Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ajat alinopeutta?

Vierailija
11.08.2014 |

Ketä kehtaa tunnustaa ajavansa autolla alinopeutta? Miksi teet niin? Se aiheuttaa useimmissa kanssa-autoilijoissa valtavaa ärsytystä ja varsinkin minut se saa näkemään punaista. Tarkoitan nyt lähinnä teitä joissa nopeusrajoitus on 80-120km/h.

Tulee turhia ja joskus hyvinkin vaarallisia ohituksia ärsytyksen takia. Jos et uskalla ajaa rajoitusten mukaan, niin voisitko edes päästää nopeammat ohitsesi pysähtymällä vaikka bussipysäkille? Tai vaihda julkisiin...

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:55"]

Miksi ihmeessä te pässit alapeukutatte? Kun laki ei tosiaan tunne käsitettä alinopeus.

[/quote]

Teiden ruhtinaat ja virtuoosit tuossa opettavat kuinka tulee ajaa. Heillä on ihat omat liikennesäännöt, joita keksivät lisää olosuhteiden mukaan. He myös kokevat maksaneensa -ne metrit tiestä- , jolla kulloinkin ajavat ja kokevat tulleensa syvästi loukatuiksi, jos eivät saa ajaa niin kovaa vauhtia kuin haluavat.

Poliisivalvonta tien päällä on näille Ratti-Ramboille myrkkyä. Heidän mielestään se on valtion tapa rahastaa muutenkin köyhtyneitä hurjastelijoita -aivan syyttä ja suotta.

Ajakaamme me muut autoilijat juuri niin hitaasti ja varovasti kuin haluamme. Rambot ohitelkoot niinkuin tahtovat. Me emme sille voi mitään. Toivotaan vaan onnettomuuden heitä kohdatessa, etteivät sivulliset joudu kärsimään.

Vierailija
22/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaat kuskithan ne vaarallisimmat ohitukset aiheuttaa.. Oiskohan anger managementin paikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaanko tässä nyt niitä, jotka ajavat 80-alueella, kuuttakymppiä, vai niitä, jotka ajavat 80-aluella kahdeksaakymppiä, eikä kahdeksaakymmentäviittä? 

Koska, joitain ihmisiä tuntuu ärsyttävän ne, jotka ajavat rajoituksen mukaan, eivätkä sen "sallitun ylityksen verran" enemmän. 

Mutta. Hommahan tosiaan on niin, että jos rajoitus on vaikkapa sen 80km/h, niin autoa saa ajaa silti 60km/h, jos tilanne sen vaatii. Motarillehan ei ole asiaa, jos ajoneuvo ei kulje viittäkymppiä kovempaa. Motarillahan saa ajaa sitä kahdeksaakymppiäkin, mutta jos niin tekee ilman näkyvää syytä (perässä ei ole peräkärryä, et aja rekkaa tai kahdeksaankymppiin rajoitettua matkailuautoa), voi poliisi tulla kyselemään että mikähän mahtaa olla hätänä. Sakkoa ei välttämättä saa, mutta huomautuksen ainakin (ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen tälläisen tilanteen todistanut pelkääjän paikalta).

Vierailija
24/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ajaa 80 km/h alueella mittari 80 km/ jolloin todellinen nopeus on minun mittarin mukaan 74 km/ niin en minä nyt rupea muutaman kilometrin takia niuhottamaan saati vetämään turpaan ketään. Jätän väliä ja ajan perässä. Kuuden kilometrin nopeusero jätättää vain sen 6 km tunnissa joten pitää ajaa satoja kilometrejä ennen kuin sillä on käytännön merkitystä. Minulla on aina omassa aikataulussa muutama minuutti löysää sitä varten ettei tarvitse olla näin pilkun tarkka.

Vierailija
25/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse jos joku ajaa alinopeutta koska voin ohittaa hänet.

Minua kyllä häiritseee (pelottaa) se, jos liikenteessä on ihmisiä joiden ajotaidot on niin heikot, että he eivät kykene ajamaan suurinta sallittua nopeutta kesäisin. Nopeusrajoitukset on alhaiset ja jos niiden mukaan ei kykene ajamaan on syytä kulkea julkisilla.

Tosin on ihmisiä joiden ajotaidot riittää, mutta heistä on kiva madella hisssun kissun, heitä taas en vain ymmärrä.

Vierailija
26/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika marginaaliryhmä he ketkä ajavat hyvissä olosuhteissa 80 Km/h alueella 60 km/h. En edes muista koska olisin viimeksi tällaisen perässä ajanut. Todennäköisesti kyseessä on joku maalaismummo tai pappa joka ajaa lähimpään kirkonkylään ja kääntyy sitten pois jaloista.

Vierailija
27/195 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:48"]

Joskus oon ajanut 60 80:n alueella kun en tiennyt rajoitusta. Joskus ajan hitaammin, kun odotan ramppia ja olen eksyksissä. Joskus etsin radiokanavaa ja ajan hitaammin. Jne.

[/quote]

Oisko parempi ottaa bussi?

[/quote]

Sain kortin 3 kk sitten.

[/quote]

No silloinhan se kannattaa radiokanavia etsiä!! Kokemattomana.

Jospa keskittyisit siihen ajamiseen.

Vierailija
28/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:41"]

Ketä kehtaa tunnustaa ajavansa autolla alinopeutta? Miksi teet niin? Se aiheuttaa useimmissa kanssa-autoilijoissa valtavaa ärsytystä ja varsinkin minut se saa näkemään punaista. Tarkoitan nyt lähinnä teitä joissa nopeusrajoitus on 80-120km/h.

Tulee turhia ja joskus hyvinkin vaarallisia ohituksia ärsytyksen takia. Jos et uskalla ajaa rajoitusten mukaan, niin voisitko edes päästää nopeammat ohitsesi pysähtymällä vaikka bussipysäkille? Tai vaihda julkisiin...

[/quote]

Ajan niin hiljaa kuin haluan. Ja jos se vituttaa turbosonnia sen parempi. Kaikki impulssihäiriöiset pois tienpäältä!

Vierailija
29/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikanaan sain ajokortin niin en kyllä ensimmäisenä kesänä uskaltanut ajaa täyttä vauhtia joka paikassa. Ei autoa opita ajamaan autokoulussa muutaman tunnin aikana muuta kuin perusteet. Ei se tee valmista kuskia vaan antaa valmiudet itsenäiseen harjoitteluun. Kun taidot karttuvat niin nopeutta voi nostaa rajoitusten tasolle. Mutta pakko se on jostain alkaa harjoitella, ei sitä kotona kirjasta lukemalla opi.

Vierailija
30/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:01"]

Kerran jouduin hiljentämään johonkin 30km/h vauhtiin asti (80km/h alueella) ennenkuin se takanaoleva meni ohi.[/quote]

Et voi olla tosissas!!!

Vierailija
31/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se vituttaa perässäroikkujaa, kun ajaa niin tehottomalla autolla, ettei ohittaa voi. Minulla ei ole moista ongelmaa.

Vierailija
32/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:43"]

Ei ole olemassa alinopeutta. Ne kyltit siellä tien varsilla määräävät _suurimman_ sallitun nopeuden.

[/quote]

Ja siksi sinusta on ihan ok ajaa 80 rajoituksella esim. 50km/h? Liikenne perustuu oletuksiin siitä, että kaikki tietävät ja noudattavat liikennesäännöt. Samoin kuin jokaisella on syytä olettaa kolmion takaa tulevan väistävän, jokaisella on syytä olettaa 80 rajoituksella ajettavan jotakuinkin 80 (ellei keli muuta edellytä). Ei kenelläkään ole syytä olettaa jonkun nysväävän useita kymmeniä km/h alle nopeusrajoituksen sen enempää kuin kaahaavan useita kymmneiä km/h sen ylikään. Molemmat ovat vaarallisia liikenteessä, juuri siksi että ne poikkeavat huomattavasti oletetusta - nopeusrajoituksesta, joka tiellä on ja jota muut tielläliikkujat käyttävät.

Vierailija
33/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:19"]

Taitaa olla aika marginaaliryhmä he ketkä ajavat hyvissä olosuhteissa 80 Km/h alueella 60 km/h. En edes muista koska olisin viimeksi tällaisen perässä ajanut. Todennäköisesti kyseessä on joku maalaismummo tai pappa joka ajaa lähimpään kirkonkylään ja kääntyy sitten pois jaloista.

[/quote]

Sorateillä näkee päivittäin. Lähes kaikilla sorateillä on taajaman ulkopuolella 80km/h rajoitus ja usein sen mukaan ajaminen vaatii jo mennä mutkat sladissa ja todella hyvät ajotaidot.

No joo tarkoitit asfalttiteitä....

Vierailija
34/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeutta puolustelevat, en voi käsittää miten joku ei ymmärrä alinopeuden aiheuttamia riskejä nimenomaan niille muille tienkäyttäjille. Se että SINULLA on aikaa ajaa rajua alinopeutta ei tarkoita että kaikilla muilla olisi. Silloin pitää ohittaa, ja jokaisessa ohituksessa on oma riskinsä. Yhteispeli on sitä että ajetaan tielle suunniteltua nopeutta.

