Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa, 14 vuotias ei halua mukaan mökille!

kompromissi
29.07.2021 |

Voiko olla yksin kaksi yötä kotona? Ei häslää ihme porukoissa eikä ongelmakäytöstä.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, siellä sitten bileet pystyyn ensin ihan parin kaverin kanssa ja yhtä-äkkiä paikalla onkin ihan random tyyppejä ja jos mitäkin aineita kyytipoikana. Vähän meni paikat remonttiin."

Nuorison keskuudessa tieto bileistä menee todella nopeasti eteenpäin vaikka niitä ei erikseen edes mainostaisi. Eli vanha kunnon puskaradio "Hei, kuuliks sä et X:llä on tänään bileet?", WhatsApp, Snäppi, Jodeli ym.  Siinä vaiheessa, kun ovikello soi ja siellä on kymmenen tyyppiä yhden tai kahden tutun mukana niin nuoren keinot hallita tilannetta ovat heikot, sillä siinä voi olla henkisen painostuksen lisäksi myös fyysisen väkivallan uhka läsnä.

Vierailija
62/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksin kotona jo 12-vuotiaasta. Vanhemmat olivat aktiivisia ihmisiä ja heillä oli jos jonkinlaista menoa. Asuimme kivalla omakotitaloalueella ja siellä naapurit pitivät huolen muidenkin lapsista. Vanhemmat ilmoittivat naapureille olevansa poissa ja joku naapureista kävi kerran päivässä moikkaamassa. Jos minulla oli 'hätä' menin naapuriin - kännyköitä ei ollut 80-luvulla.

Olen ollut myös mökillä yksin, yläasteikäisenä. Täällä oli turvana mökkinaapuri, joka auttoi jos sormi meni suuhun.

Näistä kokemuksista olen vain saanut rikkautta elämääni sillä osaan olla yksin, en välttämättä tarvitse muita, en pelkää pimeyttä enkä kaikkia risahduksia, osaan tehdä tulen tulitikuilla sekä takkaan että saunanpesään. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka ovat aina luottaneet minuun ja minun tekemisiini.

Eli kyllä, voit jättää 14 vuotiaan yksin kotiin, hän pärjää kyllä.

Ethän sinä ollut yksin vaan naapurien hoteissa.

Naapurit eivät olleet kanssani kotona kun tein ruokaa. Naapurit eivät olleet kanssani kun nukuin. Naapurit eivät viettäneet kanssani aikaa. Naapurit olivat kanssani ehkä 5 min/käyntikerta. Mielestäni olin yksin.

SINÄ OLIT KOKO AJAN AIKUISEN VALVONNASSA JA VASTUULLA.

Tuskinpa olin. Eivät ne naapuritkaan koko aikaa omassa kotona olleet. Turha väitellä koska et ollut paikalla. Btw, huutaminen ei auta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annettiin teinien jäädä kotiin, kun yläkoulu oli ohi. Siihen asti kulkivat mukana mökillä.

Tosin jossain vaiheessa yöpymisten määrä alkoi vähentyä mitä teineimmiksi tulivat.

Vierailija
64/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä vielä 14v ikäisen antaisi asiaa päättää enkä jättäisi yksin pariksi vuorokaudeksi vaikka olisi miten "ei riekkuva" tyyppi.

Tämä on nyt ap niitä "minä olen aikuinen ja sinun vanhempasi"-tilanteita joissa saat tuta mahdollisesti suurtakin vastarintaa ja jopa teatraalisuutta nuoren taholta, mutta joka sinun, aikuisena ja vanhempana, on vain siedettävä ja otettava vastaan.

T. Varhaiskasvattaja ja kahden "aikuisteinin" äiti

Kyllä minä olisin ainakin pärjännyt hyvin yksin tuossa iässä. Ja nauttinut suuresti yksinolosta.

Vierailija
65/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aikuinen pistäisi olla kyllä yöllä löjetyy ilman. En jättäisi. Tai siis en jätä omiani. Meillä on tehty niin, että isoäiti on kaupungissa yöt meillä, silloin kun nuoriso haluaa jäädä kotiin (15 ja 17v.).

On kyllä houkuteltu jollain mukaan aiemmin, mutta nyt tänä kesänä on saanut olla noilla toiminaan.

On kuljettu myös niin, että minä tai mieheni ollaan kotona vuorotellen. Kotonakin on häärättävää lomalla. Ja on saanut tehdä omia juttuja aikuisetkin. Meillä on mökkimatkalle 150km. Kesällä voi ottaa rennosti. Ei hirveitä pakkoja. Turvallisuus edellä.

