Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala äiti-ja isäsuhde, vaiko hankala tytär?

Vierailija
01.08.2014 |

Huoh. Tästä on varmaan tuhat samankaltaista aloitusta, mutta koen että minun on pakko päästä purkautumaan anonyymisti. Meillä on pieni 3 kk lapsi ja olen naimisissa, näin taustoja aluksi.

Elikkäs kärsivällisyyteni, empatiani ja ymmärykseni on tullut tiensä päähän. Äitini on mielenterveyskuntoutuja ja isä vakavasti sairas. Tähän mennessä olen yrittänyt uskoa ja valaa heihin toivon kipinää ja sitä asennetta "elämä jatkuu". Nyt kuitenkin katkesi kamelin selkä. Koska äitin on sairastunut enemmän tai vähemmän masennusta koko minun elämäni kärsin myös itse toisinaan ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä. 

Viikko sitten sain ahdistuskohtauksen ja hölmöyksissäni soitin äidilleni. Itkin, että vihaan tätä tunnetta ja äitini tokaisi vain kuinka hänkin ja alkoi surkuttelemaan tilannetta ja tiesi että oireet palaavat synnytyksen jälkeen. Suutuin ja huusin luuriin kuinka en kestä tuota negatiivista asennetta, paskassa vellomista ja enkä koe saavani äitiyteen ja vanhemmuuteen mitään tukea. Sitten riitelin isäni kanssa ja isä toisteli koko puhelun ajan kuinka on niin sairas ja kuinka minä en tee muuta kuin hauku heitä. Noh, huusin puolustukseksi, että kerroin vain kuinka asia on. Kuinka he ovat läpeensä katkeroituja ja luovuttaneet.

Myönnän, että olen osunut arkaan paikkaan, mutta olen yrittänyt hillitä itseäni jo muutaman vuoden minkä ajan tätä loppumatonta surua on perheessäni ollut ja siinä pyörimistä. Myönnän tehneeni väärin kun en hillinnyt itseäni. Koen että myrkytytän oman mieleni sekä mieheni ja pikkuinen tyttömme kärsii myös siitä ajan kanssa, jos kuulen vielä kerrankin kuinka sairaita ja surkeita he ovat. Ennen tarjosin olkapäätä ja kuuntelin vuodatusta samalla kun vaihdoin vaippaa, nyt huudan pää punaisena luuriin mitä todellisuudessa tunnen ja koen.

Oletanko liikaa heiltä, onko minulla liian suuret odotukset? Vai pitäisikö minun ymmärtää heitä vielä enemmän ja keskusteluissa sivuuttaa sairaus ja masennus, josta juttelemme lähes päivittäin? Olen ottanut nyt tietoisesti etäisyyttä, ennen kuin pää halkeaa. Koen olevani umpikujassa asian kanssa. Äitini uhkailee välien katkaisemisella ja isä kokee että olen hylkäämässä heidät niin kuin kaikki muutkin. 

Olen yrittänyt ymmärtää ja tukea heitä, mutta nyt kun vauva on vielä pieni niin koen,, ettei energiani riitä tähän enään. He eivät halua nähdä, että elämässä on muutakin kuin synkkyys tai siltä minusta ainakin tuntuu. Olen vihainen ja ärsyyntynyt ja ei huvita puhua kummankaan kanssa. Onneksi kuitenkin mieheni tukee minua ja näkee samat asiat; katkeruuuden ja vihan omaa terveyttään kohtaan.

Samanaikaisesti koen huonoa omaatuntoa ja häpeää mitä olen tehnyt. Mitä sinä tekisit? Antaisitko pölyn laskeutua ja sen jälkeen toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? En haluisi katkaista välejäkään. Tilanne on hankala, mutta kaikesta huolimatta, rakastan heitä. Kiitos jos jaksoit edes vilkaista :) 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja anteeksi virheet, kirjoitan kännykällä pomppivalla mökkitiellä :D -ap-

Vierailija
2/5 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ole hankala!

Anna pölyn laskeutua ja ole puhumatta heille hankalista asioista. Älä myöskään kommentoi heidän valituksiin kuin sen verran kun on pakko.

Tsemppiä, sä pärjäät kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja anteeksi virheet, kirjoitan kännykällä pomppivalla mökkitiellä :D -ap-

Vierailija
4/5 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Näin itsekin ajattelin, että nyt on parempi pitää etäisyyttä!

Vierailija
5/5 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, et ole se hankala osapuoli. Minulla on 1,5v tyttö ja toinen mahassa, 3kk laskettuun. Jos olisin joutunut olemaan vielä olkapäänä omille vanhemmilleni olisin varmasti myös napsahanut, sellainen väsymys ja uuden opettelu ja päälle hormonaaliset myrskyt ovat velloneet vajaat pari vuotta. Vanhempiesi tilanne on hankala eikä heillä selvästi ole voimia iloita lapsenlapsesta, koita vaan selittää että juuri nyt et jaksa olla tukena, että se pelkkä kuunteleminenkin on nyt liikaa, ja sano että rakastat heitä ja muistuta että heudän oman lapsenlapsensakin hyvä hoito on panoksena. Koita ilostuttaa heitä ajatuksella lapsenlapsesta, uudesta alusta. Jos joskus jaksat lapsen näkeminen voisi ilahduttaa heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä