Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa, 14 vuotias ei halua mukaan mökille!

kompromissi
29.07.2021 |

Voiko olla yksin kaksi yötä kotona? Ei häslää ihme porukoissa eikä ongelmakäytöstä.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoja kokemuksia mökillä olemisesta?

Meillä haluaa jokainen 11-19v.

Kesätöiden takia vanhimmat saivat yhdessä vaiheessa jäädä kotiin, mutta itsekin olisivat mieluummin olleet silloin mökillä.

14-vuotiasta en jättäisi yksin mökkireissun ajaksi.

Ehh... Huonot kokemukset eivät ole syynä, vaan itsenäistymisen ja kavereiden kanssa hengailun tarve.

Muistan, että minullakin oli n. 13-17 vuotiaana ei mökille kausi, nykyään jälleen rakastan mökkeilyä.

Vierailija
22/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vielä 14v ikäisen antaisi asiaa päättää enkä jättäisi yksin pariksi vuorokaudeksi vaikka olisi miten "ei riekkuva" tyyppi.

Tämä on nyt ap niitä "minä olen aikuinen ja sinun vanhempasi"-tilanteita joissa saat tuta mahdollisesti suurtakin vastarintaa ja jopa teatraalisuutta nuoren taholta, mutta joka sinun, aikuisena ja vanhempana, on vain siedettävä ja otettava vastaan.

T. Varhaiskasvattaja ja kahden "aikuisteinin" äiti

Vanhempienkaan ei ole pakko mennä mökille. Olisivat kotona teinin kanssa.

Eiköhän siellä kotona olla tarpeeksi vuoden mittaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökille mielekästä tekemistä nuorelle ja/tai kaveri mukaan.

Mökin maalaamisesta ja polttopuiden pinoamisesta vanhemnat voisivat maksaa koodaajan palkkaa.

Vierailija
24/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vielä 14v ikäisen antaisi asiaa päättää enkä jättäisi yksin pariksi vuorokaudeksi vaikka olisi miten "ei riekkuva" tyyppi.

Tämä on nyt ap niitä "minä olen aikuinen ja sinun vanhempasi"-tilanteita joissa saat tuta mahdollisesti suurtakin vastarintaa ja jopa teatraalisuutta nuoren taholta, mutta joka sinun, aikuisena ja vanhempana, on vain siedettävä ja otettava vastaan.

T. Varhaiskasvattaja ja kahden "aikuisteinin" äiti

Vanhempienkaan ei ole pakko mennä mökille. Olisivat kotona teinin kanssa.

Kotona teinin kanssa? Eiköhän se teini ole jossain kavereittensa kanssa tai istu huoneessaan kännykän kanssa?

Vierailija
25/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksin kotona jo 12-vuotiaasta. Vanhemmat olivat aktiivisia ihmisiä ja heillä oli jos jonkinlaista menoa. Asuimme kivalla omakotitaloalueella ja siellä naapurit pitivät huolen muidenkin lapsista. Vanhemmat ilmoittivat naapureille olevansa poissa ja joku naapureista kävi kerran päivässä moikkaamassa. Jos minulla oli 'hätä' menin naapuriin - kännyköitä ei ollut 80-luvulla.

Olen ollut myös mökillä yksin, yläasteikäisenä. Täällä oli turvana mökkinaapuri, joka auttoi jos sormi meni suuhun.

Näistä kokemuksista olen vain saanut rikkautta elämääni sillä osaan olla yksin, en välttämättä tarvitse muita, en pelkää pimeyttä enkä kaikkia risahduksia, osaan tehdä tulen tulitikuilla sekä takkaan että saunanpesään. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka ovat aina luottaneet minuun ja minun tekemisiini.

Eli kyllä, voit jättää 14 vuotiaan yksin kotiin, hän pärjää kyllä.

Vierailija
26/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökeissäkin on eroja. Onko tilaa olla omassa rauhassa siellä mökillä ja onko se työmaa vai rentoutumispaikka

Vierailija
27/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksin kotona jo 12-vuotiaasta. Vanhemmat olivat aktiivisia ihmisiä ja heillä oli jos jonkinlaista menoa. Asuimme kivalla omakotitaloalueella ja siellä naapurit pitivät huolen muidenkin lapsista. Vanhemmat ilmoittivat naapureille olevansa poissa ja joku naapureista kävi kerran päivässä moikkaamassa. Jos minulla oli 'hätä' menin naapuriin - kännyköitä ei ollut 80-luvulla.

Olen ollut myös mökillä yksin, yläasteikäisenä. Täällä oli turvana mökkinaapuri, joka auttoi jos sormi meni suuhun.

Näistä kokemuksista olen vain saanut rikkautta elämääni sillä osaan olla yksin, en välttämättä tarvitse muita, en pelkää pimeyttä enkä kaikkia risahduksia, osaan tehdä tulen tulitikuilla sekä takkaan että saunanpesään. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka ovat aina luottaneet minuun ja minun tekemisiini.

Et tajua mitään ristiriitaa kirjoituksessasi?😂😂

Vierailija
28/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raja oli siinä että peruskoulun jälkeen sai jäädä yksin kotiin viikonlopuksi. Eli 16-vuotiaana.

Yläkoulu

Ensinnäkin yläkoulu on nykyäänkin osa peruskoulua, mutta ennen oli  yläaste ja jos puhutaan menneistä ajoista, yläaste on oikein. Yläkoulu nimitys on ollut voimassa vasta muutaman vuoden, eikä tuossa kerrota, mistä vuodesta menneisyydessä on kyse. 

Vierailija
29/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todellakin voi 14 vuotias olla pari yötä yksin. Te jotka olette sitä mieltä ettei voi, niin missä pumpulissa te helikopterivanhemmat pidätte lapsianne?

Se, että voi tehdä jotain ei tarkoita sitä, että pitää tehdä jotain. Vanhemmilla on vastuunsa ja jos se 14 v ei halua mökille, ei se tarkoita sitä, että hän jäisi yksin kotiin. On muitakin vaihtoehtoja eli lapsi menee mummolaan (ei välttämättä kivaa sekään, mutta on mökin vaihtoehto) tai muille sukulaisille (jos on hyvät välit, niin sille 14v:lle löytyy kyllä joku paikka) tai sitten ennakoiden leirille, jonka aikana vanhemmat mökkeilevät.

Lapsella on oikeus olla haluamatta mökille, mutta se ei tarkoita, että lapsella olisi oikeus jäädä yksin kotiin.

Vierailija
30/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä ollut yksin vaan naapurien hoteissa.

Vierailija
31/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tuon ikäisenä välillä jäädä kotiinkin. Olin kiltti ja vietin aikaa oikeasti yksin kotona, rauhasta nauttien. Itsehän lapsesi tunnet, pärjääkö ja voiko luottaa.

Yläasteikäisenä olin vanhempien ulkomaanmatkan ajan viikon yksin koiraamme hoitaen, lähellä asuville isovanhemmille ilmottauduin välillä, että hengissä ollaan. Aiemmin isovanhemmat olivat olleet "hoitamassa" minua, mutta koin sen raskaammaksi, kun piti koiran hoitamisen lisäksi katsoa myös isovanhempien perään.

Vierailija
32/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin kotiin, kun naapurit auttavat samalla tavalla kuin vanhemmat?

Meillä mökkinaapuri tekee juuri tuota eli jättää 14v ja 16v lapsensa mökille viikoksi ja ilmoittaa meille naapuriin, että katsokaa perään. Kysyin, että miksi ihmeessä hän olettaa meidän vieraiden ihmisten olevan lapsistaan vastuussa ja vastaus oli, että maalla kaikki huolehtivat toisistaan. Kuulemma riittää, että aamupäivällä käyn vilkaisemassa, että ovat hereillä. Tosikiva.

Vierailija
33/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Joskus kauan aikaa sitten eksyin yksiin kotibileisiin jonka nuoriso oli järjestänyt vanhempien reissun aikana. Voin sanoa, että näytti hurjalta kun n. 100 m2 kämpässä on useita kymmeniä nuoria jotka polttavat röökiä sisällä, ryyppäävät ja naivat kuin puput. Epäilemättä tavaraa myös hajosi, mutta en jäänyt sitä todistamaan vaan painuin baariin.

Vierailija
34/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori on fiksu ja luotettava, niin miksi ei voisi jäädä kotiin?

Keskustelu toki etukäteen siitä, miten toivotte hänen viettävän viikonlopun kotona. Esim. saako tulla kavereita, miten myöhään saa olla ulkona ja että mitä pitää tehdä jos tulee hätätilanne.

Toki olisi hyvä jos joku tuttu naapuri, isovanhempi tai muu sukulainen voisi katsoa hieman hänen peräänsä.

Vierailija
35/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä olin toisinaan vuotta vanhemman siskonki kanssa kotona, kun vanhemmat lähtivät viikonloppuna mökille. Se oli mukavaa. Valvoimme myöhään ja katselimme elokuvia.

Mitään haittaa ei siitä meille ollut. Oli turvallista kun meitä oli kaksi ja olimme kilttejä ja rauhallisia.

Vierailija
36/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samantapainen tilanne alkukesällä ja kotiinjäämisen ehtona oli ennen viikonloppua ikkunoiden peseminen, varaston ja kellarin siivous sekä kasvimaan hoitaminen (käytännössä pelkkä kastelu). Teini jätti nuo tekemättä, joten siitä eteenpäin saatoin aina ilmoittaa, että koska hän ei edes ensimmäisellä kerralla tehnyt osuuttaan, on turha olettaa, että vastaava toistuisi.

Vierailija
37/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 -vuotias on lapsi ja tuohan on periaatteessa heitteillejättö.

16-vuotias jo toinen juttu, vaikka lapsi hänkin on.

Only in Finland -juttu negismielessä.

Vierailija
38/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että meillä tulee mukaan ilman minkäänlaisia vastaväitteitä kun minä käsken? Aika jännä.

Lisää vaan vapaatakasvatusta, näin saat pilattua ja tuhottua lapsesi elämän.

Mistä näitä riittää?

Vierailija
39/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa teininä ja sovin vanhempien kanssa, että kun rippikoulu on käyty, saan jäädä yksin kotiin viikonlopuksi, ettei ole pakko lähteä mökille. Olin siis juurikin tuon 14, kun aloin olla yksin kotona. Edellytyksenä tietenkin, että osasin tehdä itselleni ruokaa. Ihan ekan viikonlopun olin kylläkin yksin jo vähän aiemmin, kun kävin ystävän ja hänen isänsä kanssa huvipuistossa, eivätkä omat vanhemmat voineet (=halunneet) jäädä kotiin, joten minä sitten jäin yksinäni. Muuten en olisi päässyt koko reissuun.

Teini-ikäiselle ei mikään ole pahempaa kuin tulla lähes koko kesä eristetyksi ystävistä. Eri asia, jos on kyse yhdestä mökkireissusta, mutta meillä oltiin mökillä aina kun vanhemmilla oli vapaa-aikaa, eli koko isän kesäloma. Välillä käytiin päivä tai kaksi pyörähtämässä kotona. Itsellä oli niin vähän ystäviä, että jäin jo ala-asteella kaikista leikeistä ulkopuoliseksi ja omat hyvät ystävät vain leikkivät keskenään, vaikka olin tullut jo takaisin. Teini-ikäisenä ei niitä kavereita ollut edelleenkään hirveästi enemmän ja heilläkin oli omia tekemisiä kesän aikana, mutta ainakaan ei tarvinnut tuntea eristetyksi yksin keskelle jorpakkoa riitelevien vanhempien kanssa, vaikka olisinkin ollut vain yksin kotona. Piirsin sitten läpi yön, katselin ohjelmia ja nukuin pitkään rauhassa ja introverttina nautin yksin olosta.

Vanhemmat sitten luottivat minuun niin, että jättivät myöhemmin myös 12-vuotiaan veljeni (kun olin itse 15) kanssani kotiin ja painuivat kahdestaan mökille. Hyvin pärjättiin, kun oli ruokaa ja käytöstavat hallussa.

Sitten ap:lle vinkiksi: jos on kovin menevää sorttia oleva teini, joka ei muutenkaan noudata kotiintuloaikoja tai muita sääntöjä, en suosittele jättämään yksin, mutta jos on tunnollinen lapsi, jota ei tarvitse epäillä mistään, osoita luottamusta ja anna olla vaikka viikonloppu yksin. Jos on kämppä ehjä viikonlopun jälkeen, eikä lastensuojeluilmoitusta ole tullut, niin hihnaa voi löysätä.

Vierailija
40/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä taas hysteerikkomammat liikkeellä! Miksi ette kokeilisi sillä ajatuksella, että varaudutte tulemaan ensimmäisen yön jälkeen kotiin, jos ei toimikaan? Kyllä normaali 14-vuotias pärjää ihan hyvin kaksi yötä itsekseen, miksi ei pärjäisi?