Miksi lapset puetaan rannalle kokopukuihin?
Ihmettelen miksi jotkut pukevat lapsensa uimarannalle tullessa täysin peittäviin uv-pukuihin. Niiden sisällä hikoilee kalpeat ja hintelät ylivarovaiset lapset jotka eivät uskalla veteen koskeakaan koska siinäkin on joku vaara..
Ymmärrän auringon haitat ja välttelen pitkään auringossa oleskelua, mutta eivätkö viimeisimmät tutkimuksetkin osoittaneet, että olisi hyvä saada aurinkoakin?
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:21"]
Olisiko kunnon suojakertoimet (+30/+50) mitään, oletko kuullut??
[/quote]
Miksi ihmeessä lapsen pitäisi altistua turhille kemikaaleille, kun ihon voi suojata vaatteillakin?
[/quote]
Eikö täällä jatkuvasti altistuta. Shampoille, kosteusvoiteille, vaatteiden kemikaaleille, ruoan säilöntäaineille, hajusteille (esim hengitettynä bussissa) jne jne. Voitteko istua sohvalla, kun se on käsitelty tehtaalla. Entä nukkua sängyssä. Entä syödä lusikalla, kun se on käsitelty.
Se on sitä elämää. Yritä kestää.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:56"]
Tietääkseni rasvoihin ei ole kukaan kuollut/sairastunut eikä kuole/sairastu.
[/quote]
Ehkä on, ehkä ei. Allergiat, diabetes ym. "nykyajan vitsaukset"? Mikä on niiden yhteys kosmetiikan "turhiin" kemikaaleihin? Kukaan ei tiedä.
[/quote]
Ole sitten elämättä. Siinä sinulle vastaus.
minulla, kolmekymppisellä äidillä oli ihomuutos kasvoissa. Jouduttiin poistamaan.
Ja tiesittekö muuten että suomessakin on ihmisiä, lapsiakin, joilla albinismi synnynnäinen pigmentin puute. Nämä ihmiset palavat puuvillavaatteiden läpi. Tunnen yhden ja uv:t käytössä. Käytän omillanikin, koska se uv vaatteen hinta on pieni verrattuna siihen mitä elo on jos tulee melanooma.
Mua ei muuten suojattu lapsena. Siitä se ihomuutos.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:06"]
Pukupirkot liikenteessä. Pankaa varmuuden vuoksi vaikka avaruuspukuun, avaruusalukseen ja kuuhun avaruusasemalle ne lapset folio päähän niin eivät pala.
[/quote]
Mä ymmärrän, että kun perustelut puuttuvat, pitää hokea pukupirkkoa. Nyt olisi kuitenkin tilaisuus perustella, miksi puku on paha asia ja mitä haittaa on UV-sätelyltä suojautumisesta. Valitettavasti niitä argumentteja ei taida oikein löytyä, ja siksi on pakko hokea pukupirkkoa ja lievää hysteriaa.
[/quote]
Ei siitä haittaa olekaan, mutta toi on vaan turhaa huolehtimista kun a) kaikki ei pala, b) ei tarvi olla ulkona keskipäivällä ja c) harva melanoomaan oikeasti sairastuu, saati kuolee siihen. Mua ainakin ärsyttää lähinnä se, että noita pukuja yritetään tyrkyttää kaikille, vaikka vois huolehtia kukin omista asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Miksi ihmeessä lapsen pitäisi altistua turhille kemikaaleille, kun ihon voi suojata vaatteillakin?
[/quote]
Niin mutta kun ne vaatteet ei suojaa koko kehoa eli et voi suojata vaatteilla...
[/quote]
Ilmatieteen laitoksen sivuilta:
"
Mikä on tehokkain tapa suojautua UV-säteilyltä?
Vaatetus - lippis tai lierihattu ja paita - on hyvä suoja UV-säteitä vastaan. Myös pysymällä varjossa korkean auringon suoralta valolta voi helposti puolittaa UV-altistuksensa. Varjossakin kannattaa huomioida UV-säteiden heijastuminen lumesta, vedestä tai hiekasta sekä taivaalta saapuva ns. hajasäteily."
"Aurinkosuojavoiteilla voidaan ehkäistä ihon palamista, sillä ne vaimentavat ihoa polttavaa UV-säteilyä. Aurinkovoiteita käyttämällä ei kuitenkaan voi pidentää oleskelua auringossa. Aurinkovoidetta tulee käyttää riittävän runsaasti mutta silloinkin ensi sijassa täydentämään muuta suojautumista."
"Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan.
Lasten iho on herkempi UV-säteilyn haittavaikutuksille. Ihon toistuva polttaminen tai suuri elinikäinen UV-altistus lisää ihosyöpäriskiä tulevaisuudessa."
"Rusketus ei suojaa ihoa palamiselta. Rusketus vastaa enimmillään vain aurinkovoiteen suojakertoimen arvoa 4. UV-säteet pystyvät tunkeutumaan ruskettuneenkin ihon läpi vaurioittamaan kudoksia. Iho ei karaistu palamisista, vaan tosiasiassa käy päinvastoin. Varsinkin lapsen ihon suojelu toistuvilta palamisilta alentaa aikuisiän ihosyöpäriskiä oleellisesti."
Koko ihoa ei voi suojata (kasvot), mutta UV-altistusta voi hillitä suojata isomman osan kehosta. Aurinkovoidetta voi käyttää, jos on taipumusta palamiseen.
[/quote]
En jaksanut lukea.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:11"]
[/quote]
[/quote]
Eikö täällä jatkuvasti altistuta. Shampoille, kosteusvoiteille, vaatteiden kemikaaleille, ruoan säilöntäaineille, hajusteille (esim hengitettynä bussissa) jne jne. Voitteko istua sohvalla, kun se on käsitelty tehtaalla. Entä nukkua sängyssä. Entä syödä lusikalla, kun se on käsitelty.
Se on sitä elämää. Yritä kestää.
[/quote]
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta on tosi helpppoa vältellä haitallisia kemikaaleja. Suurin osa tuossa viestissäsi mainituista asioista on melko helppo minimoida tai välttää kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
Niin mutta kun ne vaatteet ei suojaa koko kehoa eli et voi suojata vaatteilla...
[/quote]
Ilmatieteen laitoksen sivuilta:
"
Mikä on tehokkain tapa suojautua UV-säteilyltä?
Vaatetus - lippis tai lierihattu ja paita - on hyvä suoja UV-säteitä vastaan. Myös pysymällä varjossa korkean auringon suoralta valolta voi helposti puolittaa UV-altistuksensa. Varjossakin kannattaa huomioida UV-säteiden heijastuminen lumesta, vedestä tai hiekasta sekä taivaalta saapuva ns. hajasäteily."
"Aurinkosuojavoiteilla voidaan ehkäistä ihon palamista, sillä ne vaimentavat ihoa polttavaa UV-säteilyä. Aurinkovoiteita käyttämällä ei kuitenkaan voi pidentää oleskelua auringossa. Aurinkovoidetta tulee käyttää riittävän runsaasti mutta silloinkin ensi sijassa täydentämään muuta suojautumista."
"Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan.
Lasten iho on herkempi UV-säteilyn haittavaikutuksille. Ihon toistuva polttaminen tai suuri elinikäinen UV-altistus lisää ihosyöpäriskiä tulevaisuudessa."
"Rusketus ei suojaa ihoa palamiselta. Rusketus vastaa enimmillään vain aurinkovoiteen suojakertoimen arvoa 4. UV-säteet pystyvät tunkeutumaan ruskettuneenkin ihon läpi vaurioittamaan kudoksia. Iho ei karaistu palamisista, vaan tosiasiassa käy päinvastoin. Varsinkin lapsen ihon suojelu toistuvilta palamisilta alentaa aikuisiän ihosyöpäriskiä oleellisesti."
Koko ihoa ei voi suojata (kasvot), mutta UV-altistusta voi hillitä suojata isomman osan kehosta. Aurinkovoidetta voi käyttää, jos on taipumusta palamiseen.
[/quote]
En jaksanut lukea.
[/quote]
Arvatenkaan et. Sen takia hoetkin pukupirkkoa ja lievää hysteriaa. Teidon hankkiminen on aika helppoa, mutta "helppo" taitaa olla kaltaisillesi liian vaikeaa. Siksi pitää kummastella lasten uikkareita kuin lehmä uutta puimuria. Mikä se toi o, muu!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:06"]
Pukupirkot liikenteessä. Pankaa varmuuden vuoksi vaikka avaruuspukuun, avaruusalukseen ja kuuhun avaruusasemalle ne lapset folio päähän niin eivät pala.
[/quote]
Mä ymmärrän, että kun perustelut puuttuvat, pitää hokea pukupirkkoa. Nyt olisi kuitenkin tilaisuus perustella, miksi puku on paha asia ja mitä haittaa on UV-sätelyltä suojautumisesta. Valitettavasti niitä argumentteja ei taida oikein löytyä, ja siksi on pakko hokea pukupirkkoa ja lievää hysteriaa.
[/quote]
Ei siitä haittaa olekaan, mutta toi on vaan turhaa huolehtimista kun a) kaikki ei pala, b) ei tarvi olla ulkona keskipäivällä ja c) harva melanoomaan oikeasti sairastuu, saati kuolee siihen. Mua ainakin ärsyttää lähinnä se, että noita pukuja yritetään tyrkyttää kaikille, vaikka vois huolehtia kukin omista asioistaan.
[/quote]
En mäkään pala, eikä mun lapsi, mutta ei se palaminen olekaan ainoa haitallinen asia UV-säteilyssä. Melanooma on yleensä aika aggressiivinen, joten ihan mielelläni tuollaisella pikkuasialla vähennän lapseni riskiä sairastua kys. syöpään. Keskipäivälläkin voi olla hyvin ulkona, kun suojautuu. Lapseni tykkää hirveästi ulkoilla, tylsää sanoa, että ei nyt mennä, ettei saa liikaa UV-säteilyä.
Mulle ei ole kukaan pukua tyrkyttänyt, enkä ole tyrkyttänyt sitä kellekään. (Paitsi lasketaankohan tyrkyttämiseksi se, että annoin vanhan puvun tutun lapselle?)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:56"]
Tietääkseni rasvoihin ei ole kukaan kuollut/sairastunut eikä kuole/sairastu.
[/quote]
Ehkä on, ehkä ei. Allergiat, diabetes ym. "nykyajan vitsaukset"? Mikä on niiden yhteys kosmetiikan "turhiin" kemikaaleihin? Kukaan ei tiedä.
[/quote]
Ole sitten elämättä. Siinä sinulle vastaus.
[/quote]
Turhien kemikaalien välttely = elämättömyys. Mielenkiintoista. Selitä ihmeessä lisää.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:05"]No selkeästi ET ymmärrä auringon vaaroja. Lapsena saadut palovammat uv-säteilystä ovat merkittävä riski ihosyövän puhkeamiselle aikuisiällä. Me vaaleat suomalaiset olemme muutenkin riskiryhmässä.
Mitäpä jos sinä jättäisit turhan hysterioisoinnin ja lasten ulkonäön arvostelun (Niiden sisällä hikoilee kalpeat ja hintelät ylivarovaiset lapset jotka eivät uskalla veteen koskeakaan koska siinäkin on joku vaara..VMP.) ja antaisit ihmisten ihan itse tehdä omat ratkaisunsa lastensa suhteen.
[/quote]
[/quote]
varmaan an kaikki ovat kuuleet, mutta itsekin vesan kyllä mielummin uimapaidan päälle uima-altaalla istuessa kuin että levitän sitä rasvaa. Kukin tyylillään, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:33"]
Olen samaa mieltä. Joko menette rannalla sen verran myöhään illalla ettei vaaraa ole tai pysytte poissa. Sitten vielä saatetaan lähteä etelään viikoksi näiden valkoisten auringolta suojattujen lasten kanssa.
[/quote]
Mutta mikä niissä puvuissa on niin paha juttu? Miksei saa suojata auringolta?
[/quote]
en minäkään tajua, mutta ilmeisesti se, joka haukkuu, ei tiedä, millaisia ne ovat. Niissä ei hikoile ja joskus viileämpänä tuulisena päivänä ne lämmittävät mukavasti
ihan hölmö keskustelu taas :)
Ai, itse ostin 5-vuotiaalle juurikin uimapaidan ja housut uimista varten. Päässä lippis, joten lippa suojasi kasvoja. Palan itse herkästi ja mies myös, joten parempi suojata lapsi vaatteella kuin läträtä rasvoilla koko ajan. Helppoa ja kaikilla oli kivaa rannalla. Jos jotakuta häiritsi, niin ai kamala...
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:06"]Samaa mieltä. Mä olen kerran elämässäni palanut ja sekin oli ulkomailla koko päivän uima-altaassa lillumisen jälkeen. Eikä oo koskaan tarvinnu käyttää aurinkorasvaa. Ja jos lapset on palavampaa sorttia niin voihan ne rasvata ennen uimaan menoa ja uimisen jälkeen.
[/quote]
Suomen uv-tasothan on kesäisin pysyneet samana vuosikymmeniä. Not. Mieluummin kalpea kuin palanut tai kemikaalilla kyllästetty muksu.
[/quote]
Olen 19-vuotias, tuskin ne tasot on mun lapsuudesta hirveästi muuttuneet. No, eipä varmaan oo pelkoa, että meidän lapsista mitään valkoihosia tulis kun pigmenttiä on sekä mulla että miehellä.
[/quote]
Mutu ja luulohan on tiedon väärtejä :) Sittenkun sulla on niitä lapsia, on tuollaiset pinnallisenpuoleiset seikat aika vähäpätöisiä. Ei tietenkään kaikille, ikävä kyllä.
