Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nuo virolaiset koululaiset voivat pärjätä meitä paremmin PISA-testeissä?

Vierailija
29.07.2021 |

Kun katsoo ihan tuoreitakin uutisklippejä kouluista esim. ETV:n (Eesti Televisioon) nettisivuilta, niin ihan perinteisillä kirjoilla, vihkoilla ja penaaleilla siellä mennään opetuksessa. Ei juurikaan näy tietokoneita eikä kännyköitä oppilaiden pulpeteilla, vaikka Viro on vielä enemmän digikansaa kuin me suomalaiset.

Kommentit (232)

Vierailija
181/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei ole paljoa toisen luokan kansalaisia jotka ei opi tai ei halua oppia.

Vierailija
182/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteehän suomalaiset Viroon korkeakouluun. Ei haittamm, yhtenäinen kansa, kieli ja kulttuuri luo vahvan pohjan. Halu oppia ja menestyä.

Ols skool metodit. Hieman korkeampi äo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painu jo helvettiin täältä noiden virolaistesi kanssa!

Voi raukkaa, ottaako koville kun naapurimaa pärjää?

Vierailija
184/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset on ahkeria ja tekevät kovasti töitä koulumenestyksen eteen. 363

Vierailija
185/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan ope sanoi, että neukkulasta ja Baltiasta tulevat hakkaavat suomalaiset matikan taidoissa mennen tullen. Ovat täälläkin ahkeria opiskelijoita. Moni virolainen on sanonut minulle, että täällä ei vaadita mitään. Itse arvelen, että tämä tasavertaisuus-ideologia vie resurssit heikoille ja nohevat jäävät omilleen. Ei ihme, että kansa tyhmenee.

Vierailija
186/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules! Kyllä ne on ihan nää kotimaiset lapset jotka eivät käyttäydy hyvin!! Ulgommlaiisilla on sentään vielä perhe ja elämän arvot kuosissa, kunnioittavat opettajaa.

Zuomalaisista on tullut räkänokka kansa. Aikuisetkin ovat kes kenkasvuisia jntteja.

Vierailija
187/232 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset on ahkeria ja tekevät kovasti töitä koulumenestyksen eteen. 363

Tämä sama oli Suomessa vielä 30-20v sitten.. Olen itse ollut matemaattisten aineiden opettajana toistakymmentä vuotta ja valitettavasti täytyy sanoa, settä taso on laskenut kuin lehmänhäntä. En uskaltaisi enää edes vastia oopilailta sitä, mitä vaadin 10v sitten - toki opetussuunnitelma on myös uudistunut ja nykyäön vitosella pääsee läpi, kun erityisopettaja kehottaa toosta,aan perässä ”tuo on neliö, tuo on kolmio”.

Enkä yhtään tässä väheksy opettajia, he toimivat ohjeiden mukaan. Väheksyn Suomen yhteiskuntaa, joka mahdollistaa sen, että koko peruskoulu voidaan läpäistä tekemättä itse mitään.

Koulusta on tullut opetuksen irvikuva!

Vierailija
188/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Jatketaanko täällä, kun uudemmat pisa-keskustelut poistetaan järjestelmällisesti?

Vierailija
189/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo tuota mielisairaalaan haluavaa virolaispelleä pihalla.. ja kuinka yrittää kaataa toisen asukkaan maahan asfaltille..

Kyllä sellainen kryptoniitilla tavoille taipuu.

Pst. Vai mitä "varma", yksikin väärä sana.

Vierailija
190/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Luulen, että meidän kouluissa on yritetty korjata sellaista, mikä ei ole ollut rikki, ja sitten on tehty muutoksia, jotka ovat olleet huonompaan suuntaan.

Oppilaiden kurittomuudesta opettajat ovat kyllä aina valittaneet, se ei ole uutta. Pari tuttua luopui opettajan urasta 80- ja 90-luvulla, kun ei opettajaharjoittelijana saanut oppilaita järjestykseen.

Vierailija
191/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taisi vastata itse omaan kysymykseensä. 

Jep. Vanhassa vara parempi:

"...niin ihan perinteisillä kirjoilla, vihkoilla ja penaaleilla siellä mennään opetuksessa. Ei juurikaan näy tietokoneita eikä kännyköitä oppilaiden pulpeteilla, vaikka Viro on vielä enemmän digikansaa kuin me suomalaiset."

Tuskinpa kännyköiden ainainen räplääminen edistää opetusta. Ihmisistä tulee vain laiskoja omaksumaan kunnolla tietoa kun kaikki asiat voi aina tarkistaa sieltä netistä eikä aivojen omalta kovalevyltä.

Vierailija
192/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minä edelleen ihmettelen miten meidän koulujärjestelmämme oli maailman paras niin monta vuotta. Ei se nyt niin ihmeellistä ollut ainakaan 1970-luvulla.

Vierailija
193/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa on vähemmän Afrikan apinoita "oppilaina"

Vaikka tämä on karkeasti ilmaistu, niin luulen, että tässä on se oikea syy. Virolaisissa koululuokissa käytännössä jokainen oppilas puhuu viroa äidinkielen tasoisesti. Siellä opettajien aika ei kulu toissijaisiin toimintoihin, vaan he voivat keskittyä opettamiseen. Myöskään "inkluusio", eli kaikenlaisten haasteellisten tapausten dumppaaminen normaalilasten sekaan ilman mitään lisäresursseja, ei ole samanlainen muoti-ilmiö kuin Suomessa.

Vierailija
194/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules! Kyllä ne on ihan nää kotimaiset lapset jotka eivät käyttäydy hyvin!! Ulgommlaiisilla on sentään vielä perhe ja elämän arvot kuosissa, kunnioittavat opettajaa.

Zuomalaisista on tullut räkänokka kansa. Aikuisetkin ovat kes kenkasvuisia jntteja.

Pisa-tutkimuksissa ei mitata käytöstä, vaan osaamista. Ja jos ei ymmärrä sitä kieltä, jolla opetus tapahtuu, niin vaikea siinä on mitään oppiakaan, vaikka kunnioittaisi opettajaa kuinka.

Vierailija
195/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä edelleen ihmettelen miten meidän koulujärjestelmämme oli maailman paras niin monta vuotta. Ei se nyt niin ihmeellistä ollut ainakaan 1970-luvulla.

Opettajien osaaminen on Suomessa paljon korkeampaa kuin monessa muussa maassa. Sillä on oikeasti merkitystä, että luokalla on koulutettu opettaja.

Vierailija
196/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa on vähemmän Afrikan apinoita "oppilaina"

Vaikka tämä on karkeasti ilmaistu, niin luulen, että tässä on se oikea syy. Virolaisissa koululuokissa käytännössä jokainen oppilas puhuu viroa äidinkielen tasoisesti. Siellä opettajien aika ei kulu toissijaisiin toimintoihin, vaan he voivat keskittyä opettamiseen. Myöskään "inkluusio", eli kaikenlaisten haasteellisten tapausten dumppaaminen normaalilasten sekaan ilman mitään lisäresursseja, ei ole samanlainen muoti-ilmiö kuin Suomessa.

Muistetaan nyt edelleen, että huonoimmat Pisa-tulokset tulevat Itä- ja Pohjois-Suomesta. Ihan kotimaisten pilttien voimin.

Parhaimmat tulokset tulevat Uudeltamaalta.

Vierailija
197/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa koulumenestys ei johda elämänlaadun paranemiseen. Yliopistoissa on tarjolla vain pätkätyötä ja ilman suhteita on työpaikan saaminen akateemisessa tai akateemisen tutkinnon vaativilla aloilla on haastavaa. Toisaalta kukaan ei halua liian teoreettista putkimiestä tai automekaanikkoa töihin. Itä- ja Pohjois-Suomessa pojat vain ovat käytännöllisiä: opiskelu ei tuo menestystä Suomessa. Virossa tilanne voi olla erilainen vielä.

Kun ikävä kyllä kaikki pätevät raksamiehetkin täällä ovat virolaisia.

-Terveiset Itä-Suomesta.

Virossa asuva perhe saa Suomesta samat perhepoliittiset tuet, kuin suomalaisetkin. Suomessa työskentelevän virolaisen perheen (myös virossa asuvan) terveydenhoitokuluista vastaa Suomi, EU-lakien mukaisesti.

Niiden raksamiesten pätevyydestä voidaan tosin olla montaakin mieltä. Vain ammattilainen on tarkka kätensä työn jäljestä ja se ei näytä kuuluvan virolaiseen työkulttuuriin. No, eiväthän he itse tule asumaan rakentamissaan taloissa.

Vierailija
198/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa ei ole m.muja

Vierailija
199/232 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissatestin saa helpommin täyteen.

Vierailija
200/232 |