Kuinka paljon etukäteen tulisi esittää kutsu synttärijuhlille?
Kyseessä siskon tytön synttärit jonka kummi olen. Syntymäpäivä on huomenna. Kysyin pari viikkoa sitten milloin juhlat ovat ja vastaus oli että ehkä silloin lauantaina. "Virallista" kutsua ei ole vieläkään tullut edes viestillä. Sisko tietää että olen ostanut kalliin lahjankin. Kummityttö on alle kouluikäinen. Sisko on lomalla joten viestin lähettäminen ei voi olla kiireestä kiinni. Harmittaa, olenko tervetullut ollenkaan? En aio kysellä perään, mielestäni juhlien järjestäjän tulee ihan itse esittää kutsu.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko on sellainen että jos ehdotan tapaamista jollekin päivälle, vastaa hän aina että "katotaan sitte" eli mitään ei voi sopia etukäteen ja puolet ajasta laittaa 5min ennen ehdotettua tapaamista "ettei tuu kun ei nyt huvita". Olenkin rankalla kädellä vähentänyt tapaamisehdotuksia. Eli siskoni voisi hyvinkin ilmoittaa juhlapäivän aamuna ettei juhlia nyt ole kun "ei huvita". En luota häneen enää.
Eli menette aina siskon fiiliksen mukaan? Siskosi on itsekäs ja sinäkin voisit pitää puolesi. En kettuile vaan haluan tsempata.
Vierailija kirjoitti:
Ja aiempina vuosinako on kutsu aina esitetty? Meillä ei ikinä sisaruksia (perheineen) erikseen kutsuta, koska kuuluvat automaattisesti kalustoon, yleensä ilmoitetaan jollekulle siaruksista tai äidillemme juhlien ajankohta ja sana siitä sitten leviää. Ei olla perheen kesken muodollisia.
Kai sentään kellonaika kerrotaan? Meillä ainakin niin meneväistä sakkia, että haluavat tietää, milloin viimeistään pitää olla paikalla. Eivät tule siis aamupäivällä jo hengailemaan jos kakku korkataan iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko on yleensä niin läheinen, että hänelle voi kyllä laittaa viestin, että moneltas ne oli ne juhlat huomenna. Ainakin meillä on siskon kanssa niin läheiset välit, että emme odota mitään virallista ja muodollista kutsua.
Meillä ei ole kovin läheiset välit siskon kanssa vaikka tytön kummi olenkin, tyttöä on aina kiva nähdä ja olen ottanut hoitoonkin välillä. Ja uudestaan, en odota virallista kutsua vaan ilmoitusta ajankohdasta. Mielestäni juhlien järjestäjän tulisi itse ilmoittaa ajankohta ilman että sitä tarvitsee erikseen kysellä. Kaipa olen yksin tämän ajatuksen kanssa :/ Ap
Veikkaan seuraavaa: Sisko ei halua sinua juhliin ja siksi ei kutsu, mutta olettaa kuitenkin että tulet.
En menisi.
Enkä ostaisi pienelle kalliita lahjoja, vaan säästäisin rahat ja antaisin myöhemmin isomman rahan, jos olisin siskoni kanssa vielä väleissä. Minusta aikuisen ja kummilapsen välit kulkevat vanhempien kautta joten jos lapsen äiti/isä ei osoita kiinnostusta suhteen ylläpitämiseksi niin asia pitää ottaa sitten selalisena. Ikävää tietysti, jos suhde kummilapseen on hyvä ja haluaisi osallistua hänen elämäänsä esimerkiksi synttäripäivinä.
Kyllä meillä laitetaan kutsu jo hyvissä ajoin. Varsinkin näin kesäaikaan ihmisillä on paljon ohjelmaa. Jokainen kutsutaan erikseen tai sitten esim. yhteisessä wa-ryhmässä. Ei se nyt iso vaiva ole laittaa viestiä milloin vieraat ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko on yleensä niin läheinen, että hänelle voi kyllä laittaa viestin, että moneltas ne oli ne juhlat huomenna. Ainakin meillä on siskon kanssa niin läheiset välit, että emme odota mitään virallista ja muodollista kutsua.
