Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?

Vierailija
28.07.2021 |

Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.

Vai niin..

Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset seisemänkymppiset pärjää hyvin järjestään, mutta parikymmentä vuotta vanhemmista vain osa että voivat tarvita tukea.

Vierailija
182/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointahan tässä on, että ne samat vanhukset on kyenneet maksamaan laskunsa jopa 70 vuotta ilman ongelmia, ei kertaakaan euroakaan ulosotossa. Samaan aikaan alle 35v ikäisillä on tilastojen mukaan ulosotossa kymmeniä miljoonia. Eikö nuoret ja fiksut osaa hoitaa raha-asioitaan?

50 vuotta laskunsa maksaneet ottivat vekselin, jos rahat eivät riittäneet. Se oli silloinen pikavippi, 3 kuukaudeksi kerralla.

Hätätapauksessa voitiin maksaa perjantaina ja viikonloppuna shekillä, jos rahaa tuli tilille maanantaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tänä päivänä jos nuorille lyötäisiin eteen kangaspuut tai kutomakone tai ihan mankeli miten käyttö sujuisi sitten muitta mutkitta?

Vierailija
184/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää aina lokeroiko kaikkia vanhoja samanlaiseksi kuin omat läheisenne ovat. Miettikää minkä ikäisiä tietokoneen keksijät ovat. Vanhoja. Nythän koneiden käyttö on nuorilla helppoa kun kaikki on ajateltu valmiiksi ja helpoksi. Siellä taustalla ne vaikeammat asiat ovat, joista useimmat nuoret enää eivät tajua mitään, ammattilaiset kyllä. 

Vierailija
185/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tässä ala olemaan jo päinvastaista kehitystä. Nykynuoret eivät välttämättä edes tiedä mitä ovat kansiot tietokoneessa. Ei se tiktokin tuijotus tarkoita digitaitoja.

Vierailija
186/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen puutehan se syy on. "Ei ennenkään tällaisia tarvittu, nuorien hömpötyksiä" jne. Ne vanhukset, joita kiinnostaa opetella uutta, ovat oikeinkin näppäriä. Ei se tietotekniikka oikeasti ole niin vaikeaa, etteikö sitä vanhuksetkin oppisi.

Tavallaan tämä, mutta kyllä oppiminen myös muuttuu. Olen nyt viisikymppinen ja aiemmin myös ihmettelin miksei vanhemmat ihmiset ymmärrä tekniikkaa. Olin itse varsin näppärä tietotekniikan kanssa, ja jos en jotain osannut niin tutkin ja googlailin ja opettelin. Aina kun ostin vaikkapa uuden puhelimen, opettelin sen kaikki toiminnot läpikotaisin.

Nykyään alan huomata, että kiinnostus on tosiaan laskenut, mutta myös opettelu tullut tahmeammaksi. En tiedä kumpi on muna ja kumpi kana. Välillä tuntuu että muutoksia ja uudistuksia tulee niin nopeasti että ei edes ole järkeä jokaiseen paneutua. Sitten huomaakin olevansa jo pudonn

Ei tosiaan ole järkeä lähteä mukaan jokaiseen uuteen hössötykseen. On hyvä kyseenalaistaa onko juttu oikeasti tarpeellinen. Nuoret eivät usein kyseenalaista mitään, pankkikortti linkataan jokaiseen pizzatilaukseen ja jänskään appiin.

Vierailija
187/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tänä päivänä jos nuorille lyötäisiin eteen kangaspuut tai kutomakone tai ihan mankeli miten käyttö sujuisi sitten muitta mutkitta?

Ohjeita katsomalla, kuuntelemalla ja muistiinpanoja tehden luulisi oppivan mutta ikääntyneet ei halua näitä tehdä laitteiden kanssa. Eivät halua perehtyä asiaan vaan keksivät tuhahtaen jotain muuta tekemistä. Ei halua tehdä muistiinpanoja. 

Vierailija
188/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wild guess, kasarilta lähtien syntyneet on olet koko ikänsä jollain tavalla tietotekniikan kanssa tekemisissä. Mutta esimerkiksi 40/50-luvulla syntyneet siirtyivöt digiaikaan vasta keski-ikäisinä, se ei siis ole ollut yhtä luontevaa. Aivan uuden opettelu voi olla ikääntyneelle haastavaa. Tunnen kyllä monia vanhuksia jotka osaavat käyttää tietoteknisiä laitteita ihan sujuvasti.

Vierailija
189/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olen 68v nainen ja osaan asentaa ohjelmat ja laitteet. Silloin ysärillä osasin koota tietsikan eri osista ja asensin käyttöjärjestelmät ja sovellukset ym.  On myös tutkinto tietotekniikasta. Ja osaan edelleen. Tunnen myös erään 76v naisen joka on työkseen toiminut tietotekniikan parissa yliopistolla 

Mä veikkaan, että suurin osa 68-vuotiaista tai 76-vuotiaista ei ole tehnyt työuraansa tietotekniikan parissa, eivätkä he ole opiskelleet päivääkään tietotekniikkaa tai tehneet alan korkeakoulututkintoa. Onko sinun aivan mahdotonta ymmärtää, että he eivät ole vanhoina yhtä näppäriä tietotekniikan kanssa kuin sinä ja tuttusi. He eivät välttämättä myöskään tule tänne av:lle todistelemaan omaa erinomaisuuttaan. 

Vierailija
190/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo vankasti keski-ikäinen, kun tietokoneet alkoivat yleistyä työpaikoilla. Meilläkin kävi koneiden esittelijöitä, jotka muuten olivat varsin asenteellisia. Vakavalla naamalla väitettiin, että pitää olla matemaattisesti lahjakas ja ennen muuta mies, että oppii koneita käyttämään. Kun sitten osallistuimme ensimmäisiin koulutuksiin, niin siellä puhuttiin pääasiassa tietokoneen sisuskaluista ja toimintaperiaatteista, siis sellaisesta, mitä tietoa emme todella tarvinneet. Sitten tuli uusia kouluttajia, nuoria opiskelijoita, jotka eivät osanneet juurikaan opettaa, sillä he lähtivät liikkeelle siitä, että me kaikki muka osasimme jo perusteet. Ei mennyt poikasille perille, että meistä suurin osa oli täysiä "ummikoita". Lisäksi pojat puhuivat nopeasti ja käyttivät sellaista kieltä, jota ilmeisesti nörtit käyttivät, mutta joka oli meille täysin käsittämätöntä. Niillä kursseilla vain kiukku kasvoi ja sappi kiehui. 

Jos noille ikäihmisillekin on ns. opetettu tietokoneen käyttöä samalla tavalla kuin meille joskus 90-luvulla, niin en yhtään ihmettele, että monelta katosi kiinnostus kokonaan. Itse lähdin kesälomalla kansanopiston atk-kurssille ja nyt vihdoin alkoi "Lyyti kirjoittaa", kun oli sellainen opettaja, joka ymmärsi, miten meille liki ummikoille piti opettaa. Ja kun oppi, niin kiinnostus kasvoi ja ei muuta kuin konetta ostamaan ja taitoja kehittämään. Paikallisessa kansalaisopistossa oli myös erinomainen opettaja, jonka jatkokursseja kävin useampiakin. Opin käsittelemään valokuvia, joita skannasin koneen muistiin ja joista sitten tein erilaisia koosteita varsinkin vanhoista kuvista. Niin ja älypuhelintakin osaan käyttää, mutta en istu luuri näpeissäni koko ajan enkä seuraa influenssereita enkä tiktokkaajia enkä ole liittynyt Facebookiin tai muihin somekotkotuksiin. Miksi pitäisi? Minua heidän juttunsa eivät kiinnosta pätkän vertaa. Puhelimella ja läppärillä pidän yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin sekä hoitelen laskut ym. Ja ai niin, ikää on kohta 75 vuotta.

Vierailija
191/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kuusissakymmenissä olevista ylöspäin yleistyä semmoinen asenne, että periaatteesta ei haluta opetellakaan älypuhelimien ja muun tietotekniikan käyttöä. Ei tietysti kaikki ole sellaisia, mutta jotkut.

Kyllähän tietysti eläkeläisillä on aikaa hoidella asiansa ilmankin tietotekniikkaa...

No minä olen kohta kuudenkymmenen, ja olen opiskellut tietotekniikkaa eli silloista ATK:ta jo yli 40 vuotta sitten lukiossa. Ja siitä lähtien olen tietokonetta käyttänyt. 80-luvun lopulla menin naimisiin ja kyllä me omaan kotiin varsin pian tietokone hankittiin. 90-luvulla käytin nettiä puhelimen modeemin kautta, mutta se tuli kalliiksi opiskelijoille. Yliopistolla olikin omat ATK-luokat, joissa sai ilmaiseksi käyttää tietokonetta vain ajan varaamalla. Siellä nettailtiin, käytetiin hakukoneita, tehtiinpä omat kotisivutkin.Sitten n. 1996 tuli meille kännykkä, aluksi yksi yhteinen, sitten molemmille omat. Älypuhelimeen mies ja poika siirtyivät hieman ennen  minua, sitten minäkin, ja siitä on jo hyvin pitkä aika. Työelämässä olen käyttänyt tietokonetta v.1986 lähtien ja edelleen töissä päivittäin näytön ääressä.

Isäni on 85-vuotias, hän käytti tietokonetta ollessaan toimistotöissä 1980-luvulla, eläköityi siinä 1980-luvun  lopulla nivelkulumien vuoksi (nykyään ei semmoisista eläkkeelle pääsisikään). Hän oli Facebookissa jo vuosia ennen minuahoitaa kaikki pankkiasiansa ja muut asiansa tietokoneella, käyttää älypuhelinta sujuvasti.

Nykyään on tehty aika hankalaksi hoitaa asioitaan ilman tietotekniikkaa, vaikka sitä aikaa eläkeläisenä olisikin.

Vierailija
192/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä selittää nuorelle, miten ommellaan nappi. Ei vaan onnistu, ei saada lankaa neulansilmään ja on niin hankalaa. Mieluummin viskotaan vaate roskiin kuin korjataan. Nämä vielä paasaavat vanhuksille ilmastonmuutoksesta ja ympäristötuhoista, vaikka eivät itse tee mitään oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi.

Osaan kyllä napit ommella helposti, tosin olenkin mies ehkä mikään vässykkä

Mutta osaatkos parsia sukan?

Vierailija
193/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä ala olemaan jo päinvastaista kehitystä. Nykynuoret eivät välttämättä edes tiedä mitä ovat kansiot tietokoneessa. Ei se tiktokin tuijotus tarkoita digitaitoja.

OK. Mitä ovat kansiot tietokoneessa?

Vierailija
194/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli kyllä muutama vuosi sitten tutkimus, jonka mukaan nuoret eivät osaa käyttää edes sähköpostia. He ovat tottuneet käyttämään kännykällään ohjelmia, jotka ovat aina päällä, mutta jo uloskirjautuminen tuottaa haasteita. Paremmin nykyiset nelikymppiset käyttävät tietokoneita. Eläkeläiset ovat taas oma lukunsa, kun opiskeluun tai työelämässä ei ole etenkään duunarialoilla koneita tarvittu. En itsekään käyttäisi konetta, jollei olisi pakko.

Tulin nykyiseen työpaikkaani 90-luvun loppupuolella. Silloin oli terveyskeskuksessa pitkäaikaisosastot. Siellä yksi iäkäs mummo piti sähköpostitse yhteyttä Amerikan sukulaisiin - sillä osaston tietokoneella.

Vierailija
195/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan tietotekniikka on yhä huonommin suunniteltua ja yhä helpommin "särkyvää". Olen selittänyt tämän itselleni siten, että nämä nuoret huippuosaaja-kehittäjät eivät ole koskaan nähneet mistä heidän härvelinsä ovat tulleet eivätkä näinollen itsekään ymmärrä miten heidän härvelinsä oikeasti toimivat. Jopa nimeenomaan vanhuksille suunnitellut tietotekniikka-härvelit ovat käsittämättömän monimutkaisia käyttää suhteessa siihen miten yksinkertaisesti niissä tarvitut toiminnot voisi ja pitäisi toteuttaa. Saati että nämä vehkeet peräti osaisivat avustaa käyttäjäänsä. Nykyinen tietotekniikkaa lisäksi toimii vain tietyissä perustilanteissa ja "särkyy" heti kun pitäisi tehdä jotakin hieman toisin; ja ongelmat jätetään käyttäjälle.

En kuitenkaan usko, että vanhojen ihmisten tietotekniikka-osaamisessa olisi kyse vain huonosta tietotekniikasta. Olen saanut sivusta seurata, miten aiemmin jopa muille tietotekniikkaa ja tietokoneiden käyttöä opettanut ei enää osaa edes käynnistää sitä vanhaa tuttua tietokonettaan. Oletan, että ne meistä jotka saavat vanhaksi elää, menettävät kaikki jossakin vaiheessa kykynsä käyttää tietotekniikkaa - silloin tarvittaisiinsellaista tietotekniikkaa joka oikeasti ja luotettavasti osaisi avustaa käyttäjäänsä ja osaisi sopeutua erikoistilanteisiin, mutta sellaisesta en ole vielä nähnyt mitään merkkejä.

Vierailija
196/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kiinnosta joku tiktok ja instagram. Oon 58 v. käyttelen sujuvasti tablettikonettani, osaan verkkopankkia käyttää, osaan chattailla eri palveluissa. Käytän kaikkia mahdollisia tärkeitä palveluja. Mutta en osaa skannata. Sen tekee mieheni. Nykyajan tietotekniikka on helppoa verrattuna minun nuoruuteeni, jossa käskyt piti kirjoittaa ennenkuin tapahtui mitään. 

Tämän ikäisillä on muutakin elämään kuin toisten ihmisten seuraaminen tai itse seurattavana oleminen somessa. Ei kiinnosta tiktok, tinder ja mitä kaikkea niitä onkaan. Ei ole tarvetta kuin pankkisovellukselle ja jollekin meidän dinosaurusten käyttämälle viestisovellukselle.

Skannaaminen on helppoa , mutta tallennapa se pdf:ksi niin, että saat kätevästi lähetettyä vaikka jonkun todistuksen.

Kyllä varmaan osaisin skannata kunhan paneutuisin asiaan. Ei näytä kovin vaikealta.