Voiko sairaanhoitaja tehdä lähihoitajan töitä lähihoitajan palkalla?
Tietääkö kukaan? Asiasta löytyy kahdenlaista tietoa... Miten on käytännössä? Kokemuksia?
Kommentit (67)
Totta kai voi. Palkka ei riipu koulutuksesta vaan työtehtävästä-
Sairaanhoitaja saa tehdä lähihoitajan työtä, mutta silloin on lähihoitajan palkka. Sh opiskelijatkin saavat tehdä lähihoitajaa niin paljon kuin sielu sietää. Monesti 90op on rajana, tai sitten ei edes sitäkään. 120 op niin sairaanhoitajan työt mahdollisia
Olen ph ja sh ja tällä hetkellä teen lh:n sijaisuksia. Minuakin peloteltiin lh:n toimesta sillä, etten saisi sh:na tehdä lh:n sijasuuksia. Kysyin asiaa osastonhotajalta ja Superin pääluottamusmieheltä. Kumpikin ovat sitä mieltä että saan tehdä lh:n sijaisuuksia, kun saan lähihoitajan palkankin. Minut on kerran savustettu ulos työpaikasta kun tein ph/sh:na perushoitajan sijaisuuksia, "oma" ammattiosasto savusti kylmästi ulos. Vaihdoin silloin toiseen kuntaan töihin ja tilanne rauhoittui. Nyt olen taas "ulossavustuskunnassa" töissä ja se sama "ulossavustusammattiosasto" on niskassani ehkä yrittämässä savustamistani toiseen kertaan. Vaikeaa kun haluan olla juuri kyseisessä paikassa töissä, mutten oikeen pysty luottamaan kuin sairaanhoitajiin ja Superin pääluottamusmieheen. Perushoitajat ja lähihoitajat ovat työkavereina ihan mukavia, mutta kun en voi olla varma miten lopulta suhtautuvat lh-sijaisuuksieni tekoon. Niille lähihoitajille, jotka haaveilevat sairaanhoitajan ammatista ja töistä haluan sanoa, että miettikää todella tarkasti. Jos joudutte sh:na palaamaan lh:n hommiin, tilanne voi olla tosi hankala. Kaikki eivät katso hyvällä sitä, että oletkin myös sh. Pahimmassa tapauksessa siinä voi jäädä yksin ilman työkaverien ja liittojen (ammattiosastojen) tukea. Ja siihen on työkavereilla halutessaan helppo iskeä.
Ysi, oletko todella noin tyhmä vai esitätkö vain tyhmää? Millä lihaksilla luulet lähärin pääsevän lääkärin hommiin? Ellei sitten valesellaisena.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:41"]
Ysi, oletko todella noin tyhmä vai esitätkö vain tyhmää? Millä lihaksilla luulet lähärin pääsevän lääkärin hommiin? Ellei sitten valesellaisena.
[/quote]
Eikai lääkärin ammatissa tarvitse hirveästi lihasvoimaa? No elvytys tieytty on raskasta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:25"]
Työstä maksetaan työtehtävien mukaisesti ei koulutuksen mukaan
[/quote]
Eli voin hakea lähärin paikkaa, ja vielä saadakin sen? Mitä sitten palkkakuitissa lukee? Ei ainakaan lähihoitaja, koska en sitä ole, eikä toisaalta sairaanhoitajakaan, koska heilläkin on olemassa minimipalkka, joka saattaa alittua... -ap
[/quote]
Jos haet lähärin paikkaa ja saat sen, niin etkö sä silloin ole lähihoitaja?
[/quote]
Niin, mutta kun olen kuullut että se on laitonta? Lähihoitaja on rekisteröity ammattinimike, enkä voi käyttää sitä jos en ole suorittanut lähihoitajan tutkintoa. En tosin tiedä pitääkö tämä tieto paikkansa, siksi täällä kyselenkin.. -ap
Kyllähän ne sut palkkaa, tottakai. Ja kohta huomaat tekeväsi sh. duunia.
Kyllä pystyy sijaisuuksia tekemään, mutta soita vaikka liittoon ja kysy sieltä?
Jaa, olen mä tehnyt joskus aikoinaan seuren kautta jonkun lh-keikan ja ihan lh:n palkalla, kun oli kiva keikkapaikka ja olen siis sh. Kai mä pärjäsin lähihoitajanakin, kun ei kukaan valittanut.
Jos hakuilmoituksessa lukee lähihoitaja, niin ei sua voi valita. Tai jos valitaan, niin lähihoitaja voi tehdä valituksen valinnasta. Jos haetaan hoitajaa tai ohjaajaa, niin sitten sut voidaan valita.
Lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja kukaan, joka ei ole suorittanut sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa ja ei ole rekisteröitynä Valviran rekisteriin ei voi esiintyä lähihoitajana. Lähihoitajan sijaisena voi käytännössä toimia kuka vaan. Itse olen sairaanhoitaja ja tein hiljattain perushoitajan sijaisuuden. Minulle maksettiin sh:n palkka, mutta työsopimuksessa luki perushoitaja. Mikäli kyseessä on vakituinen lähihoitajan paikka ja et ole lähihoitaja, neuvoisin kääntymään liiton puoleen (Tehy tai Super). Sieltä osaavat varmasti neuvoa.
Keikkaa voit tehdä ja saada lähärin palkkaa.
Lääkärit hoitaa sairaita.
Sairaanhoitajat tekee mitä lääkärit käskee.
Lähihoitajat vaihtavat vaippoja.
Noinhan se suurinpiirtein menee.
Voit toki hakea lähihoitajan paikkaa ja saadakin sen, mitä palkkakuitissa lukee en tiedä, lähihoitajan palkkaa saat. Mutta miksi ihmeessä hakisit lähihoitajan paikkaa, tiedän muutamia sairaanhoitajia, jotka ovat tehneet lähihoitajan töitä ja vähän vinoon heitä on katsottu, osalla on kyllä ollut ihan pätevä syy miksi ovat lähihoitajan työtä tehneet.
Mä tiedän tapauksia, joissa lähihoitajan toimeen on valittu sairaanhoitaja tai geronkaanomi. Muut hakijat ovat valinnan jälkeen tehneet valituksen Superin kautta. Nämä valitut on sh ja geronomi eivät sitten saaneetkaan paikkaa.
22, voi kun sh:n työ oliskin noin helppoa. Tekisin sitä sitten mielelläni. Sh:n työ on monesti sellaista, että pitää tehdä päätöksiä liian pienellä koulutuksella.
Toki lähihoitajan sijaisuuksia voit tehdä, jos et löydä koulutusta vastaavaa työtä
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:48"]
Lääkärit hoitaa sairaita.
Sairaanhoitajat tekee mitä lääkärit käskee.
Lähihoitajat vaihtavat vaippoja.
Noinhan se suurinpiirtein menee.
[/quote]
Noinhan sä luulet, not.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:31"]
Jos lähihoitaja tekee lääkärin työtä niin hän saa vain lähihoitajan palkan?? Ei se niin voi olla.
[/quote]
Mitenkäs lähihoitaja voi edes lääkärin töitä tehdä?
Sijaisuuksia voit tehdä, pidä vain varasi ettei sinulla teetetä töitä, jotka eivät lähihoitajalle kuulu. Tai jos teetetään niin sitten niistä pitää saada korvaus. Eli jos teet sairaanhoitajan töitä niin siitä pitää saada sairaanhoitajan palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:31"]
Jos lähihoitaja tekee lääkärin työtä niin hän saa vain lähihoitajan palkan?? Ei se niin voi olla.
[/quote]
Mitenkäs lähihoitaja voi edes lääkärin töitä tehdä?
[/quote]
No tutkimalla potilaita, tekemällä leikkauksia jne.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:25"]
Työstä maksetaan työtehtävien mukaisesti ei koulutuksen mukaan
[/quote]
Eli voin hakea lähärin paikkaa, ja vielä saadakin sen? Mitä sitten palkkakuitissa lukee? Ei ainakaan lähihoitaja, koska en sitä ole, eikä toisaalta sairaanhoitajakaan, koska heilläkin on olemassa minimipalkka, joka saattaa alittua... -ap
[/quote]
Palkkakuitissa lukee lähihoitaja jos teet lähihoitajan työtä. Palkka on lähihoitajan palkka. Sairaanhoitajan minimillä ei ole mitään tekemistä lähihoitajan palkan kanssa.