Onko luokanopettajalla yleisesti ottaen varaa matkustella?
Kommentit (64)
Mä olen siivooja ja käyn ulkomailla 1-2 krt vuodessa lasten kanssa, ihan joka vuosi. Säästetään ja valitaan edulliset ajankohdat, mutta Eurooppaa on tullut nähtyä aika paljon. Mihinkään pidemmälle ei ole varaa / intoa säästää niin kauaa. Me pidämme kaupunkilomista, mihinkään aurinkorannoille emme mene. Myös hotellin täytyy olla hyvä, surkeassa loukossa yöpyminen ei ole lomaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:30"]Mä olen pienituloinen myyjä ja mulla on ainakin varaa matkustella.
[/quote]Ne pienet menot..mulla ei mitään lainoja tai muuta velkaa maksettavana. Kyllä sitä säästöön jää kun vaan haluaa.
Miten?
t. utelias
[/quote]
Useimmilla keskipalkkaisilla on kysymys valinnoista: joku kuluttaa rahaa sisustamiseen, joku viihteeseen, joku harrastuksiin, joku matkusteluun. Itse lukion opena satsaan harrastuksiin kuukaudessa pari sataa euroa kuussa. Siitä kertyy vuodessa sievoinen summa, jonka voisi yhtä hyvin tuhlata matkusteluun. Itse kuitenkin nautin ennemmin laadukkaasta vapaa-ajasta ympäri vuoden yksittäisen lomamatkan sijasta,
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:47"]Mä olen siivooja ja käyn ulkomailla 1-2 krt vuodessa lasten kanssa, ihan joka vuosi. Säästetään ja valitaan edulliset ajankohdat, mutta Eurooppaa on tullut nähtyä aika paljon. Mihinkään pidemmälle ei ole varaa / intoa säästää niin kauaa. Me pidämme kaupunkilomista, mihinkään aurinkorannoille emme mene. Myös hotellin täytyy olla hyvä, surkeassa loukossa yöpyminen ei ole lomaa.
[/quote]
Tässä sitä näkee, että järkevällä taloudenhallinnalla pääsee pitkälle. Säästetään lomaa varten, ei tuhlata olemattomaan. Vältetään lainanottoa. Lomalla buukataan edulliset lennot ja valitaan edullinen matkakohde. Ei mitään kallista pakettimatkailua siis.
Opettajat ovat keskiluokkaisia eli kyllä heillä siis on varaa matkustaa.
Näin luokanopettajana minustaa tuntuu oudolta, että joku ajattelisi palkkani olevan matkustelemiseen riittämätön...
Jos on työpaikka, niin totta mooses on varaa matkustaa!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:18"]On. Lähtöpalkka 2500 egee kuussa.
[/quote]
Ja keskipalkka n. 3000e kuussa + lisät
[/quote]
Ei. Kenenkään palkka ei ole 3000 euroa ilman lisiä. Esim. palkka on 2700 ja sit saat 5-vuotislisän noin 100 euroa ja sulla on vaikka 2 ylituntia. No sit alkais olla 3000 kasassa.
Mitkä ihmeen "lisät"?
Pääkaupunkiseudulla asuva opettaja ei välttämättä matkusta, kun asumiseen menee niin iso osa tuloista.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:18"]On. Lähtöpalkka 2500 egee kuussa.
[/quote]
Ja keskipalkka n. 3000e kuussa + lisät
[/quote]
Ei. Kenenkään palkka ei ole 3000 euroa ilman lisiä. Esim. palkka on 2700 ja sit saat 5-vuotislisän noin 100 euroa ja sulla on vaikka 2 ylituntia. No sit alkais olla 3000 kasassa.
Mitkä ihmeen "lisät"?
[/quote]
Porvoolisät :)
Tienaan 2800e/kuussa. Matkustan kaksi kertaa vuodessa.
t. luokanopettaja
no kyllä on, ellei sitten muuten elä pahasti yli varojen
Opettajalla on ehkä huono palkka vastuuseen ja koulutukseen nähden, mutta ei se palkka silti suomalaiseen keskitasoon verrattuna huono ole, toisinkuin usein oletetaan. Kyllä opettajalla pitäisi palkkansa puolesta siis todellakin olla varaa matkustaa. Eri asia tietysti, jos opettaja sattuu olemaan vaikka viiden lapsen yh, tai hirveissä veloissa, tai muuten vaan erittäin tuhlaavasti elävä.
Oma äitini on luokanopettaja, ja kyllä on. Toki vanhemmat säästi yhdessä rahaa matkoja varten, mutta molemmilla on melkein samat tulot, ehkä muutamilla satasilla heittää. Ollaan matkusteltu noin joka toinen vuosi, mutta joskus mennään joka kesä jonnekkin. Esim. viime vuonna käytiin Pariisissa 8pvn reissu ja nyt tässä pari viikkoa sitten vanhempani matkustivat kahdestaan pitennetyksi viikonlopuksi Saksaan. Niin ja siis perheessä 4 henkilöä.
Kyllä minä ainakin reissaan!
terveisin kasvatustieteiden maisteri
Lapseni opettaja (joka yh-äiti) käy joka talvi Kreikassa.
No voi hyvänen aika, tietenkin on...