Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa, 14 vuotias ei halua mukaan mökille!

kompromissi
29.07.2021 |

Voiko olla yksin kaksi yötä kotona? Ei häslää ihme porukoissa eikä ongelmakäytöstä.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suomalaisten mökkeilyhulluus on jotain aivan käsittämätöntä!

Vierailija
42/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin tuon ikäinen, vanhempani kulkivat mökillä ihan kahdestaan ja minä olin yksin kotona. 150 neliöisen kaksikerroksisen talon hoidin, leikkasin ruohon, talvisin lämmitin takan yms.

Olen nykyisin kohta nelikymppinen itsenäinen ja osaava nainen. Olen vanhemmilleni kiitollinen.

Vastaus on siis: riippuu nuoren luonteesta. Turha kysellä muilta neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoja kokemuksia mökillä olemisesta?

Meillä haluaa jokainen 11-19v.

Kesätöiden takia vanhimmat saivat yhdessä vaiheessa jäädä kotiin, mutta itsekin olisivat mieluummin olleet silloin mökillä.

14-vuotiasta en jättäisi yksin mökkireissun ajaksi.

Ehh... Huonot kokemukset eivät ole syynä, vaan itsenäistymisen ja kavereiden kanssa hengailun tarve.

Muistan, että minullakin oli n. 13-17 vuotiaana ei mökille kausi, nykyään jälleen rakastan mökkeilyä.

No osittain sitä juuri tarkoitin, eli tylsää on ehkä ollut.

Kaveri tai serkku mukaan?

Meillä on lähes aina ollut suvun muitakin teinejä mökillä, ei tule tylsää.

Mut tänä kesänä 11v ja 13v viihtyi hyvin jonkun aikaa kaksinkin, kun isommat tosiaan töissä eikä sukulaisiakaan just silloin paikalla.

Vierailija
44/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorella ei olisi oikein kantti kestänyt olla yksi edes yötä tuossa vaiheessa. Toisaalta jatkuva urputus mökille raahaamisesta alkoi jo silloin. Hirveesti on kuulemma asioita joita ei mökillä voi tehdä - kaupungissa niitä ei kuitenkaan sitten tehdä yhtään enempää. Kun oli 16 jäi yksi yhdeksi yöksi ja nyt 17-vuotiaana on ollut välillä viikonlopun kotona. Toisaalta mökki on lähellä ja käydään joka tapauksessa viikottain pesemässä pyykkejä. Aikuiset on 11kk kaupungissa ja mökillä vain kolmisen viikkoa, silloinkaan ei putkeen, minusta olisi kohtuutonta joutua olemaan kaupungissa vain siksi että nuori haluaa töllätä tietokonetta mielummin kaupungissa kuin mökillä. Ikään kuin protestina mökille raahaamisesta nuori ei juuri piha- tai polttopuuhommissa auttele. En tiedä pitäisikö tuohon puuttua, tuntuu kohtuuttomalta että yksi vain makaa. Toisaalta ymmärrän että juuri nuo mökkihommat ovat nuorelle vastenmielisiä.

Vierailija
45/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä suomalaisten mökkeilyhulluus on jotain aivan käsittämätöntä!

Miksi?

Kyllä mä kaipaan sinne.

Rauhallista, voi loikoilla järvessä, ruoanlaittokin on mukavampaa, sisällä ilp.

Kotinurkilla meteliä, ei järveä jne.

Vierailija
46/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin aina mielelläni mökille, koska siitä järjestettiin kiva paikka+netti toimi. Jos nuori ei viihdy mökillä niin turhaan sen raahaa mököttämään sinne. 

Vierailija
47/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raja oli siinä että peruskoulun jälkeen sai jäädä yksin kotiin viikonlopuksi. Eli 16-vuotiaana.

Yläkoulu

Ensinnäkin yläkoulu on nykyäänkin osa peruskoulua, mutta ennen oli  yläaste ja jos puhutaan menneistä ajoista, yläaste on oikein. Yläkoulu nimitys on ollut voimassa vasta muutaman vuoden, eikä tuossa kerrota, mistä vuodesta menneisyydessä on kyse. 

