Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lappalainen vs lappilainen: miksi lappalainen=loukkaus, lappilainen ok?

Vierailija
10.08.2014 |

Otsikossa kysymys.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:32"]Jaa. No mulle Lapissa asuvat ovat lappalaisia, onpa lappalaiset siitä mitä mieltä tahansa.

[/quote]

Sama kun sanoisit suomalaisia ruotsalaisiksi.

Vierailija
22/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:32"]

Jaa. No mulle Lapissa asuvat ovat lappalaisia, onpa lappalaiset siitä mitä mieltä tahansa.

[/quote]  Sinulle on, mutta ei lapissa asuvalle, kenessä ei ole saamelaisverta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:35"]

On kyllä paljon ihmisestä kiinni loukkaako vai ei.

Itse olen lappalainen, eli saamelainen. Lappilainen en koe koskaan olleeni vaikka lapissa siis ikäni olen asunut :D

Mutta, tunnen kyllä myös tummaihoisia jotka sanovat itse olevansa neekereitä :P

Lienee varmasti osasta eteläläisiä loukkaavaa sekin että lappalaisille he kaikki ovat lantalaisia vaikka se kuinka sanottaisiin vailla ilkeitä nimitysaikeita.

Kyse lienee siis lopulta paljon myös murre-eroista..

[/quote]

Mut eikös lantalainen ole etelän asukkaasta aika neutraali sana? Ainakaan mun käsitykseni mukaan sillä ei oo mitään tekemistä lannan kanssa, vaan se tulee sanasta land.

Vierailija
24/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:38"]

Ehkä syy sille, miksi lappalainen-sanan loukkaavuus ei ole niin ilmeinen, on myös se, että me etelän ihmiset emme kauheasti altistu saamelaiset vs. suomalaiset -vastakkainasettelulle, tai välttämättä edes tiedä saamelaisista niin paljon, että ymmärtäisimme tätä vastakkainasettelua, molempien osapuolten ajatuksia sekä saamelaisten asemaa nyt ja historiallisesti.

9

[/quote]

Helsingissä asuu eniten saamelaisia koko Suomesta.

[/quote]

Niin?

Vierailija
25/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa asuvista on käytetty normaaliin tapaan nimitystä lappalainen aivan samoin kuin Suomessa asuvia on kutsuttu suomalaisiksi (Hämeessä asuvat hämäläiset, Savossa savolaiset jne.) Mutta nyt nämä vähemmistöt ovat käyneet niin herkkähipiäisiksi, että ne määräävät, millä nimellä niistä voi edes puhua LOUKKAAMATTA heitä. (Vrt. eskimot, mustalaiset jne.)

Tämä diskurssi liittyy puolestaan tähän vastenmieliseen jälkihaloslaisuuteen...

Vierailija
26/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:42"]

Lapissa asuvista on käytetty normaaliin tapaan nimitystä lappalainen aivan samoin kuin Suomessa asuvia on kutsuttu suomalaisiksi (Hämeessä asuvat hämäläiset, Savossa savolaiset jne.) Mutta nyt nämä vähemmistöt ovat käyneet niin herkkähipiäisiksi, että ne määräävät, millä nimellä niistä voi edes puhua LOUKKAAMATTA heitä. (Vrt. eskimot, mustalaiset jne.)

Tämä diskurssi liittyy puolestaan tähän vastenmieliseen jälkihaloslaisuuteen...

[/quote]

TÄmä diskurssi taas liittyy tietämättömyyteen, johon kuuluu mm. se, ettei sen käyttäjällä ole hajuakaan siitä, että Lapissa asuu erilaisia etnisiä ryhmiä.

Vierailija
27/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sä ap sekoilet? Lappalainen on saamelainen, henkilö joka on lapista. Lappilainen on kuka hyvänsä joka on muuttanut lappiin.

Vierailija
28/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:46"]

Mitäs sä ap sekoilet? Lappalainen on saamelainen, henkilö joka on lapista. Lappilainen on kuka hyvänsä joka on muuttanut lappiin.

[/quote]

Muuttanut? Olen syntynyt Lapissa, mutta en ole saamelaista sukua, lappilaista sukua kyllä. En kylläkään koe itseäni lappilaiseksi, saati sitten lappalaiseksi, vaikka edelleen Lapissa asun.

Vierailija
29/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän eskimoitakaan saa enää sanoa eskimoiksi,he ovat inuiiteja.Menikö oikein?

Vierailija
30/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä, minua ei haittaa tuo lantalainen, (käsittääkseni saameksi laddelas) koska se tulee alun perin sanasta land.

Sitävastoin ei-saamelaista naista tarkoittava sana riuku (rivgu) häiritsee, koska olen kuullut sitä käytettävän lähinnä negatiivisessa merkityksessä. Mitä riu'ulla sitäpaitsi tehdään? No paskotaan.

Vierailija
31/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:54"]

Aiheen vierestä, minua ei haittaa tuo lantalainen, (käsittääkseni saameksi laddelas) koska se tulee alun perin sanasta land.

Sitävastoin ei-saamelaista naista tarkoittava sana riuku (rivgu) häiritsee, koska olen kuullut sitä käytettävän lähinnä negatiivisessa merkityksessä. Mitä riu'ulla sitäpaitsi tehdään? No paskotaan.

[/quote]

Mutta ei sekään sana tarkoita riukua, vaan pelkästään ei-saamelaista naista.

Vierailija
32/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:46"]

[/quote]

En sekoile yhtään mitään, esitin kysymyksen johon en itse tiennyt vastausta. Sen sijaan voisi kysyä, että mitä sinä oikein sekoilet?

Vierailija
33/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:24"]

Mutta miksi se on loukkaava? Mikä siitä tekee loukkaavan?

[/quote]

Miksi neekeri ja mustalainen ovat loukkaavia?

Ei se sana sinänsä vaan asiayhteys. Lappalaisuutta on muinoin pidetty jotenkin vähäarvoisempana, kuten mustalaisuutta. Siksi lappalaiset eivät halunneet olla lappalaisia vaan saamelaisia tai suomalaisia. Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat mustalaisista mustalaisina, kun heidän vanhempansakin olivat mustalaisia.

Lappalainen ei ole saamelaisen synonyymi. Suomessakin on Kuusamoa myöten asunut metsälappalaisia, jotka ryhtyivät maanviljelijöiksi, alkoivat puhua suomea ja menivät suomalaisten kanssa naimisiin. Nykyiset saamelaiset eivät suinkaan ole Suomen alkuperäiskansaa, vaan suuri osa paimentolaisporonhoitajista = nykysaamelaisista on muuttanut tänne Norjasta ja Ruotsista vasta 1800-luvulla. Alkuperäiset Suomen lappalaiset eivät paimentaneet vaan pyydystivät peuroja, ja porot olivat lähinnä vetojuhtia.

Valaisiko tämä 20:n äidin tilannetta?

18 taas vastaa tämän päivän saamelaisen näkökulmasta, eli heidän maailmastaan puuttuvat muinaiset metsälappalaiset kokonaan.

Vierailija
34/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:54"]

[/quote]

[/quote] Siitä tulou kuitenkin sellainen mielikuva. Kyllähän ryssäkin oli alun perin neutraali sana.

Vierailija
35/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:54"]

[/quote]

[/quote] Siitä tulou kuitenkin sellainen mielikuva. Kyllähän ryssäkin oli alun perin neutraali sana.

[/quote]

Samalla tavalla tuosta lantalainen-sanasta voi tulla mielikuva.

Vierailija
36/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:58"]

[/quote]

[/quote]

Samalla tavalla tuosta lantalainen-sanasta voi tulla mielikuva.

[/quote] Voi toki, mutta minun mielestäni se ei ole yhtä loukkaava mielikuva.

Vierailija
37/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Samoin lappalainen vaan tarkoittaa saamelaista, mutta sitä ei ole sopivaa käyttää, koska saamelaiset eivät siitä pidä. Mikseivät siis ei-saamelaiset saa sanoa, etteivät pidä sanoista lantalainen tai riuku?

Vierailija
38/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 20:30"]

Tiesitkös valopää, että suurin osa lappilaisista on alkujaan tullut Hämeestä. Heitä ennen Lapissa oli kuitenkin alkuperäiskansa, lappalaiset eli nykyisin saamelaiset. Sinun "normaali tapasi" ei ole ollut normaalia enää pitkään aikaan, saamelaisetkin ovat olleet tunnustettu etninen vähemmistö jo ennen suuresti vihaamasi Halosen syntymää. Nykymaailmaan ja sivistykseen kuuluu fiksu suhtautuminen vähemmistöihin, ja osa älykästä ja tiedostavaa suhtautumista on se, että enemmistö ei määrittele vähemmistön identiteettiä, vaan vähemmistö saa itse päättää ne puhuttelukeinot ja tavat, joilla se tuntee itsensä tasavertaiseksi. Sinä, urpo, olet kyllä ääritapaus, mutta myös ap lukeutuu tähän "diskurssiin", jossa valtaväestöläiselle pitäisi oikein perustella, miksi hän ei nyt ikävästi saa käyttää halventavaa sanaa, kun sitä on kuitenkin "aina käytetty" ja eihän se nyt mitään pahaa tarkoita, jne.

Kieli on vallankäytön väline. Valtaväestöön kuuluva, joka ei suostu käyttämään sanaa, jonka vähemmistö kokee kunnioittavaksi, käyttää valtaa; mitätöi. Kukaan ei tällä palstalla kysele, miksi romaneja ei saisi sanoa manneiksi. Voisin melkein ymmärtää, jos etelän kaupungeissa suhtaudutaan halveksivasti ryösteleviä tai raiskaavia maahanmuuttajia kohtaan (rankka yleistys), mutta mitä saamelaiset ovat tehneet teille? Miksei voi kunnioittaa edes sen yhden sanan verran?

