valinta.
Kummatkin rokotepiikit saatu aikoja sitten, enkä kadu. Olo on huojentunut siitä tiedosta, että riski sairastua ainakin pahasti on huomattavasti pienempi, varsinkin kun virusmuunnokset leviävät nyt vauhdilla. Rokotteet on tutkittu hyvin ja niitä on annettu niin paljon, että haittavaikutukset ovat tulleet esille.
Ja otin rokotteet siitäkin huolimatta, että epäilen sairastaneeni koronan silloin, kun tämä hässäkkä alkoi, mitään testiä ei ole tehty, kun silloin ei niihin testeihin päässyt ilman varmuutta altistuksesta. Mutta helmikuun lopussa se alkoi ja vasta toukokuussa alkoi olo tuntua normaalilta, mm. kurkku oli kipeä puolet tuosta ajasta ja olo oli enemmän tai vähemmän voimaton. Ei muuten ollut kiva ajanjakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama ongelma ja tää teksti olisi voinut olla mun kirjoittama. Tuntuu, että koronarokotuksista tulee kokoajan jotakin negatiivista uutista.
Asiaa ei myöskään auta se, että sukulaiseni kuoli heti rokotteen jälkeen sydänkohtaukseen, perusterve oli.
Kuitenkin pelkään eniten long covidia ja mietityttää auttaako rokote oikeasti siihen.
Odotan myös tutkimuksia kuinka kauan tuo rokote edes auttaa. Ajatus että pitäisi ottaa esim 3-4 piikkiä on hirveä.
Ahdistava tilanne ja pyörittelee jatkuvasti näitä vaihtoehtoja nyt päässäni. Joku päätös pitäisi kohta tehdä.
N36
Jos luit tänään esim. Ilta-Sanomat ja Hesarin sekä Ylen uutiset samoin Turun Sanomat sekä Uusi Suomi niin siellä nimenomaan kerrottiin rokotteiden tehosta ja siitä kuinka sekä Suomessa että USA:ssa tartunnan saaneista valtaosa on rokottamattomia.
Lisäksi Uudessa Suomessa julkaistiin THL:n lääkärin varoitus virheellisen tiedon levittämisestä koskien koronaa ja rokotteita.
https://www.verkkouutiset.fi/harskisti-valheita-rokotteista-sivuilla-th…
Mistä lähteestä sinä seuraat uutisia kun nämä eivät ole tulleet eteesi???
Ja jos sairastaa jotain pitkäaikaissairautta, niin oman potilasjärjestönsä kautta saa tietoa että kannattaako ottaa rokote (yleensä kyllä) ja suositus mikä rokote on sopivin.
Ei todellakaan ole kerrottu näin. Laitapa linkkiä näihin. Luen sekä turkkaria että hesaria. Verkkouutiset ei kelpaa.
Lue itse tämän päivän IS, HS, TS ja muut. Ihan selkeästi kerrotaan että rokottamattomuus altistaa tartunnalle ja sairaalaan joutumiselle. Ja nimenomaan nyt sairaalaan joutuneissa on paljon nuoria (koska eivät ole ottaneet rokotetta tai ovat ottaneet vasta ensimmäisen rokotteen.)
Tässä Hesarin juttu:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008160506.html
Ja samaa tietoa löytyy muualta maailmasta, esim. USA:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin muuten pystyt välttelemään virusta, mihin tarvitsisit juuri nyt rokotettakaan? Voit ihan hyvin odottaa, että rokotteista saadaan lisää tietoa. Olisin itsekin jättänyt rokotteen ottamatta, jos mulla ei olisi syöpähoidot menossa. Ja olen jo 48 v ja pääkaupunkiseudulta. Hoitojen vuoksi on pakko käydä sairaalassa. Muuten voisin eristäytyä kotiini kokonaan. En kävisi edes ruokakaupassa, koska kaiken saa tilattua kotiinkin.
Lääkärit varoittavat että jos tilanne jatkuu meillä tälläisenä niin vuoden loppuun mennessä jokainen rokottamaton sairastuu koronaan.
Rokote parhaassa tapauksessa estää tartunnan tai lieventää oireita sekä mahdollisesti estää jopa long covidin.