Yläaste -nimitys ei ole mitään menneisyyttä.

Vierailija
48/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raja oli siinä että peruskoulun jälkeen sai jäädä yksin kotiin viikonlopuksi. Eli 16-vuotiaana.

Yläkoulu

Ensinnäkin yläkoulu on nykyäänkin osa peruskoulua, mutta ennen oli  yläaste ja jos puhutaan menneistä ajoista, yläaste on oikein. Yläkoulu nimitys on ollut voimassa vasta muutaman vuoden, eikä tuossa kerrota, mistä vuodesta menneisyydessä on kyse. 

Kun se nimi on nykyään yläkoulu. Enkä ymmärrä miten tää liittyy mihinkään?

Vierailija
49/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lasta ei voi jättää yksin. Joko keksitte, miten mökkeily voisi toteutua koko porukan ehdoilla, tai ette voi mennä ollenkaan.

Vierailija
50/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murjottakoon siellä mökillä!

Lapsesta on vastuussa!

Onhan noita kuultu,bileet pystyyn vaikka on ns kiltti!

Tiedän juuri tapauksen, jossa perheen (kunnollinen perhe ja kiltit teinit) tytöt olivat saaneet jäädä mökkireissulta kotiin. No, siellä sitten bileet pystyyn ensin ihan parin kaverin kanssa ja yhtä-äkkiä paikalla onkin ihan random tyyppejä ja jos mitäkin aineita kyytipoikana. Vähän meni paikat remonttiin.

Toisaalta, en ymmärrä kellä tulee edes mieleen kysyä 14-vuotiaan mielipidettä. Jos mökille mennään, sinne mennään yhdessä koko perhe, ei tartte antaa teineille edes tilaisuutta valita.

Vierailija
51/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksin jättäminen ei riipu siitä, kuinka fiksu ja/tai rauhallinen lapsi on. Jos sattuu vahinko, holhoojan tai hänen sijaisensa on oltava läsnä. Vahinkoja sattuu, vaikka aikuinen olisi läsnä, mutta avun saanti tapahtuu silloin nopeammin.

Vierailija
52/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko teillä olla mökillä joku yhteinen projekti? 

Vierailija
53/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murjottakoon siellä mökillä!

Lapsesta on vastuussa!

Onhan noita kuultu,bileet pystyyn vaikka on ns kiltti!

Tiedän juuri tapauksen, jossa perheen (kunnollinen perhe ja kiltit teinit) tytöt olivat saaneet jäädä mökkireissulta kotiin. No, siellä sitten bileet pystyyn ensin ihan parin kaverin kanssa ja yhtä-äkkiä paikalla onkin ihan random tyyppejä ja jos mitäkin aineita kyytipoikana. Vähän meni paikat remonttiin.

Toisaalta, en ymmärrä kellä tulee edes mieleen kysyä 14-vuotiaan mielipidettä. Jos mökille mennään, sinne mennään yhdessä koko perhe, ei tartte antaa teineille edes tilaisuutta valita.

Yhtä-äkkiä? Tirsk.

Vierailija
54/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kaveria mukaan mökille?

Vierailija
55/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulu

Helsingissä 7. -9. -luokkalaiset käyvät edelleen yläastetta. Jossain pöndellä ehkä jotain muuta.

Vierailija
56/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäkää tapaanne mökkeillä.

Vierailija
57/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksin kotona jo 12-vuotiaasta. Vanhemmat olivat aktiivisia ihmisiä ja heillä oli jos jonkinlaista menoa. Asuimme kivalla omakotitaloalueella ja siellä naapurit pitivät huolen muidenkin lapsista. Vanhemmat ilmoittivat naapureille olevansa poissa ja joku naapureista kävi kerran päivässä moikkaamassa. Jos minulla oli 'hätä' menin naapuriin - kännyköitä ei ollut 80-luvulla.

Olen ollut myös mökillä yksin, yläasteikäisenä. Täällä oli turvana mökkinaapuri, joka auttoi jos sormi meni suuhun.

Näistä kokemuksista olen vain saanut rikkautta elämääni sillä osaan olla yksin, en välttämättä tarvitse muita, en pelkää pimeyttä enkä kaikkia risahduksia, osaan tehdä tulen tulitikuilla sekä takkaan että saunanpesään. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka ovat aina luottaneet minuun ja minun tekemisiini.

Eli kyllä, voit jättää 14 vuotiaan yksin kotiin, hän pärjää kyllä.

Ethän sinä ollut yksin vaan naapurien hoteissa.

Naapurit eivät olleet kanssani kotona kun tein ruokaa. Naapurit eivät olleet kanssani kun nukuin. Naapurit eivät viettäneet kanssani aikaa. Naapurit olivat kanssani ehkä 5 min/käyntikerta. Mielestäni olin yksin.

Vierailija
58/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulu

Helsingissä 7. -9. -luokkalaiset käyvät edelleen yläastetta. Jossain pöndellä ehkä jotain muuta.

Eivät käy. Kyllä Helsingissäkin käydään yläkoulua.

Vierailija
59/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksin kotona jo 12-vuotiaasta. Vanhemmat olivat aktiivisia ihmisiä ja heillä oli jos jonkinlaista menoa. Asuimme kivalla omakotitaloalueella ja siellä naapurit pitivät huolen muidenkin lapsista. Vanhemmat ilmoittivat naapureille olevansa poissa ja joku naapureista kävi kerran päivässä moikkaamassa. Jos minulla oli 'hätä' menin naapuriin - kännyköitä ei ollut 80-luvulla.

Olen ollut myös mökillä yksin, yläasteikäisenä. Täällä oli turvana mökkinaapuri, joka auttoi jos sormi meni suuhun.

Näistä kokemuksista olen vain saanut rikkautta elämääni sillä osaan olla yksin, en välttämättä tarvitse muita, en pelkää pimeyttä enkä kaikkia risahduksia, osaan tehdä tulen tulitikuilla sekä takkaan että saunanpesään. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka ovat aina luottaneet minuun ja minun tekemisiini.

Ethän sinä ollut yksin vaan naapurien hoteissa.

Naapurit eivät olleet kanssani kotona kun tein ruokaa. Naapurit eivät olleet kanssani kun nukuin. Naapurit eivät viettäneet kanssani aikaa. Naapurit olivat kanssani ehkä 5 min/käyntikerta. Mielestäni olin yksin.

SINÄ OLIT KOKO AJAN AIKUISEN VALVONNASSA JA VASTUULLA.

Vierailija
60/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin kotiin, kun naapurit auttavat samalla tavalla kuin vanhemmat?

Meillä mökkinaapuri tekee juuri tuota eli jättää 14v ja 16v lapsensa mökille viikoksi ja ilmoittaa meille naapuriin, että katsokaa perään. Kysyin, että miksi ihmeessä hän olettaa meidän vieraiden ihmisten olevan lapsistaan vastuussa ja vastaus oli, että maalla kaikki huolehtivat toisistaan. Kuulemma riittää, että aamupäivällä käyn vilkaisemassa, että ovat hereillä. Tosikiva.

Kuten aiemmin vastasin, mielestäni olin yksin kun naapurit kävivät kerran päivässä ja olivat ehkä 5min kanssani. Yksin tein ruokaa, yksin nukuin, yksin vietin aikaani. Naapurissa en juuri ravannut koska ei ollut tarve.

Mökillä naapuri kävi pyynnöstäni tarkistamassa, että kaasuhana oli kiinni. Muuten en naapurin apua tarvinnut. Naapurin ei tarvinnut katsoa perääni sillä liihustin kylillä kavereiden kanssa eli kävin kiskalla, uimassa uimarannalla, pelaamassa pihapelejä jne.

Mielestäni olen siis ollut yksin sekä kotona että mökillä. Naapureille vanhemmat eivät vastuutaan sysänneet kuten eivät naapurit mun vanhemmille ollessaan poissa.