[/quote]
No en mä tänäkään kesänä ole palanut vaan ruskettunut syvästi, joten en nää hälyttävää säteilyn nousua noin niinkuin ihon kannalta. Ja ei sen ulkonäön niin väliä, mutten halua olla mikään hysteerikko-Pirkko tai pilata lasten elämää inhottavan tuntuisilla rasvoilla ja rumilla puvuilla, vaikka tuskin hekään tulevat koskaan Suomen olosuhteissa ihoaan polttamaan.
[/quote]
heh, me asutaan Singaporessa ja ainut kerta, kun lapset ovat polttaneet ihonsa, on tapahtunut muuten Suomessa ;)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:06"]Samaa mieltä. Mä olen kerran elämässäni palanut ja sekin oli ulkomailla koko päivän uima-altaassa lillumisen jälkeen. Eikä oo koskaan tarvinnu käyttää aurinkorasvaa. Ja jos lapset on palavampaa sorttia niin voihan ne rasvata ennen uimaan menoa ja uimisen jälkeen.
[/quote]
Suomen uv-tasothan on kesäisin pysyneet samana vuosikymmeniä. Not. Mieluummin kalpea kuin palanut tai kemikaalilla kyllästetty muksu.
[/quote]
Olen 19-vuotias, tuskin ne tasot on mun lapsuudesta hirveästi muuttuneet. No, eipä varmaan oo pelkoa, että meidän lapsista mitään valkoihosia tulis kun pigmenttiä on sekä mulla että miehellä.
[/quote]
Mutu ja luulohan on tiedon väärtejä :) Sittenkun sulla on niitä lapsia, on tuollaiset pinnallisenpuoleiset seikat aika vähäpätöisiä. Ei tietenkään kaikille, ikävä kyllä.
[/quote]
No en mä tänäkään kesänä ole palanut vaan ruskettunut syvästi, joten en nää hälyttävää säteilyn nousua noin niinkuin ihon kannalta. Ja ei sen ulkonäön niin väliä, mutten halua olla mikään hysteerikko-Pirkko tai pilata lasten elämää inhottavan tuntuisilla rasvoilla ja rumilla puvuilla, vaikka tuskin hekään tulevat koskaan Suomen olosuhteissa ihoaan polttamaan.
[/quote]
heh, me asutaan Singaporessa ja ainut kerta, kun lapset ovat polttaneet ihonsa, on tapahtunut muuten Suomessa ;)
[/quote]
Mun Australiassa asuva sukulainen päivitteli, miten Suomessa tuntuu palavan helposti. Se oli se super-UV-kesä muutama vuosi sitten, mutta kuitenkin.
Minusta se puku on ainakin kätevämpi, kun ei tarvitse olla koko aikaa rasvaamassa. Lapset vielä usein inhoavat sitä rasvalla läträämistä. Loppupeleissä puku tulee vielä halvemmaksikin, kun aurinkovoiteiden käyttö koko keholle. Mielummin annan lasten leikkiä ja pulikoida rauhassa, kun pakotan heidät parin tunnin välein kokovartalorasvaukseen. Kädet, naama ja jalkapöydät on nopsa rasvata juomatauolla ja hattukin suojaa. Palaminen ei ole kivaa mutta rannalla on kiva olla leikkimässä ja uimassa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
oletsä vähän yksi kertainen? Kaikella kunnioituksella.....
Eikö nuo olleet edellisen kesän muotijuttuja? Aika vähän enää näkynyt.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:10"]Onko oikeasti olemassa näin tietämättömiä vanhempia? Kannattaa oikeasti tarkistaa ruskettumis- ja palamisasiat, netti on töynnä luotettavaa tietoa!
Samalla logiikalla te varmaan ihmettelette pyöräilykypärää ja turvavyötä käyttäviä.
[/quote]
Mä en tajua sitä yhtälöä että rannalle pitää mennä lapsen kanssa ylipäänsä kuumimpaan aikaan. Pakko mennä ja sitten hankittava suojapuvut.
Jos nyt tässä vaiheessa summattaisiin ne syyt, miksi lasten peittävät uikkarit ovat huonoja:
- Ne vaivaavat joitain AV-mammoja
- Ennenkään ei tarvittu semmoisia
- Minä en pala, joten kukaan muu ei voi niitä tarvita
- Niiden käyttäminen on lievää hysteriaa
- Mammat, jotka pukevat lapsensa niihin, ovat pukupirkkoja
- Koska on olemassa aurinkovoiteita
Muita?
Onko oikeasti olemassa näin tietämättömiä vanhempia? Kannattaa oikeasti tarkistaa ruskettumis- ja palamisasiat, netti on töynnä luotettavaa tietoa!
Samalla logiikalla te varmaan ihmettelette pyöräilykypärää ja turvavyötä käyttäviä.