Tässä on nyt arkikielellä ilmaistuna vaihtoehto otatko mielummin halolla päähän tai tikulla käsivarteen. Järkevät välttävät sitä halkoa ja ottavat sen tikun pienen pistoksen.
Ai nytkö on todettu, että on olemassa Koronakeiju, joka tuo viruksen jostain Universumista jokaisen tyynyn alle? Vai että koronavirus tulee ikkunasta sisään tai ilmanvaihtokanavia pitkin?
Mutta joo, on toki mahdolllista, että kotiinkuljetuksella tilaamasi maitotölkin pinnalla on koronavirusta ja saat siitä tartunnan. Mutta lienee yhtä todennäköistä kuin että 3 vuotta vanha pesukoneesi syttyy tuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama ongelma ja tää teksti olisi voinut olla mun kirjoittama. Tuntuu, että koronarokotuksista tulee kokoajan jotakin negatiivista uutista.
Asiaa ei myöskään auta se, että sukulaiseni kuoli heti rokotteen jälkeen sydänkohtaukseen, perusterve oli.
Kuitenkin pelkään eniten long covidia ja mietityttää auttaako rokote oikeasti siihen.
Odotan myös tutkimuksia kuinka kauan tuo rokote edes auttaa. Ajatus että pitäisi ottaa esim 3-4 piikkiä on hirveä.
Ahdistava tilanne ja pyörittelee jatkuvasti näitä vaihtoehtoja nyt päässäni. Joku päätös pitäisi kohta tehdä.
N36
Jos luit tänään esim. Ilta-Sanomat ja Hesarin sekä Ylen uutiset samoin Turun Sanomat sekä Uusi Suomi niin siellä nimenomaan kerrottiin rokotteiden tehosta ja siitä kuinka sekä Suomessa että USA:ssa tartunnan saaneista valtaosa on rokottamattomia.
Lisäksi Uudessa Suomessa julkaistiin THL:n lääkärin varoitus virheellisen tiedon levittämisestä koskien koronaa ja rokotteita.
Ja jos sairastaa jotain pitkäaikaissairautta, niin oman potilasjärjestönsä kautta saa tietoa että kannattaako ottaa rokote (yleensä kyllä) ja suositus mikä rokote on sopivin.
Ei todellakaan ole kerrottu näin. Laitapa linkkiä näihin. Luen sekä turkkaria että hesaria. Verkkouutiset ei kelpaa.
Miksi Verkkouutiset eivät kelpaisi? Siellä on suoraan referoitu ko. lääkäriä. Miksi THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen EI olisi luotettava lähde????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ihminen voi tietää, kuinka monta kuukautta tai kuinka monta vuotta hänellä on aikaa odottaa jotakin uutta ja ihmeellistä tietoa rokotteista, sillä mitä pidempään odottelee, sitä enemmän on aikaa ja mahdollisuuksia saada koronavirus tartunta.
Ihminen voi toki tehdä kaikkensa, jotta ei saisi tartuntaa, sellaisista ihmisistä on kerrottu lehdissä, ovat tilanneet ruokansa kaupasta, käyneet vain lenkillä, tehneet etätyötä, lapsetkin ovat käyneet vain koulussa. Jostakin hekin ovat tartuntansa saaneet. Yrittivät kyllä parhaan kykynsä mukaan välttää tartuntaa, mutta eivät onnistuneet.
Jos käytät FFP3 hengityssuojainta kohdatessasi ihmisiä ulkona, etkä matkusta julkisissa kulkuvälineissä, tilaat ruokasi kotiin, etkä käy missään sisätiloissa minkään syyn vuoksi, etkä päästä kotiisi muita ihmisiä, niin voinet onnistua.
Minä elin noin helmikuusta 2020 lähtien ja eläisin edelleenkin, jos en helmikuussa 2021 olisi sairastunut syöpään. Otin rokotteen vain siksi, että mikäli syöpäni edellyttäisi jossain vaiheessa leikkaushoitoa, leikkaussalin henkilökunnalla olisi silloin kirurginmaskit, jotka suojaisivat minua vain bakteereilta, mutta ei viruksilta. Ja by the way, ffp3 suojaa myös julkisissa kulkuvälineissä ja kaupoissa.
- nro 16
Siinä olet oikeassa että FFP3 suojaa kaupoissa ja julkisissa kulkuvälineissä, mutta itse ajattelin tuon niin, että mitä vähemmän virukselle antaa mahdollisuuksia, sitä parempi. Aina ei voi kaikkea vältellä, eikä aina ole muita vaihtoehtoja, eikä kävellen pääse jokapaikkaan. Itse olen kaksi kertaa tämän vuoden aikana käyttänyt julkista kulkuvälinettä, mutta hyvin suojautuneena ja hyvin hiljaiseen ajankohtaan.
Kokeile ettet pelkää K:ta jos mahdollista ja älä ota K piikkejä, mutta ei ole pakko nuohota julkisia rakennuksia, koska on muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
On parempi sairastaa nuhatauti kuin ottaa kokeellinen piikki.
Yhdysvalloissa on puoli miljoonaa vakavaa haittaa todettu ja kuolemiakin tuhansia piikin jälkeen.
Ei ole. SINÄ levität väärää tietoa. USA:ssa on todettu vain kolme rokotteeseen liitettyä kuolemaa ja niissä oli kyse Johnson & Johnsonin/Janssen rokotteesta, joka ei ole Suomessa käytössä. USA:ssa rokotteita on annettu jo n. 340 miljoonaa!
There are three deaths that appear to be linked to blood clots that occurred after people got the J&J vaccine. Since we now know how to correctly treat people who develop these blood clots, future deaths related to this very rare side effect can be prevented.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/adverse-event…
ja -101.org/science/how-many-people-have-died-from-the-vaccine-in-the-u-s/
Vierailija kirjoitti:
Muutama aivan varma asia
-Rokote on vapaaehtoinen
-Rokotetta ei ole pakko ottaa
-Koronaviruksesta on huomattavasti enemmän haittoja kuin rokotteesta
-Rokote on tutkittu ja testattu ja todettu turvalliseksi
-AstraZenacasta tuli muutamia veritulppia, koronaviruksesta niitä on tullut hyvin runsaasti
-Jos tartuntoja on runsaasti, tartunnan saamisen välttely käy hyvin vaikeaksi
-Hyvä onni ei suojaa tartunnoilta niin hyvin, kuin rokote suojaa
-Rokotteen tunnetuin ja yleisin haittavaikutus on neulan piston aiheuttama pieni kipu ja käden kipeytyminen päiväksi tai kahdeksi
Ja nyt kun eräistä rokotteista (ei käytössä meillä) on harvinainen vaara veritulpille, se tiedetään ja se osataan hoitaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska koronavirus jatkaa pyörimistä maailmassa, sen välttely ilman rokotetta vaatii sitten sen, että loppuelämä vietetään kotona piilossa.
Tilastoista sen verran, että sairaalassa olevista "49 aikuispotilaasta, eli 19–82-vuotiaista, 61 prosenttia on rokottamattomia, 24 prosenttia yhden rokotteen saaneita ja 10 prosenttia kahden rokotteen saaneita. Kahden rokotteen saaneista neljällä on ollut jokin muu perussairaus, ja vain yksi koronapotilas on ollut perusterve."
https://yle.fi/uutiset/3-12039435
Eli kylläpä on melkein puolet rokotteen saaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
Miksi Verkkouutiset eivät kelpaisi? Siellä on suoraan referoitu ko. lääkäriä. Miksi THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen EI olisi luotettava lähde????
Kai ymmärrät, että THL on poliittisesti ohjattu laitos.
Mulla aika samat ajatukset kuin aloittajalla, paitsi että olen raskaana. Ja sehän vielä altistaa pahemmalle tautimuodolle. En vaan tiedä mitä tehdä ja olen rokotetta lykännyt. Kumpikin vaihtoehto tuntuu huonolta.
Tiedän, että rokotteen pitäisi olla turvallinen raskaanakin, mutta pelkään silti mitä se tekee lapselle, kuten sitäkin mitä sairastettu tauti tekee. Ilmeneekö ne jutut edes heti vai sitten kun lapsi on jo vanhempi.