Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eräs tuntemani nelikymppinen ihminen kerskuu aina olevansa keskivertoa älykkäämpi, mutta

Vierailija
29.07.2021 |

Mutta ei ole kuulemma koskaan lukenut yhtäkään kirjaa. Kirjojen lukeminen ei hänen mukaansa liity älykkyyteen mitenkään.

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertoa älykkäämpi ei ole kovin korkea rima.

Jokainen voi mainostaa itseään.Odotas kun ystäväs on eläkellä,lenokaamin jutut lentää tyyli ja älli,jäät toiseksi.Ellet hyvin ajoissa vaihda maisemia.

Vierailija
22/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä älykkyys näkyy muutenkin. Yleensä älykkäät menestyvät elämässä tavalla tai toisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen meistä on keskivertoa älykkäämpi.

Eipäs ole. lukujen 1, 2 ja 3 keskiarvo on 2, ja vain 1/3 luvuista on keskiarvon yläpuolella.

Vierailija
24/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, mitä ihminen haluaa viestittää, kun hän kertoo, ettei koskaan lue kirjoja. Olen tavannut muutamia tällaisia tyyppejä ja olen heistä kaikista saanut jonkinlaisia ylemmyydentuntoisia värinöitä. Mitä mieltä olette, mitä asenteen takana piilee?

Olen huomannut, että joissakin ihmisissä tekee noita ylemmyysvärinöitä se, jos kerron ettei minulla ole ollut koskaan passia. En siis ole matkustanut aikuisiässäni kuin ihan naapurimaissa, mihin pääsee pelkillä henkkareilla. 

Ja lukemisesta - riippuu tietysti mitä kirjallisuutta lukee, mutta kaikenlainen lukeminen parantaa sanavarastoa ja verbaalisia kykyjä. Nekin on älykkyydessä yksi osa-alue.

Vierailija
25/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs ole. lukujen 1, 2 ja 3 keskiarvo on 2, ja vain 1/3 luvuista on keskiarvon yläpuolella.

Gaussin käyrällä me kaikki ollaan, riippuu ihan siitä lasketaanko keskimääräinen älykkyys vain arvoon 100, ja kaikki yli tai alle on keskiarvon ylä- tai alapuolella. 

Mainittakoon, että arvon 100 sai viisikymmentä vuotta sitten hieman tyhmempi kuin nyt, koska keskiarvo nousee koko ajan.

Vierailija
26/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään oikeasti älykkään ei tarvitse sitä mainostaa, se näkyy muutenkin.

Juuri näin olen hänelle todennut, mutta hän väittää ettei siihen mitään näyttöä tarvita, sen älyn vain tuntee sisällään.

Ap

Kuulostaa idiootilta.

Vierailija
27/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Righthandman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, mitä ihminen haluaa viestittää, kun hän kertoo, ettei koskaan lue kirjoja. Olen tavannut muutamia tällaisia tyyppejä ja olen heistä kaikista saanut jonkinlaisia ylemmyydentuntoisia värinöitä. Mitä mieltä olette, mitä asenteen takana piilee?

Kyllä ne on kuule kirjoja lukeneet jotka haluavat osoittaa ylivertaisuuttaan lukemalla ja esimerkkejä on melkein kaikista noista tilanteista. Puhutaan väheksyvästi ihmisistä jotka ei lue, niinkuin se korreloisi älykkyyden kanssa millään tavalla.

Lähes kaikki lukevat jotain jatkuvasti muutenkin ja ainoa mihin se vaikuttaa on se että luet nopeammin, sisäistetyn informaation lisäksi

No, kai minä sitten olen kuullut ja ymmärtänyt ihan väärin. Huoh.

Vierailija
28/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitähän on koko maailmassa vain kolme ihmistä, sinä, AP ja minä.

Vierailija
29/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea voi muutenkin kuin ns. fyysistä kirjaa. Älykkyyteen kuuluu laaja alainen tietämys ja sitä saa nykyään muualtakin kuin kirjoista.

Vierailija
30/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka neljäs, itseasiassa, jos ymmärtää mitään tilastomatematiikasta.

Vierailija
31/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan tuttu mulle.

Saman tyypin lapsi on kuulemma nero. Pääsi todistuksella kolmanneksi huonoimpaan lukioon. Todistus ei riittänyt muualle. Mutta nero on🤭

Ja mitä tämä mielestäsi kertoo? Itse lähdin täysin samoista lähtökohdista ja olen nykyään dosentti.

Vierailija
32/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas77 ?

Vierailija
33/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen älykkyys on mitattu niin, että siihen lasketaan 50 % väestöstä. Keskimääräistä korkeampi älykkyys on siis 25 %.

Vierailija
34/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään oikeasti älykkään ei tarvitse sitä mainostaa, se näkyy muutenkin.

Juuri näin olen hänelle todennut, mutta hän väittää ettei siihen mitään näyttöä tarvita, sen älyn vain tuntee sisällään.

Ap

No, ei kuulosta kovin älykkäältä...

Mutta juu, voihan toki lukihäiriöiselläkin olla hyvä älykkyys.

Pyydä älykköäsi tekemään Mensan nettitestin, saa suuntaa antavan tuloksen.

Eräs ystäväni on kasvanut lukemista ja koulutusta ylenkatsovassa ympäristössä ja on ilmeisen lukihäiriöinen ja jonkin sortin tarkkaavaisuushäiriön omaava.

On lukenut vapaaehtoisesti yhden kirjan eläessään.

Arjen ongelmanratkaisukyky ja yleisvaikutelma kuitenkaan ei viittaa mitenkään matalaan älyyn, pikemminkin päinvastoin.

Ei kylläkään kehuskele olevansa älykäs.

Vierailija
35/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukea voi muutenkin kuin ns. fyysistä kirjaa. Älykkyyteen kuuluu laaja alainen tietämys ja sitä saa nykyään muualtakin kuin kirjoista.

Älykkyyteen kuuluu tuon tietämyksen soveltaminen, ei pelkkä tietämys.

Vierailija
36/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lukeekohan hän sitten sanomalehtiä. Itse näkisin kuitenkin tähdellisemmäksi, että on suurin piirtein perillä maailman menosta, vaikkei kirjoja lukiskaan. Ja tosiaan, älykkyys ei sinänsä liity kirjaviisauteen. Älykäs osaa tietty hakea kirjoista ja muista lähdemateriaaleista tietoa silloin kun sitä tarvitsee. Osaa ehkä myös soveltaa sitä kirjoista saatua tietoa itsellänsä käsillä olevan ongelman ratkaisuun tai tehtävän suorittamiseen.

Vierailija
37/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli esimerkki, jonka piti osoittaa, ettei keskiarvosta voi päätellä, millä hajonnalla se on muodostettu.

Vierailija
38/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se toki mahdollista olla keskivertoa älykkäämpi, vaikka ei olisi lukenut ainuttakaan kirjaa. On myös mahdollista olla keskivertoa tyhmempi, vaikka olisi lukenut paljon kirjoja. Mikä ei tietenkään tarkoita, että tuttavasi olisi keskivertoa älykkäämpi.

Vierailija
39/41 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli esimerkki, jonka piti osoittaa, ettei keskiarvosta voi päätellä, millä hajonnalla se on muodostettu.

Juu, mutta tässä ei puhuttu mistään satunnaisesti valitusta keskiarvosta.

Vierailija
40/41 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukeminen fiksua tee mutta voi avartaa näköaloja huomattavasti. Kaikki katsovat elokuvia, kirja antaa samantapaisen kokemuksen mutta syvällisemmän ja intensiivisemmän.