Meillä ei ole kovin läheiset välit siskon kanssa vaikka tytön kummi olenkin, tyttöä on aina kiva nähdä ja olen ottanut hoitoonkin välillä. Ja uudestaan, en odota virallista kutsua vaan ilmoitusta ajankohdasta. Mielestäni juhlien järjestäjän tulisi itse ilmoittaa ajankohta ilman että sitä tarvitsee erikseen kysellä. Kaipa olen yksin tämän ajatuksen kanssa :/ Ap
Nyt on kyse sinun epävarmuudesta. Juhlien järjestä ei ole ilmoittanut ajankohtaa koska sitä ei vielä ole päätetty.
Juhlien järjestäjä on tässä se itsekäs, joka ei ota huomioon, että muut eivät voi järjestää elämäänsä kun eivät tiedä, missä pitää olla juhlapäivänä - juhlissa vai voisiko olla jossain toisessa paikassa.
Järjestäjä voisi myös kertoa, milloin aikoo tehdä päätöksen.
No ei mitään syntymäpäiväjuhlia edes vietetä tällaisena aikana!!!!!!!!!!!!
Jos olet ostanut kummilapselle lahjan, niin tietenkin annat sen jossain muussa sopivassa tilanteessa. Ei se ole sen lapsen vika, jos hänen oma äiti ei osaa ilmaista selvästi, että onko synttärit vai ei ja onko kutsu voimassa kummitädille vai ei. Jos jätät muistamatta lasta, niin annat hänelle sellaisen viestin, että et väiitä hänestä. Lapsi ei välttämättä ymmärrä aikuisten käninöitä, vaan voi ihan helposti uskoa, että vika olisi hänessä. Jos lapsen äiti ei osaa päättää synttäreiden ajankohtaa ja kummitädin statusta, niin hävetköön sitten itse.
Hei ap! Minun veli on juuri samanlainen. Saattaa samana aamupäivänä vasta soittaa, että tulisitko tänään (kummi)lapsen syntymäpäivää juhlimaan. Tai sitten edellisenä iltana. Jos soittaa. Joskus ei kutsu ollenkaan. Joskus antaa selityksen, miksi ei tänä vuonna haluakaan tätiä ja tädin perhettä syntymäpäiville: "no ymmärräthän että tämä meidän ekaluokkalainen mielummin juhlii kavereiden kanssa". Ymmärrän ja en ymmärrä. Otettakoon huomioon, että serkukset ovat muutaman vuoden ikäerolla syntyneet. Olen todennut, että heidän perheen elämään on vaikea päästä mukaan. Välit ovat jäähtyneet kovasti, mm. näiden synttärisekoilujen takia. Lapsenvahdiksi kelpaisin puolen tunnin varoitusajalla. Olisiko vastavuoroista? Ei ikinä. En näiden vuosien jälkeen vieläkään aivan ymmärrä, että miten nämä ihmiset oikeuttavat toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aiempina vuosinako on kutsu aina esitetty? Meillä ei ikinä sisaruksia (perheineen) erikseen kutsuta, koska kuuluvat automaattisesti kalustoon, yleensä ilmoitetaan jollekulle siaruksista tai äidillemme juhlien ajankohta ja sana siitä sitten leviää. Ei olla perheen kesken muodollisia.
On aina kutsuttu erikseen. Muita sisaruksia ei ole ja vanhempamme eivät ole elossa, joten "sana ei leviä". En odota mitään muodollista kutsua, vaan varmistusta siitä, että juhlat ovat tosiaan huomenna ja kellonaikakin olisi kiva tietää, on mulla muutakin elämää. Kaipa niitä juhlia ei sitte ole, olisihan siitäkin ihan fiksua ilmoittaa, kun niistä on ollut aiemmin puhetta ja juhlat on joka vuosi järjestetty. Ap
No eiköhän se ole aika selvää, että niitä juhlia ei ole. Tai jos on, niin sinä et ole niissä juhlissa mukana. Voit antaa lahjan vaikka jälkikäteen. Toivottavasti lahjan antaminen ei ole sinulla kiinni siitä, onko juhlat vai ei.
No jos on juhlat ja minua ei kutsuta, niin katson että minulta olisi törppöä antaa silti lahja. Mutta toki jos ei niitä juhlia järjestetä ollenkaan, niin lapselle tottakai voi antaa lahjan.
-eri
Eihän kummitädin ja kummitädin kallista lahjaa varten tarvitse juhlia järjestää. Kummitätihän menee tietty oikeana syntymäpäivänä kylään ja vie lahjan.
Synttärijuhlat on eri asia kuin itse syntymäpäivä. Lahja viedään, vaikkei olisi juhliakaan, jos kerran tapana on muutenkin kyläillä.
Vai meinasitko, että sinun antamalle lahjalle pitää olla yleisö?
Eli sinun tapauksessa menet käymään huomenna ja viet lahjan, ilman juhliakin!
Jälleen kerran totean, että hyvä ettei meillä ole kummittelua mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei lähimpien kesken harrasteta mitään kutsuja, koska kaikki kuuluvat kalustoon. Sana leviää ja kaikki tietävät ilmaantua paikalle.
Onpa vanhanaikaista. Meillä juhlien järjestäjä laittaa kutsun esim perheen/ ystäväporukan whatsapp-ryhmään ja kaikki saavat kutsun samaan aikaan. Näitä ryhmiä on useita eri tarkoituksiin. Tarvittaessa kutsu on helppo kopioida ja lähettää myös heille, jotka eivät ryhmiin kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmassa on niin paljon asioita, joita ei aina ymmärrä.
Haluatko mennä juhliin ?
Kumpi on pienempi paha, jäädä kotiin vai kysyä
Soittaisin kummitytölle itselleen ja kysyisin, onko juhlat huomenna.
Vaali itse suhdetta siihen lapseen, jos siskolla on nyt joku "tauko". Etkös ole kummilapsesi aikuisystävä?
Alle kouluikäinen Pidetäänkö heillekin suvun kesken synttäreitä? Perinteisesti syntymäpäiväjuhlia on pidettu aikuisille tasavuosina. Meillä alle 10 v ikäisille pidettiin lastenkutsut ja joku sitäkin ihmetteli
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista, sain uutta näkökulmaa. Teen muita suunnitelmia huomiselle ja juhlitaan sitten joskus myöhemmin 👍 Ap
Voisit myös viestillä kysäistä, milloin sopisi piipahtaa ja tuoda lahja. Tarviiko niitä juhlia edes odotella:)
Lastenkutsuhin kannattaa kutsua noin 2-4 viikkoa etukäteen.
Jos on kutsutuissa vuorotyöläisiä, niin viikkoja, viikkoja ennen.
Minulle kummina tuli ilmoitus edellisenä päivänä että on rippijuhlat. Ei siinä ehdi miettiä lahjaa, asua yms kun on vielä sovittu meno silloin mitä suunniteltu pidemmän aikaa. Kaksi viikkoa aiemmin pitäisi ilmoittaa tuollaiset. En mennyt.
Mun sisko on sellainen että jos ehdotan tapaamista jollekin päivälle, vastaa hän aina että "katotaan sitte" eli mitään ei voi sopia etukäteen ja puolet ajasta laittaa 5min ennen ehdotettua tapaamista "ettei tuu kun ei nyt huvita". Olenkin rankalla kädellä vähentänyt tapaamisehdotuksia. Eli siskoni voisi hyvinkin ilmoittaa juhlapäivän aamuna ettei juhlia nyt ole kun "ei huvita". En luota häneen enää.