Sekä Elina Valtonen että Jyrki Katainen sanoivat, että kuka kaipaa edes 1980-luvulle
Kyllä minä ainakin kaipaan sitä 1970-luvun maaseutua, jossa elin: oli ruokakauppoja, posti, koulu, kirjasto, baari, kioski, tanssilava jne. Ja erittäin aktiivinen kylätoimikunta + VPK. Tänä päivänä siellä ei ole noista jäljellä enää mitään, ala-aste suljettiin 2018 ja kylän oppilaat vietiin kirkonkylän (sisäilmaongelmaiseen!) kouluun.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun Suomessakin on menty amerikkalaiseen tyyliin pitkälti itsepalvelukulttuuriin. Palvele itse itseäsi netissä, khitossssh!
Amerikassa on edelleen palvelukulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvun Suomea ei ollut ilman Neuvostoliiton diktatuurin hännystelyä eli hyvinvointi oli revitty orjien selkänahasta. Sellaista sitten kehdataan vielä ihannoida.
Ensinnäkin, Suomi ei ollut 80-luvulla mikään neuvostoliiton osa, vaan länsimainen, Pohjoismainen HYVINVOINTIVALTIO!!
Nytkö on sitten niin hienoa raataa kokkareiden ja muiden kyrvänsyylien orjana pätkätöissä vuokratyöfirmojen pompoteltavana kaikenlaisessa epävarmuudessa huonolla palkalla, korkeilla elinkustannuksilla ja veroilla... tämä se vasta helvettiä onkin!!
Sinä siis väität ettei Suomi tehnyt kauppaa diktatuurin kanssa ja hyötynyt neuvosto-orjien riistosta? Ei se niin mene, että kielletään todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
AP mainitsee otsikossa 1980-luvun ja sitten kirjoittaa 1970-luvusta. nuff said..
Huom! Seassa oli sana edes. ap
Mikään aikakausi ei ole ongelmaton, kaikissa on hyvää ja huonoa, mutta kyllä minun täytyy silti myöntää, että kaipaan takaisin kasariluvulle, se oli elämäni parasta aikaa, hyvinkin monessa mielessä. Tämä päivä on jotenkin niin persoonatonta, 'kliinistäkin'.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulisi vilu viltin alle, jos nyt laskettaisiin palkat ja tukiaiset 80-luvun tasolle.
Eipä tuo haittaisi, jos työpaikat olisivat 80-luvun tasolla myös. Itse olin lapsi tuona aikana, mutta kesätöihin pääson joka kesä.
Niin moni asia oli silloin paremmin. Tässä ketjussa niitä on jo lueteltu. Mutta esim. Postiin pystyi luottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulisi vilu viltin alle, jos nyt laskettaisiin palkat ja tukiaiset 80-luvun tasolle.
Eipä tuo haittaisi, jos työpaikat olisivat 80-luvun tasolla myös. Itse olin lapsi tuona aikana, mutta kesätöihin pääson joka kesä.
Tulee myös muistaa se seikka, että hintatasokin oli 1980-luvun, ei pelkästään palkat yms.
Muistan, kun säästöpossun sain viedä Postipankkiin tyhjennettäväksi ja rahat kirjattiin saman tien pankkikirjaan. Minulla oli (ja on itse asiassa vieläkin) kullanvärinen pankin possu. Tämä tapahtui 80-luvulla. N44
Vierailija kirjoitti:
1980-luvun Suomea ei ollut ilman Neuvostoliiton diktatuurin hännystelyä eli hyvinvointi oli revitty orjien selkänahasta. Sellaista sitten kehdataan vielä ihannoida.
Kasarin hyvinvointi on kylläkin revitty ihan suomalaisten omista selistä. Ihmiset teki töitä, maa kävi kauppaa myös Venäjän kanssa ja kansa vaurastui.
Pikku kylä ja puhelinkeskus. Täti puhelunvälittäjänä. Vuosi oli 1969. Olin silloin 14.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee myös muistaa se seikka, että hintatasokin oli 1980-luvun, ei pelkästään palkat yms.
Ja silti rahat riitti. Ulkomailla ei rampattu halpalentoyhtiöiden kyydissä samaan malliin mutta eikös se ole nykyisin hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ei ollut tukiaisia kun maajussikin sai viljastaan kohtuullisen korvauksen. Nyt se pitää myydä alle tuotantokustannusten että kaupassa olisi keinotekoisen halpaa leipää.
Jostakin asiasta se ent. Lepomäki sanoi että sen toteutuminen olisi kuin "raikas tuulahdus seiskytluvulle". Kun nyt vaan muistaisi että mikä se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, Suomi ei ollut 80-luvulla mikään neuvostoliiton osa, vaan länsimainen, Pohjoismainen HYVINVOINTIVALTIO!!
Nytkö on sitten niin hienoa raataa kokkareiden ja muiden kyrvänsyylien orjana pätkätöissä vuokratyöfirmojen pompoteltavana kaikenlaisessa epävarmuudessa huonolla palkalla, korkeilla elinkustannuksilla ja veroilla... tämä se vasta helvettiä onkin!!
Sinä siis väität ettei Suomi tehnyt kauppaa diktatuurin kanssa ja hyötynyt neuvosto-orjien riistosta? Ei se niin mene, että kielletään todellisuus.
...kysyy pallinaama joka kuvittelee ostavan "suomalaista" kun hakee Tokmannilta made-in-china kamaa.
80-luvulla oli töitä. Vakituisia kokoaikaisia oikeita työpaikkoja. Jopa valittavaksi asti.
Nyt ei ole.
Tai on osa-aikaisuuksia ja pätkiä mutta niiden varaan on vaikea elämäänsä rakentaa.
Eli kyllä, kaipaan 80-luvun Suomea.
Meidän kylällä ei ollut omaa pankkia, mutta pankkiauto kävi kerran viikossa. Silloin pääsivät muun muassa mummot ja papat nostelemaan eläkkeitään. Näin oli ainakin 1970-luvulla ja 1980-luvun alussakin.
Vierailija kirjoitti:
On kyliä joissa oli kasarilla vielä kuusi kauppaa, nyt ei yhtään. Tuho on aika totaalista.
Meidän kylässä, oikeastaan 3:n koulupiirin rypäs (n. 10 km x 10 km) oli 1970-luvun lopussa / 80-luvun vaihteessa 10 kyläkauppaa. Nyt on 1 huoltoasemakauppa.
Kokoomusko on se puolue joka tykkää kovasti noista 9 euroa päivässä "tienaavista" ihmisistä?
Kasarilla duunari pystyi ostamaan talon ja auton. Nykypäivänä ei vaan asutaan vuokralla ja ajetaan 15-20v vanhalla raadolla.
Ei ollut nollatuntisopimukset muodissa silloin.