Voiko sairaanhoitaja tehdä lähihoitajan töitä lähihoitajan palkalla?
Tietääkö kukaan? Asiasta löytyy kahdenlaista tietoa... Miten on käytännössä? Kokemuksia?
Kommentit (67)
Vrt. Tein siivoustöitä, palkkakuitissa luki laitoshuoltaja, ei koulutusta
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:25"]
Työstä maksetaan työtehtävien mukaisesti ei koulutuksen mukaan
[/quote]
Eli voin hakea lähärin paikkaa, ja vielä saadakin sen? Mitä sitten palkkakuitissa lukee? Ei ainakaan lähihoitaja, koska en sitä ole, eikä toisaalta sairaanhoitajakaan, koska heilläkin on olemassa minimipalkka, joka saattaa alittua... -ap
[/quote]
Jos haet lähärin paikkaa ja saat sen, niin etkö sä silloin ole lähihoitaja?
[/quote]
Niin, mutta kun olen kuullut että se on laitonta? Lähihoitaja on rekisteröity ammattinimike, enkä voi käyttää sitä jos en ole suorittanut lähihoitajan tutkintoa. En tosin tiedä pitääkö tämä tieto paikkansa, siksi täällä kyselenkin.. -ap
Olen sairaanhoitaja ja aikaisemmalta koulutukseltani perushoitaja. Teen nykyisin lähihoitajan sijaisuuksia siksi, kun entinen esimieheni eväsi minulta sh-sijaisuuden (takana pari vuotta kyseisen esimiehen taholta tullutta kiusaamista) samalla nolaten minut nykyisen esimieheni ja sijaishankintafirman työntekijän kuullen. Luulen,etten kyseisestä työyhteisöstä sh-sijaisuuksia tule saamaan. Toisaalta työkaverini ja asukkaat ovat niin ihania, etten poiskaan halua lähteä. Nyt sitten aivan eri osaston vakilähihoitaja tuli sanomaan etten saisi lähihoitajan sijaisuuksia tehdä kun olen sairaanhoitaja. Tuli vähän sellainen olo että kohta joku koittaa savustaa minua työyhteisöstä ulos vedoten siihen että teen sairaanhoitajana lähihoitajan sijaisuuksia. Ainakaan en vie vakituisen, toisella osastolla työskentelevän lähihoitajan työpaikkaa, kun keikkailen aivan eri osastoilla. Ja työnantaja on kysynyt kohdallani sitä saanko koulutettuna perushoitajana tehdä lähihoitajan työtä. Tottakai saan, koska olen koulutettu perushoitaja ja olen Valviran rekisterissä perushoitaja. Kyse on kuulemma omasta valinnastani.
Meillä oli sairaanhoitaja töissä vuosia lähihoitajan palkalla. Häntä ei kuitenkaan vakinaistettu, kaikki hänen jälkeensä palkatut lähärit vakinaistettiin, tästä on siis nyt 10v. Olisi halunnut jatkaa, mutta ei työnantaja kelpuuttanut. Harmi. Oli kiva työkaveri.
Tosin osaamisalueensa oli rajoittunut melko lailla vain hoitotyöhön. Lähärillä se on paljon monipuolisempaa.
2000 -luvulla valmistuneella lähihoitajalla on laajemmat tiedot esim. lääkehoidosta, kuin ennen AMK - tutkintoa
valmistuneella sairaanhoitajalla. Näin sanoi työnantaja.
52 jatkaa. Työskentelen nyt tehostetun palvelun asumisykikössä perushoitajan koulutuksen perusteella lähihoitajan sijaisuuksia tehden. Työ on pitkälti perushoidollista työtä, johon lisäksi kuuluu ruoka- ja pyykkihuoltoa. Kahdessa ryhmäkodissa työkaverit ovat sitä mieltä,että olen pätevä ja osaava, erittäin pidetty työkaveri. Yhden kodin työntekijät yrittivät savutaa minua jo aikaisemmin ulos mm. laittamalla syykseni sellaista mitä en edes voinut tehdä,koska en ollut kyseisenä päivänä ko. kodissa töissä. Yirttävätkö savustaa nyt uudelleen ulos vedoten siihen etten voisi lähihoitajan sijaisuuksia tehdä. Lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti, ja jos jollain perushoitajalla/sairaanhoitajalla on tarvittava koulutus, työkokemus ja pätevyys lähihoitajan työhön ja Valviran myöntämä oikeus tehdä perushoitajan työtä, niin eikö tällainen henkilö saa tehdä tässä maassa lähihoitajan sijaisuuksia? Raadollista jos entinen esimies vie mahdollisuuden tehdä sairaanhoitajan työtä ja sitten pari lähihoitajaa vie mahdollisuuden tehdä lähihoitajan sijaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:25"]Mielestäni ei kuuluisi ainakaan saada, sillä lähihoitajan työ on käytännönläheisempää, jota ei opeteta juurikaan sairaanhoitajille.
[/quote]
No on kyllä outoa jos sairaanhoitajien työ ei ole käytännönläheistä. Mitä ihmettä se sitten on? Jos joku on suorittavaa käytännönläheistä niin juuri sairaanhoitajan. Voi luoja!
Niin ja aplle: Kyllä tekevät ja voi tehdä. Kyllä lähihoitajan palkka ja työ kelpaa sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneelle.
52 jatkaa vielä. Onko ainoa ratkasu etsiä uusi työpaikka? En todellakaan haluaisi lähteä ja tiedän,että moni työkaverini ja asukas haluaisivat minun jäävän. Minä olen mielestäni hyvä, mukava, reilu ja joustava työkaveri ja hyvä hoitaja. Kenellekään en ole pahaa sanaa sanonut enkä varmastikaan ole ketään sanoillani enkä teoillani loukannut. Mutta minulle saa nähtävästi tehdä mitä ilkeyksiä vaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:31"]
Jos lähihoitaja tekee lääkärin työtä niin hän saa vain lähihoitajan palkan?? Ei se niin voi olla.
[/quote]
Jos lähihoitaja toimii lääkärin virassa onsiitä maksettava sopimuksen mukaista palkkaa. Ei voi miten tahansa muutella ilman että ammattiliitto huomauttaa asiasta.
Sijaisuuksia voit tehdä, vakipaikkaa et voi ilma lähihoitajan tai perushoitajab koulutusta mielestäni saada.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:31"]
Jos lähihoitaja tekee lääkärin työtä niin hän saa vain lähihoitajan palkan?? Ei se niin voi olla.
[/quote]
Mitenkäs lähihoitaja voi edes lääkärin töitä tehdä?
[/quote]
No tutkimalla potilaita, tekemällä leikkauksia jne.
[/quote]
Voi vitsi, mikä humoristi olet!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:44"]
Jos hakuilmoituksessa lukee lähihoitaja, niin ei sua voi valita. Tai jos valitaan, niin lähihoitaja voi tehdä valituksen valinnasta. Jos haetaan hoitajaa tai ohjaajaa, niin sitten sut voidaan valita.
[/quote]
Voi toki tehdä valituksen, perustuen mihin? Työnantaja saa paremmin koulutetun lähihoitajan palkalla, tiedän tapauksen, jossa valitettiin, mutta oikeasti, mistä?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:57"]
Sijaisuuksia voit tehdä, pidä vain varasi ettei sinulla teetetä töitä, jotka eivät lähihoitajalle kuulu. Tai jos teetetään niin sitten niistä pitää saada korvaus. Eli jos teet sairaanhoitajan töitä niin siitä pitää saada sairaanhoitajan palkkaa.
[/quote]
Sellainen sh, joka ottaa vastaan lähihoitajan paikan ( sijaisuuden ) on tietysti aarre työnantajalle. Työnantaja voi maksaa pienempää palkkaa, mutta tarvittaessa siirtää vastuita koulutetulle sh:lle.
En ymmärrä miksi kukaan sh siihen suostuisi, paitsi jos muuta työtä ei ole tarjolla? Kyllähän sh osaa myöskin lähihoitajan työt. Tai kertokaapa minulle sh:lle, mitä lähihoitajan työtä sh ei osaa?
Onhan sh esim tiimin vastaavana os:lla vastuussa myöskin niistä lähihoitajan töistä.
Olen th/sh ja teen nykyisen opiskeluni (aivan eri alaa yliopistossa) ohella lähihoitajan sijaisuuksia. Saan lähärin palkan, tietenkin. Olen myös saanut vakituisen lähihoitajan toimen, mutta siirryin siitä muutaman kuukauden päästä sairaanhoitajaksi. Tietenkin sh osaa tehdä lh:n hommat :-) Olisi aika outoa jos ei osaisi.
Minäkin teen terveydenhoitajan työni ohella viikonloppuisin keikkaa lähihoitajan töissä, enimmäkseen kotihoidossa. Lähihoitajan sijaisuuksia on enemmän viikonloppuisin saatavilla, ja toisaalta en heti osaisikaan mitään iv-juttuja eikä ole niihin lupiakaan, kun en omassa työssäni niitä tee.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:25"]
[/quote]
Eli voin hakea lähärin paikkaa, ja vielä saadakin sen? Mitä sitten palkkakuitissa lukee? Ei ainakaan lähihoitaja, koska en sitä ole, eikä toisaalta sairaanhoitajakaan, koska heilläkin on olemassa minimipalkka, joka saattaa alittua... -ap
[/quote]
[/quote]
Terveydenhuoltoalan nimikkeet (lähihoitaja, sairaanhoitaja yms) ovat nimikesuojattuja ammattinimikkeitä eli sairaanhoitaja ei ole lähihoitaja vaikka tekisi lähihoitajan sijaisuutta jossain. Ei vaikka sairaanhoitaja on korkeampi koulutus.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:48"]
Lääkärit hoitaa sairaita.
Sairaanhoitajat tekee mitä lääkärit käskee.
Lähihoitajat vaihtavat vaippoja.
Noinhan se suurinpiirtein menee.
[/quote]
Meillä kyllä tk:n vuodeosastolla lh ja sh työnkuva on sama lukuunottamatta iv-lupia, jotka ovat ainoastaan sairaanhoitajilla. (Eli suonensisäinen tiputus.)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:48"]
Lääkärit hoitaa sairaita.
Sairaanhoitajat tekee mitä lääkärit käskee.
Lähihoitajat vaihtavat vaippoja.
Noinhan se suurinpiirtein menee.
[/quote]
Meillä kyllä tk:n vuodeosastolla lh ja sh työnkuva on sama lukuunottamatta iv-lupia, jotka ovat ainoastaan sairaanhoitajilla. (Eli suonensisäinen tiputus.)
[/quote]
Näinhän se on, työt ovat pitkälti tk:n vuodeosastolla samoja.
Omalla osastollani kuitenkin sh on aina hoitotyöstä vastaavana, sh vastaa lääkkeistä tekee lääketilaukset jne.
Riippuu tietysti aina, millaisia potilaita ja miten kokeneita lähihoitajia. Omalla osastollani lähihoitajat ovat erittäin kokeneita ja osaavia.
Lähihoitaja on nimikesuojattu, lähihoitajan tehtävässä voi toimia muukin kuin lähihoitaja jos pätevyys työhön löytyy sairaanhoitajalta tämä varmasti löytyy, sairaanhoitaja jne on laillistettu ammattinimeke sairaanhoitajan tehtävässä ei voi toimia muu kuin sairaanhoitaja.
Nimikesuojattu tarkoittaa ettet voi väittää olevasi lähihoitaja jos et ole lähihoitajaksi kouluttautunut, puuseppä voit olella vaikka et olisi puuseppäkoulua käynytkään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:20"]
Lähihoitaja on nimikesuojattu, lähihoitajan tehtävässä voi toimia muukin kuin lähihoitaja jos pätevyys työhön löytyy sairaanhoitajalta tämä varmasti löytyy, sairaanhoitaja jne on laillistettu ammattinimeke sairaanhoitajan tehtävässä ei voi toimia muu kuin sairaanhoitaja.
Nimikesuojattu tarkoittaa ettet voi väittää olevasi lähihoitaja jos et ole lähihoitajaksi kouluttautunut, puuseppä voit olella vaikka et olisi puuseppäkoulua käynytkään.
[/quote]
Lähihoitaja vapailla voi myös nauttia viiniä ja lasillisen jälkeen ei osaa kirjoittaa senkään vertaa kuin ilman viiniä.
[/quote]
[/quote]