En jaksa pelkkää valitusta mökillä. Tämä

on meillä toiminut.

En jättäisi yksin.

Vierailija
66/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Olet vastuussa 14-vuotiaasta. Ei mökille.[/quote

nyt alan ymmärtämään mistä noita röyhkeitä, vanhempiaan nimitteleviä, huonokäytöksisiä, kersoja tulee. 

Ei neljätoistavuotiaalta kysytä haluatko mökille. Jos vanhmmat ovat päättäneet, että sinne mennään, sinne mennään. Mutta, jos alusta asti on kysytty laitetaanko tumput käteen, niin sitä saa mitä tilaa.

Toki annoin omien lasteni ottaa kavereita mukaan, ostimme trampan, kalastusvälineitä yms. Ja jos nuorella oli hyvä peruste, esim. kaverisynttärit, joskus jäimme kaupunkiin viikonlopuksi. Teimme mökiltä myös pieniä reissuja nuorisokin kiinnostaviin paikkohin. Meillä nuoret myös auttoivat mökkirempassa ja oppivat hyviä kädentaitoja.

Vierailija
67/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy teiniltä mitä hän haluaisi tehdä mökillä viihtyäkseen ja sitten mietitte miten se järjestyisi.

Voiko mökille ottaa mukaan kaverin, onko mökin lähellä joku teinin kiinnostuksen kohde jossa koko perhe voisi käydä.

Voiko mökillä katsoa netflixistä hyvää sarjaa tai voiko ottaa pelikonsolin mukaan.

Isän kanssa kalaan. Kaivakaa vanhoja lautapelejä esiin.

Onko teinillä omaa tilaa ja rauhaa mökillä, onko mökki työleiri - miettikää asioita teinin näkökulmasta.

Yleensä tuossa iässä ei mökkeily kiinnosta ja se on ihan normaalia. Kyllä he taas sitte myöhemmin, joten nyt olisi vain selvittävä tästä ylimenokaudesta. Minun mielestäni 14v. on vielä liian nuori jäämään yksin kotiin.

Vierailija
68/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku aikuinen pistäisi olla kyllä yöllä löjetyy ilman. En jättäisi. Tai siis en jätä omiani. Meillä on tehty niin, että isoäiti on kaupungissa yöt meillä, silloin kun nuoriso haluaa jäädä kotiin (15 ja 17v.).

On kyllä houkuteltu jollain mukaan aiemmin, mutta nyt tänä kesänä on saanut olla noilla toiminaan.

On kuljettu myös niin, että minä tai mieheni ollaan kotona vuorotellen. Kotonakin on häärättävää lomalla. Ja on saanut tehdä omia juttuja aikuisetkin. Meillä on mökkimatkalle 150km. Kesällä voi ottaa rennosti. Ei hirveitä pakkoja. Turvallisuus edellä.

En jaksa pelkkää valitusta mökillä. Tämä

on meillä toiminut.

En jättäisi yksin.

Tosi kova luottamus 17-vuotiaaseen.. Onnea aikuistumiseen hänelle.

Vierailija
69/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksin kotona jo 12-vuotiaasta. Vanhemmat olivat aktiivisia ihmisiä ja heillä oli jos jonkinlaista menoa. Asuimme kivalla omakotitaloalueella ja siellä naapurit pitivät huolen muidenkin lapsista. Vanhemmat ilmoittivat naapureille olevansa poissa ja joku naapureista kävi kerran päivässä moikkaamassa. Jos minulla oli 'hätä' menin naapuriin - kännyköitä ei ollut 80-luvulla.

Olen ollut myös mökillä yksin, yläasteikäisenä. Täällä oli turvana mökkinaapuri, joka auttoi jos sormi meni suuhun.

Näistä kokemuksista olen vain saanut rikkautta elämääni sillä osaan olla yksin, en välttämättä tarvitse muita, en pelkää pimeyttä enkä kaikkia risahduksia, osaan tehdä tulen tulitikuilla sekä takkaan että saunanpesään. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka ovat aina luottaneet minuun ja minun tekemisiini.

Ethän sinä ollut yksin vaan naapurien hoteissa.

Naapurit eivät olleet kanssani kotona kun tein ruokaa. Naapurit eivät olleet kanssani kun nukuin. Naapurit eivät viettäneet kanssani aikaa. Naapurit olivat kanssani ehkä 5 min/käyntikerta. Mielestäni olin yksin.

SINÄ OLIT KOKO AJAN AIKUISEN VALVONNASSA JA VASTUULLA.