En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävään "lappalaista" hyvässä mielessä. "Te lappalaiset" on aina ollut yhtä kuin "te siellä maakunnissa", "te länkisääret heinätossut" tai "te ruuhka-Suomen elätit". Olen Enontekiöltä ja suomalainen - en saamelainen - ja "lappalainen" loukkaa minua kahdesta syystä. Ensinnäkin se loukkaa minua siksi, että minua halveksutaan synnyinseutuni vuoksi. Lisäksi se loukkaa minua solidaarisuudesta saamelaisia kohtaan. Lappalainen-sanan käyttäjä osoittaa tietämättömyyttä ja moukkamaisuutta ja niputtaa Lapin maakunnan asukkaat yhdeksi lappalaismössöksi ja mitätöi muutenkin olemassaolonsa puolesta taistelevan alkuperäiskansan.

[/quote]

Sinulla valopäällä meni tämä väärin: "Heitä ennen Lapissa oli kuitenkin alkuperäiskansa, lappalaiset eli nykyisin saamelaiset". Niin minäkin Lapissa asuvana pitkään luulin, kunnes tutustuin saamelaisiin ja heidän alkuperänsä selvisi. Sinun 'totuutesi' on vähän samaa kuin erään riukuvaimo-Kaisan ja Lumijoelta tulleen saamelaistuneen Valkeapään suvun.

Nykyiset saamelaiset eivät asuneet ennen Lapissa vaan suurin osa heistä on muuttanut  tänne muista pohjoismaista. Jos olet riittävän viisas, löydät kyllä tämän tiedon muualta(kin) kuin wikipediasta.

Mitä romanit itse sanovat nimityksestä "mustalainen"? Tapaamani eivät ole pitäneet sitä yhtä pahana kuin "mannea". Lappalainen on lappalainen ja sillä selvä, joku on joskus menneellä vuosisadalla kokenut sen haukkumisena, ja se on hänen subjektiivinen kokemukseksensa.

Minua saa vapaasti nimittää lappalaiseksi, paljasjalkainen lappilainen kun olen. Varsinainen etnisen syntyperän selvittäminen ei ole niin yksiselitteistä, sillä nykymääritelmän mukainen saamelainen en ole, mutta 1600-luvulla täällä asuneiden alkuperäisasukkaitten puhekielestä en ole ihan varma, oliko se lapinkieltä tai mitä.

[/quote]

Jos minä olen valopää, niin et sinäkään ihan täysillä käy. :D Ainakaan ihan aiheessa.

En ole antropologi, mutta en myöskään väittänyt, että Suomen saamelaiset olisivat vain jotenkin tupsahtaneet ylös maaperästä nykyisen Suomen valtion rajojen sisäpuolella. Tietenkin kansanvaellusta tapahtuu. Väitätkö silti ihan tosissasi, että saamelaiset eivät ole alkuperäiskansa? Että lappalaisten mukaan nimensä saaneen Lapin alkuperäiskansa ovatkin hämäläiset ja saamelaiset ovat kiltisti odotelleet nykyisen Norjan ja Ruotsin alueella (vaikka Suomi onkin ollut osa Ruotsia vuoteen 1809 asti)?

Kuten täällä jo lukikin, lappilaisetkaan eivät ole täydellisiä tässä asiassa. Täältäkin näemmä löytyy näitä, joilla ei ole mitään tekemistä saamelaisten kanssa, mutta jotka katsovat oikeudekseen vähätellä loukkaavaa kielenkäyttöä jonkun 'viime vuosisadan subjektiiviseksi kokemukseksi".

Vierailija
39/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:34"]

Jaa. No mulle Lapissa asuvat ovat lappalaisia, onpa lappalaiset siitä mitä mieltä tahansa.

[/quote]

Tämä johtuu siitä, ettet selvästikään tiedä oikein mistään juuri mitään.

[/quote]

Tell me something new, einstein.

Vierailija
40/89 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen, vaikka ap näyttääkin saaneen tiedonjanonsa tyydytettyä jo parista ensimmäisestä vastauksesta:

Saamelainen - lappalainen
Nimitys saamelainen (sápmela_) on etninen määrite, joka viittaa saamelaisten näkemykseen itsestään valtakulttuurista poikkeavan saamelaiskulttuurin jäseninä. Se sanoutuu irti ulkopuolisten antamasta nimityksestä lappalainen, jonka saamelaiset katsovat pitkäaikaisen alistusprosessin aikana syntyneenä ilmaisuna liian sävyttyneeksi, loukkaavaksikin. Lappilaisia ovat Lapin läänin asukkaat riippumatta siitä, ovatko he saamelaisia vai suomalaisia.

Saamelainen-sana on suomen kielessä varsin uusi, vasta 1900-luvun alkupuolella käyttöön otettu. Saamenkielisenä terminä se on kuitenkin ikivanha suomalais-ugrilainen sana, josta myös suomalaisten nimitys on alkujaan kehittynyt (oletuksen mukaan sämä - hämä, saamelainen - hämäläinen). Vanhoissa asiakirjoissa ja kirjallisuudessa termiä lappalainen käytetään nimityksenä lappalaiselinkeinojen - poronhoidon, kalastuksen ja metsästyksen -harjoittajasta alueella, jonka hän pysyvästi omisti ja josta hän maksoi valtiolle maaveroa.

Lähde: http://www.galdu.org/web/index.php?sladja=25&vuolitsladja=11&giella1=spa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän