Et ottanut sikainfluenssapiikkiä, mutta otit koronarokotuksen? Onko tämmöisiä ihmisiä?
Kommentit (74)
Sikaflunssa oli melko kevyt kokemus tähän @#$% koronaan verrattuna.
Koronasta toipumiseen meni puoli vuotta.
Olinkin ihan intopinkeänä varaamassa rokotusaikaa...
Tunnen mä yhden. Itse en ottanut sikapiikkiä enkä aio tätäkään ottaa. Mun rokotukset on nyt otettu. Näillä ajattelin pärjätä.
En ottanut sikapiikkiä koska sikainfluenssa ei vaikuttanut kovin vaaralliselta. Ilmeisesti se ei paljoa poikennut tavallisesta influenssasta. Siitä kai levisi jokin vähemmän vaarallinen variantti kuin se joka herätti pelkoa. Tilastoituja sikainfluenssakuolemia oli Suomessa vain 50. Lisäksi olin pitkäaikaistyötön, joten altistuminen oli vähäistä enkä jaksanut vaivautua.
Koronarokotteen otin heti kun se oli mahdollista saada.
En ottanut sikainfluenssarokotetta, koska tuttu työterveyshoitaja varoitti siitä. Tai ei edes itse rokotteesta, vaan rokotteessa käytetystä apuaineesta. Koronarokotukset olen ottanut jo molemmat.
Osa palstalla on niin nuoria, ettei ilmeisesti muista. Ei silloin ollut tällaista hysteriaa. Sikainfluenssa tuli ja meni. Ei se jäänyt kiertämään.
Kilpajuoksua käytiin sen kanssa ehditäänkö rokottaa ennen epidemian saapumista. Koulussa rokotettiin lapset. Vanhemmat saivat tietysti kieltää, mutta suurin osa otti rokotuksen.
Itse en ehtinyt rokotusta saada, enkä sairastua, kun epidemia oli jo pyyhäissyt meidän koulun ohi. Rokotukset lopetettiin. En myöskään sairastunut. Moni kuitenkin sairastui, pari-kolme viikkoa puolet oppilaista oli poissa koulusta. Kertoivat myös etteivät olleet ennen olleet niin sairaita.
Vierailija kirjoitti:
En ottanut sikainfluenssarokotetta, koska tuttu työterveyshoitaja varoitti siitä. Tai ei edes itse rokotteesta, vaan rokotteessa käytetystä apuaineesta. Koronarokotukset olen ottanut jo molemmat.
Mielenkiinnosta kysyn: Miten päädyit tähän ratkaisuun? Koronarokotteissahan on edelleen sama apuaine. Tätä on suomalaistutkimuskin.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Yksi influenssa sinne tänne, onhan näitä nähty.
Koronarokotteen otin, koska taudinkuvaukset on olleet aika vaikuttavia.
Minä myös. Sikainfluenssasta kohuttiin aluksi ihan liioitellusti, mutta kun taudinkuva selkisi, niin ei se ollut tavallista influenssaa kummoisempi tauti. Joillekin vakava tietysti, kuten influenssakin, mutta ei yleisesti pahempi.
Vaikutukset yhteiskuntaan oli myös ihan erilaiset kuin mitä nyt on ollut covidilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn: Miten päädyit tähän ratkaisuun? Koronarokotteissahan on edelleen sama apuaine. Tätä on suomalaistutkimuskin.
Mikä on nimeltään se apuaine molemmissa? Kiitos tiedosta jo etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Sika-influenssan aikaan olin nuori ja kuolematon parikymppinen. Yliopistolla yths hoiti rokottamisen ja oli etukäteen määrätyt päivät, jolloin kunkin ikäiset menivät jonottamaan rokotetta. Oman ikäryhmäni rokotepäivänä olin epähuomiossa pukenut epäkäytännöllisen mekon, josta ei saanut käärittyä hihaa ylös. Olisi pitänyt ottaa koko mekko pois rokotetta varten. En viitsinyt. Siksi en ottanut sikapiikkiä. Koronarokotteen olen ottanut.
Ainakin kun itse hain sikapiikin terveysasemalta, niin jokainen meni erikseen toimenpidehuoneeseen, joten ei olisi ollut ongelma riisua. Eri asia sitten jos YTHS:llä oli samantyyppinen systeemi kuin nykyään lähes kaikkialla koronarokotteen suhteen, eli avonainen tila, niin ymmärrän hyvin miksi et voinut riisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vai? Niissä kaikissako?
No onpa sitten hyvä, että en ole ottanut. Sukulaislapsi kun sai sen narkolepsian.
Koko H1N1 ehti mennä ohi ennen kuin ehdin reagoida asiaan mitenkään. Enpä nytkään rokotteen kanssa mitään kiirettä pitänyt, vaan kävin ottamassa sen kun paikkakunnalla rokotettiin jo teini-ikäisiä samanaikaisesti. Edelleenkään en tunne henkilökohtaisesti ketään joka olisi sairastanut sikainfluenssan tai covidin.
Juuri näin. Tämän vuoksi en ota koronarokotetta.