Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka valitat muiden maskittomuudesta. Miksi et suojaa itse itseäsi käyttämällä FFP2 tai FFP3-hengityksensuojainta?

Vierailija
29.07.2021 |

Mielestäni koronalta suojautuminen on ensisijaisesti ihan ihmisen itsensä tehtävä, eikä pidä ajatella niin, että muiden kuuluu suojella minua. Sen vuoksi olisi kaikkein järkevintä, että ne, jotka ihan välttämättä haluavat arjessaan koronalta suojautua, käyttäisivät FFP2 tai FFP3-hengityksensuojainta, ne kun suojaavat käyttäjäänsä. Silloin voitaisiin samalla myös lopettaa valittaminen heidän maskittomuudesta, jotka eivät maskia halua käyttää.

Suomessa tätä koko maskisuositusta on koko ajan markkinoitu ihan väärin, kun koko ajan toitotetaan, että käytä tavallista maskia tai vaikka kangaskuolarättiä, niin olet vastuullinen, kun suojaat toisia ja kannat kortesi kekoon pandemian kukistamisessa. Mutta olisi varmasti saatu paljon parempia tuloksia sillä, että olisi alusta alkaen otettu maskisuosituksessa sellainen asenne, että käytä FFP2 tai FFP3-hengityksensuojainta, jos haluat suojata itseäsi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virukset tarttuvat myös vaatteisiin ja kaikkialle. Ei niiden välttämättä tarvitse suoraan toisen suusta sinun nenääsi lentää. Oletteko kaikki kriittiset yhtä tolloja?

Vierailija
22/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kalliita. HUSkin antaa töihin ja työmatkoille niitä ”perus maskeja”, ei ffp2 tai 3, joten niihin tyydyn.

Ja esim. HSL liikennevälineissä on maskipakko, joten miksi minun pitäisi hyväksyä tyytyväisenä että joka kolmas matkustaja on ilman maskia? Ihan periaatekysymyskin. Säännöt koskee kaikkia.

Sitten vielä se, että ällöttää tämä itsekeskeisen individualismin kulttuuri, vain itsellä on väliä. Aika kylmäävä tämä ”kaikki pelastakoon itsensä” -ajattelutapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on homo

Vierailija
24/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut jo molemmat rokoteannokseni, mutta käytän silti edelleen ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimia, koska mulla on nivelreumaan sytostaattilääkitys. Kakkosia lyhyillä reissuilla esim kun käyn lähikaupassa ja kolmosia kun liikun julkisilla ja olen menossa esim verikokeisiin tai lääkärin vastaanotolle. Kangas- tai kirurginmaskeja en ole edes ostanut. Suojaan itse itseni ja siksi mua ei haittaa muiden maskittomuus. 

Vierailija
25/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on kalliita. HUSkin antaa töihin ja työmatkoille niitä ”perus maskeja”, ei ffp2 tai 3, joten niihin tyydyn.

Ja esim. HSL liikennevälineissä on maskipakko, joten miksi minun pitäisi hyväksyä tyytyväisenä että joka kolmas matkustaja on ilman maskia? Ihan periaatekysymyskin. Säännöt koskee kaikkia.

Sitten vielä se, että ällöttää tämä itsekeskeisen individualismin kulttuuri, vain itsellä on väliä. Aika kylmäävä tämä ”kaikki pelastakoon itsensä” -ajattelutapa.

No kun ei ole. Missään julkisessa liikenteessä Suomessa ei ole maskipakkoa. Se olisi perustuslain vastaista toimintaa.

Se on pahimmillaankin vain "vahva suositus". Kuulutuksien "maskipakko" on fiktiota.

Vierailija
26/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on suositus. Viime aikoina on näkynyt paljonkin maskittomia HSL:n liikennevälineissä.

- nro 24 - 

Vierailija
27/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskipakko on vain fraasi, jolla ei ole mitään todellista voimaa. Sitä ei kukaan vahvista tai vahdi. Ei edes lipuntarkastajat mainitse asiasta, jos ei ole maskia päässä.

Vierailija
28/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on suositus. Viime aikoina on näkynyt paljonkin maskittomia HSL:n liikennevälineissä.

- nro 24 - 

Voitte vaikka kävellä, autoilla tai rullalautailla jos maskin käyttö ei kiinnosta. Kulkemalla julkisilla hyväksytte säännöt.

”Kasvomaskin käyttäminen on pakollista HSL:n joukkoliikenteessä 13.3.2021 alkaen kaikille 12 vuotta täyttäneille matkustajille, jos maskin käytölle ei ole terveydellistä estettä.”

https://www.hsl.fi/matkustaminen/korona

” HSL:n joukkoliikenteen yleiset matkustus- ja lippuehdot

Näitä yleisiä matkustus- ja lippuehtoja sovelletaan 6.5.2021 alkaen, ja ne korvaavat aikaisemmat matkustamista ja lippuja koskevat ehdot.

Koronavirusepidemiatilanteen takia jokaisen yli 12-vuotiaan matkustajan tulee 13.3.2021 alkaen käyttää kasvomaskia HSL:n liikennevälineissä matkustaessaan, jos hänellä ei ole terveydellistä syytä olla käyttämättä kasvomaskia.”

https://www.hsl.fi/hsl/kayttoehdot-uudet/hsln-joukkoliikenteen-yleiset-…

Vierailija
29/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskipakko on vain fraasi, jolla ei ole mitään todellista voimaa. Sitä ei kukaan vahvista tai vahdi. Ei edes lipuntarkastajat mainitse asiasta, jos ei ole maskia päässä.

Tarkistaja olettaa, että tyyppi on sairastanut koronan hiljattain jos on maskiton.

Ja se on jopa todennäköistä, Suomessa on satoja tuhansia koronan sairastaneita - eikä heidän tarvitse pitää maskia ainakaan koronaviruksen vuoksi.

Vierailija
30/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nro 24 - 

Voitte vaikka kävellä, autoilla tai rullalautailla jos maskin käyttö ei kiinnosta. Kulkemalla julkisilla hyväksytte säännöt.

”Kasvomaskin käyttäminen on pakollista HSL:n joukkoliikenteessä 13.3.2021 alkaen kaikille 12 vuotta täyttäneille matkustajille, jos maskin käytölle ei ole terveydellistä estettä.”

Näitä yleisiä matkustus- ja lippuehtoja sovelletaan 6.5.2021 alkaen, ja ne korvaavat aikaisemmat matkustamista ja lippuja koskevat ehdot.

Koronavirusepidemiatilanteen takia jokaisen yli 12-vuotiaan matkustajan tulee 13.3.2021 alkaen käyttää kasvomaskia HSL:n liikennevälineissä matkustaessaan, jos hänellä ei ole terveydellistä syytä olla käyttämättä kasvomaskia.”

Onneksi monilla ihmisillä on terveyssyy.

Terveyssyy voi olla vaikka se, että maskin käyttö aiheuttaa heille terveysoireita. Ja suurella osalle ne aiheuttaakin.

Vierailija
31/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin olisi parempi kuin se, että ihmiset kyttäävät liikennevälineissä toistensa maskeja. Sinäkin näyt kuvittelevan, että jos maskittomilla olisikin joku kankaanretale naamallaan, se suojaisi sinut tartunnalta. Mutta niinhän ei ole, vaan maskitonkin voi tartuttaa - voi hyvinkin olla, ettei noista ns. kansanmaskeista ole mitään hyötyä, edes sitä aiemmin arveltua 5% tehoa.

Ja ei HSL:n liikennevälineissä ole maskipakkoa. He nyt vaan kuuluttavat sitä, mutta ei HSL:llä ole maskipakkojen asettamiseen, ja toisaalta ovathan hekin sanoneet, että terveydellisistä syistä voi olla matkustamatta ilman. Se on sitten tulkintakysymys, mikä lasketaan terveydelliseksi syyksi - onko sellainen esim. se ettei saa hengitettyä maskin kanssa, vai myös esim. se, että maski aiheuttaa aknea. Periaatteessa jälkimmäinenkin pitäisi kelvata syyksi.

Vierailija
32/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nro 24 - 

No eipä ole lipuntarkastajat heittäneet maskittomia ulos tai kirjoittaneet sakkoa. Eikä kuskeillakaan ole maskia sen puoleen. 

Vierailija
33/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin: sehän se on tässä se perusongelma - kun pitäisi ottaa toisetkin huomioon ja suojella toisiakin. Se on monelle minäminäminä-ihmiselle aivan ylitsepääsemätöntä. Aina löytyy kyllä selitys, miksi minäminäminä en voi menetellä sen ja sen suosituksen mukaan. Toivottavasti joudutte vielä tilanteeseen, jossa tarvitsisitte toisten apua mutta ette sitä saa.

Vierailija
34/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin olisi parempi kuin se, että ihmiset kyttäävät liikennevälineissä toistensa maskeja. Sinäkin näyt kuvittelevan, että jos maskittomilla olisikin joku kankaanretale naamallaan, se suojaisi sinut tartunnalta. Mutta niinhän ei ole, vaan maskitonkin voi tartuttaa - voi hyvinkin olla, ettei noista ns. kansanmaskeista ole mitään hyötyä, edes sitä aiemmin arveltua 5% tehoa.

Ja ei HSL:n liikennevälineissä ole maskipakkoa. He nyt vaan kuuluttavat sitä, mutta ei HSL:llä ole maskipakkojen asettamiseen, ja toisaalta ovathan hekin sanoneet, että terveydellisistä syistä voi olla matkustamatta ilman. Se on sitten tulkintakysymys, mikä lasketaan terveydelliseksi syyksi - onko sellainen esim. se ettei saa hengitettyä maskin kanssa, vai myös esim. se, että maski aiheuttaa aknea. Periaatteessa jälkimmäinenkin pitäisi kelvata syyksi.

”Mutta niinhän ei ole, vaan maskitonkin voi tartuttaa” no niinpä, sinä sen sanoit.

Vierailija
35/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä ns, kansanmaskeja yms muita viritelmiä pitäisi käyttää, kun niistä ei ole mitään hyötyä?

Vierailija
36/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin: sehän se on tässä se perusongelma - kun pitäisi ottaa toisetkin huomioon ja suojella toisiakin. Se on monelle minäminäminä-ihmiselle aivan ylitsepääsemätöntä. Aina löytyy kyllä selitys, miksi minäminäminä en voi menetellä sen ja sen suosituksen mukaan. Toivottavasti joudutte vielä tilanteeseen, jossa tarvitsisitte toisten apua mutta ette sitä saa.

Jäkätijäkäti.

Teistä sontiaisista tähänkään mennessä ole kukaan vaivautunu koskaan ketään auttamaan, paitsi silloin, kun hyödytte siitä itse jotain, vaan mennä vipellätte tuolla sisäänpäin kääntyneenä, omaan napaanne tuijotellen, ja äkkiä ohi, jos joku avuntarpeessa, olettaen, että kyllä joku muu hoitaa.

Uhriutua osaatte sitäkin lahjakkaammin.

Pahimpia minäminä -tapauksia olette itse.

Vierailija
37/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruongelma on pikemminkin se, että ei haluta suojella itse itseä vaan halutaan muiden suojelevan. Uskon sen oikeasti johtuvan vain siitä, ettei oikein kehdata kulkea kuonokoppa naamalla, jos suurin osa muistakin ei kulje. Jos kaikki käyttävät maskia, ei erotu joukosta eikä näytä niin typerältä. Mulle ei tuottanut mitään ongelmaa käyttää ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimia jo silloin, kun juuri kenelläkään ei ollut vielä maskia. Oma terveyteni on mulle tärkeämpää kuin muiden ajatukset musta. 

Vierailija
38/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita. En edes reagoi. Käytän ffp-maskeja. Mutta suosittelen sinua lukemaan viimeaikaisia vertaisarvioituja tieteellisiä tutkimuksia maskeista ja Delta-variantista. Ja myös perehtymään siihen miksi on äärimmäisen tärkeää, että uusia variantteja ei enää syntyisi.

Vierailija
39/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jokaisen kansalaisvelvollisuus suojella muita!!! Sen teet vain käyttämällä maskia, käsidesiä ja OTTAMALLA ROKOTTEEN!! Eikö mene jakeluun???

Rokotteet olenkin ottanut, ja käsidesiä tarvittaessa, mutta maskit voit työntää ruumiinaukkoihisi. Minä en niitä naamalleni laita.

Vierailija
40/48 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruongelma on pikemminkin se, että ei haluta suojella itse itseä vaan halutaan muiden suojelevan. Uskon sen oikeasti johtuvan vain siitä, ettei oikein kehdata kulkea kuonokoppa naamalla, jos suurin osa muistakin ei kulje. Jos kaikki käyttävät maskia, ei erotu joukosta eikä näytä niin typerältä. Mulle ei tuottanut mitään ongelmaa käyttää ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimia jo silloin, kun juuri kenelläkään ei ollut vielä maskia. Oma terveyteni on mulle tärkeämpää kuin muiden ajatukset musta. 

Me olemme yhteiskunta ja meillä kaikilla on nyt yhteinen ongelma. Joten kaikkien pitäisi osallistua ja turvata toisiamme. Mutta tämä korona-ajan esiin nostama yleinen itsekkyys on saanut ainakin minut ajattelemaan, etten enää - mies kun olen - välttämättä puolustaisi tätä maata, jos tulisi aseellinen hyökkäys. Itseäni ja läheisiäni kyllä, mutta en sen enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi