Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ja poika kalassa, kuuluuko äidin laittaa kala ruuaksi?

Vierailija
30.07.2021 |

Mies toivoo, että minä valmistaisin kalan ruuaksi, kun hän on 9 v poikamme kanssa käynyt sen kalastamassa.

Minua mättää se, että ruuanvalmistus on jokin naisen rooli. Laitan kyllä ruokaa jonkin verran, mutta tökkii tuo pakko.

Ehkä sekin, että mies kokee, tehnyt suuren työn kun ollut (pojan kanssa) kalastamassa. Vaimo voisi tehdä sen pikkuduunin, että valmistaisi sen ruuaksi.

Perheemme saa kalaa myös miehen isän kalastamana eikä mies silloinkaan valmista sitä ruuaksi. Ajattelen, ettämies ajattelee, että kalan valmistus on vähäpätöinen työ, jonka saavat muut kuin hän tehdä.

Joten: jos käy kalastamassa, kenen kuuluisi valmistaa saatu saalis ruuaksi?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden perheessäni vain isä oli töissä, äiti oli 7-henkisen perheen kotiäiti.

Isä kalasti ympäri vuoden, tuli tarpeeseen sekä ruoaksi omalle perheelle, että myytäväksi.

Kahdesta omasta lapsestani juniori pitää virvelöinnistä ja onkimisesta, mutta vain C&R-tyyliin.

Minä haluaisin tehdä ruokaa hänen saaliistaan, mutta hän vain irrottaa kalan ja heittää sen jatkamaan menoaan vedessä. Kelpuuttaa ruuaksi vain kaupan kirjolohen...

Vierailija
62/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aikaan muorit olivat rannassa veneitä vastassa, setvivät verkot ja käsittelivät saaliin miesten mennessä nukkumaan rankan työrupeaman päätteeksi.

Ap:n mies ei ole ammattikalastaja 🙄

Tuttava taas aikoinaan kalasti verkoilla siikaa, verkot tyhjennettiin ja putsattiin miesvoimin eli perheen isä poikineen.

Miten se ammattilaisuus siihen vaikuttaa autetaanko puolisoa vai ei?

Mies hoitakoon saaliinsa, se on osa harrastusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama on, jos nainen käy poimimassa marjoja ja pistää sankon miehen nenän eteen, että perkaas nuo ja pakasta.

Kyllä meillä tuokin on yleensä ollut sen marjastajan hommia. Lapset otetaan avuksi. Enpä muista koskaan vielä vaimon lompsineen mustikkametsästä kotiin ämpäri täynnä marjaa ja jättäneen ne minun huolekseni. Toki mielelläni autan joskus marjojen siistimisessä, jos vaimo alkaa keittämään mehua tai hilloa niistä. Nopeammin päästään saunaan ja yöpuulle, kun kaikki osallistuu. Samoin se vaimokin monesti on jo pilkkonut vihannekset kalakeittoon ja pistänyt kattilan porisemaan, kun minä tulen siivotun kalasaaliin kanssa rannalta.

M52

Vierailija
64/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja jo lipsautti: " Mies toivoo..." ei tarkoita, että olisi velvollisuutta odotettu.

Vierailija
65/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies kävi metsällä ja kalastamassa ja aina valmisti myös sapuskat kaikista saaliistaan. 

Työkaveri perkaa ja fileoi kalasaaliinsa, nyppii jopa pikkuruodot pois, koska muuten perhe ei söisi niitä.

-ohis

Vierailija
66/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä lukiessa tajuaa, minkä aarteen on äitini isässäni löytänyt. Minua vei kalaan, sienestämään ja kaikki yhdessä marjastamaan, opetti näitä kaikkia perkaamaan, käsittelemään ja valmistamaan. Kunnon reipas mies, joka osasi tehdä kaikkea niin ulkona kuin sisällä. Ei mikään ihme kitisijä.

Vierailija
67/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aikaan muorit olivat rannassa veneitä vastassa, setvivät verkot ja käsittelivät saaliin miesten mennessä nukkumaan rankan työrupeaman päätteeksi.

Tuttava taas aikoinaan kalasti verkoilla siikaa, verkot tyhjennettiin ja putsattiin miesvoimin eli perheen isä poikineen.

Sama juttu silloin, kun nainen käy poimimassa marjoja? Hän myös siivoaa ja pakastaa ne yksin?

Vierailija
68/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu mutta saa laittaa jos haluaa.

Minä olen ilmoittanut etten aio laittaa. Jos kalastaa ja haluaa siitä ruokaa, sen tekee se kalastaja.

Inhoan kalan hajua.

Vierailija
69/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te olette parisuhteissa joista teidän täytyy jatkuvasti rutista tänne?