Tuskinpa olin. Eivät ne naapuritkaan koko aikaa omassa kotona olleet. Turha väitellä koska et ollut paikalla. Btw, huutaminen ei auta mitään.

Itse selkeästi kerroit olleesi.

Et todellakaan ollut yksin.

Vierailija
70/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin kotiin, kun naapurit auttavat samalla tavalla kuin vanhemmat?

Meillä mökkinaapuri tekee juuri tuota eli jättää 14v ja 16v lapsensa mökille viikoksi ja ilmoittaa meille naapuriin, että katsokaa perään. Kysyin, että miksi ihmeessä hän olettaa meidän vieraiden ihmisten olevan lapsistaan vastuussa ja vastaus oli, että maalla kaikki huolehtivat toisistaan. Kuulemma riittää, että aamupäivällä käyn vilkaisemassa, että ovat hereillä. Tosikiva.

Kuten aiemmin vastasin, mielestäni olin yksin kun naapurit kävivät kerran päivässä ja olivat ehkä 5min kanssani. Yksin tein ruokaa, yksin nukuin, yksin vietin aikaani. Naapurissa en juuri ravannut koska ei ollut tarve.

Mökillä naapuri kävi pyynnöstäni tarkistamassa, että kaasuhana oli kiinni. Muuten en naapurin apua tarvinnut. Naapurin ei tarvinnut katsoa perääni sillä liihustin kylillä kavereiden kanssa eli kävin kiskalla, uimassa uimarannalla, pelaamassa pihapelejä jne.

Mielestäni olen siis ollut yksin sekä kotona että mökillä. Naapureille vanhemmat eivät vastuutaan sysänneet kuten eivät naapurit mun vanhemmille ollessaan poissa.

Mielestäsi olit yksin.

Todellisuudessa et ollut yksin, vaan aikuinen katsoi perääsi koko ajan.

Vierailija
71/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökeissäkin on eroja. Onko tilaa olla omassa rauhassa siellä mökillä ja onko se työmaa vai rentoutumispaikka

Miksi jotain melkein aikuista pitäisi passata? Meillä se menee niin, että koska kaikki tarvitsevat ruokaa, saunaa, halkoja, haluavat asustella suurin piirtein siistissä ympäristössä jne., osan päivästä tehdään porukalla pakolliset duunit ja loppuaika köllötellään, kalastellaan, saunotaan, uidaan tms.

Teini-ikäisellä pitää olla myös velvollisuuksia kotioloissa, ei vain oikeuksia, jos halutaan kasvattaa lapsesta yhteiskuntakelpoinen. Toki fiksut opettavat tämän pikkuhiljaa, lapsen taitotason mukaisesti. 

Vierailija
72/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15 vee muuttaa omaan kotiin toiselle paikkakunnalle jotta saa jatko-opintoihin lyhyemmän koulumatkan... Kyllä ne lapset kannattaa kasvattaa vastuunottoon, koska tällainenkin tilanne voi tulla eteen.

Vierailija
73/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 15 vee muuttaa omaan kotiin toiselle paikkakunnalle jotta saa jatko-opintoihin lyhyemmän koulumatkan... Kyllä ne lapset kannattaa kasvattaa vastuunottoon, koska tällainenkin tilanne voi tulla eteen.

14-vuotias on eri asia kuin 15-vuotias ja tuo sinun muksusi on kuitenkin selkeästi peruskoulun päättänyt jo.

Vierailija
74/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille mukaan tabletti netflixin tai disney plussan katselua varten, nintendo switch pelikonsoli pelailua varten.

Ymmärrän jos vanhempien marjastus ei kauheasti nappaa.

Meillä nuori alkoi taas viihtyä mökilläkin yläasteen jälkeen. Tosin me ei käydä siellä joka viikonloppu, eikä koko lomaa.

Vierailija
75/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No, siellä sitten bileet pystyyn ensin ihan parin kaverin kanssa ja yhtä-äkkiä paikalla onkin ihan random tyyppejä ja jos mitäkin aineita kyytipoikana. Vähän meni paikat remonttiin."

Nuorison keskuudessa tieto bileistä menee todella nopeasti eteenpäin vaikka niitä ei erikseen edes mainostaisi. Eli vanha kunnon puskaradio "Hei, kuuliks sä et X:llä on tänään bileet?", WhatsApp, Snäppi, Jodeli ym.  Siinä vaiheessa, kun ovikello soi ja siellä on kymmenen tyyppiä yhden tai kahden tutun mukana niin nuoren keinot hallita tilannetta ovat heikot, sillä siinä voi olla henkisen painostuksen lisäksi myös fyysisen väkivallan uhka läsnä.

Harvempi teini on nykyään laittamassa bileitä pystyyn kun vanhemmat lähtee. Teinien äitinä sellainen fiilis, että kotipileet ovat hyvin harvinaisia nykyään.

Mutta jos takaisin aiheeseen niin en jättäisi 14v. yksin kotiin. Varmasti normijutuissa pärjäisikin, mutta jos jotain yllättävää käy niin mitä sitten. Vanhempana olet vastuussa alaikäisen lapsen hyvinvoinnista.

Vierailija
76/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mökkinaapuri tekee juuri tuota eli jättää 14v ja 16v lapsensa mökille viikoksi ja ilmoittaa meille naapuriin, että katsokaa perään. Kysyin, että miksi ihmeessä hän olettaa meidän vieraiden ihmisten olevan lapsistaan vastuussa ja vastaus oli, että maalla kaikki huolehtivat toisistaan. Kuulemma riittää, että aamupäivällä käyn vilkaisemassa, että ovat hereillä. Tosikiva.

Kuten aiemmin vastasin, mielestäni olin yksin kun naapurit kävivät kerran päivässä ja olivat ehkä 5min kanssani. Yksin tein ruokaa, yksin nukuin, yksin vietin aikaani. Naapurissa en juuri ravannut koska ei ollut tarve.

Mökillä naapuri kävi pyynnöstäni tarkistamassa, että kaasuhana oli kiinni. Muuten en naapurin apua tarvinnut. Naapurin ei tarvinnut katsoa perääni sillä liihustin kylillä kavereiden kanssa eli kävin kiskalla, uimassa uimarannalla, pelaamassa pihapelejä jne.

Mielestäni olen siis ollut yksin sekä kotona että mökillä. Naapureille vanhemmat eivät vastuutaan sysänneet kuten eivät naapurit mun vanhemmille ollessaan poissa.

Mielestäsi olit yksin.

Ymmärsitkö lukemaasi. Naapuri kävi kerran vuorokaudessa katsomassa, onko hengissä. Muut 23,5 h vuorokaudesta tuo henkilö oli ihan yksin ja oman onnen nojassa. Naapuriin on todennäköisesti monta sataa metriä metsän läpi.

Vierailija
77/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi olit yksin.

Ymmärsitkö lukemaasi. Naapuri kävi kerran vuorokaudessa katsomassa, onko hengissä. Muut 23,5 h vuorokaudesta tuo henkilö oli ihan yksin ja oman onnen nojassa. Naapuriin on todennäköisesti monta sataa metriä metsän läpi.

Ymmärsin lukemani.

Hänellä on kuitenkin koko ajan ollut joku aikuinen johon turvata ja joka käy säännöllisesti katsomassa mitä kuuluu. Hän on aikuisen valvonnassa, vaikkei se aikuinen olekaan iholla 24/7. Itse asiassa hänhän kertoi, että hänellä kaupungissa oli turvanaan useita aikuisia.

Mistä ihmeestä sinä keksit sadut metsistä?!

Vierailija
78/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisikö häne mieluummin mökille, jos saa ottaa sinne hyvän kaverinsa mukaan?

En jättäisi vielä noin nuorta yksin kotiin.

Vierailija
79/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapset tekevät juuri niinkuin me vanhemmat käskemme heidän tehdä. Heidät on kasvatettu pienestä asti siihen, että meidän vanhempien sana on laki. Jopa aikuiset lapsemme tottelevat meitä vanhempia kaikessa.

Vierailija
80/102 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi olit yksin.

Ymmärsin lukemani.

Hänellä on kuitenkin koko ajan ollut joku aikuinen johon turvata ja joka käy säännöllisesti katsomassa mitä kuuluu. Hän on aikuisen valvonnassa, vaikkei se aikuinen olekaan iholla 24/7. Itse asiassa hänhän kertoi, että hänellä kaupungissa oli turvanaan useita aikuisia.

Mistä ihmeestä sinä keksit sadut metsistä?!

Tässä on kyse samasta ilmiöstä kuin siinä, kun tukiverkollinen aikuinen selittää hoitavansa kotinsa ja lapsensa itse.

Kuitenkin hänellä on koko ajan varalla ihmisiä joihin turvata, jos tulee hätä.

Hän ei hahmota ollenkaan eroa siihen, millaista on olla tukiverkoton, jolla ei oikeasti ole ikinä koskaan ketään, johon turvata edes suurimmassa hädässä.

Jos on, ei vaan näemmä ymmärrä millaista on kun ei ole.