Vierailija
35/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkialueella olen pannut merkille että kun on 40 km/h tai 30 km/h alue ja ajan itse hieman yli rajoituksen niin heti on pari autoa takana ja tullaan melkein kiinni puskuriin. Eikö muut ymmärrä että pienet rajoitukset ovat yhtä velvoittavia kuin muutkin? Ja olen moneen kertaan tarkistanut mittarivirheen että todellakin ajan oikeasti hieman yli rajoituksen mutta silti olen tientukkona näille yleensä isolla Bemarilla, Volvolla tai Mersulla ajaville tien ritareille. En ymmärrä mutta ei kai tarvitsekaan. Menkööt ohi jos tykkäävät mutta mihinkään bussipysäkille en ala väistelemään tai ajamaan ylinopeutta.

Vierailija
36/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:20"]

[/quote]

Ajan niin hiljaa kuin haluan. Ja jos se vituttaa turbosonnia sen parempi. Kaikki impulssihäiriöiset pois tienpäältä!

[/quote]

Ihan vapaasti, mutta älä sitten survo sitä kaasupoljinta kun tulee sopiva kohta mutkaisella ruuhkatiellä ohittaa sinut ettei vaan takanatulija pääse ohi tai ala vilkutella valoja tai tööttäillä torvea kun sinut ohitetaan.

Olen tällaisen asennevammaisen vanhemman miehen ohittanut, joka ajoi 80km/h alueella 60km/h ja jarrutteli aina jos tiessä oli miten loiva kaarre tahansa tai sivutie jossakin, ei se pelkkä alinopeuskaan mutta se alituinen tarpeeton jarruttelu. Kun sitten pääsin mutkaisella kantatiellä ohi kohdassa, jossa ei ollut sulkuviivaa eikä vastaantulijaa, alkoi valoshow ja torvensoitto kera käsimerkkien kun vilkaisin taustapeiliin kaistalle palatessani. Olin varmasti "kauhea kaahari" kun kuivalla tiellä keskellä kesää kehtasin ohittaa 20km/h alinopeutta ajavan :D

Vierailija
37/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:01"]

Kerran jouduin hiljentämään johonkin 30km/h vauhtiin asti (80km/h alueella) ennenkuin se takanaoleva meni ohi.[/quote]

Et voi olla tosissas!!!

[/quote]

Kyllä minä uskon että joku on niin tyhmä ettei oivalla jättää väliä tai mennä ohi vaikka edellä menijä hijentää ja hiljentää. Kyllä näitä tyyppejä on jotka jättävät aivot eteisen narikkaan autoilemaan lähtiessään. Kerran yksi autoilija ajoi minut kiinni ylinopeudella ja roikkui perässäni kilometristä toiseen aivan puskurissa. Ohituspaikkoja oli vaikka kuinka. Lopulta pitkällä suoralla hiljensin ja näytin ohitusmerkkiä kuin rekkakuski ikään ja sitten vasta se tajusi mennä ohi.

Vierailija
39/195 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

Ihan vapaasti, mutta älä sitten survo sitä kaasupoljinta kun tulee sopiva kohta mutkaisella ruuhkatiellä ohittaa sinut ettei vaan takanatulija pääse ohi tai ala vilkutella valoja tai tööttäillä torvea kun sinut ohitetaan.

Olen tällaisen asennevammaisen vanhemman miehen ohittanut, joka ajoi 80km/h alueella 60km/h ja jarrutteli aina jos tiessä oli miten loiva kaarre tahansa tai sivutie jossakin, ei se pelkkä alinopeuskaan mutta se alituinen tarpeeton jarruttelu. Kun sitten pääsin mutkaisella kantatiellä ohi kohdassa, jossa ei ollut sulkuviivaa eikä vastaantulijaa, alkoi valoshow ja torvensoitto kera käsimerkkien kun vilkaisin taustapeiliin kaistalle palatessani. Olin varmasti "kauhea kaahari" kun kuivalla tiellä keskellä kesää kehtasin ohittaa 20km/h alinopeutta ajavan :D

[/quote]

Mene, mene niin kovaa kuin kipposi kiehuu. En nosta nopeuttani kohdallasi. Mutta älä sinäkään jää siihen minun eteeni jarruttelemaan ja nyhjäämään, kuten monilla kaltaisillasi on tapana.

Vierailija
40/195 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mua ärsyttää ne kiireiset, joiden on päästävä 60 alueella ohi, vaikka minulla on mittarissa 70km/h.