En tajua, miksi rokotettuna suojelisin maskilla rokottamattomia
Siis kunhan saan toisen rokotteen elokuun alkupuolella, niin viikko, kaksi siitä olen itse turvassa. En tajua, miksi suojelisin niitä, joita ei rokotusten ottaminen kiinnosta. Minua nuoremmille tauti ei ole vaarallinen ja useimmat heistäkin ovat saaneet jo 1. rokotteen.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Ainut tapa olla levittämättä viruksia toisiin ihmisiin on pysyä jossain eristyksissä lopun ikäänsä. Siihen ei mitkään maskit tai rokotukset tai kiukuttelut vaikuta.
Ja se on laadukasta elämää? Elämä on aina riski.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta milloin siis on sopivaa palata ns. normaaliin elämään? Tarkoitan siis, että eletään ilman kokoontumisrajoituksia, ravintolarajoituksia, maskeja ja turvavälejä. Onko siis sitten hyvä, kun kaikki/ yli 70% on rokotettu kahdesti? Eihän tämä touhu voi jatkua enää kovin pitkään, ihmisten mielenterveys ja toimeentulo kärsii. Oma järki jotenkin sanoisi, että kun tarpeeksi moni on rokotettu, niin sitten on hyvä. Ja nytkin taitaa olla jo kaikki vanhukset ja riskiryhmäläiset kahteen kertaan rokotettu, joita alunperin suojeltiin näillä kaikilla rajoituksilla ja maskeilla ym.
Vierailija kirjoitti:
Saan ensi viikolla rokotteen ja aion todellakin jatkaa maskin käyttämistä. En tee sitä suojatakseni rokote- ja koronadenialisteja vaan niitä jotka eivät esim. terveydentilansa vuoksi pysty ottamaan rokotetta.
Kypsä, epäitsekäs ja viisas lähestymistapa. Kaikkea hyvää kirjoittajalle.
En pelkää nuhaa, eli ihan vapaasti vain, ap :)
Tota maskiuskovaisuutta en vaan käsitä. Aivan turha rätti. Ja en ole rokotevastainen enkä foliohattu. Omalla naamalla aiheuttaa hengenahdistusta, nenän vuotamista ja kurkkukipua, puhumattakaan siitä ärsytyksestä mikä tulee rillien huurtumisesta. Ja suurimpana ärsytyksenä se mitä noi miljardit maskit aiheuttaa luonnossa, kun maskiuskovaiset ei osaa käyttää roskiksia.485
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kaltaistesi takia elän jatkuvassa pelossa. Aikuinen lapseni ei voi ottaa rokotusta terveydentilansa vuoksi. Hän käy kuitenkin töissä ja lapsi on koulussa. Pelkään joka päivä että kaltaisesi osuu kohdalle, ihminen joka ei välitä kuin itsestään eikä osaa huomioida että on paljon syitä miksi rokotetta ei voi ottaa vaikka haluaisi.
Oletko siis sitä mieltä, että maailman tappiin saakka kaikki maailman ihmiset kulkevat maski naamalla, luopuen harrastuksistaan, osa elinkeinostaan ja iso osa ihmisistä siten siis elämästään - ihan vain siksi että sinun lapsesi saa elellä normaalisti. Koronahan ei ole katoamassa mihinkään, niin olisi mielenkiintoista kuulla milloin saa palata normaaliin, kun rokotekaan ei sitä näköjään tee. Ikävää tottakai lapsesi kannalta, mutta ajatteletko tosissaan että pienen kansanosan takia täysin terveet ja riskiryhmättömät ihmiset luopuvat noh, suurinpiirtein kaikesta?
Ei tarvitse luopua kaikesta, itse pidän maskia pienenä pahana. Olen käynyt tapahtumissa, ulkona järjestetyissä tai hiljaisina hetkinä esim. taidenäyttelyssä. Minkälaista normaalia elämää sinä kaipaat?
Kun on meitä jotka haluaa rokotteen kuten minä mutta on niin paljon lääkeallergioita ettei lääkäri antanut lupaa ottaa muutoin kun valvonnassa ja saan sen ehkä elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kaltaistesi takia elän jatkuvassa pelossa. Aikuinen lapseni ei voi ottaa rokotusta terveydentilansa vuoksi. Hän käy kuitenkin töissä ja lapsi on koulussa. Pelkään joka päivä että kaltaisesi osuu kohdalle, ihminen joka ei välitä kuin itsestään eikä osaa huomioida että on paljon syitä miksi rokotetta ei voi ottaa vaikka haluaisi.
Pelkosi ei ole millään mittarilla rationaalista. Taudin aiheuttama riski on pienempi kuin liikenteen aiheuttama riski. Media on paisuttanut tästä aivan järjettömän spektaakkelin ja pelotellut ihmiset nurkkaan.
Tänä kesänä on hukkunut enemmän ihmisiä kuin kuollut koronaan.
Ja on moneen kertaan todistettu, että kirurginmaskien suoja viruksen levittämistä vastaan on olematon. Ei siitä ole mitään hyötyä. Israelista ja Islannista tihkuvien tietojen mukaan rokotuksen hyöty vakavaa tautia vastaan on n. 16% kun on kulunut 6kk rokottautumisesta. Pfizerkin onkin alkanut kehittämään tautiin lääkehoitoa, kun rokote on osoittautunut toimimattomaksi.
TV kiinni ja ulos lenkille - se on paras lääke pelkoihisi.
Tsemppiä.
Tota tota, ei hätää, THL:n oikeasti virallinen lausunto tässä, moneen kertaan vahvistivat asian:
Suomessa THL totesi koronan täysin vaarattomaksi terveille ja minä uskon heitä:
20.1.2020: THL julkaisee tiedotteen, jonka mukaan koronatapausten todennäköisyys Suomessa on hyvin pieni.
21.1.2020: THL:n johtava asiantuntija Jussi Sane sanoo Ylen haastattelussa, että epidemiariski Euroopassa on erittäin pieni, eikä Suomessa ole syytä ryhtyä radikaaleihin toimenpiteisiin.
22.1.2020: Sane arvioi Helsingin Sanomien haastattelussa, että koronavirus ei ole keskimäärin kovin vakava tauti.
– Toistaiseksi suurin osa kuolleista on ollut pitkäaikaissairaita ja vanhuksia, eli he ovat kuuluneet jo ennestään riskiryhmään. Näiden tietojen perusteella kyseessä ei olisi keskimäärin kovin vakava tauti.
24.1.2020: Kenenkään ei ole koronavirusepäilyn vuoksi syytä perua sovittua ja ostettua Lapin-matkaa, sanoo THL:n terveysturvallisuusjohtaja Mika Salminen Iltalehdelle.
– Matkan perumisen ei ole mitään syytä. Oman hyvinvoinnin kannalta kannattaa mennä Lappiin hiihtämään. Itsekin menisin, jos voisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis sitä mieltä, että maailman tappiin saakka kaikki maailman ihmiset kulkevat maski naamalla, luopuen harrastuksistaan, osa elinkeinostaan ja iso osa ihmisistä siten siis elämästään - ihan vain siksi että sinun lapsesi saa elellä normaalisti. Koronahan ei ole katoamassa mihinkään, niin olisi mielenkiintoista kuulla milloin saa palata normaaliin, kun rokotekaan ei sitä näköjään tee. Ikävää tottakai lapsesi kannalta, mutta ajatteletko tosissaan että pienen kansanosan takia täysin terveet ja riskiryhmättömät ihmiset luopuvat noh, suurinpiirtein kaikesta?
Koronaa on ollut noin 1,5 vuotta enkä minä ole luopunut oikeastaan mistään. Töissä käyn, lomalla olen mökillä, uuden autonkin ostin... Kumma juttu, että osa meistä elää kuin ennenkin, kaupassa tosin käydään maski naamalla.
Osa elää edelleen sitä samaa pientä elämäänsä mihin ei kuulu matkailu, harrastukset, tapahtumat, juhlat... normaalien ihmisten elämää rajoittaa aika paljon, monilla on tainnut mennä duunitkin alta?
En käytä maskia loputtomiin vaan suojatakseni 14- ja 11-vuotiaita lapsiani. Sairastimme koko perhe rino-viruksen pari kuukautta sitten, ja se oli aivan riittävän paha katkomaan normaalia elämäämme. Jokaiselle nousi kova kuume, joka kesti 3-4 päivää, nuha kesti viikon ja yskä toista viikkoa. Meni oikeastaan kuukausi hukkaan yhden rino-viruksen takia!
En siis halua, että lasten muutenkin erittäin katkonainen kevät jatkuu nyt syksylläkin enkä myöskään halua, että he saavat long covidin.
Maskin käyttö loppuu heti, kun lapset ovat saaneet ensimmäisen rokotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Eli ylpeänä levittelet tautia eteenpäin. Sinunlaistesi takia tästä ei koskaan päästä eroon.
Voin vaikka vannoa, että en ole saanut koronaa tai tartuntaa, joten älä selitä. Jos olisin, olisin taatusti saanut oireetkin. Lisäksi kukaan lähelläni ei ole sairastunut, joten jos minulla olisi se, miten hekään eivät olisi sairastuneet?
Ap
Huomasitko miten nopeasti Delta-variantti levisi pitkin maailmaa? Jokainen uusi tartunta on potentiaalinen mahdollisuus uuden variantin syntyyn. Millainen se uusi variantti on? Kelle se on tuhoisa? Lapsilleko jo? Sitä ei voi kukaan tietää.
Delta on ihan toinen juttu kuin alkuperäinen virus. Kahden rokotteen saanut levittää myös tätä Delta-varianttia. Haluatko olla ilman maskia ja mahdollistaa uusien tartuntojen muodostumisen ja mahdollisesti uuden variantin synnyn? Vai teetkö omalta osaltasi kaikkesi, että tämä loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Eli ylpeänä levittelet tautia eteenpäin. Sinunlaistesi takia tästä ei koskaan päästä eroon.
39 tyhmää lammasta yläpeukuttaa. Miten, kuvitteletteko itse, että teillä on ollut tartunta ja maskinkäyttönne on pelastanut läheisenne? Veikkaanpa, ettette ole läheistenne kanssa käytttäneet maskia, joten vastaus on, että olette käyttäneet maskia turhaan, jos ette ole edes olleet koronassa, eikä kukaan läheisenne ole sairastunut edes.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No minä kahdesti rokotettuna käytän maskia ja suojelen siten kohtaamiani ihmisiä.
Sitä kutsutaan yhteisvastuuksi.
Tai siksi, että olet tyhmä ja lammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, olet asian ytimessä.
Halukkaat saa rokotteensa kyllä ja loput ottaa riskin elämästä.
Siispä mielenkiintoinen kysymys onkin, mitä me riskiryhmien rokotusten jälkeen enää tuijotellaan tartuntalukuja. Ja mitä ne rokotetut enää pelkää, eihän rokottamaton ihminen ole enää hänelle uhka vaikka media tälläistä vastakkainasettelua haluaa luoda.
Ihan tässä kaveripiirissä järjestettiin juhlat johon järjestäjä halusi saada rokotustodistuksen. Muisti korostaa että hän on kaksi piikkiä saanut mutta rokottamattomat eivät ole tervetulleita. Mitähän nyt, eikö rokotteen tehoon siis luoteta? No, yksi ihminen kaveriporukassa vähemmän ja juhlat jäi tyngäksi.
Mietin samaa eli rokotetut pelkäävät rokottamattomia, ei päinvastoin, vaikka rokotetut levittävät tällä hetkellä virusta erittäin tehokkaasti. Sitten olemme me koronan sairastaneet, jotka emme saa rokotusta ainakaan vielä emmekä tiedä, olemmeko paremmin vai heikommin suojassa kuin rokotetut.
..mun maaliskuussa koronan sairastanut ystäväni kyllä sai rokotuksen kesäkuun alussa. Mihin tuo perustuu, että airastaneet eivät voisi ottaa rokotetta?
Vierailija kirjoitti:
Eipä se rokotekaan anna sulle 100% suojaa.. Jos siis ajattelet levityäväsi niin tajuat varmaan silloin jotain kantavasi.
Niin itse olen 2 kertaa rokotettu, mutta maskia pidän kaupoissa etc.
Mä seuraan nyt Israelia..
Olet tyhmä ja hysteerinen. Rokote antaa ihan riittävän suojan, eikä korona edes tartu juuri missään. Olen elänyt korona-ajan ihan normaalisti, mitä nyt en pianotunneilla ole käynyt. Mutta töissä ja kaupoissa ihan normaalisti. Töissä maskia on pakko pitää, en näe siitä vapaa-ajalla, eli kohdallani lähinnä kaupoissa, mitään hyötyä.
Ap
Minua ei kiinnosta, että mitä sinä t yhmä aivop esty lamma s teet. Ota vaikka sata piikkiä ja pidä tai ole pitämättä naamarättejä, turhia ne ovat joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän huolesi, mutta maailmanlaajuisessa pandemiassa ei voi olettaa, että kaikki teräsperimän omaavat miettisivät sellaisia, joilla on heikommin. Tuskinpa tyttäresikään miettii muita heikompia, että miten voisi aina tehdä näiden olon paremmaksi, vaan elää kuitenkin itselleen. Hänen pitää vain olla vrovainen.
Ja siis en yski, aivastele tai menisi ulos nuhaisena, flunssaisena jne. Jos puhun kaupassa, yleensä välissä on vähintään pleksi ja pysyttäydyn vähän kauempana. Olen yksin, enkä puhu, miten virus voisi levitä minulta, kerrotko?
Ap
Kaikkialla missä maapallolla on jo liikaa ihmisiä (Kiina, Intia jne) kehittyy vielä uusia variantteja kun tästä D-aallosta päästään. Rokotetutkin voivat sairastua, kantaa ja levittää tautia eteenpäin.
Niin kauan kuin jossain päin kytee tautipesäkkeitä ei suomalaisetkaan ole immuuneja. Meidän etu on nimenomaan vähäväkisyys ja syrjäinen sijainti.
Nyt on taas tartunnat nousussa. Syyn näkee kyllä kun katselee ympärilleen. Helsingissä tyypit eivät noudata liikennevälineissä/ kaupoissa ym. sisätiloissa maskisuosituksia.