Vauva hoitoon loman ajaksi?
Varasimme talvella jo hyvissä ajoin matkan ensi vuoden huhtikuulle. Saimme nyt kesällä kuitenkin tietää, että olen raskaana. Raskaus oli yllätys meille molemmille. Laskettu aika on helmikuun lopulla. Nyt kysyisinkin, että onko aivan mahdoton ajatus jättää reilun kuukauden ikäinen vauva viikoksi hoitoon? Matkaa emme viitsisi perua, mutta emme myöskään niin pientä vauvaa mielellämme ottaisi reissuun. Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (30)
Et välttämättä halua itsekään matkustaa tuolloin, varsinkaan ilman vauvaa. Huonolla tuurilla et ole vielä toipunut synnytyksestä ja paremmallakin tuurilla maito on vasta noussut ja ne ovat maidosta pinkeinä ja valuvat maitoa "jatkuvasti". Menee äkkiä koko loma pumppaillessa maitoa vähän väliä (ja huonolla tuurilla rintatulehduksessa) ja sittenkin olet niin aikaisessa vaiheessa erossa vauvasta, että on iso riski, ettei imetys enää onnistu, vaikka kuinka yrittäisit pumpata matkan ajan.
Jos kiinnyt vauvaan normaalisti, tuntuu todennäköisesti tuossa vaiheessa vauvasta erossa oleminen hirveältä sinusta itsestäsi. Mulla on ollut tuossa vaiheessa aina parin tunnin päästä jo kova ikävä vauvan luokse, jopa sen valvottavan ja itkuisen, josta kaipasi hieman hengähdystaukoa, mutta erillään olo oli vielä raastavampaa.
Eikö enää neuvota, että vasta 5-kuisen kanssa ulkomaille? Kun kaikki tärkeimmät rokotukset on saatu.
Aika hullulta tuntuu ajatus, että kuukauden päästä synnytyksestä olisin lähtenyt jonnekin etelänreissuun... huh. Siinähän oli imetyksen opettelut ym. Vielä kesken ja tajuton univelka. Hyvä, kun Alepaan jaksoi itsensä raahata..
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:12"]
7-vuotiaan voi jättää viikoksi. Se on yö/ikävuosi. Noin pientä ei voi jättää ja jos sinulla yhtään äitiys onnistuu, niin kauhistelet huhtikuussa, että edes harkitsit vauvan jättämistä.
[/quote]
Ai että vasta 7-vuotiaana voi jättää viikoksi, haha! Älä nyt jaksa. Kyllähän nyt nuoremmankin jo voi, kunhan ei ihan vauva-aikana. Käyttäkää aivojanne.
[/quote]
Kuinkahan pienen itse jättäisit viikoksi? Mun 5-vuotias varmaan voisi olla viikon, mutta 1-3-vuotiaan jättäminen olisi mielestäni useimmissa tapauksissa suorastaan julmaa. Taaperot ovat yleensä hyvin kiinni vanhemmissaan ja tarvitsevat heitä joka päivä.
7-vuotiaan voi jättää viikoksi. Se on yö/ikävuosi. Noin pientä ei voi jättää ja jos sinulla yhtään äitiys onnistuu, niin kauhistelet huhtikuussa, että edes harkitsit vauvan jättämistä.
[/quote]
Ai että vasta 7-vuotiaana voi jättää viikoksi, haha! Älä nyt jaksa. Kyllähän nyt nuoremmankin jo voi, kunhan ei ihan vauva-aikana. Käyttäkää aivojanne.
[/quote]Mun lapseni on yli 40-v ja oli 6kk vanhana viikon mummon hoidossa itse olimme matkalla. ei näytä siitä kärsineen.
Vauvan voi jättää hoitoon! Tuossa vaiheessa sille on ihan se ja sama, kuka hoitaa, kunhan saa ruokaa, kuivat vaipat ja tarpeeksi syliä. Sillä ei ole merkitystä, kuka tuon tekee. Vauva ei todellakaan kärsi siitä, että joku muu hoitaa kuin omat vanhemmat, joten nyt mummit, vaarit ja tulevat kummit peliin: kuka haluaa viikon ajan olla vauvalle koko maailma? Viikko sinne tai tänne ei keikauta kenenkään elämää mihinkään, joten ihan rauhassa suunnittelette matkaa ja lähdette sinne nauttimaan toisistanne ja siitä ihanasta parisuhteesta, joka ekoina vauvaviikkoina jää väkisinkin taka-alalle.
Kyllä normaalin kiintymyssuhteen rakentuminen on sellaista, että todennäköisesti sinua ei saisi koneeseen edes ase ohimolla.
Olisin saattanut itse esittää samanlaisen kysymyksen alkuraskaudesta esikoisen kanssa. Kun vauva on sylissä koko maailmasi muuttuu lopullisesti.
Olenme markustelleet aina vimeistään kun vauva on 5kk. Hyvä aika matkustaa
Ottaisin vauvan mukaan, jos synntyksen jälkeen ei tule komplikaatioita sen enempää vauvalle kuin sullekaan (force majeure?). Pikkuvauvan kanssa matkustaminen on paljon vaivattomampaa kuin esim. taaperon tai kapinoivan teinin. Vauvan ihanuuteen voitte uppoutua aivan hyvin myös Italiassa.
Vastaisuden varalta kannattaa ottaa vastaan vähän ehkäisyneuvontaa, niin ei tule näitä "yllätysraskauksia".
