Amerikkalaiseen tyyliin syöminen
Onko kukaan muu huomioinut amerikkalaisten tapaa kuvata syömistä?? Joka hiton elokuvassa ja tv-sarjassa syödään aina jossain ihme tilanteessa, tyyliin miesjonkaolenainahalunnut tulee ekan kerran juttelemaan, ja just haukataan v'**un iso pala jostain kakusta ja sit silleen huidotaan ja tungetaan sitä suuhun. Ja kohta on niiiiiiin seksyä kun joku sotku on naamassa ja se toinen sipaisee sen pois. Tai sitten mukahauskasti alkaa änkätä "sul on, tota..." ja samalla osotellaan omaa naamaa ja uuuuuh kun on noloa ja jännää.
Mä alan olla ihan helvetin täynnä tuota ruoka suussa puhumista noissa sarjoissa sun muissa. Jossain sinkkuelämässäkin aina joku mättää jotain sapuskaa kun pitäis sanoa jotain, tai Frendeissä, tai missä vaan leffassa. Vähintään litran purkista jätskiä jättilusikalla, jos ei muuta.
Miten voi olla noin oleellista kuvata syömistä, varsinkin kun ne eivät syö yleensä edes ns. "kunnolla", vaan jotain närppimistä aina. AAARRRRGGGH.
Olen puhunut.
Kommentit (42)
Musta leffojen syömiskohtauksista ärsyttävimpiä/huvittavimpia on ne, joissa otetaan ruokaa tai juomaa vähän niinkuin muodon vuoksi, käydään kohtauksen pointtina ollut keskustelu ja lähdetään eteenpäin. Ruoka jää syömättä. Ravintolakohtauksissa pöydälle vaan heitetään seteli ja jatketaan matkaa. Miksi sen ruuan on pakko olla siinä kohtauksessa, jos siitä ei syödä muuta pieni palanen tai siirrellään sitä lautasella edestakaisin?
Parhaimpia syömiskohtauksia on ne, joissa oikeasti syödään. Brad Pittin syömät ruuat näyttää herkullisilta...
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:15"]
Amerikkalaisten haarukalla suuhun lappaaminen (siis yhdellä kädellä, pelkällä haarukalla) on kyllä aika kauheaa katsottavaa. Tätä saa valitettavasti todistaa myös niissä hienommissa ravintoloissa.
[/quote]
En lukenut koko ketjua, mutta tähän puutun.
Asun itse täällä,rapakon takana, ja näiden paikallisten pöytätavat oleellisesti meikäläisistä.
Täällä hyviin pöytätapoihin kuuluu nimenomaan se, että syödään haarukka oikeassa kädessä, ja veistä pidetään kädessä vain se hetki, kun on pakko leikata jotain. Leikkaamisen jälkeen veitsi laitetaan heti takaisin pöydälle tai lautaselle. Veitsen pitäminen kädessä ns turhaan on moukkamaista. Arvatkaapa olinko yllättynyt ja järkyttynyt, kun sain vihjauksia, etteivät omat ruokatapani ole kovin kaksiset, kun yitin syödä parhaani mukaan suomalaisten hyvien pöytätapojen mukaan.
[/quote]
Aika erikoinen kokemus sulla. Itse olen puolestani Jenkeissä usein saanut ihmisten huomiota, koska syön 'niin eurooppalaisittain'. On kuulemma aivan ihanan sivistyneen oloista. :D Riippuu ehkä sijainnista ja seurasta...
Amerikkalaisten haarukalla suuhun lappaaminen (siis yhdellä kädellä, pelkällä haarukalla) on kyllä aika kauheaa katsottavaa. Tätä saa valitettavasti todistaa myös niissä hienommissa ravintoloissa.
[/quote]
Asun itse täällä,rapakon takana, ja näiden paikallisten pöytätavat oleellisesti meikäläisistä.
Täällä hyviin pöytätapoihin kuuluu nimenomaan se, että syödään haarukka oikeassa kädessä, ja veistä pidetään kädessä vain se hetki, kun on pakko leikata jotain. Leikkaamisen jälkeen veitsi laitetaan heti takaisin pöydälle tai lautaselle. Veitsen pitäminen kädessä ns turhaan on moukkamaista. Arvatkaapa olinko yllättynyt ja järkyttynyt, kun sain vihjauksia, etteivät omat ruokatapani ole kovin kaksiset, kun yitin syödä parhaani mukaan suomalaisten hyvien pöytätapojen mukaan.
[/quote]
Jep, esim. pihvi paloitellaan kerralla haukkapaloiksi ja sitten veitsi pois. Mä paljastun aina kuulemma eurooppalaiseksi juuri tämän veitsenkäytön erilaisuuden vuoksi. Siis jo ennen kuin kuulevat aksenttini :-) Amerikkalaiset ovat niin kohteliaita, etteivät koskaan sanoisi mun ruokatapojen olevan väärät tai puutteelliset ainakaan päin naamaa. Sen sijaan erilainen tapa on "cute" ja "exotic".
Itseasiassa just eilen oli Sinkkuelämässä jakso, jossa oli Steven baarin avajaiset, ja Carrie ja Aidan "söivät" kakkua ulkona. Oli just sellasta vaikeen näköstä säätöä, ja yllättäen jäi taas roikkumaan kakkua naamaan, jolloin Aidan viittilöi ja sai lopulta sanottua "Carrie, sinulla on kuorrutusta huulessa". Ja sitten vaikean näköinen operaatio "söpöstellen" (yök) että saa sen pois.
Alkoi naurattaa, kun olin juuri lukenut tätä ketjua. Pitääkin seurata, onko tosiaan kaikissa amerikkalaisissa ohjelmissa "must osiona" joku vastaava :D
Mutta pakkoko sen ruuan kanssa on porsastella ja puhua ruoka suussa? Kyllähän suomalaisissakin leffoissa ja sarjoissa mainitaan "tuotesijoittelu", mutta ei se samanlaista sähläystä ole...
Syöminen on seksimetafora. Sillä symboloidaan naimista. Nainen joka t unkee suun estottomasti täyteen lihottavaa, rasvasta kiiltävää ruokaa, ottaa suuhun samalla intensiteetillä myös jotain muuta kiiltävää.
Onhan se väsynyttä. Tuoreempaa symboliikkaa kaipailisin, tää ruokakela on jo niin käytetty.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:28"]
AP sä katot liian hömppäkomedialeffoja.
[/quote]
Enpä usko... kiinnitähän seuraavaksi huomiota kun katsot mitä tahansa amerikkalaista viihdetuotantoa.
Sanon vielä, että mielestäni huonoa ruokailutapaa edustaa maiskuttaminen, se on sikamaista. Juuri viime viikolla sanoin yhdelle työkaverilleni kun olimme työpaikan tilaisuudessa syömässä ja tämä kaveri oli olevinaan niin hienostunut ja se saatanan maiskutus kuuluirepertuaariin. Sanoin ihan suoraan, että sinäkin yrität olla hieno ja syödä hienostuneesti haarulla ja veitsellä etkä vittu osaa pitää suutasi kiinni kun syöt.
Se haarukalla syöjä
USA:n kouluissa ei ole veitsiä, ei edes muovista. Aterimet on aina muovisia, kertakäyttöisiä.
Pizzaa ei tarvitse silputa haarukalla ja veitsellä, niinkuin suomalaiset sen tekee. Eihän leipääkään pilkota??!Onko se sitten oikea tapa kuitenkin suomalaisten mielestä? Monen ruoan voi laittaa suuhun haarukalla ja jopa sormin. Ruokaan voi ihan oikeesti tarttua kiinni!!
Mitse syömäpuikot, eikö ne ole moukkien ruokailuvälineet, kun tarjolla ei ole veistä eikä haarukkaa?
On se ihmeellinen tää maailma, jos jotenkin muuten teet kuin suomalaiset, olet ihan moukka.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:23"]
Käyttäkää te hienoksi itsenne luulevat haarukan lisäksi veistä jos sillä olette sivistyneitä ja muuta skeidaa! Itse syön pääasiassa pelkällä haarukalla, paikassa kuin paikassa, veistä käytän vain tarvittaessa lihan tai muun sellaisen ruuan leikkamiseen mikä ei oikein haarukalla onnistu.
Syäminen on syömistä, ei hienostelua!
[/quote]
Meillä ainakin opetettiin jo 70-luvun lopulla syömään veitsellä ja haarukalla koulussa, itse olen ajatellut, että se on normaali ihmisten tapa, eikä mitään hienostelua. Vai veivaatko sä haarukkaa kesken syömisen aina kädestä toiseen sen mukaan, satutko tarvitsemaan veistä sillä hetkellä vai et?
[/quote]
Jos tarvin veistä, niin kyllä, siirrän haarukan vasempaan käteen (olen oikeakätinen) ja veitsen sitten otan vasempaa käteen.
[/quote]
Kuulostaapa näppärältä
Amerikkalaisia naurattaa kun suomalaiset yrittaa saada herneita suuhun haarukan kuperalla puolella ja suomalaisella jaisi riisit lautaselle jos olisi vain puikot tarjolla. Intiassa nolaisitte itsenne ihan taysin jos joutuisitte syomaan sormilla. Eikohan anneta kaikkein syoda silla metoodilla joka siina massa on oikein ja opittu. Eihan me kaikki puhuta samaa kieltakaan.
Suurin osa amerikkalaisista elokuvista ja tv-sarjoista on lapsellista p*skaa. Inhottaa se muovisten ihmisten ainainen käsien räpyttely ja käsinuken äänellä puhuminen. Tissi ei saa vilahtaa, mutta muuten kiemurrellaan puolialasti, ja kakka ja pissi ja pylly ovat sanoinakin hui kauheeta ja samalla tosi hauska vitsi.
[/quote]
^ Asun itse täällä,rapakon takana, ja näiden paikallisten pöytätavat eroavat oleellisesti meikäläisistä. ^
Piti tietysti olla noin :)
Sama
[/quote]
Kyllä meille opetetut pöytätavat ovat eurooppalaisia, ei suomalaisia...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:50"]
USA:n kouluissa ei ole veitsiä, ei edes muovista. Aterimet on aina muovisia, kertakäyttöisiä.
Pizzaa ei tarvitse silputa haarukalla ja veitsellä, niinkuin suomalaiset sen tekee. Eihän leipääkään pilkota??!Onko se sitten oikea tapa kuitenkin suomalaisten mielestä? Monen ruoan voi laittaa suuhun haarukalla ja jopa sormin. Ruokaan voi ihan oikeesti tarttua kiinni!!
Mitse syömäpuikot, eikö ne ole moukkien ruokailuvälineet, kun tarjolla ei ole veistä eikä haarukkaa?
On se ihmeellinen tää maailma, jos jotenkin muuten teet kuin suomalaiset, olet ihan moukka.
[/quote]
Luitkohan nyt aloitusta ihan kunnolla? Kyse ei ollut siitä, syödäänkö veitsellä vai haarukalla, vaan siitä filmografian kuvaamasta mukaseksikkäästä ruuan kanssa sottaamisesta, missä ollaan olevinaan helvetin söpöjä kun eväät on pitkin lärviä ja rinnuksia.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:50"]
[/quote]
Luitkohan nyt aloitusta ihan kunnolla? Kyse ei ollut siitä, syödäänkö veitsellä vai haarukalla, vaan siitä filmografian kuvaamasta mukaseksikkäästä ruuan kanssa sottaamisesta, missä ollaan olevinaan helvetin söpöjä kun eväät on pitkin lärviä ja rinnuksia.
[/quote] Taitaa riippua vahan siita mita "filmografiaa" katsot. Tuollaista muistan nahneeni jossain Two Broke Girls'issa jota ei kauaa jaksa katsoa, viitisen minuuttia max..
Mä katoin eilen ihan samaa :)