Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?
Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.
Vai niin..
Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.
Kommentit (196)
Miten nuoret mahtaisivat pärjätä ilman sähköisiä apuvälineitä? Kahvinkeitin, kännykkä, liesi, mikro, tietokone, hiustenkuivain jne. Vanhemmilla ihmisillä todennäköisesti elämisen perustaidot ilman sähköä hallinnassa (ei välttämättä niillä, jotka ovat eläneet koko elämänsä kaupungissa) mutta nuoret olisivat hätää kärsimässä kun ei puhelinta voi ladata tai mikrossa lämmittää ruokaa.
Joitakin vuosia sitten televisiossa esitettiin amerikkalaista tv-sarjaa, jossa sähköä ei ollut. Siinä todellakin nuoremmat olivat hätää kärsimässä kun eivät osanneet tulta tehdä eikä kännykkää ladata. Sähköttömyys voi olla tulevaisuutta isommassakin mittakaavassa kuin myrskyjen aiheuttamana.
Ihmisissä on suuria eroja.
Tätini käyttää taitavasti tietotekniikkaa 81-vuotiaana, pitää Teams-kokouksia, kouluttaa opiskelijoita jne.
Olen hyvin tyytyväinen siitä, ettei hän ole selfie- tai belfie-iässä.
Nuorethan nyt ihan luonnostaan tietävätkin kaiken tietoliikennetekniikasta ja osaavat aina tehdä oikeat virheanalyysit kaikista älykännyköidensä mahdollisista toimintahäiriöistä ja vaihtaa ne vialliset tai vioittuneet yksiköt uusiin .
Vierailija kirjoitti:
Ihmisissä on suuria eroja.
Tätini käyttää taitavasti tietotekniikkaa 81-vuotiaana, pitää Teams-kokouksia, kouluttaa opiskelijoita jne.
Olen hyvin tyytyväinen siitä, ettei hän ole selfie- tai belfie-iässä.
Tietotekniikka on vain väline joka ei vaadi suurta älykkyyttä, kuka tahansa oppii.
Tietotekniikka maailmassa tuskin kuitenkaan on mikään 'nuorten luomus nuorille'.
Tähän voisi lisätä, miksi 90% naisista ei ymmärrä tietotekniikasta sen enempää kuin mistä virta laitetaan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri jouduin selittämään mummolleni miten painetaan "lataa" nappia. Tässähän on kyse itsevarmuuden puuttesta joten soitetaan kaikki läpi että teenkö varmasti oikein. Monesti olen sanonut että sinä et tätä konetta rikki saa vaikka kuinka yrittäisit.
Ainakin tietokoneen saa helpostikin rikki. Annappa vaikka pikkuvauvan vähän siirrellä kansioita ja katso vieläkö käynnistyy. Puhelin on idioottivarmempi, mutta kyllä senkin saa sekoitettua vaikeakäyttöiseksi. Minulta hävisi iPhonesta Asetukset äppi itsestään ja jouduin googlaamaan miten sen saa takaisin sekä sitten järjestelemään kuvakkeet takaisin jotenkin järkevään muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toinen juttu oppia pienestä pitäen käyttämään tietotekniikkaa kuin yrittää opetella kaikki aikuisena. Tämä on aika paljon kuin äidinkielen oppimista: ensimmäiset vuodet puhutaan ja kuunnellaan vähän miten sattuu, teini-iässä ollaan jo aika hyviä ja aikuisena suvereeneja tai ainakin niin hyviä, että jokapäiväiset hommat hoituvat. Menepäs - tai tulepas - katsomaan, miten aikuisilta ulkomaalaisilta sujuu suomen kielen oppiminen ja ihmettele sitten, miten kummassa he eivät ole sujuvia. :)
Ihan kuin tietotekniikka olisi joku uusi juttu.. Ollut käytössä jo vuosikymmeniä, joten jokainen nykyinen vanhus osaisi, jos vaan haluaisi.
Muistan, kun tietokoneisiin tuli hiiri. Siihen saakka käytettiin vaan valikoita.
- vanhempi naishenkilö, eka kertaa tekemisissä tietokoneen kanssa lukion harrastekerhossa 80-luvun alussa ja sen jälkeen aina
Miten niin? Mun vanhemmat, molemmat karvan alle 70, ovat käyttäneet työelämässäkin tietokoneita. Kyllä he niitä osaavat käyttää. Molemmilla oli älypuhelin ennen kuin mulla. Mun naapuri on vähän yli 70-vuotias perinteinen maalaisnainen, joka teki työuransa maatilan emäntänä. Hän on nyt sitten eläkkeellä, etenkin koronan aikaan, opetellut käyttämään tietokonetta ja tablettia ihan omasta halustaan.
Kyllä tiedän, että on olemassa vanjoja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tietokoneita, kun eivät ole niitä oppineet käyttämään. Mutta en mä kyllä tällaisia ihmisiä juuri tunne.
Aika monen nuoren tietotekninen osaaminen rajoittuu somettamiseen. Töissä tarvittavia taitoja ei ole, ellei satu olemaan someinfluensseri.
