Lapsiperheen vuorokausirytmi
Mikä olisi ideaali päiväohjelma lapsiperheelle, jossa vauva ja pari alle kouluikäistä. Isä töissä vaihtelevilla työajoilla ja äiti kotona ja/tai opiskelee. Pari koiraa joita pitäisi ulkoiluttaa ainakin kerran päivässä. Tai jos et keksi sellaiselle tapaukselle, kerro mitä teillä tehdään ja mihin aikaan hyvänä päivänä?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:55"]7-8 herätys
8 aamiainen
9.30-11 ulkoilua
~ 11 lounas
(12-13.30 päikkärit?)
14 välipala
15-16.30 ulkoilua
17 päivällinen
sen jälkeen pikkukakkonen, leikkiä ulkona/sisällä
19 iltapala ja iltarutiinit
20 nukkumaan :)
Vapaasti sovellettavissa ;)
[/quote]
Tämä on ihan kuin meiltä töistä, päiväkodin pienten ryhmästä :). (Paitsi tietysti tuo klo 17 päivällinen, monet lapset haetaan vasta silloin hoidosta. (Ja on muuten tosi pitkä aika pienillä klo 14 tarjotun välipalan ja vasta illalla kotona saadun ruuan välissä.) )
Silloin kun vielä olin kotona, niin meidän päivät meni näin:
9-12 jossain kylässä, kerhossa tai puistossa. Eväät mukana.
12-13 koiran päivälenkki, lapset rattaissa.
13-14 päikkärit, tein kotitöitä ja siivosin, valmistelin ruuat.
klo 15 mies kotiin, syötiin. Sitten iltatouhut, koira uudelleen lenkille, lapsille harrastukset ja ulkoilua, klo 20.00 lapset nukkumaan.
Tämä sopi meille, koska se noudatti sitä vireystasoa mikä minulla on luonnostaan ja mihin lapsetkin näyttävät painottuvan, eli aamulla ollaan virkeitä ja illalla aika aikaisin jo väsyneitä. Sulle ap voi sopia joku muu rytmi, ja sehän riippuu vauvastakin että miten asiat onnistuvat. Jos vauva ei ole sopeutuvasta sorttia, niin eipä sitä niin vain kanniskellakaan kyläpaikasta toiseen ja käydä pitkiä lenkkejä koiran kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:53"]
Miksi koirat ulkoilutetaan vaan kerran päivässä?
[/quote]
Käytössä joku suurehko pihanomainen juttu?
Meillä tyttö 1v ja poika kohta 5v, itse kotona, mies töissä (8-16, pojan hoitopäivinä n. 9-16), kaksi koiraa. Poika on kahtena päivänä viikossa pk:ssa klo 9-15.30.
Klo 7-7.30 Herätys, koirat pissalenkille,( mies töihin), minä lasten kanssa aamupalalle kun heräävät (herättelen viimeistään klo 8)
8-9 Pikkukakkosta, itse siivoan keittiön ja lataan pyykkikoneen jne, jos pojalla hoitopäivä, mies vie
N. 9-10 Leikkiä, kotihommia, ruuan valmistelu tai kauppareissu (tai muskari)
N. 10-11 Ulkoilua (pojan hoitopäivinä koirat lenkille tytön kanssa)
11.15 Lounas
Leikkiä, siivoilua, äitikin saa yleensä hengähtää
12.15-n.14 Satu ja päiväunet - poika ei yleensä nuku, kuuntelee sadun. Hiljaisia leikkejä, satulevyjä jne, mutta telkkari pysyy yleensä kiinni. Äidillä teetä ja omia hommia
N. Klo 14 välipala, leikkiä, jne
N. Klo 15: Ulkoilua, hoitopäivinä pojan haku tarhasta. Ruuanlaittoa, tässä kohtaa ehkä joku muumijakso pyörimään jos leikit eivät suju
N. Klo 17: Päivällinen, mies viimeistään kotiin
Illalla puuhaillaan milloin mitäkin, käydään porukalla kaupassa tai ulkona, koko perhe tai lapset toisen vanhemman kanssa.
Klo 19.30 Iltapalat, -pesut, -sadut ja unille
Klo 20 --> Tovi omaa aikaa
Meillä koirat käyvät lyhyemmällä aamu- ja iltapissilenkillä ja aamu- ja iltapäivälenkillä, joista toinen on n. tunnin ja toinen vähän vähemmän. Riippuu hiukan, mitä sovittuja menoja on ja mennäänkö leikkipuistoon, minne ei koiria tietenkään voi viedä. Välillä riekutaan metsässä tai koirapuistossa.
Ap, mikä on itsestäsi mukavin, mieti sitä. Ei ole mitään must-aikataulua, jota kaikkien pitäisi noudattaa.
Esimerkiksi meillä elettiin iltapainotteisesti niin, että mentiin nukkumaan noin klo 22-23, siis lapsetkin. Mies lähti töihin aamulla, minä ja lapset jatkoimme uinumista noin kello kymmeneen. Näin minäkin sain nukuttua tarpeeksi, vaikkakin pätkissä, koska vauva herätteli tunnin-parin välein (vielä yli yksivuotiaanakin 3-4 kertaa yössä). Jos siinä olisi sitkeästi yrittänyt nousta jo aamuseitsemältä, niin olisin ennenaikaisessa haudassa...
Ulkoilemaan mentiin sitten joskus yhdeltä, päiväunille kolmelta.
Päiväkodin rytmiin pääseminen ei ollut kovin vaikeaa, aloin hinata rytmiä vartti kerrallaan aikaisemmaksi. Töihin palattuanikin saatiin koisia kahdeksaan asti, lapset vein päiväkotiin vasta aamupalan jälkeen eli ennen yhdeksää.
JOS sen sijaan ap tiedät, että töihin palattuasi aamut ovat kovin varhaisia, kannattaa ehkä pitää hiukan varhaisempaa rytmiä hoitovapaallakin, niin ei ole liikaa rukattavaa.
No sehän riippuu ihan siitä mikä rytmi perheelle sopii?!??! Meillä rytmi oli niin että herättiin kun herättiin 9.30-10.30, syötiin aamupala, touhuttiin jotain, mentiin ulos, jos säät salli, 14.00 päikkärit, minä aloin tehdä ruokaa, 15.30-16 aikoihin syötiin ruoka, kun isä tuli töistä kotiin, sitten isä ja lapset touhusi yhdessä, minä menin esim lenkille/treenaamaan/tapaamaan ystäviä tms. omaa aikaa. 18.30-19.30 perheaikaa, sitten iltapalat, pesut yms. 21.30 isommat nukkumaan, pienin 22-22.30 imetyksen jälkeen. Sen jälkeen vanhempien aikaa n. 24-24.30 asti.
Noh, näin kesäaikana meidän rytmi on ollut sitä että lapset valvoo puoleen yöhön (vauvan johdolla ja siksikin kun illalla on viileämpää olla ulkona, mutta toki myös siksi että on annettu niiden kukkua myöhään) ja herää aamulla ysin jälkeen. Päivällä on tehty mitä on tehty, helppo mennä/käskeä ulos kun ovet auki ja paljon kavereita myös kesälomilla sekä monenlaista tapahtumaa kotikunnassa, joten ei ole tarvinnut miettiä mitä tehtäis. Toisaalta keskipäivän aikaan olen pitänyt nuo lähinnä sisällä, ja monesti on TV auki...
Mutta syksyn tullen pitää alkaa lähtemällä lähteä ulos, jos ei lähtemällä lähde niin sitten nyhjätään sisällä. Ja koska isommilla välillä päiväkotipäiviä, puoleen yöhön valvominen ei käy. Haluaisin sellaisen aikataulun, jota noudattamalla voi hyvällä omalla tunnolla olla. Joku missä on esim. se ruutuaika rajoitettu... Ei ole pelkoa että liian orjallisesti aikataulua noudattaisin kuitenkaan :P.
Kolmonen oli siis aloittaja! Olen tosi huono pitämään vuorokausirytmiä ja hyvin helposti sallin laiskottelun itselleni, vaikka oikeasti haluaisin että lapsilla olisi suht virikkeellistä tämä kotonakin olo. Tuo :P-hymiö oli siis itselleni lähinnä, olen laiska ja toivon selkeitä vinkkejä/aikatauluja, joihin voin sitten verrata miten oma päivä on mennyt. Saa haukkuakin! :)
-aloittaja
Olemme "lapsiperhe", meillä on koululainen, eskarilainen, vauva ja kaksi koiraa. Mutta en kuvittele meidän elävän samanlailla, kuin jonkun toisen lapsiperheen... Joten ihan perheen kesken täytyy ne aikataulut ja tavat miettiä!
Miksi koirat ulkoilutetaan vaan kerran päivässä?
Meillä vauva (nyt 4 kk) herää noin 6.00 syömään, isommat herää noin 6.30. Aamupalat, kotitöitä, lapset keskenään pihassa (omakotitalo, aidattu piha) tai minä puutarhatöissä/lukemassa riippumatossa tms. Jossain vaiheessa vauva ottaa aamupäiväunet, haetaan posti, ripustetaan pyykkiä. Noin 11.00 teen lounaan, lapset syö ja menee päiväunille (jos ovat sillä päällä, ei ole niin tarkkaa meillä), minä touhuan vauvan kanssa tai annan sen olla yksin ja ompelen. Päiväunien jälkeen välipala, ulkoilua, mitä milloinkin leikkitouhua. KLo 17.00 syödään päivällinen, iltatoimet on suunnilleen 20.30 ohi ja lapset nukkumassa (paitsi vauva, joka menee nukkumaan noin 23.00). Joskus käydään kaupassa, siellä ollaan 8.30 eli todella rauhassa saadaan ostoksia tehdä.
7-8 herätys
8 aamiainen
9.30-11 ulkoilua
~ 11 lounas
(12-13.30 päikkärit?)
14 välipala
15-16.30 ulkoilua
17 päivällinen
Kiitos näistä, lisääkin saa laittaa! Saa tehdä sellaisiakin mielikuvitusaikatauluja, että jos kaikki menisi upeasti niin... Sellaisia mitä ei ihan joka arkipäivä yleensä ole, mutta voisi olla jos panostaisi hirveästi.
Koirat ulkoilutetaan vähintään kerran päivässä, pääsee ne ulos muutenkin mutta siis tarkoitin että päiväohjelmassa oltava vähintään yksi lenkkiaika joko lasten kanssa tai sitten minä illalla/aamulla yksin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:55"]
7-8 herätys
8 aamiainen
9.30-11 ulkoilua
~ 11 lounas
(12-13.30 päikkärit?)
14 välipala
15-16.30 ulkoilua
17 päivällinen
[/quote]
Teetkö kotitöitä tuossa lounaan ja välipalan välissä vai teetkö jotain sisällä lasten kanssa?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:52"]
7-8 herätys
8 aamiainen
9.30-11 ulkoilua
~ 11 lounas
(12-13.30 päikkärit?)
14 välipala
15-16.30 ulkoilua
17 päivällinen
[/quote]
Teetkö kotitöitä tuossa lounaan ja välipalan välissä vai teetkö jotain sisällä lasten kanssa?
[/quote]
En ole tämän alkuperäinen kirjoittaja, mutta meillä on sama rytmi. Itse teen tässä välissä JOKA päivä. Teen aika nopealla tempolla n. 45 min (joskus väjemmän joskus kauemmin). Isomman kanssa vietän vähän aikaa kaksistaan. Sitten alkaa mun "kahvitauko", jonka aikana katson facebookin.
Aloitin kanssa opiskelun ja teen kouluhommat iltasiivouksen jälkeen. En siis ehdi siivoamaan kun päiväuni aikaan ja illalla kun menevät kasilta nukkumaan. Meillä lapset aloittavat päivähoidon pikapuolin. Hoitotarve on niin vähäistä, että hyvä vaan kun molemmissa on sama rytmi. Mies on myös vaihtelevilla vuoroilla töissä.
Koiran ulkoilutus olisi hyvä tehdä aamulla vaikka 9.00, kun lapsilla on jo ulkovaatteet päällä. Toinen lenkitys toisen ulkoilun jälkeen. Tee päivällinen jo päiväuniaikaa tai esivalmistele edes.
4v,2v,0v
8 aikaan herätään, aamupala 8:30
Siivoiluja, leikkiä sisällä
10 Ulos, lapsille hedelmä ennen uloslähtöä
11:30 Sisälle, lounaan teko
12 Lounas, satuhetki
Askartelua, leikkiä, kotitöitä
15 Välipala, ulos
17 Sisälle ruuanlaittoon
18 Illallinen, siivoiluja
19 Kylvyt, sadut ym. Leipä/hedelmä tms. pieni iltapala lapsille
20 jälk lapset unessa
Näin meillä, oli mies töissä tai ei...aina sama rytmi. vauva niin pieni että nukkuu vähän milloinkin. Minä kotona lasten kanssa.
Meillä eskarilainen, 4,5v ja vauva. Herätään klo 6-7 sen mukaan miten eskari alkaa. Isommat pukee ja leikkii itsekseen/keskenään ensin ja sit aamupala. Viedään esikoinen eskariin. Sit 4v saa touhuta mitä haluaa, kunnes on lounasaika, eli klo 11-12. Haetaan eskarilainen. Päiväunille klo 13-13.30. Nukkuvat 1-2 tuntia, ja välipala. Taas touhuavat mitä haluavat ruoka-aikaan asti eli noin klo 16. Sen jälkeen pikkukakkonen. Noin klo 18.30 suihku, iltapala ja nukkumaan. Viimeistään klo 20 ovat sängyssä.
Ja kaikki ruokailujen/päikkäreitten/eskarin haku ja vienti matkojen väliin jäävä aika on lasten päätettävissä yleensä. Eli saa olla ulkona tai sisällä, mutta pelata ei joka päivä ja pääsääntöisesti pikkukakkonen on ainut tv-ohjelma mitä lapset kattoo.
Miehen työ epäsäännöllinen, on joka viikko öitä pois, joten hän ei vaikuta meidän muiden aikatauluun.
Illalla nukkumaan ja aamulla noustaan. Tehdään mitä mieli halajaa ja syödään kun nälkä yllättää. :) Itse päinvastoin pyrin mahdollisimman rentoon elämään tiukkojen rutiinien sijaan. En halua suorittaa elämää.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:17"]
Illalla nukkumaan ja aamulla noustaan. Tehdään mitä mieli halajaa ja syödään kun nälkä yllättää. :) Itse päinvastoin pyrin mahdollisimman rentoon elämään tiukkojen rutiinien sijaan. En halua suorittaa elämää.
[/quote]
Meillä lapset rauhoittui huomattavasti, kun siirryttiin ennakoitavaan elämään. Aikamme elettiin tavallasi ja ipanat oli aina kiukkuisia, väsyneitä ja vihaisia. Mikään ei onnistunut. Sitten tehtiin päivää rytmi ja kas, loppui kitinä ruokapöydässä, loppui päiväuninukutukset, loppui pukemisriidat. Meillä rytmi tuo lapsille turvaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 00:01"]
Meillä vauva (nyt 4 kk) herää noin 6.00 syömään, isommat herää noin 6.30. Aamupalat, kotitöitä, lapset keskenään pihassa (omakotitalo, aidattu piha) tai minä puutarhatöissä/lukemassa riippumatossa tms. Jossain vaiheessa vauva ottaa aamupäiväunet, haetaan posti, ripustetaan pyykkiä. Noin 11.00 teen lounaan, lapset syö ja menee päiväunille (jos ovat sillä päällä, ei ole niin tarkkaa meillä), minä touhuan vauvan kanssa tai annan sen olla yksin ja ompelen. Päiväunien jälkeen välipala, ulkoilua, mitä milloinkin leikkitouhua. KLo 17.00 syödään päivällinen, iltatoimet on suunnilleen 20.30 ohi ja lapset nukkumassa (paitsi vauva, joka menee nukkumaan noin 23.00). Joskus käydään kaupassa, siellä ollaan 8.30 eli todella rauhassa saadaan ostoksia tehdä.
[/quote]
Tuo olisi mulle painajaista, kuusi aamulla on mulle keskellä yöunia, olen ehkä pari tuntia vasta nukkunut. Minäkin menen ehkä ensi kuussa töihin, ja lapset päiväkotiin, joten kyllä munkin on pakko alkaa herätä varmaan kasilta, sekin tulee olemaan tuskaa.
[/quote]
Jos heräät vasta kahdeksalta, niin ehdit vasta iltapäiväksi töihin :P. Päiväkodeissa aamupala on yleensä siinä noin 8:00-8:45, jos ei vie lapsia niin että ehtivät siihen, niin sitten pitää aamupala syöttää kotona, että lapset jaksaa lounaaseen hoidossa. Eli jos nukut kasiin, niin saat aikaisintaan yhdeksältä pikapikavauhtia toimien ja hoputtamalla kiukkuiset lapset ulos ovesta, oot töissä ehkä kymmeneltä sitten. Jos et halua kiirehtiä niin siinä aamussa saatta mennä pari tuntia kotona, olet töissä 11 maissa. Oon huomannut että paljon helpompaa herätä sen verran aikaisemmin että ehtii kammeta lapset päiväkotiin aamupalalle.