Vierailija
70/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalastaa, vähintään perkaa ja fileoi kalan. Sitten toinen voi ihan hyvin paistaa, jos haluaa, mutta ei ole pakko. Kalastus on huvittelua, ei mikään urotyö.

Vierailija
71/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kuvio on outo, äiti, mies ja poika, missä iskä mahtaa luurata.

Vierailija
72/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu silloin, kun nainen käy poimimassa marjoja? Hän myös siivoaa ja pakastaa ne yksin?

Kyllä

N49

Vierailija
73/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisen pitäisi tehdä kaikki? Mennä kalastamaan ja valmistaa ruoka, ja sinä makoilisit sohvalla ja odottaisit milloin ruoka valmistuu?

Tee tällä kertaa sinä ruoka. Ensi kerralla mene sinä kalastamaan, ja anna miehen valmistaa ruoka.

Ei ole mikään pakko mennä kalastamaan, eikä näin ollen tarvitse valmistaa siitä kalasta yhtään mitään. Ja sille joka sanoo, että ilmaista ruokaa, niin mieti uudestaan, paljonko tuohonkin harrastukseen on rahaa käytetty. Ei meinaan ihan pajunvarrella ja vanhalla köyden pätkällä enää paljon kalastella.

Ja joku meinasi, että mene itse jos kalastus on pelkkää peukaloiden pyörittelyä. Ehkäpä aloittaja ei tykkää pyöritellä peukaloita?

Meillä ukko meinaa harrastaa samaa, illalla heittää jonkun kalanraadon altaaseen ja tuumaa, että hän kalasti, minä laitan. Kala on tietysti perkaamaton. Tuumaan takaisin, että söin jo aiemmin, ei ole enää nälkä, voit viedä kalan takaisin. Tällä pysyy taas vähän aikaa ruodussa. En minä ole mikään kodinhoitaja, jolle vain heitetään työt eteen silloin, kun niitä ei itse huvita tehdä. Osaan kyllä itsekin kalastaa ja jopa laittaa siitä ruokaa, mutta teen sitä tasan silloin, kun itseä huvittaa. En minäkään rapalenkin jälkeen heitä koiraa miehelle, että pese ja kuivaa tuo, minä menen nauttimaan hyvin ansaitun olueni.

Jos et halua sitä kalaa itse syödäkään, ymmärrän sitten. Sitä en ymmärtäisi, jos Ap osallistuisi koko juttuun ainoastaan syömällä valmista ruokaa.

Jaa. No kun mun mies sen muutaman kerran vuodessa käy kalassa ja tuo saalista ateriaksi asti, kyllä hän sen pöytään asti hoitaa. Meillä laitetaan ruokaa melkein vuoden jokainen päivä, ja kaikista niistä aterioista n. 80%:sti minä olen se, joka on käynyt kaupassa, kantanut ostokset kotiin, purkanut kasseista kaappeihin ja valmistanut ruuaksi. Mies osallistuu tähän prosessiin yleensä syömällä. Joskus kattaa pöydän.

En osaa siis nähdä kovinkaan isona tasa-arvokriisinä, jos pari kertaa vuodessa kalastaja hoitaa kalan pöytään asti ja koko perhe osallistuu syömiseen. Onneksi ei miehenikään.

Vierailija
74/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisen hyvä on opettaa lapsi itse tainnuttamaan ja perkaamaan kala.

Miksi ap ei mene kalastamaan? Miksi ap ei opeta tätä perkaamista?

Jos kerran haluatte sukupuolirooleja rikkoa. Rusinat pullasta vaan. 

Vierailija
75/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kalastaminen ei ole kivaa, sitä ei tarvitse tehdä. Kalaa saa kyllä kaupasta. Jos joku taas haluaa kalastaa, hoitaa myös ne tylsät hommat.

Vierailija
76/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin ostaa kaupasta kalafilettä rajattomasti, jos mies haluaisi laittaa niistä ruokaa. Tai muita ruuanvalmistusaineita.

Vaan ei halua. On 'kiireinen'.

Ap

Vierailija
77/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se valmistaa ruoan joka osaa.

Vierailija
78/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kuvio on outo, äiti, mies ja poika, missä iskä mahtaa luurata.

Uusperheen arkea.

Vierailija
79/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kalastaminen ei ole kivaa, sitä ei tarvitse tehdä. Kalaa saa kyllä kaupasta. Jos joku taas haluaa kalastaa, hoitaa myös ne tylsät hommat.

eipä yllätä einesmammojen vastaukset. 

Vierailija
80/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oppinu, että saalistajalle on kunnia asia kokata itse saaliinsa. Eli hirvestäjä kokkaa hirvestä jotain, sorsastaja sorsasta ja kalastaja kalasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi