Sinä, joka valitat muiden maskittomuudesta. Miksi et suojaa itse itseäsi käyttämällä FFP2 tai FFP3-hengityksensuojainta?
Mielestäni koronalta suojautuminen on ensisijaisesti ihan ihmisen itsensä tehtävä, eikä pidä ajatella niin, että muiden kuuluu suojella minua. Sen vuoksi olisi kaikkein järkevintä, että ne, jotka ihan välttämättä haluavat arjessaan koronalta suojautua, käyttäisivät FFP2 tai FFP3-hengityksensuojainta, ne kun suojaavat käyttäjäänsä. Silloin voitaisiin samalla myös lopettaa valittaminen heidän maskittomuudesta, jotka eivät maskia halua käyttää.
Suomessa tätä koko maskisuositusta on koko ajan markkinoitu ihan väärin, kun koko ajan toitotetaan, että käytä tavallista maskia tai vaikka kangaskuolarättiä, niin olet vastuullinen, kun suojaat toisia ja kannat kortesi kekoon pandemian kukistamisessa. Mutta olisi varmasti saatu paljon parempia tuloksia sillä, että olisi alusta alkaen otettu maskisuosituksessa sellainen asenne, että käytä FFP2 tai FFP3-hengityksensuojainta, jos haluat suojata itseäsi.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Sain töissä noita FFP2-maskeja riskiryhmään kuulumisen takia, mutta en voinut käyttää niitä fyysisesti raskaassa työssä. En voinut hengittää niiden läpi. Tavallisten maskien kanssa ei ole mitään ongelmaa.
Entä jos käyttää FFP2-venttiilimaskia? Sellainenkin suojaa käyttäjää itseänsä, muttei toisia.
Niin, pukeutumalla ballistisiin suojaliiveihin voit myös antaa luvan kaikille ampua itseäsi? Suojaavathan ne liivit.
Minä käytin pelkkiä ffp2 maskeja kevääseen asti. Nyt on alkanut muutenkin lipsumaan maskin käyttö, kun on uusi työ. Siellä käytetään välillä ja maskit on niitä perusmaskeja. Ja olen alkukesästä ekan rokotuksen saanut, kohta toisen.
Näin juuri. Erityisen huvittavaa, etä meillä jopa aluksi pidettiin ffp-suojaimia huonompana vaihtoehtona, koska sanottiin, että ne "eivät suojaa muita". Sen sijaan markkinoitiin jopa virukset läpi päästävää kangasmaskia parempana. Ihan vinksahtanutta. Tällä saavutettiin nyt ennennäkemätön kyräilykulttuuri, johon ovat syyllistyneet/osallistuneet jopa fiksut ihmiset, kun nyt jokaisesta maskittomasta närkästytään ja ahdistutaan ja usein raportoidaan sosiaaliseen mediaan "ratikassa maskittomat vaan siellä levittävät koronaa" ja "olipa tosi turvaton olo kaupassa kun maskiton oli samaan aikaan maito-osastolla". No, ehkä tämä kyräilykulttuuri sitten on joidenkin mielestä hyvä, mutta itselleni tulee inhottavia mielikuvia menneen maailman kyttäysmeiningistä tai totalitääristen valtioiden "tarkkaile naapuriasi" -käytännöistä.
Nuo maskit piti varata terveydenhuoltoon, sen takia niitä ei suositeltu muille. Nyt niitä on tarpeeksi, niin ihmiset käyttäköön mitä käyttää. Minulla on oma kangasmaski ja käytän sitä harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain töissä noita FFP2-maskeja riskiryhmään kuulumisen takia, mutta en voinut käyttää niitä fyysisesti raskaassa työssä. En voinut hengittää niiden läpi. Tavallisten maskien kanssa ei ole mitään ongelmaa.
Entä jos käyttää FFP2-venttiilimaskia? Sellainenkin suojaa käyttäjää itseänsä, muttei toisia.
Olen eri kirjoittaja, mutta minustakin nuo voisivat olla hyvä ratkaisu. Itse en pysty käyttämään kangasmaskeja tai kirurgisia suojaimia, koska en pysty hengittämään niiden kanssa - tai pystyn toki, jos asettelen ne niin, että ne falskaavat todella paljon ylhäältä ja sivuilta (opettelin jossain vaiheessa laittamaan ne tietyllä tavalla "huonosti", jolloin ilma kulki sujuvasti). Mutta pari kertaa kun ruuhkajunassa kulkiessa oikeasti huolestutti korona, ja käytin venttiilillistä ffp-maskia, niin hämmästyin, miten paljon helpompaa sen kanssa oli olla. Ei ahdistanut hengitystä yhtään.
Olen tosin sittemmin luopunut maskeista - totesin, että koska maskisuositus vaan jatkuu ja jatkuu, ja koska helteet tekivät maskeista todella epämukavia, päättelin että ainoa keino vapautua maskeista on tehdä itse se päätös että ei enää.
Se on jokaisen kansalaisvelvollisuus suojella muita!!! Sen teet vain käyttämällä maskia, käsidesiä ja OTTAMALLA ROKOTTEEN!! Eikö mene jakeluun???
Vierailija kirjoitti:
Niin, pukeutumalla ballistisiin suojaliiveihin voit myös antaa luvan kaikille ampua itseäsi? Suojaavathan ne liivit.
Vähän typerä esimerkki eikä ollenkaan verrannollinen.
Jopa minä itsekin anti-maskittajana tiedän tutkimuksista, joiden mukaan mikä tahansa kangas kasvojen edessä auttaa niin että sairastat koronan vähemmän vakavana jos satut altistumaan sille se kangas kasvoillasi.
On täysin selvää, että maskeilla suojataan itseä jos halutaan. Maskit ei suojaa muita, mutta suojaa itse käyttäjäänsä. Täten muiden maskien käyttämisellä ei ole helvetinkään väliä, vain omalla käytöksellä on väliä.
Itse en toki käytä maskia missään tilanteessa, koska maskin pitäminen aiheuttaa minulle suuremmat terveysongelmat kuin edes itse koronaviruksen sairastaminen aiheutti. Jotain ihme kemikaalia niissä maskeissa on, että tulee suorastaan kuin allerginen oire joka saa kurkun kutiavan araksi ja karkeaksi ja alkaa yskittämään ja tulla vakavia hengitystieoireita.
Itse koronaviruksesta sain vähemmät hengitystieoireet kuin tavallisesta kirurgimaskista. Se on mielestäni hyvin ironista. Uskonkin, että moni juoksee koronatesteissä puhtaasti maskien aiheuttamien ongelmien vuoksi. Saavat hengitystieoireita maskista.
Mutta jos haluaisin suojella itseäni koronalta ja olisin riskiryhmäläinen jolle korona olisi saadessa potentiaalisesti paha, niin tottakai käyttäisin laadukasta maskia ja en välittäisi paskaakaan käyttääkö muut.
Enhän välittäisi muiden rokotestatuksestakaan rokotettuna. Sehän olisi sama kuin huutaisin rannalla vieressäni aurinkoa ottavalle käskien häntä pistämään itselleen aurinkorasvaa suojellakseen minua. Mikään tässä ei käy järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen kansalaisvelvollisuus suojella muita!!! Sen teet vain käyttämällä maskia, käsidesiä ja OTTAMALLA ROKOTTEEN!! Eikö mene jakeluun???
SYÖ PÄÄS !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SYÖ PÄÄS !!!
Taas siellä joku follari vauhdissa!!!
Korona jyllää siitä syystä että maailmassa on aloittajan kaltaisia, täysin piittaamattomia ihmisiä. Miksi ihmeessä tällaisten takia tiettyjen ihmisten pitäisi kustantaa itselleen FFP2 tai FFP3 maskit. Kustannusten suuruusluokka on 1€ ja 10€ /kpl.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Erityisen huvittavaa, etä meillä jopa aluksi pidettiin ffp-suojaimia huonompana vaihtoehtona, koska sanottiin, että ne "eivät suojaa muita". Sen sijaan markkinoitiin jopa virukset läpi päästävää kangasmaskia parempana. Ihan vinksahtanutta. Tällä saavutettiin nyt ennennäkemätön kyräilykulttuuri, johon ovat syyllistyneet/osallistuneet jopa fiksut ihmiset, kun nyt jokaisesta maskittomasta närkästytään ja ahdistutaan ja usein raportoidaan sosiaaliseen mediaan "ratikassa maskittomat vaan siellä levittävät koronaa" ja "olipa tosi turvaton olo kaupassa kun maskiton oli samaan aikaan maito-osastolla". No, ehkä tämä kyräilykulttuuri sitten on joidenkin mielestä hyvä, mutta itselleni tulee inhottavia mielikuvia menneen maailman kyttäysmeiningistä tai totalitääristen valtioiden "tarkkaile naapuriasi" -käytännöistä.
Lopeta nyt kitiseminen, jos olet noin tyhmä ja vastuuton.
Panet vaan sen maskin ja osallistut osaltasi tartuntojen vähentämiseen. Ei pitäisi olla edes tyhmälle liian vaikeaa.
Lässyn, lässyn sinun kyttäämisesi kanssa. Ei ole paljon vaadittu, että käytät vaikka sitten vaan sitä kangasmaskia. Ne jotka haluavat, käyttävät sitten noita tehokkaampia.
Mitäs jos kaikki käyttäis vaikka muovipussia päässä?
Ihmiset, jotka käyttävät maskeja väärin kyttää ja tuomitsee ne, ketkä eivät niitä pysty käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Enhän välittäisi muiden rokotestatuksestakaan rokotettuna. Sehän olisi sama kuin huutaisin rannalla vieressäni aurinkoa ottavalle käskien häntä pistämään itselleen aurinkorasvaa suojellakseen minua. Mikään tässä ei käy järkeen.
Miten muuten rokotetut eivät ymmärrä tätä? Se on täydellinen metafora rokotepassin turhuudesta. Koko passi on yhtä kuin turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt kitiseminen, jos olet noin tyhmä ja vastuuton.
Panet vaan sen maskin ja osallistut osaltasi tartuntojen vähentämiseen. Ei pitäisi olla edes tyhmälle liian vaikeaa.
Lässyn, lässyn sinun kyttäämisesi kanssa. Ei ole paljon vaadittu, että käytät vaikka sitten vaan sitä kangasmaskia. Ne jotka haluavat, käyttävät sitten noita tehokkaampia.
Maskitushan on jo aikalailla historiaa Suomessa. Julkisessa liikenteessä busseissa junissa ym vähintään 30% ihmisistä on aina ilman maskia. Edes kuskit eivät käytä enää kovinkaan yleisesti.
Maski on vapaaehtoinen. Sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SYÖ PÄÄS !!!
Taas siellä joku follari vauhdissa!!!
Ei, vaan täysin järjissään oleva, joka umpitympiintynyt teihin hysteerikkoihin, jotka ladotte vaatimuksia vailla minkäänlaista järjenhiventä, koska itse pelkäätte, ja olette ahdistuneita, milloin mistäkin.
Sinun elämäsi ei merkitse minulle yhtään mitään.
Tajusitko, taikina ?