Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?
Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.
Vai niin..
Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.
Kommentit (196)
Miksi nuoret eivät tajua vanhempien laitteiden ym. toimintoja?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuusissakymmenissä olevista ylöspäin yleistyä semmoinen asenne, että periaatteesta ei haluta opetellakaan älypuhelimien ja muun tietotekniikan käyttöä. Ei tietysti kaikki ole sellaisia, mutta jotkut.
Kyllähän tietysti eläkeläisillä on aikaa hoidella asiansa ilmankin tietotekniikkaa...
Kuka 60-vuotias ei ole töissä joutunut tekemisiin tietotekniikan kanssa?
Tässä on nyt sellainen ilmiö että minäkin pidin 20-vuotiaana 5-kymppisiä vanhoina.
nyt kun olen reilu 60-vuotias niin 90-vuotias on vanhus, 95-vuotias vanha. Saas nähdä mitä ajattelen 110-vuotiaista kun itse olen 100v. Jos elää saan Minkään ikäinen ei ole tyhmä eikä oppimaton, ellei sairaus iske aivoihin.
Minä muuten ostin eilen uuden monitoimitulostimen ja laitoin sen toimimaan puhelimen ja muiden härpäkkeiden kanssa. Olen naisimmeinen.
Riippuu ihmisestä. 77-vuotias isäni tekee edelleen läppärillä töitä satunnaisesti ja hoitaa asiansa sähköisesti sujuvasti netissä. Kännykkä on lähinnä soittamista ja tekstareita varten hänellä, vaikka älypuhelin onkin.
Muistelen, kun opiskeluaikanani 90-luvun lopulla kävimme opettamassa toimistotietotekniikkaa (taulukkolaskentaa ym) erään kaupungin työntekijöille, kyseessä oli siis normaaleja työikäisiä toimistotyöntekijöitä. Joku ei osannut käynnistää tietokonetta, toinen ei osannut käyttää hiirtä lainkaan. Joten ihmekös se, jos jotkut ovat pudonneet kelkasta, elleivät ole tarvinneet työssäkään koneita päivittäin, kun tietokoneet ja niiden käyttö on todella tuore juttu vielä ihmiskunnalle.
Henkilökohtaisesti olen nykyisin kotinikin tietotekninen vastaava, jopa nuoriso kysyy joskus apuja.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos on elänyt melkein 50 ensimmäistä vuottaan sillä tavalla, että lankapuhelin ja televisio on sitä hienointa tekniikkaa mitä löytyy, niin on se aika iso kontrasti nykyaikaan. Minä olen vajaa 40-vuotias, olen käyttänyt tietokonetta 12-vuotiaasta saakka ja teen sillä päivittäin töitä, mutta en ymmärrä miksi pitää tuijottaa joidenkin koulupudokkaiden influenssereiden tekemiä videoita päivästään tai tiktok -tansseja. Nämä ovat varmaan pitkälti ikäkysymyksiä.
Se on juurikin se, että kun tuli hankittua ATK ja intternet ja välillä ne häviää linjoilta, mutta kyllä ne jossain täällä kämpässä on, pittää vaan sitkiästu ettiä...
Vierailija kirjoitti:
Isäni inhoaa nykyteknologiaa ja ikävöi "vanhoja hyviä aikoja", kun laskut täytyi käydä maksamassa pankissa ja käytettiin pankkikirjaa. Silloin pääsi kuulemma paljon helpommalla. 🙄 Minusta tuo taas kuulostaa äärettömän rasittavalta. Niin paljon helpompaa ja kätevämpää maksaa laskut verkkopankin kautta, kuin jonottaa tuntikausia jossain pankissa.
Kas kun ennen ei jonotettu pankeissa. Pankit olivat palvelulaitoksia.
Jotkut ihmiset vain jossain kohtaa luovuttavat ja kieltäytyvät omaksumasta enää mitään uutta. Vähän kuin tulisi maailma valmiiksi. Kaikille näin ei tietenkään käy.
Jokapäiväiset asiat sujuvat, pankit ja tavalliset apit. Mutta harvoin käytettäviä ohjelmia kuten Excel ei onnistu mitenkään. Teams oli vaikea oppia mutta nyt sekin sujuu. N60
Isäni kirjoitti julkaisuja tietokoneella lähemmäks 90 vuotiaana, skannasi niihin kuvat arkistoistaan, hoiti koneella sijoitukset ja pankkiasiat, teki tilastoja ja graafeja, asensi nuorempien sukulaisten laitteita ja hän oli se jolle soitettiin, kun oli joku tietotekninen ongelma. Käytti tietysti älykännykkää, aina piti olla viimeiset mallit. Ipadit ym. oli käytössä. Sähköpostikin taisi hänellä olla jo 80-luvulla. Koko ikänsä loppuun asti pysyi kehityksen harjalla. Twitterissäkin oli ja instassa seurasi lastenlasten elämää.
Skypeä käytti samanikäisten ystäviensä kanssa pitkiin puheluihin ennen kuin me nuoremmat oltiin edes kuultu siitä.
Ei se ihan aina pelkästään iästä ole kiinni, kyllä se asennekin ratkaisee.
Minulla on ihan ikäiseni n 30v kaveri joka ihan periaatteesta tuntui vastustavan älypuhelimia ja on vähän avuton tietotekniikan kanssa. Itsestä tuota änkyröintiä on vähän vaikea ymmärtää, mutta olemme varmaan vaan tosi erilaisia ihmisiä. Kokeilen mieluusti uutta ja esim hyldynnän tekoälyäkin jo sujuvasti töissä. Näen aina uuden teknologian hyldyt, toki vaaratkin. Jos en osaa jotain luen ohjekirjan.
Koska he ovat aikoinaan oppineet elämään elämää, saaneet ja joutuneet. Heidän on vaikeaa ymmärtää, miksi puhelinta pitäisi tuijottaa jatkuvasti. Hedän on mahdotonta käsittää, miksi töissä joka helkkarin asia (esim. työaikaseuranta, kokoushuonevaraukset, lomatoiveet) pitää hoitaa jollain erillisellä sivulla eri tunnuksin ja salasanoin. He eivät keksi, miksi joka yrtykseen ja virastoon on entisen puhelinnumeron asemesta jokin oma-alkuinen palvelusivusto, joka ei lopulta vastaa aiottuun kysymykseen ja jotka vain tekevät muutamasta asiakaspalvelijasta työttömiä ja siirtävät työn asiakkaan tehtäväksi.
Alle nelikymppiset, oletteko te hulluja vai tyhmiä tuon digiskeidanne kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikka nyt ei vaan kiinnosta vanhoja ihmisiä.
Ja jos kiinnostaisi, sitä harva osaa neuvoa "kansantajuisesti", ja liian monia outoja nimiä/toimintoja, monimutkaista. Ne koneet ois pitäny olla melle vanhoillekin jo lapsesta asti, et kavereiden kans oppia, kun kavereiden kans oltiin joka päivä tekemisissäkin. Nykyään yksinäisyys monella, eikä varaa harrastaa kaikenlaista ja ihmisillä kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikka nyt ei vaan kiinnosta vanhoja ihmisiä.
Ja jos kiinnostaisi, sitä harva osaa neuvoa "kansantajuisesti", ja liian monia outoja nimiä/toimintoja, monimutkaista. Ne koneet ois pitäny olla melle vanhoillekin jo lapsesta asti, et kavereiden kans oppia, kun kavereiden kans oltiin joka päivä tekemisissäkin. Nykyään yksinäisyys monella, eikä varaa harrastaa kaikenlaista ja ihmisillä kiire.
Eikä kaikilla ole nuoria sukulaisia neuvomassa.(kansantajuisesti)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän asenne kuin ikäongelma. Toisilla vaan on enemmän rohkeutta ja uteliaisuutta katsoa mitä tapahtuu, kun painaa tästä napista.
Meninpä painamaan 2 nappia, kone sekaisin, enkä saanut viikkoon ketään auttamaan(eikä rahaa maksaa tietokoneisiin perehtynyttä, vitutti kyllä
Olen kolmekymppinen mutta minulle on alkanut tapahtua jo samaa. Viiden vuoden työhistoriani aikana olen joutunut opettelemaan jo miljoona uutta ohjelmaa, järjestelmää, appia, HR-palvelua, tiedostonjakopalvelua jne. Pää tursuaa salasanoja ja kaikki uudet muutokset on ihan evvk. Ihan vain tuntien kirjaukseen ja lomien anomiseen on tähän mennessä ollut kolme täysin erilaista järjestelmää. Minua ei kiinnosta opiskella taas uutta ja etsiä mihin ihmeeseen pitää laittaa taas ylitunnit, miten lisätä projekteja, mihin laittaa tehdyt kulut, miten kirjata kilometrit, missä anotaan sairasloma ja hammaslääkärit jne.
Joka toinen vuosi vaihtuu kaikki ihan turhaan, kun omasta näkökulmasta kaikki tuntien kirjaus yms. on vain ylimääräistä kohinaa omien hommieni ohellä.
Työni (suunnitteleva insinööri) tehdään jo softalla jonka tehokas käyttö opitaan yleensä n. 5 käyttövuoden aikana. Toiminnot on niin sulautunut selkärankaan tuhansien ja tuhansien toistojen jälkeen että tietokone/softa on omien käsien/ajattelut jatke. Aina on joku päivitys joka muuttaa toimintoja tai pahimillaan vaihtaa ohjelman ulkoasun, joka repii rikki nuo selkärankatoiminnot ja hidastaa työntekoa merkittävästi. Sitten saa googlata miten uudet toiminnot saa pois päältä ja käyttää työaikaan tuollaiseen ärsyttävään turhaan samalla kun normaalit deadlinet jyskyttävät taustalla.
En edes aloita OneDrivesta, Sharepointista, ja miljoonasta muusta jotka tekevät 100% saman mutta täysin eri logiikalla. Ja sitten pitää muistaa mikä platform on minkäkin asiakkaan käytössä ja millaisilla 2FA sirkustempuilla tai koodeilla minnekin nyt pitää kirjautua. Viimeksi laskin jopa että meidän "turvallisen etätyön" sisäänkirjausprosessissa oli 27 eri askelta kaikkine sormenjälkineen, koodeineen, salasanoineen ja sisäänkirjautumisineen.
Olen niin väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, kun opiskeluaikanani 90-luvun lopulla kävimme opettamassa toimistotietotekniikkaa (taulukkolaskentaa ym) erään kaupungin työntekijöille, kyseessä oli siis normaaleja työikäisiä toimistotyöntekijöitä. Joku ei osannut käynnistää tietokonetta, toinen ei osannut käyttää hiirtä lainkaan. Joten ihmekös se, jos jotkut ovat pudonneet kelkasta, elleivät ole tarvinneet työssäkään koneita päivittäin, kun tietokoneet ja niiden käyttö on todella tuore juttu vielä ihmiskunnalle.
Haloo, 90-luvusta on 30 vuotta ja 30 vuoden aikana kaikkien töissäolevien on ollut pakko opetella käyttämään tietotekniikkaa. Muistan selvästi, että 90-luvun puolessavälissä omaan työpaikkaani vasta tuli sähköposti ja oli vielä sähkökirjoituskoneet pöydillä, joten ei ihme, jos 30 vuotta sitten joku vasta opetteli käyttämään hiirtä.
Oudointahan tässä on, että ne samat vanhukset on kyenneet maksamaan laskunsa jopa 70 vuotta ilman ongelmia, ei kertaakaan euroakaan ulosotossa. Samaan aikaan alle 35v ikäisillä on tilastojen mukaan ulosotossa kymmeniä miljoonia. Eikö nuoret ja fiksut osaa hoitaa raha-asioitaan?
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne on omilla vanhemmillani. Minun mielestäni hulluinta on tuo asenne, että otetaan jo alkuunsa varsin negatiivinen asenne oppimiseen eikä viitsitä edes opetella sillä tekosyyllä, että se olisi liian vaikeaa ennen kuin ollaan edes yritetty oppia. Tai vastaavasti luovutetaann minuutin päästä, kun ei ihan ensimmäisellä yrityksellä saada onnistumaan. Ainoa syy siihen, miksi et osaa käyttää sitä, on se, ettet viitsi opetella, ei se, että tekniikka olisi liian vaikeaa.
Jonakin päivänä sinäkin olet iäkäs. Tulee uusi asia, mitä et hallitse etkä opi. Eikä kellään riitä ymmärrys. Palataan sitten asiaan.
Koska nykykoneet on pyllystä ja tekevät omiaan sen sijaan että tekisivät tasan sen mitä käsketään ilman päivityksiä.
Kuvakkeet näyttää kaikki joltain koiranjätökseltä eikä niistä erkkikään arvaa, mitä niistä tapahtuu. Kun ei voi sitä tekstiä laittaa, kun nuoret ei osaa lukea.