Miksi ihmeessä vauvaa ei voisi ottaa mukaan? Tuon ikäisellä ei ole erityistarpeita, riittää kun on ruokaa, kuivat vaipat ja syli. Ruokakin kulkee kätevästi mukana, jos imetät.
Sen ikäiselle vauvalle on varmaan ihan sama kuka hoitaa, mutta voitko itse olla vauvasta erossa? Minä en voisi. Ja kannattaa googlettaa mitä synnytyksen jälkeen kropassa tapahtuu. Jälkivuoto, maidonnousu jne. Itse en olisi kyennyt kävelemään pitkiä Matkoja, ja sitähän se reissussa usein on.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 08:38"]
Vauvan voi jättää hoitoon! Tuossa vaiheessa sille on ihan se ja sama, kuka hoitaa, kunhan saa ruokaa, kuivat vaipat ja tarpeeksi syliä. Sillä ei ole merkitystä, kuka tuon tekee. Vauva ei todellakaan kärsi siitä, että joku muu hoitaa kuin omat vanhemmat, joten nyt mummit, vaarit ja tulevat kummit peliin: kuka haluaa viikon ajan olla vauvalle koko maailma? Viikko sinne tai tänne ei keikauta kenenkään elämää mihinkään, joten ihan rauhassa suunnittelette matkaa ja lähdette sinne nauttimaan toisistanne ja siitä ihanasta parisuhteesta, joka ekoina vauvaviikkoina jää väkisinkin taka-alalle.
[/quote]
Esikoseni oli sairaalassa 5 viikon iässä. Olin mukana ja hoidin vauvan itse muuten paitsi käytiin miehen kanssa kerran 2 tuntia kaupungilla. Sinä aikana vauva olikin herännyt ja halusi ruokaa (oli pulloruokinnassa muutenkin). Hoitaja oli yrittänyt syöttää vauvaa pullosta siinä onnistumatta. Oli kuulemma lämmittänyt ja jäähdyttänyt maitoa ja vaihtanut erilaisia tutteja pulloon kun mietti miksi vauva ei syö vaikka selvästi oli nälkä. Kun tulin ja otin vauvan syliin niin söi samantien koko pullollisen maitoa ja oli tyytyväinen. Itse ihmettelin mutta kokenut lastenosaston hoitaja sanoi että kyllä vauvat selvästi tunnistaa hoitajansa...
Eli kyllä ap:n tapauksessa on väliä jättääkö vauvan viikoksi. Minun on kyllä vaikea uskoa tätä aloitusta todeksi mutta itse olenkin aina ollut lapsirakas joten en voi ymmärtää miten joku voisi jättää esikoisensa tuossa iässä viikoksi jonkun matkan takia.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:42"]Olis kyllä mahtava fiilis olla jossain reissussa tissit turvoksissa, patjan kokoinen side housuissa jälkivuodon takia, eikä mihinkään vois oikeen istuakaan kun sattuu niin helvetisti. Rintatulehdus varmaan kruunais koko homman!
[/quote]
Niinpä! Ap, kannattaa nyy vaan ihan suosiolla siirtää sitä matkaa. :)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:07"]Sen ikäiselle vauvalle on varmaan ihan sama kuka hoitaa, mutta voitko itse olla vauvasta erossa? Minä en voisi. Ja kannattaa googlettaa mitä synnytyksen jälkeen kropassa tapahtuu. Jälkivuoto, maidonnousu jne. Itse en olisi kyennyt kävelemään pitkiä Matkoja, ja sitähän se reissussa usein on.
[/quote]
Ei ole vauvalle ihan sama. Vauva on ollut osa äitiään kuukausia, kuullut tämän ja toivottavasti myös isän äänen. Hyvin pian syntymän jälkeen vauva tunnistaa äidin tuoksusta, aika pian myös kasvot. Mistä te nämä ajatuksenne löydätte?
Eiköhän se sinulla mieli muutu kun lapsi syntyy, jos terve kiintymyssuhde on.
Meillä vauva joutui olla ensimmäisen kuukauden sairaalassa, ja itkeä tihrustin aina kun olin kotona päivänkin tai kun jouduin lähteä vauvan luota kotiin.
Esikoinen oli 1kk kun jouduin itse 5 päivää sairaalaan, se oli ihan kamalaa sielä olla ja ihan hirveää kun tulin kotiin, lapsi vaan itki minut nähdessään. Ja oli ollut melko itkunen sen ajan mitä sairaalassa olin.
Ap tyypeillä ne levottomat lapset ovat. Ajatuksena on kai kun ei vauva puhu niin ei se tunnekaan mitään.
[/quote]
[/quote]
Meillä oli n. 2-vuotias 10 pv hoidossa matkan ajan. Ihan normaali teini tuosta on tullut.
Ootko ihan tosissasi? Ei todellakaan voi noin pientä jättää viikoksi. Miksi vauva ei voi tulla mukaan?
Enpä kyllä itse jättäisi.. Viikko on ikuisuus noin pienelle.
Dodiih, tämmönen tuleva äityli. Onneksi sinulla on aikaa vielä kasvaa äidin vastuulliseen rooliin.
Olis kyllä mahtava fiilis olla jossain reissussa tissit turvoksissa, patjan kokoinen side housuissa jälkivuodon takia, eikä mihinkään vois oikeen istuakaan kun sattuu niin helvetisti. Rintatulehdus varmaan kruunais koko homman!