Hitto mitä yleistystä taas🙄 Oma kokemukseni on, että tajuavat.
Todennäköisesti maailma on ihan toisenlainen, kun olet itse vanha. Monet uudet asiat ovat sinulle oudompia kuin nuoremmille, jotka ovat syntyneet keskelle näitä asioita.
Kaikki on suhteellista. Ostin ensimmäisen tietokoneeni Vic-20 80-luvun alkupuolella. Siinä oli kasettiasema ja näyttönä toimi tv.
Jonkinlaista koodia siihen pystyin kirjoittamaan ja koneen tekemään väri-ilakointia.
Työssä tuli sähköposti käyttöön 90-luvun alussa. Excel ja Word olivat päivittäisiä työkaluja ja intranet eri ohjelmistoineen. Matkapuhelin myös kulki mukana 90-luvun alusta saakka ja sekin vaihtui aina uudenpaan parin vuoden välein tekniikan kehittyessä.
Nyt olen ollut elänkeellä 6 vuotta. Käytössäni on nyt tänä päivänä läppäri, tabletti ja tätä viestiä kirjoitan aika tehokkaalla puhelimella, jota myös käytän viestien lukemiseen. Lisäksi valvon tällä mökkimme lämmitysjärjestelmää ja riistakameraa. Kotoa poissa ollessamme valon sitä wlan-kameran avulla. Jne.
Pankkipalveluiden ja terveyspalveluiden käytöstä ei tämän enempää, niin itsestään selvyys niiden käyttäminen on.
Siis meitä vanhuksia on moneen lähtöön...
Enemmän asenne kuin ikäongelma. Toisilla vaan on enemmän rohkeutta ja uteliaisuutta katsoa mitä tapahtuu, kun painaa tästä napista.
Mummoni oli loppuun asti skarppi ja ajassa mukana. Hänellä oli kaikki mahdolliset koneet ja vehkeet. Älykänny, tietokone, läppäri, tabletti. Tietokoneessa vaikka mitä ohjelmia, harrasti vaarin ottamien kuvien käsittelyä ja videoiden editoimista. Soitteli skype puheluita lastenlapsille. Hankki aina hetimiten jonkin uuden laitteen kun tuli markkinoille. Hänellä taisi olla suvusta ensimmäisenä kännykkä, kun niitä tuli myyntiin 90 luvulla. Oli todella kiinnostunut nykyajasta ja tulevaisuudesta, ei jämähtänyt nuoruuteensa. Kuoli jokunen vuosi sitten 90 vuotiaana.
91 vuotias äitini käyttää näppärästi älliluuria ja tietokonettaan. Sokeuteen johtava silmäsairaus haittaa jo sen verran, että hänelle tuottaa vaikeuksia lukea luurista viestejä fontin suurentamisesta huolimatta.
Ei kannata yleistää, Äitini olisi sanoistasi aika loukkaantunut, sillä hän ei koe tekniikan kehitystä hankalana. Kaiken voi oppia ja opetella on hänen mottonsa.
Ja on siellä senioritalossa muitakin luurin räplääjiä kuin äitini.
Toisaalta taas kun itse olen opiskellut alaa, niin olen huomannut, että nuorissa on kaksi tasoa: Toinen puoli on erittäin kiinnostunut ja hoksaa kaiken. Sitten on se diginatiivi sukupolvi, jotka lisäävät sujuvasti kuvia instaan ja käyttävät eri sovelluksia, mutta kaikkeen muuhun on asenne "ei tätä missään tarvita" Esim. niinkin yksinkertainen asia kuin kirjoittimen asentaminen omalle koneelle on ylivoimaista - asennekin on kuka nykyään enää mitään tulostaa - vaikka se on vain muutaman napin painalluksen takana. Tai pdf-dokumentiksi tallentaminen, mikä on yhdestä valinnasta kiinni. Nämä ovat siis sellaisia asioita, mitä työelämässä välillä tarvitsee ihan perustoimistohommissa ja pienissä firmoissa ei ole erikseen ATK-tukihenkilöitä. Joistakin perusasioista harrastustoiminnassa on kysytty jopa mikä se on. Esitteen, aika yksinkertaisen, tekemisestä kerran väitettiin että voi voi kun yksi nuori lopetti, kuka ne nyt tekee. Sanoin, että ei se ole mikään ihmeellinen homma tehdä, voin tehdä ja neuvoa miten tehdään.
Tietokoneitahan ei keksitty tällä vuosituhannella ja 80-luvulla PC:n käynnistäminenkin vaati lerpun, tietyillä komennoilla sai tuhottua koko kiintolevyn jne.
Eiköhän nämä nykyajan nuoret ole itse vanhoina yhtä avuottomia tulevaisuuden laitteiden kanssa.
Siinäpä se, eivät he halua. Ei kaikkia kiinnosta samat asiat. Joskus on todella vaikea pakottaa itsensä opettelemaan asioita, jotka ovat täysin puisevia, vaikka kuinka olisi hyödyllistä.