Mies ja poika kalassa, kuuluuko äidin laittaa kala ruuaksi?
Mies toivoo, että minä valmistaisin kalan ruuaksi, kun hän on 9 v poikamme kanssa käynyt sen kalastamassa.
Minua mättää se, että ruuanvalmistus on jokin naisen rooli. Laitan kyllä ruokaa jonkin verran, mutta tökkii tuo pakko.
Ehkä sekin, että mies kokee, tehnyt suuren työn kun ollut (pojan kanssa) kalastamassa. Vaimo voisi tehdä sen pikkuduunin, että valmistaisi sen ruuaksi.
Perheemme saa kalaa myös miehen isän kalastamana eikä mies silloinkaan valmista sitä ruuaksi. Ajattelen, ettämies ajattelee, että kalan valmistus on vähäpätöinen työ, jonka saavat muut kuin hän tehdä.
Joten: jos käy kalastamassa, kenen kuuluisi valmistaa saatu saalis ruuaksi?
Kommentit (85)
Näin tämä meni omassa lapsuudessani vanhoillisessa perheessä, jossa elettiin kuin vuonna 1910. Isä kävi kalastamassa yksikseen, vaimo valmisti ruuan ja sillä välin siivosi tjsp. Äitini teki ylipäätänsä aivan kaikki kotityöt ja perhemalli oli kuin suoraan vuodelta 1910. On naisten työt ja miesten työt, äitini ilmeisesti kasvoi jo nuorena siihen passaamisrooliin eikä nurissut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen aikaan muorit olivat rannassa veneitä vastassa, setvivät verkot ja käsittelivät saaliin miesten mennessä nukkumaan rankan työrupeaman päätteeksi.
Ap:n mies ei ole ammattikalastaja 🙄
Tuttava taas aikoinaan kalasti verkoilla siikaa, verkot tyhjennettiin ja putsattiin miesvoimin eli perheen isä poikineen.
Täh? Siis täh? Tietenkään et laita, jos et halua.
Ihan sama on, jos nainen käy poimimassa marjoja ja pistää sankon miehen nenän eteen, että perkaas nuo ja pakasta.
Olet äiti. Et pelkkä nainen. Sinulla on myös velvoitteita lastasi kohtaan.
Eli kala uuniin ja pulinat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen aikaan muorit olivat rannassa veneitä vastassa, setvivät verkot ja käsittelivät saaliin miesten mennessä nukkumaan rankan työrupeaman päätteeksi.
Tuttava taas aikoinaan kalasti verkoilla siikaa, verkot tyhjennettiin ja putsattiin miesvoimin eli perheen isä poikineen.
Miten se ammattilaisuus siihen vaikuttaa autetaanko puolisoa vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama on, jos nainen käy poimimassa marjoja ja pistää sankon miehen nenän eteen, että perkaas nuo ja pakasta.
Vaan jos nainen ei ole ammattimainen marjanpoimija? Huvikseenhan hän silloin on siellä marjassa ollut, eikä miehen tarvitse siihen osallistua.
Kyllä kun meidän lapset oli pieniä niin minä tein kaloista ruuat aina ikinä en jättänyt tekemättä minähän olin perheen äiti.
Erityisen hyvä on opettaa lapsi itse tainnuttamaan ja perkaamaan kala.
Kalastaminen on kivaa, kalan valmistus alusta asti taas on limaista, haisevaa ja epäkiitollista hommaa. En ikinä vaatisi tai olettaisi että joku toinen hoitaa sen ikävän osuuden kun olen itse saanut rentoutua kalastellessa. T. Nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava taas aikoinaan kalasti verkoilla siikaa, verkot tyhjennettiin ja putsattiin miesvoimin eli perheen isä poikineen.Miten se ammattilaisuus siihen vaikuttaa autetaanko puolisoa vai ei?
Joka hommako pitäisi laittaa puoliksi?
Kyllä.
Vai valmiillako akka vaan haluu olla? Jos sukupuolet olis toisin päin, nii palstan uliakat olisivat haukkumassa miestä laiskaksi kun tulee valmiiseen pöytään.
Meillä mies kävi metsällä ja kalastamassa ja aina valmisti myös sapuskat kaikista saaliistaan.
Meillä kalastajat huolehtivat saaliin perkaamisesta ja kokkauskuntoon käsittelystä. Se on ihan itsestäänselvyys sekä miehelleni että minulle ja samoin on lapsillekin opetettu. Näin on ollut myös sekä minun lapsuudessani että vanhempienikin lapsuudessa. Ruuaksi kalan voi sitten valmistaa joku muukin, mutta se perkaaminen on kalastajalle kunnia-asia.
Ehdotan että miehesi opettaa lapsenne perkaamaan kalat, kun hänen kanssaan kalassa käy, ja sinä sitten opetat lapsellenne kuinka se valmistetaan ruuaksi. Olisiko tuo hyvä kompromissi?
Luonnossa liikkuminen on kivaa! Ruoan valmistus taas tylsä kotityö. Ei todellakaan niin, että toinen harrastaa ja nauttii ulkonaolosta ja toinen raataa keittiössä.
Meillä myös marjojen/sienien poimija puhdistaa saaliin.
ap,n kannattaa etsiä seuraavaa uhria . sen löytää kun nettiin pistää ala pää kuvia ja kertoo olevansa pullan tuoksuinen äiti. toivottavasti elarit tulevat kaloina.
Tuohan on kiva, että omasta harrastuksesta voi sen tylsimmän osan nakittaa puolisolle tehtäväksi. Neulon mielelläni, mutta päätteleminen on syvältä. Jatkossa nakkaan miehelle neulomani sukat ja käsken päätellä ne.
Meillä jokainen perkaa oman saaliinsa, se on opetettu jo 4-vuotiaallekin. Ruuaksi valmistaa se joka sattuu ruokaa laittamaan muutenkin
Päteekö teillä ap myös että jos sinä ostat jotain kaupasta, sinun täytyy se valmistaa?
Jos et halua sitä kalaa itse syödäkään, ymmärrän sitten. Sitä en ymmärtäisi, jos Ap osallistuisi koko juttuun ainoastaan syömällä valmista ruokaa.