Haluatteko ylipainoiset keskustella asiallisesti ylipainostanne?
Tässä ketjussa. Siis tehtäisiin asiallisen keskustelun ketju.
Kommentit (81)
Ylipaino on minulle suuri fyysinen ja psyykkinen rasite.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:05"]
Sopii. Olen läski, koska olen laiska ja nautinnonhaluinen. Mistä haluat puhua?
[/quote]
Hävettääkö sinua oma lihavuutesi? Tämä on nyt vain sinulle tarkoitettu kysymys, koska en huomannut muita asiallisia kommentteja.
ap
[/quote]
Hävettää melkein joka päivä. Etenkin ulos lähtiessä.
Myös minä toivoisin avointa ja asiallista keskustelua ylipainoisten elämästä. Voisivatko ihrat omin sanoin selittää mikä johti epäonnistumiseen elämässä, koska he päättivät antaa periksi ihraistumiselle? Onko takana kipeä lapsuuden muisto jota nyt aikuisena on pakko yrittää lievittää rajattomalla syömisellä?
En halua. Olet sairaalloinen pakkomielteesi kanssa, ap.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:06"]
No toki voin hetken keskustella jos tahdot. Mistä tahtoisit puhua?
[/quote]
Onko yleistä, että ylipainoiset syövät (muka) normaalimäärän ja terveellisesti?
ap
[/quote]
Ymmärrät varmaan, että "ylipainoiset" ei ole mikään yhtenäinen ryhmä enkä siten voi vastata muiden kuin itseni puolesta. Minä henkilökohtaisesti syön paljon ja etenkin herkkuja.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:10"]En ole ap, mutta mua kiinnostaa kertyykö ylipaino tosiaan niin vaivihkaa, ettei sitä tajua. Vai tajuaako sen kyllä, mutta ei vaan jaksa tehdä asialle mitään tai ns. luovuttaa? Havahtuuko siihen yhtäkkiä vai tiedostaako prosessin? Onko vanhempanne ylipainoisia eli periytyykö ruokavalio? Koetteko, että syy on myös geeneissä vai missä?
Ja mä en siis koskaan sano ketään läskiksi. Mua vaan kiinnostaa, kun olen itse ollut aina hoikka ja hoikasta perheestä.
[/quote]
Minulle kertyi vähitellen. Ensin en huomannut sitä, sitten huomasin mutten välittänyt, lopulta olin niin lihava että epätoivo iski ja alkoi tuntia siltä, että en kuitenkaan koskaan laihdu joten miksi yrittäisin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:06"]
[/quote]
ap
[/quote]
Minä en väitä syöväni terveellisesti mutta en mitenkään älyttömiä määriä myöskään syö. Juon runsaasti alkoholia, mistä lihavuuteni pääosin johtuu.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:10"]
En ole ap, mutta mua kiinnostaa kertyykö ylipaino tosiaan niin vaivihkaa, ettei sitä tajua. Vai tajuaako sen kyllä, mutta ei vaan jaksa tehdä asialle mitään tai ns. luovuttaa? Havahtuuko siihen yhtäkkiä vai tiedostaako prosessin? Onko vanhempanne ylipainoisia eli periytyykö ruokavalio? Koetteko, että syy on myös geeneissä vai missä?
Ja mä en siis koskaan sano ketään läskiksi. Mua vaan kiinnostaa, kun olen itse ollut aina hoikka ja hoikasta perheestä.
[/quote]
No vastaan nyt omaan ketjuuni, vaikken ylipainoinen olekaan. Mutta taipumuksia siihen on. Niin kyllä tajuan, kun alkaa tulla sitä ylipainoa ja TEEN töitä sen eteen että saan normaalipainon. No ei mitään laiheliinejä mun vanhemmat ole. Olen normaalipainoinen, mutta en mikään laiheliini. Liikun paljon, joten lihasmassaa on. Nyt 67 kg/172 cm. Olen tarkoituksella laihduttanut.
ap
Lisäkysymys tuli mieleeni, olisikohan tämä keskustelu alipainoisille helpompi? Miksi ylipainoisuus on tabu tai vaikea asia keskustella?!?
kertyykö ylipaino tosiaan niin vaivihkaa, ettei sitä tajua
Kertyy vaivihkaa, tajuan kyllä
Vai tajuaako sen kyllä, mutta ei vaan jaksa tehdä asialle mitään tai ns. luovuttaa?
Olen tajunnut, elämässä vain ollut vaikeampiakin asioita käsiteltävänä kuin ruoka ja ylipaino niin ei ole jaksanut, välillä luovuttanut.
Havahtuuko siihen yhtäkkiä vai tiedostaako prosessin?
Tiedostaa
Onko vanhempanne ylipainoisia eli periytyykö ruokavalio?
Toinen oli, toinen ei
Koetteko, että syy on myös geeneissä vai missä?
Ei geeneissä, iän myötä olisi vain pitänyt syödä koko ajan vähemmän tai liikkua enemmän ja olla tarkempi ruuan laadun suhteen
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:05"]
Sopii. Olen läski, koska olen laiska ja nautinnonhaluinen. Mistä haluat puhua?
[/quote]
Hävettääkö sinua oma lihavuutesi? Tämä on nyt vain sinulle tarkoitettu kysymys, koska en huomannut muita asiallisia kommentteja.
ap
[/quote]
Minua ei hävetä, tykkään itsestäni. Toki olisin mielelläni hoikka jos sen voisi vain valita jostain listalta, mutta en ole valmis niihin uhrauksiin joita laihtuminen vaatisi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:11"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ymmärrät varmaan, että "ylipainoiset" ei ole mikään yhtenäinen ryhmä enkä siten voi vastata muiden kuin itseni puolesta. Minä henkilökohtaisesti syön paljon ja etenkin herkkuja.
[/quote]
totta kai, mutta ajattelin jos olisit tuntenut muita.
ap
Voimme keskustella.
Näin kerran hoikkana tyttönä reissstessani Himalajalla näyn, jossa jumala kosketti minua otsaan ja antpi kohtalokseni tulla vuoreksi.
Ihravuoreksi.
Siltä istumalta muutin takaisin Suomeen js aloin syödä. Syön joka hetki hereillä ollessani.
Miksi jätät ihan älyttömät välit kirjoituksessasi?
En ole ap, mutta mua kiinnostaa kertyykö ylipaino tosiaan niin vaivihkaa, ettei sitä tajua. Vai tajuaako sen kyllä, mutta ei vaan jaksa tehdä asialle mitään tai ns. luovuttaa? Havahtuuko siihen yhtäkkiä vai tiedostaako prosessin? Onko vanhempanne ylipainoisia eli periytyykö ruokavalio? Koetteko, että syy on myös geeneissä vai missä?
[/quote]
Minulla paino kertyi vaikean elämäntilanteen aikana, jolloin energiaa ei riittänyt kuin selviytymiseen. Silloin herkutteli tarjosi ainoan ilon elämään, eikä painon tarkkailu tullut mieleenkään. Vanhempani ovat hoikkia, heiltä ei ole periytynyt mikään muu kuin nuoruudessa ahdistus omaan kroppaani. (Ja huvittavaa kyllä, silloin olin hoikka ja hyvässä kunnossa, mutta itsetunto oli surkea kommentoinnin takia.)
En syö enempää, kuin ollessani vain puolet nykyisestä koostani. Silloin pystyin syömään myös herkkuja lihomatta. Paino alkoi nousta vähitellen, kun sairastuin hypotyreoosiin. Sain lääkkeen, mutta paino vaan lisääntyi. Olen yrittänyt saada apua, tarkkailen syömistäni, liikun sen mitä jaksan. Paino pysyy. Nyt sentään vaan pysyy eikä ole enää lisääntynyt. Kun vain sen 40 ylimääräistä kiloa saisi pois.
Ap pn itsekin lihava!!! :D
Kerropa omat syysi!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:13"]
Myös minä toivoisin avointa ja asiallista keskustelua ylipainoisten elämästä. Voisivatko ihrat omin sanoin selittää mikä johti epäonnistumiseen elämässä, koska he päättivät antaa periksi ihraistumiselle? Onko takana kipeä lapsuuden muisto jota nyt aikuisena on pakko yrittää lievittää rajattomalla syömisellä?
[/quote]
Kannattaa ehkä tässä tapauksessa käyttää hieman kohteliaampia sanoja, vai onko sinunkin ongelmasi se tali päässä, kuin toisessa ketjussa, tai ehkä olet sama henkilö. Se päässä oleva tali ei häviä koskaan, ylipainosta on mahdollista päästä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 17:15"]
[/quote]
No vastaan nyt omaan ketjuuni, vaikken ylipainoinen olekaan. Mutta taipumuksia siihen on. Niin kyllä tajuan, kun alkaa tulla sitä ylipainoa ja TEEN töitä sen eteen että saan normaalipainon. No ei mitään laiheliinejä mun vanhemmat ole. Olen normaalipainoinen, mutta en mikään laiheliini. Liikun paljon, joten lihasmassaa on. Nyt 67 kg/172 cm. Olen tarkoituksella laihduttanut.
ap
Lisäkysymys tuli mieleeni, olisikohan tämä keskustelu alipainoisille helpompi? Miksi ylipainoisuus on tabu tai vaikea asia keskustella?!?
[/quote]
Ei tämä minulle ainakaan ole tabu tai vaikea aihe, ihan normaalisti nytkin olen kommentoinut. Eli kysy vaan niin vastaan!
27, Mullakin on hypotyreoosi ja mun tekee mieli syödä paljon karkkeja ja jätskejä ja mies niitä aina mulle ostaa. Helposti lihoisin.
Voisitko saada kattavammat hormonimittaukset, jos niistä johtuu?
ap (67 kg/172 cm. Ihan tarkoituksella laihdutettu tuohon painoon)
[/quote]
ap