Miks saan äitiysrahalaskurilla enemmän/kk kuin palkkaa??
Voiks tää nyt olla oikein. Laitoin edellisen kuuden kuukauden palkat yhteen ja vähensin lomarahan ja jaoin uudelleen kuudella = yhden kk:n palkka. Sit kysyttiin liiton prosenttia, jonka laitoin. Vähensin veroprosenttini + 2 yksikköä. Ja saan n. 200 euroa enemmän kuin palkkani. Toki edellisen 6 kk:n aikana maksettiin muutamia lisiä, eli nekö ne nyt nostaa tota päivärahamäärää? Mutta voikos äp-raha olla todellakin näin paljon ekalta 56 päivältä? Siis enemmän kuin palkka?
Kommentit (9)
Mä sain isompaa äitiyspäivärahaa ekat 56 päivää kuin mitä palkkani oli.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:56"]
Mä sain isompaa äitiyspäivärahaa ekat 56 päivää kuin mitä palkkani oli.
[/quote]
Ok! no ehkä se sit on mahdollista. Onpa hauska systeemi. :)
Minäkin sain 6kk ansioiden perusteella laskettua äitiyspäivärahaa enemmän kuin kk-peruspalkka oli. Johtui ylityökorvauksista. Sain 3kk:n ajan äitiyslomalla palkan, ja Kela maksoi tältä ajalta äitiyspäivärahan työnantajalle, ja vielä sen erotuksen mulle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:13"]
Minäkin sain 6kk ansioiden perusteella laskettua äitiyspäivärahaa enemmän kuin kk-peruspalkka oli. Johtui ylityökorvauksista. Sain 3kk:n ajan äitiyslomalla palkan, ja Kela maksoi tältä ajalta äitiyspäivärahan työnantajalle, ja vielä sen erotuksen mulle.
[/quote]sama juttu täällä
Eli periaatteessa kannattaisi olla ä-lomalla vain sen 56 arkipäivää. Sittenhän tuki tippuu roimasti. Saakohan vauvoille hoitopaikkaa...
Ei tipu roimasti. Ota huomioon että verokin pienenee ja kulusi kun et syö töissä ja matkusta sinne. Voi jäädä enemmän käteen.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:20"]
Eli periaatteessa kannattaisi olla ä-lomalla vain sen 56 arkipäivää. Sittenhän tuki tippuu roimasti. Saakohan vauvoille hoitopaikkaa...
[/quote]Mutta kaikki päiväraha riippuu silti sun tuloistasi. Mitä enemmän tienaat ennen äitiyslomaa, sitä enemmän saat päivärahaakin. Jos tarpeeksi teet ylitöitä ja saat bonuksia tmv, niin loppuajan päivärahakin voi olla isompi, mitä normaali palkkasi.
Äitiyspäivärahaa maksetaan ma-la eli 6 pv/viikko. Laskitko päivärahan määrään sunnuntait mukaan?