Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?

Vierailija
28.07.2021 |

Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.

Vai niin..

Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin perusasiat vasta n. 50-vuotiaana.  Sanon koska olen itse kokenut, miksi oppiminen ei ollut yhtä helppoa kuin nuorille.  Meidän aikanamme huudettiin jos ei heti sujunut.

Tämä  mielessä aina kun jotain uutta.  Onneksi on saatavilla tietotekniikka-avustajia jopa puhelimitse etä yhteyksin.

En olisi selvinnyt ilman älykännyköitä ja nettiä monista asioista.

Vasta nykyään olen alkanut kyllästyä mihin ennen riitti kärsivällisyyttä, vaatteiden korjaukset ym.

Vierailija
162/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nuoret taas eivät osaa käyttää tietotekniikkaa muuhun kuin pelaamiseen ja somettamiseen. Oikeiden asioiden hoitaminen on heille haasteellista, koska kirjoitetun asiatekstin ymmärtäminen tuottaa heille vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin perusasiat vasta n. 50-vuotiaana.  Sanon koska olen itse kokenut, miksi oppiminen ei ollut yhtä helppoa kuin nuorille.  Meidän aikanamme huudettiin jos ei heti sujunut.

Tämä  mielessä aina kun jotain uutta.  Onneksi on saatavilla tietotekniikka-avustajia jopa puhelimitse etä yhteyksin.

En olisi selvinnyt ilman älykännyköitä ja nettiä monista asioista.

Vasta nykyään olen alkanut kyllästyä mihin ennen riitti kärsivällisyyttä, vaatteiden korjaukset ym.

Uskon niin että on tyypillistä kun jää takomaan jotain mikä ei ole kovin olennaista.  Joka tapauksessa iäkäs on puutunut monissa asioissa vaikka onkin fluidia älykkyyttä jäljellä.

Vierailija
164/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkerit joka paikassa 🤪

Vierailija
165/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitko sinä korjata esim. putkiradion?

Vierailija
166/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä selittää nuorelle, miten ommellaan nappi. Ei vaan onnistu, ei saada lankaa neulansilmään ja on niin hankalaa. Mieluummin viskotaan vaate roskiin kuin korjataan. Nämä vielä paasaavat vanhuksille ilmastonmuutoksesta ja ympäristötuhoista, vaikka eivät itse tee mitään oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi.

Tämä just! Ihmiset on kiinnostuneet eri asioista. Kun ei tietotekniikka y h t ä ä n kiinnosta, virkkaan ja kudon vaikka mitä!!!

Vierailija
167/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kiinnosta joku tiktok ja instagram. Oon 58 v. käyttelen sujuvasti tablettikonettani, osaan verkkopankkia käyttää, osaan chattailla eri palveluissa. Käytän kaikkia mahdollisia tärkeitä palveluja. Mutta en osaa skannata. Sen tekee mieheni. Nykyajan tietotekniikka on helppoa verrattuna minun nuoruuteeni, jossa käskyt piti kirjoittaa ennenkuin tapahtui mitään. 

Vierailija
168/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 60-vuotias ja tehnyt työurani alkaen siitä ajasta, kun pientietokonepäätteet vaihtuivat ensin pöytäkoneiksi ja pikaisesti yhdistettiin ensin maailman sen hetken laajimpaan valokuiturenkaaseen (Helsingin kaupungin tietoverkko) ja sen jälkeen Internetiin. Tämä oli ysärin alkupuolta.

Operoin, kokosin ja myin koneita, koodasin, tein tietokantoja, opiskelin ja opetin toimistotietojärjestelmiä ja tein nettisivuja. 

Niin että mikä on mielestänne ikäraja suurinpiirtein? Kysyn koska kiinnostaa.

Sujuu kyllä napin ompelukin. Itseasiassa olen ommellut miehelleni puvuntakin ja housut. Tein yhteen aikaan kaikki vaatteeni itse.

Vierailija
169/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten nuoret eivät tajua että suurin osa sovelluksista on ihan turhaketta ja roskaa? Kauhea kuilu vanhempien viisaiden ja hölmönuorten välillä. Fiksu ei tuhlaa aikaa turhateknoon.

Vierailija
170/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmatkin ihmiset oppisivat tajuamaan tietotekniikkaa jos eivät olisi niin uuden oppimisen ja muutoksen vastaisia. Asuinkaupunkimme kirjastossa olisi ikäihmisille tarjolla ilmaista digineuvontaa ja paikalle voi mennä vaikka oman kännykän, tabletin tai läppärin kanssa ja ihan kädestä pitäen opastettaisiin, mutta harva ikäihminen ottaa tätä apua vastaan vaikka digilaitteiden käytön alkeidenkin opettelu helpottaisi jo suuresti omaa elämää.  

Vierailija
171/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne sentäs vielä tajuaa että kaikki mitä nettiin laitat on sielä ikuisesti :D moni poliitikko ei edes tajua tätä

Vierailija
172/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisitko sinä korjata esim. putkiradion?

mitä tarkotat? vaihtaa osa toiseen vai puhaltaa lasista osia ja sen jälkeen luoda tyhjiö sinne

Vierailija
173/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen puutehan se syy on. "Ei ennenkään tällaisia tarvittu, nuorien hömpötyksiä" jne. Ne vanhukset, joita kiinnostaa opetella uutta, ovat oikeinkin näppäriä. Ei se tietotekniikka oikeasti ole niin vaikeaa, etteikö sitä vanhuksetkin oppisi.

Tavallaan tämä, mutta kyllä oppiminen myös muuttuu. Olen nyt viisikymppinen ja aiemmin myös ihmettelin miksei vanhemmat ihmiset ymmärrä tekniikkaa. Olin itse varsin näppärä tietotekniikan kanssa, ja jos en jotain osannut niin tutkin ja googlailin ja opettelin. Aina kun ostin vaikkapa uuden puhelimen, opettelin sen kaikki toiminnot läpikotaisin.

Nykyään alan huomata, että kiinnostus on tosiaan laskenut, mutta myös opettelu tullut tahmeammaksi. En tiedä kumpi on muna ja kumpi kana. Välillä tuntuu että muutoksia ja uudistuksia tulee niin nopeasti että ei edes ole järkeä jokaiseen paneutua. Sitten huomaakin olevansa jo pudonnut vähän kelkasta. 

Voin hyvin kuvitella että 20 vuoden päästä olen se vanhus joka ei ymmärrä sen aikaisesta tekniikasta yhtään mitään.

Vierailija
174/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini näpeltää tabletilla pelejä inoissan asennellen ja poistellen niitä, mutta pelkää käyttää tietokonetta. Tätä minä en ymmärrä.

Vierailija
175/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan alle 40-vuotias. Olen tehnyt ohjelmia ennen kuin sinä olet syntynyt. Siihen aikaan ei voinut ostaa mitään sovelluskaupasta vaan ihan itse niitä tehtiin, basicilla.

Vierailija
176/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kiinnosta joku tiktok ja instagram. Oon 58 v. käyttelen sujuvasti tablettikonettani, osaan verkkopankkia käyttää, osaan chattailla eri palveluissa. Käytän kaikkia mahdollisia tärkeitä palveluja. Mutta en osaa skannata. Sen tekee mieheni. Nykyajan tietotekniikka on helppoa verrattuna minun nuoruuteeni, jossa käskyt piti kirjoittaa ennenkuin tapahtui mitään. 

Tämän ikäisillä on muutakin elämään kuin toisten ihmisten seuraaminen tai itse seurattavana oleminen somessa. Ei kiinnosta tiktok, tinder ja mitä kaikkea niitä onkaan. Ei ole tarvetta kuin pankkisovellukselle ja jollekin meidän dinosaurusten käyttämälle viestisovellukselle.

Skannaaminen on helppoa , mutta tallennapa se pdf:ksi niin, että saat kätevästi lähetettyä vaikka jonkun todistuksen.

Vierailija
177/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kuusissakymmenissä olevista ylöspäin yleistyä semmoinen asenne, että periaatteesta ei haluta opetellakaan älypuhelimien ja muun tietotekniikan käyttöä. Ei tietysti kaikki ole sellaisia, mutta jotkut.

Kyllähän tietysti eläkeläisillä on aikaa hoidella asiansa ilmankin tietotekniikkaa...

Kuka 60-vuotias ei ole töissä joutunut tekemisiin tietotekniikan kanssa? 

Tässä on nyt sellainen ilmiö että minäkin pidin 20-vuotiaana 5-kymppisiä vanhoina. 

nyt kun olen reilu 60-vuotias niin 90-vuotias on vanhus, 95-vuotias vanha. Saas nähdä mitä ajattelen 110-vuotiaista kun itse olen 100v. Jos elää saan  Minkään ikäinen ei ole tyhmä eikä oppimaton, ellei sairaus iske aivoihin. 

Minä muuten ostin eilen uuden monitoimitulostimen ja laitoin sen toimimaan puhelim

Luuletko, että monitoimitulostimia ei eilen enää myyty? Kyllä myydään, mutta aika vähän sille on kotona käyttöä. Tulostamista tarvitaan niin harvoin, että musteet ehtivät kuivua ja tulee halvemmaksi tulostaa vaikka kirjastossa. 

Vierailija
178/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän asenne kuin ikäongelma. Toisilla vaan on enemmän rohkeutta ja uteliaisuutta katsoa mitä tapahtuu, kun painaa tästä napista. 

Vanhemmilla ihmisillä on muistisairaudet yleisiä. Ensimmäisiä merkkejä saattaa olla se, ettei opi enää uusia asioita ja aiemmin opitut taidot hiljalleen katoavat. Siinä ei asenne auta. Kognitiiviset taidot saattavat huonontua jo vuosikausia ennen varsinaista diagnoosia. Ihmettelin, miksi 70-vuotiaalle äidilleni laskujen maksaminen verkkopankissa oli niin vaikeaa, vaikka sitä opeteltiin yhdessäkin monen monta kertaa. Hän sai alzheimer-diagnoosin 76-vuotiaana. 

Vierailija
179/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinullekin on joku lusikan käytön opettanut, eli olisin hiljaa sinuna..

Vierailija
180/196 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 60-vuotias ja tehnyt työurani alkaen siitä ajasta, kun pientietokonepäätteet vaihtuivat ensin pöytäkoneiksi ja pikaisesti yhdistettiin ensin maailman sen hetken laajimpaan valokuiturenkaaseen (Helsingin kaupungin tietoverkko) ja sen jälkeen Internetiin. Tämä oli ysärin alkupuolta.

Operoin, kokosin ja myin koneita, koodasin, tein tietokantoja, opiskelin ja opetin toimistotietojärjestelmiä ja tein nettisivuja. 

Niin että mikä on mielestänne ikäraja suurinpiirtein? Kysyn koska kiinnostaa.

Sujuu kyllä napin ompelukin. Itseasiassa olen ommellut miehelleni puvuntakin ja housut. Tein yhteen aikaan kaikki vaatteeni itse.

Odota vielä 20 vuotta ja tule sitten muistisairaana kertomaan tämä sama. Saat silloin papukaijamerkin.