Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon etukäteen tulisi esittää kutsu synttärijuhlille?

Vierailija
30.07.2021 |

Kyseessä siskon tytön synttärit jonka kummi olen. Syntymäpäivä on huomenna. Kysyin pari viikkoa sitten milloin juhlat ovat ja vastaus oli että ehkä silloin lauantaina. "Virallista" kutsua ei ole vieläkään tullut edes viestillä. Sisko tietää että olen ostanut kalliin lahjankin. Kummityttö on alle kouluikäinen. Sisko on lomalla joten viestin lähettäminen ei voi olla kiireestä kiinni. Harmittaa, olenko tervetullut ollenkaan? En aio kysellä perään, mielestäni juhlien järjestäjän tulee ihan itse esittää kutsu.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 viikkoa ennen on se normi etiketin mukainen. Ja mieluiten muulla viestintätavalla kuin tekstarit tai työsähköposti.

Voisiko olla että puhelinliittymäsi tai siskosi liittymä reistailee että viestit tulevat myöhässä tai katoavat?

Voi kun joskus saisi kutsun edes kahta viikkoa ennen. Kahden kummilapsen vanhemmat ihmettelevät aina jos lapsen syntymäpäivän lähin lauantai ei ole etukäteen heille varattu vaan joskus on tullut muutakin. Olisi kohteliasta aina kutsua erikseen eikä vain odottaa että muut varaavat tietyn ajan, joka vuosi. 

Vierailija
62/70 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittaisin kummitytölle itselleen ja kysyisin, onko juhlat huomenna.

Vaali itse suhdetta siihen lapseen, jos siskolla on nyt joku "tauko". Etkös ole kummilapsesi aikuisystävä?

Aloitus on viime vuoden heinäkuulta, katsokaa nyt vähän että miten vanhoihin viesteihin vastaatte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään paria viikkoa aijemmin kutsut ja jos "väkisin" pitää juhlia järjestää eikä halua vieraita tai mahd. vähän niin silloin edellisiltana kutsut tai saman päivän aamuna.

Vierailija
64/70 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kutsutuissa vuorotyöläisiä, niin viikkoja, viikkoja ennen.

Kyllä, valitettavasti. Jos haluat minun tulevan/osallistuvan elokuussa johonkin menoon/tapahtumaan/mihin tahansa, ilmoita se minulle nyt, kiitos.

Vierailija
65/70 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuosi ennen eli edellisten synttärien päätteeksi kuulua sanoa vieraille, että nähdään taas ensi vuonna. Jos ei sano, niin kutsuja on turha lähetellä ja toisaalta myös odotella sen jälkeen.

Vierailija
66/70 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aiempina vuosinako on kutsu aina esitetty? Meillä ei ikinä sisaruksia (perheineen) erikseen kutsuta, koska kuuluvat automaattisesti kalustoon, yleensä ilmoitetaan jollekulle siaruksista tai äidillemme juhlien ajankohta ja sana siitä sitten leviää. Ei olla perheen kesken muodollisia.

On aina kutsuttu erikseen. Muita sisaruksia ei ole ja vanhempamme eivät ole elossa, joten "sana ei leviä". En odota mitään muodollista kutsua, vaan varmistusta siitä, että juhlat ovat tosiaan huomenna ja kellonaikakin olisi kiva tietää, on mulla muutakin elämää. Kaipa niitä juhlia ei sitte ole, olisihan siitäkin ihan fiksua ilmoittaa, kun niistä on ollut aiemmin puhetta ja juhlat on joka vuosi järjestetty. Ap

Joillekin tosiaan pitää  ilmoittaa kaikki aina erikseen, kun ei osata itse ajatella. Siskosi kertoi, että juhlat on ehkä silloin ja teillä on tapana ollut, että kutsutaan. Mutta nyt kutsua ei ole tullut ei ole mitään amerikantiedettä päätellä ettei juhlia ole.

Häh, kyllä juhlista kuuluu ilmoittaa. Osaan ajatella ja ajattelen niin, että jos ei tule kutsua (tavalla tai toisella) ei joko ole juhlia, tai minua ei sinne haluta.

Äitiäni ja siskoani en tosin aina ole "kutsunut", kun läheisinä ollaan paljon yhteyksissä ja he tarjoutuvat leipomaan jotain, niin tarjoiluja suunniteltaessa tulee juhlan ajankohtakin selväksi.

Tapaan yhtä kummilastani harvoin, asuvat kaukana, eikä sieltä suunnalta koskaan tullut yhteydenottoja, ei synttärikutsuja yms. Useamman vuoden jälkeen lopetin yksipuolisen yhteydenpidon (mm. synttäri- ja joululahjat). Muilta kummilapsilta saan joskus nimpparionnittelut ja joskus pikkupaketin jouluna, mutta tältä yhdeltä kummilapselta ei kuulunut edes kiitosta lahjoista. Käytöstavat kunniaan, ei kummit saa olla mitään lahja-automaatteja! Nykyään, kun kuulen lauseen "kummi ei pidä yhteyttä" ajattelen, että onkohan samanlainen tilanne.

Vierailija
67/70 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis käsin kirjoitettu kutsu kaikkiin juhliin ajoissa on aina mukava asia.

Oikeassa nätissä kirjekuoressa ja upea suomalainen postimerkki päällä.

Kannattaa nähdä vaivaa, kutsu jää muistoksi ja on sen arvoinen.

Vierailija
68/70 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 viikkoa ennen on se normi etiketin mukainen. Ja mieluiten muulla viestintätavalla kuin tekstarit tai työsähköposti.

Voisiko olla että puhelinliittymäsi tai siskosi liittymä reistailee että viestit tulevat myöhässä tai katoavat?

Tuo "etiketti" on joko 1800-luvulta tai sitten on konteksti vähän kateissa.

Alle jokavuotiset synttärit ovat sellaiset, että tällä vuosituhannella tekstiviesti pari viikkoa etukäteen on riittävä, ellei viikkoon kuulu vastausta, voi vielä varmistella viestin perille menoa. (varsinkin mikäli on mahdollista esim. numeron vaihtuminen)

Erikseen sitten on isommat juhlat kuten häät, hautajaiset, pyöreiden vuosien synttärit, 18v. synttärit ja lakkiaiset. Tämän tyyppisiin voidaan vielä soveltaa kolmen viikon kirjallisella kutsulla etikettiä.

Vierailija
69/70 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aiempina vuosinako on kutsu aina esitetty? Meillä ei ikinä sisaruksia (perheineen) erikseen kutsuta, koska kuuluvat automaattisesti kalustoon, yleensä ilmoitetaan jollekulle siaruksista tai äidillemme juhlien ajankohta ja sana siitä sitten leviää. Ei olla perheen kesken muodollisia.

Meidän suvussa ei mennä ilman omaa kutsua. Jos anoppi esim. kertoo sisaruksen juhlista ja menisimme, niin perillä vois selvitä ettei kutsu koskenut meitä. Ja toisaalta jos ei sisarus itse vaivaudu edes kutsua esittämään, niin ei taideta olla kovin toivottuja vieraita. (Valitettavasti näin on oikeasti. On käynyt selväksi ynseästä käytöksestä.)

Vierailija
70/70 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi fiksua kuukautta ennen, ainakin. Hyvissä ajoin. Esimerkiksi työvuorot tulevat monilla että täytyy tietää ajoissa kun muuten ei pääse. Sain kutsun 2,5vk etukäteen erääseen juhlaan, olin odottanut tätä että tietäisin varautua. Kutsu tuli liian myöhään kun olin sopinut jo muuta vaikka ei töitä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi