Voiko sairaanhoitaja tehdä lähihoitajan töitä lähihoitajan palkalla?
Tietääkö kukaan? Asiasta löytyy kahdenlaista tietoa... Miten on käytännössä? Kokemuksia?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:44"]Lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja kukaan, joka ei ole suorittanut sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa ja ei ole rekisteröitynä Valviran rekisteriin ei voi esiintyä lähihoitajana. Lähihoitajan sijaisena voi käytännössä toimia kuka vaan. Itse olen sairaanhoitaja ja tein hiljattain perushoitajan sijaisuuden. Minulle maksettiin sh:n palkka, mutta työsopimuksessa luki perushoitaja. Mikäli kyseessä on vakituinen lähihoitajan paikka ja et ole lähihoitaja, neuvoisin kääntymään liiton puoleen (Tehy tai Super). Sieltä osaavat varmasti neuvoa.
[/quote]
Et ole saanut sairaanhoitajan palkkaa jos ja kun teit lähihoitajan tointa ja jos maksettiin niin palkka on maksettu väärin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 23:56"]Meillä oli sairaanhoitaja töissä vuosia lähihoitajan palkalla. Häntä ei kuitenkaan vakinaistettu, kaikki hänen jälkeensä palkatut lähärit vakinaistettiin, tästä on siis nyt 10v. Olisi halunnut jatkaa, mutta ei työnantaja kelpuuttanut. Harmi. Oli kiva työkaveri.
Tosin osaamisalueensa oli rajoittunut melko lailla vain hoitotyöhön. Lähärillä se on paljon monipuolisempaa.
2000 -luvulla valmistuneella lähihoitajalla on laajemmat tiedot esim. lääkehoidosta, kuin ennen AMK - tutkintoa
valmistuneella sairaanhoitajalla. Näin sanoi työnantaja.
[/quote]
Höpö höpö juuri päinvastoin. Ennen amk- nimeä on sairaanhoitajan tutkinto ollut laadukkaampi kuin nyt amk- nimellä. Ja sairaanhoitajan tutkinto on rajoittunut hoitotyöhön? No mihin sitten? Eikö se kaikki ole hoitotyötä myös se vaipanvaihto ja suihkutus ua oikeastaan juuri ne on sitä hoitotyötä jos mikä
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:31"]
Jos lähihoitaja tekee lääkärin työtä niin hän saa vain lähihoitajan palkan?? Ei se niin voi olla.
[/quote]
Jos lähihoitaja toimii lääkärin virassa onsiitä maksettava sopimuksen mukaista palkkaa. Ei voi miten tahansa muutella ilman että ammattiliitto huomauttaa asiasta.
[/quote]
Aika huono esimerkki ylipäätään koska lääkärin töitä ei voi tehdä kun vain lääkäri. Joten lähihoitaja ei voi missään tilanteessa tehdä lääkärin töitä ellei ole käynyt lääkistäja ole koulutukseltaan myös lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:57"]
Sijaisuuksia voit tehdä, pidä vain varasi ettei sinulla teetetä töitä, jotka eivät lähihoitajalle kuulu. Tai jos teetetään niin sitten niistä pitää saada korvaus. Eli jos teet sairaanhoitajan töitä niin siitä pitää saada sairaanhoitajan palkkaa.
[/quote]
Sellainen sh, joka ottaa vastaan lähihoitajan paikan ( sijaisuuden ) on tietysti aarre työnantajalle. Työnantaja voi maksaa pienempää palkkaa, mutta tarvittaessa siirtää vastuita koulutetulle sh:lle.
En ymmärrä miksi kukaan sh siihen suostuisi, paitsi jos muuta työtä ei ole tarjolla? Kyllähän sh osaa myöskin lähihoitajan työt. Tai kertokaapa minulle sh:lle, mitä lähihoitajan työtä sh ei osaa?
Onhan sh esim tiimin vastaavana os:lla vastuussa myöskin niistä lähihoitajan töistä.
[/quote]
Riippuen suuntautumisesta en usko sairaanhoitajan osaavan ja tietävän sitä mitä lähihoitaja. Vammaistyö, hammashoito, kuntoutus esim. vaativat ihan spesiaalia tietotaitoa. Sh on koulutettu sairaanhoitoon .
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:25"]
Työstä maksetaan työtehtävien mukaisesti ei koulutuksen mukaan
[/quote]
Eli voin hakea lähärin paikkaa, ja vielä saadakin sen? Mitä sitten palkkakuitissa lukee? Ei ainakaan lähihoitaja, koska en sitä ole, eikä toisaalta sairaanhoitajakaan, koska heilläkin on olemassa minimipalkka, joka saattaa alittua... -ap
[/quote]
Mun palkkakuitissa on lukenut lähihoitaja silloin kun olen lähihoitajan työtä sijaisena tehnyt. Periaatteessa voisin myös hakea lähihoitajan tehtäviin muihinkin kuin sijaisuuksiin, mutta niin kauan kuin hakijoina on lähihoitajan koulutuksen saaneita heidän koulutuksensa menee edelle noissa tehtävissä minun sairaanhoitaja koulutukseeni verrattuna. Tiedän myös sairaahoitajia jotka tekevät lähihoitajan työtä vaikutuisessa työsuhteessa.
Puhuko joku lääkärin työstä... Lähäri = lähihoitaja...
Lähihoitaja on nimikesuojattu. Eli sairaanhoitaja voi tehdä lähihoitajaa, mutta ei voi käyttää lähihoitajan nimikettä, vaan tekee sairaanhoitajana lähihoitajan töitä ja saa lähihoitajan palkan.