Lappalainen vs lappilainen: miksi lappalainen=loukkaus, lappilainen ok?
Kommentit (89)
Ne eivät ole sama asia. Lappilainen on Lapissa asuva ihminen ja lappalainen on saamelainen.
Mutta miksi se on loukkaava? Mikä siitä tekee loukkaavan?
Lappalainen = vanha nimitys saamelaisesta, nimitys, josta saamelaiset eivät pidä.
Lappilainen = Lapissa asuva henkilö, käytetään usein Lapissa asuvista suomalaisista.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:23"]
Ne eivät ole sama asia. Lappilainen on Lapissa asuva ihminen ja lappalainen on saamelainen.
[/quote]
Ja nimenomaan haukkumasana saamelaiselle...
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:24"]
[/quote]
No miksi nyt esim. neekeri on loukkaava nimitys tummaihoisesta ihmisestä?
Lappalainen = vanha nimitys saamelaisesta, nimitys, josta saamelaiset eivät pidä.
[/quote]
Miksi eivät pidä?
[/quote]
Se on ns. eksonyymi, suomalaisten saamelaisille antama nimitys, johon liittyy myös negatiivisia mielleyhtymiä. Saamelainen-sana taas onendonyymi, saamelaisten itsensä käyttämä nimitys.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:25"]
[/quote]
[/quote]
Voitko vähän avata "lappalaisen" etymologiaa tms? En edelleenkäänn ymmärrä mikä lappalaisesta tekee loukkaavan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:25"]
[/quote]
[/quote]
... Eikä jokaista afrikkalaistakaan kutsuta neekeriksi (noh, ei ketään, mutta ymmärrät ehkä pointin)?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:27"]
[/quote]
Se on ns. eksonyymi, suomalaisten saamelaisille antama nimitys, johon liittyy myös negatiivisia mielleyhtymiä. Saamelainen-sana taas onendonyymi, saamelaisten itsensä käyttämä nimitys.
[/quote]
Ahaa, ok. Kiitos vastauksesta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
Näin.
Ehkä syy sille, miksi lappalainen-sanan loukkaavuus ei ole niin ilmeinen, on myös se, että me etelän ihmiset emme kauheasti altistu saamelaiset vs. suomalaiset -vastakkainasettelulle, tai välttämättä edes tiedä saamelaisista niin paljon, että ymmärtäisimme tätä vastakkainasettelua, molempien osapuolten ajatuksia sekä saamelaisten asemaa nyt ja historiallisesti.
9
Jaa. No mulle Lapissa asuvat ovat lappalaisia, onpa lappalaiset siitä mitä mieltä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:32"]
Jaa. No mulle Lapissa asuvat ovat lappalaisia, onpa lappalaiset siitä mitä mieltä tahansa.
[/quote]
Olet idiootti.
[/quote]
Tämä johtuu siitä, ettet selvästikään tiedä oikein mistään juuri mitään.
On kyllä paljon ihmisestä kiinni loukkaako vai ei.
Itse olen lappalainen, eli saamelainen. Lappilainen en koe koskaan olleeni vaikka lapissa siis ikäni olen asunut :D
Mutta, tunnen kyllä myös tummaihoisia jotka sanovat itse olevansa neekereitä :P
Lienee varmasti osasta eteläläisiä loukkaavaa sekin että lappalaisille he kaikki ovat lantalaisia vaikka se kuinka sanottaisiin vailla ilkeitä nimitysaikeita.
Kyse lienee siis lopulta paljon myös murre-eroista..
Jotkut nimitykset ihmisen etnisestä alkuperästä nyt vain herättävät negatiivisia mielleyhtymiä, ja koko nimityksestä tullut (tai alunperin jo ollut) negatiivinen/haukkumasana. Esimerkiksi mutu, mamu, somali, neekeri... Ja niin, voi vain kysyä Miksi? Miksi kukaan ihminen alun perin on alkanut jotain nimitystä käyttää halveksivaan/pilkkaavaan/loukkaavaan sävyyn, niin että ajan myötä nimitys koetaan ensisijaisesti haukkumasanana. Vika ei siis ole mielestäni siinä, että lappalainen koetaan ilkeämieliseksi nimitykseksi, vaan siinä, että se on joskus tarkoitettu niin, ja saanut siksi ikävän sävyn, joka pysyy.
Äitini on kotoisin Lapista ja hänen sisaruksensa kutsuvat itseään lappalaisiksi. Lappilainen taas on heille Lapissa asuva henkilö. Saamelaiset ovat saamelaisia. En tiedä, miten ovat päätyneet käyttämään sanoja näin...
Ehkä syy sille, miksi lappalainen-sanan loukkaavuus ei ole niin ilmeinen, on myös se, että me etelän ihmiset emme kauheasti altistu saamelaiset vs. suomalaiset -vastakkainasettelulle, tai välttämättä edes tiedä saamelaisista niin paljon, että ymmärtäisimme tätä vastakkainasettelua, molempien osapuolten ajatuksia sekä saamelaisten asemaa nyt ja historiallisesti.
9
[/quote]
Helsingissä asuu eniten saamelaisia koko Suomesta.
Lappalainen = loukkaava nimitys saamelaiselle.
Lappilainen = Lapissa asuva ihminen.