Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?

Vierailija
28.07.2021 |

Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.

Vai niin..

Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikka nyt ei vaan kiinnosta vanhoja ihmisiä.

Höpöhöpö!

Ostin ekan tietsikan 1988!

Vierailija
102/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ei ole käyttäneet niitä. Harjoitus tekee mestarin.

Miksi et sä tajua mitään pellon kyntämisestä hevosella tai pettuleivän valmistuksesta?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä selittää nuorelle, miten ommellaan nappi. Ei vaan onnistu, ei saada lankaa neulansilmään ja on niin hankalaa. Mieluummin viskotaan vaate roskiin kuin korjataan. Nämä vielä paasaavat vanhuksille ilmastonmuutoksesta ja ympäristötuhoista, vaikka eivät itse tee mitään oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi.

Entäpä paksun kirjan lukeminen, onnistuuko. Maataloustyöt, Marjan keruu, ruisleipä, vuoden ruuan hankinta Metsistä ja järvestä. Talon sentään jotkut osaa tehdä. Ne nohevimmat. 

Vierailija
104/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikka nyt ei vaan kiinnosta vanhoja ihmisiä.

Höpöhöpö!

Ostin ekan tietsikan 1988!

Niin minäkin, kun sain ensimmäisen ison käännöstyön ja sähkökirjoituskoneen käyttö oli niin hidasta. En tietenkään ole diginatiivi, koska olen vanhempi kuin jonnet, mutta osaan koodata. Minulla on omat verkkosivutkin jo viime vuosituhannella.

Vierailija
105/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä selittää nuorelle, miten ommellaan nappi. Ei vaan onnistu, ei saada lankaa neulansilmään ja on niin hankalaa. Mieluummin viskotaan vaate roskiin kuin korjataan. Nämä vielä paasaavat vanhuksille ilmastonmuutoksesta ja ympäristötuhoista, vaikka eivät itse tee mitään oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi.

Entäpä paksun kirjan lukeminen, onnistuuko. Maataloustyöt, Marjan keruu, ruisleipä, vuoden ruuan hankinta Metsistä ja järvestä. Talon sentään jotkut osaa tehdä. Ne nohevimmat. 

Miksi marjat ja metsät isoilla alkukirjaimilla?

Vierailija
106/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän ajatusta tuohon ihmettelyyn: joka ikinen päivä, ja ties  kuinkahan kauan jo, on netti, muu media täynnä varoituksia esm pankkitileihin kohdistuvista digihyökkäyksistä ym tietonekniikan vilpillisestä, rikollisesta käyttämisestä, ja kohteena ovat ikäihmiset!! Alkaa vähitellen kyllästyttää koko digivouhotus; pankit, operaattorit ja muut alalla palveluita tarjoavat eivät näytä edes haluavan tehdä ongelmalle muuta kuin varoitella: älä tee sitä tätä ja tuota: vuodesta toiseen.

Pankkien ja operaattoreiden tehtävä on pitää palvelunsa turvallisena ettei jatkuvasti tarvitse tavan mummon ja papan pelätä omaisuutensa katoamisesta " moolokin kitaan ".

Eiköhän pankin virkailijat ja oppineet ihan itse varastane vanhoilta. Puhelinoperaattorit ainakin panee hintaa lisää yllättäen kk maksuihin. Olkaa varuillanne. 

Vierailija
107/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten teet alvariin tyhmiä aloituksia.Vietätkö sivusto kaiket päivät? Ei ihme sinulla ei sosialista elämää.

Vierailija
108/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  elämässäni asentanut yli 1000x käyttöjärjestelmää siinä samalla näytönohjaimia, verkkokortteja , tulostimia, reitittimiä, pari serveriä  ja ties mitä. Ylläpitänyt AD:a , kaivellut ja selvittänyt miksi helvetissä sen 30v nuoremman käyttäjän  kone tai softa on sekaisin kuin seinäkello .Jatkanko ?

Tikkokia ym.muuta happia tai appia en ole käyttänyt , ei ole tarvetta. Mulle riittää selain ja pankki. Se , että osaa klikkata kuvaketta ei ole tietotekniikan tajuamista paitsi ettei klikkaa jotain mitä olisi parasta olla klikkaamatta.

Vakavasti , monelle vanhemmalle henkilölle puhelin ei ole se paras härpäke . Tabletin tai läppärin näpelöinti ja näkeminen on huomattavasti helpompaa.

N70v

Vierailija
109/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olen 68v nainen ja osaan asentaa ohjelmat ja laitteet. Silloin ysärillä osasin koota tietsikan eri osista ja asensin käyttöjärjestelmät ja sovellukset ym.  On myös tutkinto tietotekniikasta. Ja osaan edelleen. Tunnen myös erään 76v naisen joka on työkseen toiminut tietotekniikan parissa yliopistolla 

Vierailija
110/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikka-ala menee nopeasti eteenpäin, eikä työelämässä ole välttämättä aikaa ottaa haltuun uusia asioita (vaikka pitäisi). Itsellä on esim. paikkatieto-ohjelmistot, koneoppimisen menetelmät ja ihan perus Python (tms.) ohjelmointi huonoilla kantimilla kun ei vaan ehdi perehtyä.

Vierailija
111/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko. Jotain kamalaa tapahtuu jos painan (!) väärää nappia.

Rahat häviää tililtä, eikä pankki ole toalanoakallaankaan. Se oli oma vikasi. Niin on mennyt miljoonia jonnekin. Eikä niistä huudella. 

Vierailija
112/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneen prekele on niin uudenaikainen ja itsetietävä, että panee isoja kirjaimia mihin haluaa. Aina vahdittava. Toivottavasti asia kuitenkin selvisi. 

Vierailija
113/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tietotekniikka?

-Sakke 17v. 

Vierailija
114/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et tajua kvanttimekaniikkaa?

Etkä osaa korjata kännykkää ja televisiota?

Osaatko edes muurata piipun ja tehdä leivinuunin niin kuin sinun pappa osasi??

Vierailija
115/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään, jos joku ei jotain asiaa osaa. Mitä minä en ymmärrä, enkä jaksa suhtautua tyynesti, kun joku, yleensä vanhus on opetellut käyttämään tietokonetta, mutta ymmärrys sen toiminnasta ei kuitenkaan ole alkeita pidemmällä. Esimerkiksi kun halutaan tietää , mitä joku tuote maksaa tietyssä kaupassa, se haetaan googlen hakukoneelta, kaupan omien ja virallisten verkkosivujen sijaan. Sitten tullaan huutamaan kauppaan, että te mainostatte tuotetta, vaikka sitä ei löydykään. Kun on kysytty, mistä hän on mainoksen nähnyt, niin vastaus on aina "kun minä oikein netistä katsoin". Ratakiskostakaan vääntämällä ei mene perille, että hakukoneen kautta ei saa voimassaolevia ja ajantasaisia tietoja. "No poistakaa ne tiedot sieltä!" Aivan.

Vierailija
116/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä milleniaali ja zoomeri diginatiivit on heitä jolla ei ole tietotekniikka hallussa.

TikTok, Snapchat, Whatsup, Instagram, Twitch, XBox, PS5 ja idioottihymiöt on toki hYVIN hallussa.

Vierailija
117/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne on omilla vanhemmillani. Minun mielestäni hulluinta on tuo asenne, että otetaan jo alkuunsa varsin negatiivinen asenne oppimiseen eikä viitsitä edes opetella sillä tekosyyllä, että se olisi liian vaikeaa ennen kuin ollaan edes yritetty oppia. Tai vastaavasti luovutetaann minuutin päästä, kun ei ihan ensimmäisellä yrityksellä saada onnistumaan. Ainoa syy siihen, miksi et osaa käyttää sitä, on se, ettet viitsi opetella, ei se, että tekniikka olisi liian vaikeaa.

Vierailija
118/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, jos joku ei jotain asiaa osaa. Mitä minä en ymmärrä, enkä jaksa suhtautua tyynesti, kun joku, yleensä vanhus on opetellut käyttämään tietokonetta, mutta ymmärrys sen toiminnasta ei kuitenkaan ole alkeita pidemmällä. Esimerkiksi kun halutaan tietää , mitä joku tuote maksaa tietyssä kaupassa, se haetaan googlen hakukoneelta, kaupan omien ja virallisten verkkosivujen sijaan. Sitten tullaan huutamaan kauppaan, että te mainostatte tuotetta, vaikka sitä ei löydykään. Kun on kysytty, mistä hän on mainoksen nähnyt, niin vastaus on aina "kun minä oikein netistä katsoin". Ratakiskostakaan vääntämällä ei mene perille, että hakukoneen kautta ei saa voimassaolevia ja ajantasaisia tietoja. "No poistakaa ne tiedot sieltä!" Aivan.

Se hakukone kyllä yleensä johdattaa sinne kaupan virallisille sivuille ihan ensimmäisinä hakutuloksina.

Vierailija
119/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen  elämässäni asentanut yli 1000x käyttöjärjestelmää siinä samalla näytönohjaimia, verkkokortteja , tulostimia, reitittimiä, pari serveriä  ja ties mitä. Ylläpitänyt AD:a , kaivellut ja selvittänyt miksi helvetissä sen 30v nuoremman käyttäjän  kone tai softa on sekaisin kuin seinäkello .Jatkanko ?

Tikkokia ym.muuta happia tai appia en ole käyttänyt , ei ole tarvetta. Mulle riittää selain ja pankki. Se , että osaa klikkata kuvaketta ei ole tietotekniikan tajuamista paitsi ettei klikkaa jotain mitä olisi parasta olla klikkaamatta.

Vakavasti , monelle vanhemmalle henkilölle puhelin ei ole se paras härpäke . Tabletin tai läppärin näpelöinti ja näkeminen on huomattavasti helpompaa.

N70v

Tiedät itsekin, että eipä nuorempana montaa virkasiskoa näkynyt.

Vierailija
120/196 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et tajua kvanttimekaniikkaa?

Etkä osaa korjata kännykkää ja televisiota?

Osaatko edes muurata piipun ja tehdä leivinuunin niin kuin sinun pappa osasi??

Miten nuo on verrattavissa asiaan, joita yleensä tarvitaan lähes joka päiväisessä elämässä?