Et ottanut sikainfluenssapiikkiä, mutta otit koronarokotuksen? Onko tämmöisiä ihmisiä?
Kommentit (74)
sairastuin sikainfluenssaan ennen rokotuksia, joten ei ollut tarvetta ottaa rokotetta. koronarokotteen otin heti kun vuoroni tuli.
joten kyllä: tämmöisiä ihmisiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
En muista koko sikainfluenssarokotusta, saiko sen kuka vain? En siis ottanut, en ole koskaan ottanut influenssarokotustakaan, koska terveenä aikuisena en saa sitä ilmaiseksi. Koronapiikin otin.
Ei saanut kuka vain, yritin saada kahdestakin paikasta, mutta koska relevantit allergiat on syytä noissa tilanteissa mainita (tässä tapauksessa tiomersaali, kokeissa todettu, ei salaliittoteoriasyntyinen) en sitä saanut, vaikka olisin ollut valmis ottamaan riskin (tiomersaallia kumminkin joutuu kohtaamaan melko harvoin, ja yksittäispakattuje rokotteiden osalta ei koskaan, joten ei mitään käsitystä siitä, olisiko siitä tullut mitään erityisen vaarallisia oireita.)
Nyttemminhän sikainfluenssan aiheuttautta virusmuuosta lienee säännöllisesti normaalissa influessarokotuksessa.
Itse sain toise koronapiikin runsas kaksi viikkoa sitten.
Sikainfluenssa ei täyttänyt sairaaloita, ei levinnyt niin laajasti, eikä se yleensä ollut perusterveille uhka. En tuolloin ottanut rokotetta, mutta koronarokotteen otin mukisematta. Sukulaiseni vielä sattui sairastamaan sen. Perusterve 40-v perheenisä. Brittivartiantti, joutui teholle pitkäksi aikaa.
Minä otin sikainfluenssapiikin. Oikein jonotin ulkona tuntikausia sitä piikkiä. Olen ottanut influenssapiilinkin joka vuosi.
Tähän koronapiikkiin suhtauduin pitkään varauksella ja hain ensimmäisen vasta heinäkuussa.
En ottanut sikainfluenssarokotusta, koronarokotuksen hain mutta vasta myöhemmin kuin muut ikäluokassani. Otin koronarokotteen läheisteni vuoksi, useampi heistä kuuluu riskiryhmiin ja haluan suojata heitä. Itseäni ajatellen olisin jättänyt tämänkin väliin koska uskoin selviäväni mahdollisesta taudista ns kuivin jaloin - olen perusterve hyvässä kunnossa oleva henkilö. Mielestäni on parempi sairastaa ja saada vastustuskykyä sitä kautta kuin rokotteella.
Influenssan olen sairastanut kerran täysillä ja sen jälkeen kerran helpommalla tavalla. Syksyllä hain influenssapiikin koska sanottiin, että mahdollinen samanaikainen sairastuminen sekä koronaan että influenssaan on vakavaa. Muuten en ole influenssarokotettakaan ottanut.
Mielestäni olen osannut käyttää maalaisjärkeäni.
Vierailija kirjoitti:
Sikainfluenssa ei täyttänyt sairaaloita, ei levinnyt niin laajasti, eikä se yleensä ollut perusterveille uhka. En tuolloin ottanut rokotetta, mutta koronarokotteen otin mukisematta. Sukulaiseni vielä sattui sairastamaan sen. Perusterve 40-v perheenisä. Brittivartiantti, joutui teholle pitkäksi aikaa.
Itse asiassa sikaflunssa vei sairaalaan nimenomaan perusterveitä aikuisia, ei niinkään vanhuksia. Tämä johtui todennäköisesti siitä, että virus oli samaa tyyppiä 60-luvulla kiertäneen aasialaisen kanssa, ja vanhemmalla polvella oli sen kautta hankittu vastustuskyky.
Sikainfluenssa vei monet tutut sairaalaan, myös lapsia. Lapsia myös kuoli siihen .Siksi otettiin rokotus heti kun sen sai.
Koronarokotusta ei oteta, koska se on ollut tutuilla täysin oireeton tai flunssa.
Influenssarokotus on aina otettu ja otetaan jatkossakin. Seinänaapurin tyttö oli influenssan takia tehohoidossa kaksi ja puoli vuotta sitten.
En ole koskaan ottanut mitään tuollaisia rokotteita, enkä olisi ottanut nytkään muuten, mutta tuon koronapiikin otin, koska aloitan kohta uudessa unelmatyössä, enkä halua riskeerata mitään sen osalta, jos vaikka katsoisivat rokottamatonta karsaasti.
Sikainfluenssa oli lähes kaikilla kova tauti, vaikkei olisi joutunut sairaalaankaan, myös lapsilla ja nuorilla. Sillä tavalla se myöskin erosi koronasta, että se diagnosoitiin aivan pandemian alkuvaihetta ja sairaalapotilaita lukuunottamatta ainakin julkisella puolella oireiden perusteella. Kaverini sairasti sen ennen kuin oli edes tullut rokotevuoroon.
Sain sikainfluenssarokotteesta narkolepsian, enkä sen jälkeen enää mitään nopeasti kyhättyjä rokotteita ota
Täällä on. En katsonut sikapiikkiä tarpeelliseksi lapselleni tai itselleni, minusta se oli turhaa hätiköintiä, luotin vaistooni ja jätin ottamatta
Koronarokotteen ottamista pidin itsestään selvänä. Onneksi olen kaksi piikkiä saaanut.
En ottanut sikapiikkiä, covidrokotteen todellakin otin ja otan. Kyse on paljon pahemmasta asiasta tässä.
Olin sikainfluenssa aikaan parikymppinen, jolla ei ollut ketään riskiryhmäläisiä tuttuja, en katsonut televisiosta uutisia eikä tullut lehtiä. Sikainfluenssa ei näkynyt elämässäni oikein mitenkään eikä siitä puhuttu kavereiden kanssa.
Ei silloin ollut mitään matkustusrajoituksia tai testejä, kai? Kaikki oli ok jos et mennyt jonnekin vanhusten vuodeosastolle sairaana, ja minulle jäi sellainen käsitys että ne rokotuksetkin oli lähinnä vanhuksille ja sairaanhoitohenkilökunnalle suunnattu.
Sain sitten sikainfluenssan ulkomaanmatkalta ja sairastin sen. Olen nyt koronan aikaan miettinyt todella paljon sitä, ja laskenut että montako ihmistä tartutin kun kipeänä kävin kaupassa ja liikuin julkisilla. Eihän silloin maskeja todellakaan kukaan käyttänyt eikä ollut mitään käsidesejä. Miten saatoin olla niin tyhmä?!? Mutta ei silloin puhuttu siitä, että pitäisi pysyä eristyksissä ja tilata ruuat kotiin. Ennenhän oli ihan normi tulla töihinkin aivastelemaan ja yskimään, ihan kaupan kassasta lähtien.
Olin tyyliin lukion ekalla sikapiikin aikaan, en kokenut tarpeelliseksi.
En ottanut sikapiikkiä, koska pyörin silloin luomupiireissä, jossa nykyisen kaltainen rokotekriittisyys oli jo silloin voimissaan. Lapsetkaan ei ditä saaneet. Silloin oltiin kuitenkin asiasta hys hys koska en halunnut paheksuntaa tai että lapset saa kärsiä. Jälkikäteen katsottuna tehtiin silloin viisaasti.
Koronapiikit on otettuna. Koen kotonan sikaflunssaa suurempana uhkana, hörhöys on karissut lisäksi koulutuksen ja etenkin elämänkokemuksen myötä.
Lääketiede kehittynyt suurin harppauksin, ja uskon että sikapiikin virheistä on opittu.
Juu, minä. Kun olisin saanut sikainfluenssarokotteen, oli taudin esiintyvyys jo laskenut huimasti. Samaa ei käynyt koronan kohdalla, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen pysyvän haittavaikutuksen?
Se rokotuskohta on jatkuvasti kipeä sillä tavalla kun yleensä kipeytyy heti rokotuksen jälkeen. Tuota kohtaa siis särkee ihan kun kohdassa olisi jonkinlainen näkymätön mustelma koko ajan. Lisäksi aiheuttaa säryn lisäksi myös jäykkyyttä. Ehkä kyseessä on jopa hermovaurio. Tuo todellakin alkoi rokotuksen ottamisen jälkeen ja ensin ajattelin sen menevän ohi, mutta eipä mennytkään. Näin pitkän ajan jälkeen on tosin mahdotonta todistaa, että rokotus olisi tuon aiheuttanut.
Siis mulla on tullut ekasta koronapiikistä tämä sama! Käsivarsi on kipeä juuri siitä kohtaa ja tätä on jatkunut sieltä touko-kesäkuulta asti kun ekan piikin sain. Ensin epäilin, että olen rasittanut päätetyöllä kättä, mutta muutosten jälkeen tilanne ei ole korjaantunut. Käsivartta kolottaa. Siinä on kipeä alue, jonka löydän sormin tunnustelemalla.
Otin viime syksynä ensimmäistä kertaa elämässäni influessarokotteen ja samalla keuhkokuumerokotteen (joka pitää ottaa vain kerran). Nyt otin koronarokotteen ja toisen saan elokuun lopulla. (Oma alue rokottanut tosi hitaasti ihmisiä).
En halua koronaa ja influenssaa yhtä aikaa, joten otan tänäkin syksynä influenssarokotteen.
Jos lääketiede tarjoaa apua, miksi hitossa en sitä vastaanottaisi.
En ottanut sikainfluenssarokotetta, koska olin parikymppinen eikä kiinnostanut yhtään, elin ihan Nornaalisti koko ajan.
Otin koronarokotteen, koska olen nyt aikuinen ja fiksu ihminen, enkä halua koronavirusta. Otan joka vuosi myös influenssarokotteen.
Toki pelkään myös sairauksia ja erityisesti juuri jäykkäkouristusta, johon haluaisinkin rokotteen, mutta en uskalla ottaa. Huonoista geeneistä johtuen takkanani on suuri riski sairastua mm. syöpään ja verenkierronhäiriöihin, joita vastaan ei sitten mitään rokotuksia olekaan. Olenkin joutunut miettimään paljon näitä asioita ja tästä, huonoista kokemuksistani ja omista vaivoistani johtuen olen päättänyt vältellä terveydenhoitoa viimeiseen saakka. Olen joutunut hyväksymään, että todennäköisesti kuolen nuorehkona ja vaikka hakeutuisinkin hoitoon tuskin sitä köyhänä työttömänä edes saisin. Joskus pitää vain valita huonoista vaihtoehdoista. Olen rokotuskriittinen ja valintani tehnyt, mutta en ole tuputtamassa sitä muille. Mielestäni jokaisella aikuisella on oikeus itse päättää. Lapsellekin antaisin lähinnä vain jäykkäkouristus ja poliorokotteet, ei todellakaan mitään näitä ”kokeilumyrkkyjä”.