Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ja poika kalassa, kuuluuko äidin laittaa kala ruuaksi?

Vierailija
30.07.2021 |

Mies toivoo, että minä valmistaisin kalan ruuaksi, kun hän on 9 v poikamme kanssa käynyt sen kalastamassa.

Minua mättää se, että ruuanvalmistus on jokin naisen rooli. Laitan kyllä ruokaa jonkin verran, mutta tökkii tuo pakko.

Ehkä sekin, että mies kokee, tehnyt suuren työn kun ollut (pojan kanssa) kalastamassa. Vaimo voisi tehdä sen pikkuduunin, että valmistaisi sen ruuaksi.

Perheemme saa kalaa myös miehen isän kalastamana eikä mies silloinkaan valmista sitä ruuaksi. Ajattelen, ettämies ajattelee, että kalan valmistus on vähäpätöinen työ, jonka saavat muut kuin hän tehdä.

Joten: jos käy kalastamassa, kenen kuuluisi valmistaa saatu saalis ruuaksi?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään sääntöjä ole. Vuoron perään voi laittaa ruokaa. Mitä minä miehiä tunnen, niin noin yleensä ajatellaan, että "pojan kanssa kalastellaan ja mun pikkuvaimo valmistaa saaliin".

Mies on vaimostaan ylpeä ja vielä kun oman pojan kanssa ollaan vonkale tuotu kotiin.

Tuskin ne joka päivä siellä onkii, pistä fisu uuniin ja keitä potut. Ja ihanahan tuollainen mies on!!!

Meillä ukko hommasi savustuspöntön ja tykkää värkätä sen kans, probleema ratkaistu. 

Vierailija
22/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13v suolistaa itse jänikset ja linnut ja kalat. Isänsä kanssa sitten kokkaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaja ei mene kalastamaan pojan kanssa, jos se on pelkkää peukaloiden pyöritystä? 

Vierailija
24/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on varsinaista pikaruokaa, niin helposti ja nopeasti saa hyvää vain paistamalla pannulla. Kalastaja tietenkin perkaa kalat! Ruoka on valmista muutamassa minuutissa, lisukkeissa menee paljon kauemmin.

Vierailija
25/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut harrastaa 'pyydystä ja päästä-kalastusta. Kai sekin on yksi tapa ratkaista asia (mutta mies ei kai sellaista ymmärtäisi).

En kuitenkaan tunne ketään, joka pitäisi ruuanlaitosta niin paljon, että valmistuksen jälkeen laittaisi ruuan roskiin. Tai velvoittaisi väkisin toisen huolehtimaan ruuanvalmistuksen lopputuloksesta.

Yleensä ruuanharrastuksen valmistaja huolehtii ruuanvalmistuksen lopputuloksesta. Miksi kalastaja ei voi huolehtia kalastuksrn lopputuotteesta eli saaliista?

Vierailija
26/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei liene kalaretkestä, vaan koet että sinulle sysätään päävastuu kodinhoidosta, ja että teillä on jako miesten töihin ja naisten töihin, etkä tykkää siitä jaosta.

Se keskustelu olisi ollut kyllä hyvä käydä viimeistään ennen lasten tekoa. Lisäksi ei voi sinulle nyt tulla enää yllätyksenä, että miehesi ei tee kotitöitä, ja lastenhoitoakin kovin valikoiden.

Lapsen nähden ei pidä sitä selvitellä, hänellä menee koko retki pilalle. Tee kala tai ole tekemättä, mutta älä tee siitä kohtausta. Kun lapsi ei ole kuulolla, järjestä keskustelu kotitöiden jaosta.

Vierailija
27/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisen pitäisi tehdä kaikki? Mennä kalastamaan ja valmistaa ruoka, ja sinä makoilisit sohvalla ja odottaisit milloin ruoka valmistuu?

Tee tällä kertaa sinä ruoka. Ensi kerralla mene sinä kalastamaan, ja anna miehen valmistaa ruoka.

Vierailija
28/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelle ehdottaa, että hän valmistaisi kalan ruuaksi, mies sanoo, että hän on niin kiireinen, ettei hän ehdi.

Omasta mielestäni aikaa löytyy siihen, mikä kiinnostaa. Miehellä riittää aikaa kalastamiseen.

Ap

Vierailija
29/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikagallup metsästävien ja kalastavien työkavereiden joukosta tuotti aikoinaan lopputuloksen, että miehet laittavat itse saaliinsa siihen kuntoon, että sen voi pakastaa tai laittaa ruoaksi. Tekivät usein tuon vakumoinnin ja pakastuksen sekä ruoanlaitoin ihan itse.

Vierailija
30/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toisen pitäisi tehdä kaikki? Mennä kalastamaan ja valmistaa ruoka, ja sinä makoilisit sohvalla ja odottaisit milloin ruoka valmistuu?

Tee tällä kertaa sinä ruoka. Ensi kerralla mene sinä kalastamaan, ja anna miehen valmistaa ruoka.

Olisi kiva kuulla, miten usein aloittajan mies valmistaa ruokaa perheelle. Voi olla, että se naisen "tällä kertaa" on 365 kertaa vuodessa.

Vierailija
31/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kokkaa joka osaa perata kalan.

Vierailija
32/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva mies kalastusta työkseen tekee vaan kyseessä on hupi ja harrastus.

Vierailija
33/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä suurena pulmana lienee oma asenteeni. En välttämättä edes haluaisi välittää lapselle käsitystä, että kun käydään kalastamassa, tuodaan saalis kotiin naisen valmistettavaksi.

Ap, hirveä ihminen

Mieluummin välität viestin, että sinun lapsen saalista et laita vaikka appiukon kalat teet?

Ei hän ainakaan johdonmukaisuutta opi. Näkee vain vihamielisyytesi isäänsä kohtaan ja oppii naisesta ihan jotain muuta.

Vierailija
34/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen aikaan muorit olivat rannassa veneitä vastassa, setvivät verkot ja käsittelivät saaliin miesten mennessä nukkumaan rankan työrupeaman päätteeksi.

Vierailija
35/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, miten usein aloittajan mies valmistaa ruokaa perheelle. Voi olla, että se naisen "tällä kertaa" on 365 kertaa vuodessa.

Luulisi sitten, että aloittaja olisi sitäkin jo harmitellut aloitusviestissään, että joutuu aina tekemään ruoan. Mitä kohtaa virkkeestä "Ensi kerralla mene sinä kalastamaan, ja anna miehen valmistaa ruoka" et ymmärtänyt?

Vierailija
36/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko mennä kalastamaan, eikä näin ollen tarvitse valmistaa siitä kalasta yhtään mitään. Ja sille joka sanoo, että ilmaista ruokaa, niin mieti uudestaan, paljonko tuohonkin harrastukseen on rahaa käytetty. Ei meinaan ihan pajunvarrella ja vanhalla köyden pätkällä enää paljon kalastella.

Ja joku meinasi, että mene itse jos kalastus on pelkkää peukaloiden pyörittelyä. Ehkäpä aloittaja ei tykkää pyöritellä peukaloita?

Meillä ukko meinaa harrastaa samaa, illalla heittää jonkun kalanraadon altaaseen ja tuumaa, että hän kalasti, minä laitan. Kala on tietysti perkaamaton. Tuumaan takaisin, että söin jo aiemmin, ei ole enää nälkä, voit viedä kalan takaisin. Tällä pysyy taas vähän aikaa ruodussa. En minä ole mikään kodinhoitaja, jolle vain heitetään työt eteen silloin, kun niitä ei itse huvita tehdä. Osaan kyllä itsekin kalastaa ja jopa laittaa siitä ruokaa, mutta teen sitä tasan silloin, kun itseä huvittaa. En minäkään rapalenkin jälkeen heitä koiraa miehelle, että pese ja kuivaa tuo, minä menen nauttimaan hyvin ansaitun olueni.

Vierailija
37/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen aikaan muorit olivat rannassa veneitä vastassa, setvivät verkot ja käsittelivät saaliin miesten mennessä nukkumaan rankan työrupeaman päätteeksi.

Se oli silloin työtä, miehille kalastus ja naisille kodinhoito. Nykyään sekä miehet että naiset käyvät töissä kodin ulkopuolella ja kalastus on harrastus. 

Vierailija
38/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva mies kalastusta työkseen tekee vaan kyseessä on hupi ja harrastus.

Jos minun puolisoni harrastaisi huvikseen kalastusta ja toisi saalista kotiin, kyllä minua hävettäisi kiukutella ja vetää vain lonkkaa aterian eteen. Mutta nykyajan naiset kai ovat erilaisia.

Vierailija
39/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen joka ehtii ja osaa parhaiten kuuluu valmistaa ruuaksi.

Vierailija
40/85 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee yleensä niin, että isä ja poika yhdessä perkaavat ja valmistavat kalan ja minä teen lisukkeet. Minusta kiva, kaikki tekevät jotain ja on pojalle opettavaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä