Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?

Vierailija
28.07.2021 |

Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.

Vai niin..

Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.

Kommentit (196)

Vierailija
141/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset vain jossain kohtaa luovuttavat ja kieltäytyvät omaksumasta enää mitään uutta. Vähän kuin tulisi maailma valmiiksi. Kaikille näin ei tietenkään käy.

Sellaiselle vaikeinta joka ei päätään ole muutenkaan käyttänyt,

Vierailija
142/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni inhoaa nykyteknologiaa ja ikävöi "vanhoja hyviä aikoja", kun laskut täytyi käydä maksamassa pankissa ja käytettiin pankkikirjaa. Silloin pääsi kuulemma paljon helpommalla. 🙄 Minusta tuo taas kuulostaa äärettömän rasittavalta. Niin paljon helpompaa ja kätevämpää maksaa laskut verkkopankin kautta, kuin jonottaa tuntikausia jossain pankissa.

Ennen pankissa ei tarvinut jonottaa. Virkailijan puheille pääsi käytännössä heti ja pankinjohtajakin oli tavattavissa usein vain koputtamalla ovelle.

Tietyllä tavalla tuo oli nykyistä mukavampaa. Istui vain alas ja pankkivirkailija hoiti kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö sanonnan - nuorena vitsa väännettävä-...pitää niin paikkansa. Aivoilla on varmaan osuutta asiaan ja tietenkin miten ja millä ravitset aivojasi tai onhan niitä myös tapoja tuhota aivoja...

Vierailija
144/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä selittää nuorelle, miten ommellaan nappi. Ei vaan onnistu, ei saada lankaa neulansilmään ja on niin hankalaa. Mieluummin viskotaan vaate roskiin kuin korjataan. Nämä vielä paasaavat vanhuksille ilmastonmuutoksesta ja ympäristötuhoista, vaikka eivät itse tee mitään oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi.

Osaan kyllä napit ommella helposti, tosin olenkin mies ehkä mikään vässykkä

Jos en paremmin tietäisi, voisin kuvitella että olet suureen ikäluokkaan kuuluva itsensä kehuja ja muiden vähättelijä. Ilmo huomata, että myös nuoremmissa on näitä häpeän kautta kasvatettuja, jotka pönkittävät typeryyttään muita haukkumalla! Hyvä!

Vierailija
145/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kuusissakymmenissä olevista ylöspäin yleistyä semmoinen asenne, että periaatteesta ei haluta opetellakaan älypuhelimien ja muun tietotekniikan käyttöä. Ei tietysti kaikki ole sellaisia, mutta jotkut.

Kyllähän tietysti eläkeläisillä on aikaa hoidella asiansa ilmankin tietotekniikkaa...

Kuka 60-vuotias ei ole töissä joutunut tekemisiin tietotekniikan kanssa? 

Tässä on nyt sellainen ilmiö että minäkin pidin 20-vuotiaana 5-kymppisiä vanhoina. 

nyt kun olen reilu 60-vuotias niin 90-vuotias on vanhus, 95-vuotias vanha. Saas nähdä mitä ajattelen 110-vuotiaista kun itse olen 100v. Jos elää saan  Minkään ikäinen ei ole tyhmä eikä oppimaton, ellei sairaus iske aivoihin. 

Minä muuten ostin eilen uuden monitoimitulostimen ja laitoin sen toimimaan puhelimen ja muiden härpäkkeiden kanssa. Olen naisimmeine

Ei kiinnosta. Tai no sen verran kiinnostaa, että miksi valehtelet ostaneesi eilen monitoimitulostimen?

Vierailija
146/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti nuorison tietokonetaidot ovat yhtä huonot kuin vanhusten.

Vierailija
147/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi eivät tajua? Syitä voi olla monia. Asenne on toki yksi, mutta ei ainut syy, toisin kuin täällä näemmä kuvitellaan. Vanhemmiten kognitiiviset kyvyt heikkenevät. Voi olla vaikeaa painaa mieleen uusia asioita, varsinaisten muistisairauksien aiheuttmista haitoista puhumattakaan. Motorinen kömpelyys lisääntyy, ja voi olla vaikeaa hahmottaa esimerkiksi kosketusnäytön toimintaperiaatteita (osin tämä liittyy myös tuohon edellämainittuun kognitiivisten kykyjen heikkenemiseen). Monilla ikäihmisillä myös näkö heikkenee ja tämä vaikeuttaa erilaisten laitteiden ja sovellusten käyttöä.

Jotkut ikäihmiset selviytyvät laitteiden käytöstä hyvin, mutta oletettavasti he selviytyvät monesta muustakin asiasta ikätovereitaan paremmin.

Harva meistä voi itse valita tapaa ja tahtia, jolla me vanhenemme.

Vierailija
148/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma Tieto kirjoitti:

Riippuu vanhuksesta, olen 75 v, synkkä menneisyys, työtä tietokoneiden kanssa jo vuodesta 1966, vielä osaan paremmin kuin useimmat nuoret.

Eikö se 1960-luvulla oppimasi ole iso ongelma? Sillä ei enää ole mitään käyttöä, ja olisi varmaan helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä kuin ensin oppia pois menneen maailman jutuista.

Vierailija
149/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kuusissakymmenissä olevista ylöspäin yleistyä semmoinen asenne, että periaatteesta ei haluta opetellakaan älypuhelimien ja muun tietotekniikan käyttöä. Ei tietysti kaikki ole sellaisia, mutta jotkut.

Kyllähän tietysti eläkeläisillä on aikaa hoidella asiansa ilmankin tietotekniikkaa...

Itse olen kuusikymppinen ja vielä työelämässä. Kyllähän töissä on pakko käyttää älypuhelinta tai ainakin tietokoneita. Itselläni on niihin kyllä viha-rakkaussuhde. Voin hyvin ymmärtää, että sukupolvi, joka on viimeistään esikoulusta lähtien ollut tekemisissä tietotekniikan kanssa, suhtautuu asiaan aivan toisin. Itse aloin opetella tietokoneen käyttöä päälle 3-kymppisenä.

Vierailija
150/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikka nyt ei vaan kiinnosta vanhoja ihmisiä.

Niin mitä hyötyä on siitä, että osaa tuijottaa jotain puhelimen ruutua?

Vierailija
151/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti nuorison tietokonetaidot ovat yhtä huonot kuin vanhusten.

Se, että osaa painaa jotain kuvakkeita, ei vielä tarkoita, että ymmärtää binääriluvuista mitään ja valtaosa nuoristakaan ei tunnu tajuavan, mitä se kone tai puhelin tekee kun sitä näpyttää ja mihin kaikki perustuu.

Vierailija
152/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus on vanha, niin kysyn miten vanha ihminen määritellään? Itse oli kuusikymppinen ja opetin veljeni, joka nyt on 63, ihan tyhjästä käyttämään konetta ja niin vain oppi. Hän oli ikänsä kiinteistöhuollossa ja lisäksi hänellä on adhd, eli keskittyminen vaikeaa. Nyt hän osaa maksaa laskunsa ja etsiä netistä tietoja ihan itse. Vielä 10 vuotta sitten hän ei ollut koskenutkaan koneeseen. 

Tiedän joitakin  yli 80-v, jotka käyttävät ihan sujuvasti perusasioihin, reseptien etsimiseen, laskujen maksamiseen ja jopa tavaroita ovat tilanneet netin kautta. Nämä ovat kaikki naisia.  

Nyt on alkanut työelämään tulla nuoria, jotka eivät osaa peruskäyttöäkään, lukuunottamatta pientä harrastajaporukkaa. Instaa ja Tiktokia osataan käyttää, mutta ihan sellainen peruskäyttö kuten jopa tiedostokansion luominen tuottaa vaikeuksia. Projektipankista kysyi yksi että mikä se semmoinen on. Kyllä nämä pitäisi koulussa oppia, vaikka ei kotioloissa tarvitsekaan. Projektipankkeja on monia erilaisia eikä kaikkia tarvitse tietää heti, ne kyllä oppii jokainen vähällä opastuksella, ovat enimmäkseen yksinkertaisia, mutta pitäisi sentään tietää mikä se on, jos toimistohommia tekee. 

Vierailija
153/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla tuli kotimikrot ja tällöin aika moni 15-25 vuotias (nyt 55-70v) opetteli esimerkiksi jonkin ohjelmointikielen ja näin ollen ymmärtää tietokoneista paljon enemmän, mitä nykynuoret.

Vierailija
154/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tajua nuoretkaan. Tukena joutuu olemaan alle 25 vuotiaille ja yli 40 vuotiaille.

Terveisin: 50v ATK, ICT-veteraani.

Alle 20v voi olla uskomattoman tietämttömiä muusta, kuin videopeleistä ja somesta.

Vierailija
155/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret, eikä nuoret aikuiset tajua, että perustaidot kuuluvat olennaisesti myös selviytymistaitoihin ja esimerkiksi autonrenkaat tulisi osata vaihtaa itse ja opettaa se myös lapsille.

Vierailija
156/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietotekniikka nyt ei vaan kiinnosta vanhoja ihmisiä." 

Ehkä johtuu siitä, että heidän ikäluokkansa on sen kehittänyt.

Vierailija
157/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ilmeisesti vielä vanha 67-vuotiaana, kun itse rakennin itse valituista komponenteista pöytäkoneeen, johon tuli kolme perinteistä kovalevyä (tietoinen valinta, koska sellaisen voi formatoida). Kone tuli langalliseen lähiverkkoon, jossa managed switch. Niin toteutettu (utp-kaapelein) verkko on turvallisempi kuin langaton.

Vierailija
158/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä hyötyä on siitä, että osaa tuijottaa jotain puhelimen ruutua?

Pitää myös osata painaa kuvakkeita, jotta voi maksaa laskut, lukea lehdet, ostaa lentoliput, seurata sähkökäyttöä, muuttaa tai peruuttaa lääkäriajat, lukea lääkärikäynnin tulokset, varata kampaamoajat jne.

Nykyään on ihan pakko osata käyttää näitä ruutuja, koska asioiden hoitaminen muulla lailla alkaa olla hankalaa. Vielä onneksi voi sentään soittaa joihinkin paikkoihin, mutta kaikki jonotusnauhat hokee internetosoitteita ja appeja. Olen kuuskymppinen ja pahin skenaarioni on se, että putoan kärryiltä. Sen vuoksi puhelimeni on täynnä hyötysovelluksia. Ei ole tiktokkia eikä instagramia, koska en ole kiinnostunut muutaman sekunnin höpövideoista.

Toinen "ongelma" on se, että jokainen työ- tai harrastusryhmä, johon olen sidoksissa, käyttää WhatsAppia. Puhelinta on siis pakko tuijottaa, jotta saa tiedon asioista, jotka pitää tietää, jotta käytännön asiat hoituvat. WhatsAppissa kun saa tiedon koko ryhmälle samaan aikaan, eikä tarvitse alkaa soittelemaan kymmenelle ihmiselle erikseen.

Vierailija
159/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on ollut ihan ajantasalla ja osannut tekniikan käytön ihan ok tähän saakka. Nyt täytti juuri 70v ja muisti ja hahmotuskyky alkaa reistailla. Kaikki alkaa olla vähän hankalaa.

Ei se aina ole halusta kiinni. 

Vierailija
160/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset vain jossain kohtaa luovuttavat ja kieltäytyvät omaksumasta enää mitään uutta. Vähän kuin tulisi maailma valmiiksi. Kaikille näin ei tietenkään käy.

Sellaiselle vaikeinta joka ei päätään ole muutenkaan käyttänyt,

Päätään voi käyttää valikoivasti niin moneen. Joillakin se rajoittuu pelkästään softaan/rautaan, kuten tässä esimerkkitapauksemme oivasti valaisee.