Lapsiperheen vuorokausirytmi
Mikä olisi ideaali päiväohjelma lapsiperheelle, jossa vauva ja pari alle kouluikäistä. Isä töissä vaihtelevilla työajoilla ja äiti kotona ja/tai opiskelee. Pari koiraa joita pitäisi ulkoiluttaa ainakin kerran päivässä. Tai jos et keksi sellaiselle tapaukselle, kerro mitä teillä tehdään ja mihin aikaan hyvänä päivänä?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:17"]
Illalla nukkumaan ja aamulla noustaan. Tehdään mitä mieli halajaa ja syödään kun nälkä yllättää. :) Itse päinvastoin pyrin mahdollisimman rentoon elämään tiukkojen rutiinien sijaan. En halua suorittaa elämää.
[/quote]
Meillä lapset rauhoittui huomattavasti, kun siirryttiin ennakoitavaan elämään. Aikamme elettiin tavallasi ja ipanat oli aina kiukkuisia, väsyneitä ja vihaisia. Mikään ei onnistunut. Sitten tehtiin päivää rytmi ja kas, loppui kitinä ruokapöydässä, loppui päiväuninukutukset, loppui pukemisriidat. Meillä rytmi tuo lapsille turvaa.
[/quote]
Meidän lapset voi oikein hyvin. Paremmin oikeastaan,kuin silloin kun juostiin kello kaulassa. Me vanhemmatkin ollaan rennompia, eikä stressaantuneita. Aistivat tietysti sen. Mutta toki, jokainen tyylillään. Toiset ovat järjestyksen ihmisiä j nauttivat rutiineista. Sitten on kaltaisiani, joille ne lähinnä aiheuttavat stressiä.
Tärkeintä löytää omalle perheelle sopivin tapa elää. Aina se muiden tyyli ei välttämättä sovi itselle ja omaan perheeseen. Onnellisuus ja tyytyväisyys edellä.
Meillä yksivuotiaan kanssa näin:
Herää noin 8.30
Aamupala ja aamupesut
Leikkiä sisällä, omalla pihalla tai leikkipuistossa, joskus käydään kaupassa tai kylässä
Lounas 12.00
Päiväunet 13-14.30
Välipala 15.00
Leikkiä kuten aamupäivällä
Iltaruoka 18.00
Leikkiä sisällä tai omalla pihalla
Suihku tai kylpy 19.00
Satuhetki
Iltapuuro 19.30
Hammaspesu, iltasatu ja sänkyyn noin 20.15
Meillä yritetään pitää näistä kiinni, koska säännöllinen aikataulu on selvästi auttanut nukkumista.
On myös valittu vauvaharrastukset sen mukaan, että ne sopii säännölliseen vuorokausirytmiin. Esim. muskariryhmä aamupalan ja lounaan välissä niin, että ruoka-aikoja ei tarvitse siirrellä.
T. 18
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:55"]
Meillä vauva (nyt 4 kk) herää noin 6.00 syömään, isommat herää noin 6.30. Aamupalat, kotitöitä, lapset keskenään pihassa (omakotitalo, aidattu piha) tai minä puutarhatöissä/lukemassa riippumatossa tms. Jossain vaiheessa vauva ottaa aamupäiväunet, haetaan posti, ripustetaan pyykkiä. Noin 11.00 teen lounaan, lapset syö ja menee päiväunille (jos ovat sillä päällä, ei ole niin tarkkaa meillä), minä touhuan vauvan kanssa tai annan sen olla yksin ja ompelen. Päiväunien jälkeen välipala, ulkoilua, mitä milloinkin leikkitouhua. KLo 17.00 syödään päivällinen, iltatoimet on suunnilleen 20.30 ohi ja lapset nukkumassa (paitsi vauva, joka menee nukkumaan noin 23.00). Joskus käydään kaupassa, siellä ollaan 8.30 eli todella rauhassa saadaan ostoksia tehdä.
[/quote]
Tuo olisi mulle painajaista, kuusi aamulla on mulle keskellä yöunia, olen ehkä pari tuntia vasta nukkunut. Minäkin menen ehkä ensi kuussa töihin, ja lapset päiväkotiin, joten kyllä munkin on pakko alkaa herätä varmaan kasilta, sekin tulee olemaan tuskaa.
Meillä:
7:00 aamupala, pukemiset ym.
8:00 jälkeen lähdetään viemään isompia kerhoon, joka alkaa 8:30. Kun isommat viety, käydään kaupassa ja tuodaan ostokset kotiin, saatetaan tehdä jotain kotitöitä.
10:00 n. ulos pienimmän kanssa
11:15 lähdetään hakemaan kerholaiset
12:00 ollaan takaisin kerhosta, saatetaan jäädä vielä kaverien kanssa pihalle
12:30(13:00) lounas, sitten pienimmän unet ja isompien lepo
15:00 n. välipala
15:30 saatetaan mennä ulos, jos illalla ei harrastuksia
16:30-17:30 mies tulee kotiin, päivällinen, illalla mahdollisesti harrastuksia
19:00 iltapala, -sadut ja -pesut
20:00 lapset nukkumassa
Niinä aamuina kun ei ole kerhoa, teen enemmän kotitöitä kotona ja lapset leikkivät rauhassa, lähdetään ulos/muualle (esim. uimahalliin, kirjastoon, torille) vasta n. 9:30-10:00.
7-7:30 herätys, jonka jälkeen köllitään sängyssä vähintään puoli tuntia kirjan kanssa tai höpötellen
8-9 aamupalaa, hampaiden pesut ja hiukset ym.
9-9:30 lapsi puuhaa omiaan, äiti lukee sähkäpostin, silmäilee uutiset
9:30-13 lähdetään puistoon, uimahalliin, retkelle tms
13 kotona ruoka jos ei olle syöty eväitä
13:30-14 aamun pikku kakkostae areenasta, äiti tekee kotitöitä
14-15 rauhoittumista sängyssä kirjan kanssa (päikkäreitä ei nukuta enää)
15-17 leikkiä, askartelua sisällä
17 ruoka koko perheen kesken
noin 17:30-19 ulkoilua jos hyvä ilma, tai kotona leikkiä
19 kylpy, iltapala
viimeistään 20 lapsi nukkumaan, äiti hereillä yleensä klo23 asti joten jää pari tuntia ns omaa aikaa