Stressaan vauvan nukkumisesta aivan kamalasti
En tiedä miksi olen tästä kehittänyt aivan valtavan stressin, mutta se on jostain syystä iso varjo vauva-arjessa. Vauva on aina nukkunut yönsä hyvin, mutta lähes neuroottisesti lasken nukuttuja tunteja ja olen lähes hermorauniona jos vauva ei nukahda päiväunille. Vaunulenkkeilen päivittäin, mutta aina vauva ei vaunuihin nukahda ja parhaimmillaan hän saattaa valvoa 12-13 tuntiakin putkeen.
Mitä ihmettä voin tehdä että stressi tästä aiheesta vähenisi? Ei ole tervettä olla näin hermostunut hemmetti unimäärästä. Kyse ei ole edes siitä että saisin "omaa aikaa" unien ajan vaan puhtaasti siitä että pelkään ettei vauva nuku tarpeeksi.
Loppukysymyksenä: paljonko on nelikuisen vauvan unentarve vuorokaudessa?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 21:17"]
Tuo rytmi on ollut syntymästä saakka öiden suhteen sama enkä ole sitä edes yrittänyt muuttaa koska itsekin olen iltakukkuja (yleensä valvon vielä pari kolme tuntia vauvan nukahdettua) ja tykkään nukkua tuohon kymmeneen sen sijaan, että herätys olisi aamutuimaan jo.[/quote]
Minäkin rakastaisin vauvalta tuollaista rytmiä! :-D
Mutta oikeasti, tämä tilanne saattaa ihan luonnostaan muuttua parin-kolmen seuraavan viikon aikana, 4-5 kk:n iässä on nimittäin vauva ottaa kehitysharppauksia, jotka vaikuttavat myös unirytmiin. Esim. meillä kolmet päiväunet ennen nukkunut vauva siirtyi tuossa vaiheessa kaksiin päiväuniin. Samalla yöunille meno ja aamuherääminen aikaistuivat. Vauva alkoi itse asiassa nukahtamaan yöunille jo klo 19.00 maissa, jolloin sinun vauvasi ottaa viimeiset päiväunet. Sitten heräsikin 06.00-07.00, ja joskus jopa 05.30, joka oli äidille liikaa, mutta nukahti ensimmäisille päikkäreille 08-09 välillä, ja heräsi niiltä kympin tienolla. Toiset päiväunet nukkui noin klo 13 alkaen. Päiväunet ovat yleensä lyhyitä, mutteivät sentään niin lyhyitä kuin minulla vauvana. Vauvakirjan mukaan minä nukuin puolivuotiaasta enää sellaisia 30 minuutin - tunnin yöunia, mutta yöllä 13 tuntia putkeen.
Minusta oikeastaan ainoa ongelma tuossa vauvan rytmissä on se, ettei se ole kovin "yhteiskuntakelpoinen". Mutta nyt vauva on tosiaan vielä kovin pieni, et olle viemässä häntä hoitoon vielä pitkään aikaan. Antaisin siis lapsen elää nyt omaan rytmiinsä, varsinkin, kun se sopii teidän rytmiinne näin hyvin!
Siis nukuin 30 minuutin-tunnin päiväunia, 13 tuntia yöllä.
Käsittääkseni menee aika hyvin yhteen noiden MLL:n materiaalissa ja kansainvälisessä kirjallisuudessa esiintyvien kokonaisunentarvelukujen kanssa.
- 20 -
Ap, MLL:n nettisivuilta löytyy hyvää yleisluontoista tietoa vauvan unen tarpeesta eri ikäkausina. Muistaakseni siellä ei tuputeta kellonaikoja vaan juuri noita toivomiasi tuntimääriä.
Ja edelleen noihin teidän kellonaikoihin puuttumatta kehottaisin vaan laittamaan sen vauvan päikkäreille joka päivä samaan aikaan, oli se sitten kolmelta tai seitsemältä. Lapsi tarvitsee rutiineja, ja saa turvallisuuden tunnetta siitä kun tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.