Lomailija, huomioithan että HELSINGISSÄ ON PYÖRÄTIET
Ja niillä EI KÄVELLÄ. Asun ja työskentelen keskustassa ja pyöräilen päivittäin. Kiasman luona, Lasipalatsin ja Forumin hoodeilla jne. jalankulkijat pöllöilevät pyöräteillä, eivät ilmeisesti ymmärrä asiaa.
Kiitos!
Kommentit (18)
Ihan heti, kun te kaupunkilaiset tajuatte, että täällä maalla sillä fillarilla ajetaan tien reunassa, pientareella, oli siellä hiekkaa tai ei. Fillari ei kuulu keskelle kylätietä, vaikka siinä miten olisi kiva ajella.
No minä vantaalaisena olen ainakin huomannut, että aina stadilaiset talsii ties missä. Minä puolestaan huomaan pyörätiet ja jätän ne tyhjiksi. Eli ei se taida paikkakunnasta olla kiinni.
Joo, ärsyttää kaupungissa pyöräkaistoilla palloilevat ihmiset! Tiehen on selvästi maalattu erillinen kaista fillareille, tai tiessä on maalattuja fillarin kuvia ja silti fillarikaistoilla lappaa sakkia! V***u oma moka jos joku ajaa päälle.
Mä ainakin pysyn jalankulkijana visusti omalla kaistallani ja fillaroin fillarikaistalla.
Ei sillä fillarillakaan tartte tulla syöksyen takaapäin, oikein kiusallaan ja ränkyttää
sitä fillarinkelloa, kun joku mielipuoli. Jotkut pyöräilijät hakee tahallaan "vähältä piti" vaaratilanteita. Helvetin sairasta touhua.
Fillaristi väistää jalankulkijaa, vaikka oltaisiin minkälaisella tiellä. Hitaammalle liikenteelle on annettava tietä. Siellä on liikkeellä myös vanhuksia, lapsia ja liikuntarajoitteisia. Näin on!!!
Kun minä olen lomalla, niin teen just niinkuin haluan. Sinun on turha tulla spändexeissäsi mitään kimittämään. Olisit vain tyytyväinen, että kannamme rahaa kaupunkiisi. Ääliö. Seuraavan kerran, kun käyttäydyt hyökkäävästi sen sinkulasi kanssa, työnnän kävelysauvani pinnojesi väliin. Siinähän sitten makaat rähmälläsi, luuseri!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:47"]
Ei sillä fillarillakaan tartte tulla syöksyen takaapäin, oikein kiusallaan ja ränkyttää
sitä fillarinkelloa, kun joku mielipuoli. Jotkut pyöräilijät hakee tahallaan "vähältä piti" vaaratilanteita. Helvetin sairasta touhua.
Fillaristi väistää jalankulkijaa, vaikka oltaisiin minkälaisella tiellä. Hitaammalle liikenteelle on annettava tietä. Siellä on liikkeellä myös vanhuksia, lapsia ja liikuntarajoitteisia. Näin on!!!
[/quote]
JOo, mutta kyllä normiaikuisen ja nuorten/lastenkin pitäisi älytä pysyä poissa erikseen pyöräilijöille merkityiltä ajoväyliltä. Siksihän ne on tehty, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenne olisi mahdollisimman sujuvaa ja helppoa, eikä tulisi niitä niin kutsuttuja vaaratilanteita.
Ja kunnioitathan sinäkin suojateitä. Olen montakertaa ollut vaarassa, kun ylitän tien ja se jälkeebn tulee pyörätien ylitys päästäkseni jalankulkijoiden puolelle. Vaikka suojatie on selkeästi maalattu jas e yltää pyörätien yli, ei kukaan pyöräilijä katso asiakseen päästää jalankulkijaa yli hidastamalla. Onneki autoilijat on pysäyttäneret, joten en ole jääyt auton alle varoessani pyöräilijöitä.
postitalon remontin takia osa kevyenliikenteen alueesta oli poissa käytöstä, vain se pyörätie oli käytössä molemmeille. Vaikka pyörätiellä oli muu cvaara merkit, ei pyöräilijät varoneet, vain ajoivat täysillä. pyöräilijät eiväy taida tietää että liikennesäännöt koskeva myös heitä.
Minä ajan paljon pyörällä, keskustassa hitaasti. Soitan kelloa, varsinkin kun tulen takaapäin .
Reaktiot ovat tosi erilaisia. Oudointa on vetäytyä sinne pyöräkaistan reunaan kävelemään. Eivät edes silloin tajua olevansa väärässä paikassa, pitäisi ymmärtää poistua pyöräkaistalta kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:26"]
Ihan heti, kun te kaupunkilaiset tajuatte, että täällä maalla sillä fillarilla ajetaan tien reunassa, pientareella, oli siellä hiekkaa tai ei. Fillari ei kuulu keskelle kylätietä, vaikka siinä miten olisi kiva ajella.
[/quote]
"Mikäli ajoradan reunassa on valkoisella sulkuviivalla erotettu riittävän leveä piennar, on pyöräilijän käytettävä piennarta, muutoin tien oikeaa reunaa. Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [5] Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin."
Pientareella ei siis ole pakko ajaa, jos ajoradalla ajaminen on tilanteessa turvallisempaa (mitä se on esim. pientareen ollessa liian kapea)
[/quote]
Miksi ajaisin melkein ojassa, jos autoilijoita ei näkyisi ollenkaan maisemissa?
Joo ja varokaa lomailijat noita pyöräilijöitä. Ne tulee risteyksissä ihan täysiä sitä pyörätietä. Eli jos olette autossa ja kääntymässä, niin olkaa tosi tarkkana, koska sieltä saattaa suhahtaa pyöräilijä, vaikka sekunti sitten ei näkynyt mitään. Pääkaupunkiseudun pyöräilijät on ainoita jotka ei hiljennä risteyksissä. Autoilijatkin hiljentää risteyksissä mutta jotkut fillaristit eivät. Hulluja tulevat puskasta niin kovaa, että autoilijalla pitäisi olla koko ympyrän kääntyvä pää ja lisäsilmät kummassakin korvassa auttaisiva. Voisitte hiljentää kun tulette sieltä puskasta kääntyvän auton eteen, niin väistän erittäin mielelläni teitä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:26"]
Joo ja varokaa lomailijat noita pyöräilijöitä. Ne tulee risteyksissä ihan täysiä sitä pyörätietä. Eli jos olette autossa ja kääntymässä, niin olkaa tosi tarkkana, koska sieltä saattaa suhahtaa pyöräilijä, vaikka sekunti sitten ei näkynyt mitään. Pääkaupunkiseudun pyöräilijät on ainoita jotka ei hiljennä risteyksissä. Autoilijatkin hiljentää risteyksissä mutta jotkut fillaristit eivät. Hulluja tulevat puskasta niin kovaa, että autoilijalla pitäisi olla koko ympyrän kääntyvä pää ja lisäsilmät kummassakin korvassa auttaisiva. Voisitte hiljentää kun tulette sieltä puskasta kääntyvän auton eteen, niin väistän erittäin mielelläni teitä.
[/quote]
Kannattaisi ehkä pitää silmät auki. Harva autoilija täällä edes katsoo kääntyessään tuleeko viereisellä kevyen liikenteen väylällä pyörää. Jopa tilanteessa, joss pyöräilijällä on vihreä valo, saatetaan surutta kääntyä tämän eteen. Et taida itse hiljentää tarpeeksi, jos et pysty havaitsemaan rinnalla kulkevalla kevyen liikenteen väylällä kulkevaa pyöräiljää ennen kääntymistä?
Voin sanoa, että pyöräillessä ne lisäsilmät ja -korvat tulevatkin tarpeeseen. Milloin auto koukkaa kevyen väylän rinnalta kulkevalta tieltä mun takaa suoraan nokkani eteen, milloin koiranulkoiluttajan koira onkin toisella puolella väylää kuin itse ulkoiluttaja ja flexinaru on tienpoikki ansanaruna. Onneksi on nopeat refleksit ja hyvät jarrut pyörässä.
Mun mielestä ydinkeskustassa saisi olla polkupyörillekin nopeusrajoitus kun pyöräiljät eivät itse tajua sovittaa nopeuttaan liikenteen muuhun vaativuuteen ja jalankulkijoiden määrään.
Kilpapyöräilylle on omat areenansa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:04"]
[/quote]
"Mikäli ajoradan reunassa on valkoisella sulkuviivalla erotettu riittävän leveä piennar, on pyöräilijän käytettävä piennarta, muutoin tien oikeaa reunaa. Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [5] Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin."
Pientareella ei siis ole pakko ajaa, jos ajoradalla ajaminen on tilanteessa turvallisempaa (mitä se on esim. pientareen ollessa liian kapea)
[/quote]
Silloin kannattaa taluttaa pyöräänsä eikä ajaa keskellä tietä. Seuraavaa keskellä tietä pyöräilevää perhettä en väistä, saavat ihan huoleti ajaa päin traktoriani. Jos ei kykene ajamaan tien reunassa, kannattaa pystyä poissa tieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:06"]
[/quote]
Miksi ajaisin melkein ojassa, jos autoilijoita ei näkyisi ollenkaan maisemissa?
[/quote]
Koska traktori on ajoneuvo siinä kuin autokin.
Lomalainen, muista myös että Helsinkiläiset pyöräilijät tuntee todella huonosti liikennesäännöt (ts. huonommat tavat kuin autoilijoilla...). Että kannattaa kävellä mieluummin siellä pientareella.
Lol, ok. Varmasti ovat kaikki turisteja eikä yksikään syntyperäinen STADILAINEN ikinä kävele jalkakäytävällä. Ja pyörätiet ovat muualla Suomessa ihan vieras konsepti....