Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset puetaan rannalle kokopukuihin?

Vierailija
10.08.2014 |

Ihmettelen miksi jotkut pukevat lapsensa uimarannalle tullessa täysin peittäviin uv-pukuihin. Niiden sisällä hikoilee kalpeat ja hintelät ylivarovaiset lapset jotka eivät uskalla veteen koskeakaan koska siinäkin on joku vaara..

Ymmärrän auringon haitat ja välttelen pitkään auringossa oleskelua, mutta eivätkö viimeisimmät tutkimuksetkin osoittaneet, että olisi hyvä saada aurinkoakin?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:29"]

Eikö nuo olleet edellisen kesän muotijuttuja? Aika vähän enää näkynyt.

[/quote]

Mä näin ensimmäiset pitkähihaiset uikkarit, kun asuin Etelä-Afrikassa 90-luvun lopussa. Asuinpaikkakunnallani en ole nähnyt niitä muilla kuin meillä.

Vierailija
62/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:21"]

Olisiko kunnon suojakertoimet (+30/+50) mitään, oletko kuullut??

[/quote]

Miksi ihmeessä lapsen pitäisi altistua turhille kemikaaleille, kun ihon voi suojata vaatteillakin?

[/quote]

Niin mutta kun ne vaatteet ei suojaa koko kehoa eli et voi suojata vaatteilla...

[/quote]

väännä rautalangasta, miksi sua häiritsee, että jotkut pukevat lapsensa uv-asuun? En ihan ymmärrä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:10"]Onko oikeasti olemassa näin tietämättömiä vanhempia? Kannattaa oikeasti tarkistaa ruskettumis- ja palamisasiat, netti on töynnä luotettavaa tietoa!

Samalla logiikalla te varmaan ihmettelette pyöräilykypärää ja turvavyötä käyttäviä.

[/quote]

Mä en tajua sitä yhtälöä että rannalle pitää mennä lapsen kanssa ylipäänsä kuumimpaan aikaan. Pakko mennä ja sitten hankittava suojapuvut.

[/quote]

Se on niin kätevää, kun mikään ei estä menemästä! Vaatetus olosuhteiden mukaan. Ihmettelet varmaan sitäkin, kun talveksi lapselle hankitaan kunnolliset lämpimät varusteet?

Vierailija
64/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

muotijuttu? Käypä Australiassa ja tule sitten puhumaan muotijutusta. 

Mä olen sitten lasteni kanssa todella epämuodikas, eikä yhtään kiinnosta, mitä muut ajattelee

Vierailija
65/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:10"]Onko oikeasti olemassa näin tietämättömiä vanhempia? Kannattaa oikeasti tarkistaa ruskettumis- ja palamisasiat, netti on töynnä luotettavaa tietoa!

Samalla logiikalla te varmaan ihmettelette pyöräilykypärää ja turvavyötä käyttäviä.

[/quote]

Mä en tajua sitä yhtälöä että rannalle pitää mennä lapsen kanssa ylipäänsä kuumimpaan aikaan. Pakko mennä ja sitten hankittava suojapuvut.

[/quote]

Mun lapsilla on aina ne suojapaidat päällä ja me ei olla koskaan rannalla kuumimpaan aikaan.

mistähän sä ton nyt keksit? En muista lukeneeni yhdestäkään kommentista, että ne uimapaidat olisi päällä sen takia, että voisi olla rannalla kuumimpaan aikaan

Vierailija
66/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset Australiasta. Täällä melanooma on todellinen ongelma. Hienoa, että lapsille on pukuja ja voiteita. Terve kesärusketus varmaan ihan kiva, mutta vaarallinen. Niin Suomessa kuin muaallakin. Sehän tuntuu vasta vuosien päästä.

Vierailija
67/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset Australiasta. Täällä melanooma on todellinen ongelma. Hienoa, että lapsille on pukuja ja voiteita. Terve kesärusketus varmaan ihan kiva, mutta vaarallinen. Niin Suomessa kuin muaallakin. Sehän tuntuu vasta vuosien päästä.

Vierailija
68/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:30"]

Jos nyt tässä vaiheessa summattaisiin ne syyt, miksi lasten peittävät uikkarit ovat huonoja:

- Ne vaivaavat joitain AV-mammoja

- Ennenkään ei tarvittu semmoisia

- Minä en pala, joten kukaan muu ei voi niitä tarvita

- Niiden käyttäminen on lievää hysteriaa

- Mammat, jotka pukevat lapsensa niihin, ovat pukupirkkoja

- Koska on olemassa aurinkovoiteita

Muita?

[/quote]

sä sä unohdit, että ne oli viime kesän muotijuttu ja tänä kesänä niitä ei pidä käyttää

Vierailija
69/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:30"]

Jos nyt tässä vaiheessa summattaisiin ne syyt, miksi lasten peittävät uikkarit ovat huonoja:

- Ne vaivaavat joitain AV-mammoja

- Ennenkään ei tarvittu semmoisia

- Minä en pala, joten kukaan muu ei voi niitä tarvita

- Niiden käyttäminen on lievää hysteriaa

- Mammat, jotka pukevat lapsensa niihin, ovat pukupirkkoja

- Koska on olemassa aurinkovoiteita

Muita?

[/quote]

sä sä unohdit, että ne oli viime kesän muotijuttu ja tänä kesänä niitä ei pidä käyttää

[/quote]

Se tuli vasta mun kommenttini jälkeen, mutta on kyllä tosi hyvä syy. 

Vierailija
70/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muksut käyttävät uv-vaatteita, kun ollaan koko päivä ulkona auringossa. Vesillä ei välttämättä pääse varjoon. Rasvoilla läträäminen sotkee paikat ja muksut ei tykkää yhtään. Vaatteilla voi uida, mutta usein jopa riisutaan ne uinnin ajaksi, vaikkakin kuivuvat nopeasti. Minusta ovat aivan loistava keksintö, joka säästää aikaa ja hermoja. Ja alennuksesta ostettuna olivat parin rasvapurkin hintaisia.

Vierailija
71/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oikeesti? No onneksi tulit kertomaan, minäpä nakkaan lapsen uikkarit heti roskikseen. Voisitko kertoa, millaiset rantavermeet on lapsilla tänä kesänä in?

Vierailija
72/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se puku on tosi kätevä. Kuittaa rasvaamisen muistamisen ja toimii samalla uikkarina. Lapsi on koko ajan vedessä eikä tosiaankaan kärsi kuumuudesta. Hattu on myös päässä.

Vierailija
73/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on oma ranta. Voi laittaa lapsille sellaiset vaateet kuin itse haluaa eikä tarvitse pelätä, että pilaisi wt-mammojen  päivän!

Vierailija
74/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suojaatte lapsenne kun ovat jotain 10v ylöspäin? Itse yritän painottaa lapselle että laittaa aurinkirasvaa kun menee kavereiden kanssa uimaan. En tiedä totteleeko. Tavallaan sitä menettää otteensa lapseen viimeistään teini-iässä. Tämä on minun kokemukseni tosin vain.

Vierailija
75/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:50"]

Miten suojaatte lapsenne kun ovat jotain 10v ylöspäin? Itse yritän painottaa lapselle että laittaa aurinkirasvaa kun menee kavereiden kanssa uimaan. En tiedä totteleeko. Tavallaan sitä menettää otteensa lapseen viimeistään teini-iässä. Tämä on minun kokemukseni tosin vain.

[/quote]

No noinhan se varmaan on, mutta ainakin saa suojattua ne vuodet, kun iho on vielä ohuempi. Tuolla ilmatieteen laitoksen sivuilla sanottiin näin:

Miksi erityisesti lapset tulee suojata säteilyltä?

Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan.

Lasten iho on herkempi UV-säteilyn haittavaikutuksille. Ihon toistuva polttaminen tai suuri elinikäinen UV-altistus lisää ihosyöpäriskiä tulevaisuudessa.

Vierailija
76/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtän toki albinismin takia erikseen suojautuvat, ja jos vaikka oleilisi rannalla tai veneellä koko päivän.

Lähinnä minua ihmetyttää tämä varautuminen tunnin ulkoilua varten..

Minua säälittää lapset jotka ovat kuin kahleissa vaatteiden sisällä eivätkä tunne veden virtausta tai tuulta paljaalla iholla.

Niin paljon kun puhutaan ihokontaktista vastsyntyneelle niin ei se ihon herkkyys mihnkään katoa. Nyt joku varmaan hyökkää kimppuuni, että ei se herkkyys ihosyövän kanssa säily. Mutta kyse nyt on lyhyistä altistuksista auringolle- ei koko päivän kestäviä hetkiä.

T:ap

Vierailija
77/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:53"]Ymmärtän toki albinismin takia erikseen suojautuvat, ja jos vaikka oleilisi rannalla tai veneellä koko päivän.

Minua säälittää lapset jotka ovat kuin kahleissa vaatteiden sisällä eivätkä tunne veden virtausta tai tuulta paljaalla iholla.

Niin paljon kun puhutaan ihokontaktista vastsyntyneelle niin ei se ihon herkkyys mihnkään katoa. Nyt joku varmaan hyökkää kimppuuni, että ei se herkkyys ihosyövän kanssa säily. Mutta kyse nyt on lyhyistä altistuksista auringolle- ei koko päivän kestäviä hetkiä.

[/quote]

näin ajattelen minäkin. Enkä vähättele auringon polttavuutta. Kohtuus auringossa oleiluun ja kuumimman säteilyn välttäminen. Eikä pienten lasten kanssa mihinkään etelän aurinkorannoille.

Vierailija
78/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:53"]

Ymmärtän toki albinismin takia erikseen suojautuvat, ja jos vaikka oleilisi rannalla tai veneellä koko päivän.

[/quote]

Niin, se ihon herkkyys ei tosiaan katoa, ja siksi pienet lapset tosiaan on hyvä suojata auringolta. Se UV-suojavaate on kangasta, joten tuulen ja veden kyllä tuntee. 

Lapsi on hyvä suojata (aurinkosuoja)vaatteilla siihen pahimpaan aikaan, muutoin voi olla kevyelläkin varustuksella. Lue ihmeessä faktatietoa vaikka ilmatieteen laitoksen sivuilta. Kyllä se ainakin mulle on painavampaa tietoa kuin sun pohdinnat, jotka perustuvat vain omiin ajatuksiisi.

Vierailija
79/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 14:53"]Ymmärtän toki albinismin takia erikseen suojautuvat, ja jos vaikka oleilisi rannalla tai veneellä koko päivän.

[/quote]

näin ajattelen minäkin. Enkä vähättele auringon polttavuutta. Kohtuus auringossa oleiluun ja kuumimman säteilyn välttäminen. Eikä pienten lasten kanssa mihinkään etelän aurinkorannoille.

[/quote]

Sitä säteilyä on ihan lämpötilasta huolimatta. Vaatteet on paras keino suojata lapsen iho. Ei tarvitse mennä etelän aurinkorannoille, kun täällä Suomessa on jo aika paljon UV-säteilyä.

Tietoa on saatavilla. Kannattaa hakea sitä, kun selvästikään ne omat tiedot eivät ole kovin vakaalla pohjalla.

Vierailija
80/84 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:14"]

Ei niissä UV-puvuissa juurikaan hikoile kyllä, ovat vilpoisaa uimapukukangasta. Itse ei olla kyllä käytetty kuin vauvoilla, mutta eiköhän jotain tutkimuksia ole ollut, että jo ruskettuminenkin on ehkä jonkinverran haitallista. Että D-vitamiiniin jne riittää, kun käsivarret saa 15min aurinkoa/päivä. Itse en kuitenkaan jaksa olla niin hysteerinen, Suomen oloissa mennään ihan tavis uikkareilla ja rasvataan tarpeen mukaan, kukaan ei ole palanut, mutta 2-3v alkaen kyllä ruskettuvat.

[/quote]

"Että D-vitamiiniin jne riittää, kun käsivarret saa 15min aurinkoa/päivä". No ei muuten riitä, voi hyvän tähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän