Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä varten vanhat ihmiset eivät vain tajua tietotekniikkaa?

Vierailija
28.07.2021 |

Ei osata puhelimia eikä kännykköjä, eikä kiinnostusta juuri edes yrittää. Minunkin isäpuoli luuli että hänen tietokoneessa on hakkeri, koska se on sekaisin. Kerroin, että ei ole mahdollista. Hän sanoo, että on hakkeri koska hakkerit ovat aina askeleen edellä.

Vai niin..

Se kuilu nuorten ja vanhojen ihmisen välillä tässä asiassa on jotain niin käsittämätöntä.

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ap:n isäpuoli ei osaa, kukaan muu vanha ihminen ei tietenkään voi osata.

Huomatkaa se, että moni nykyvanhus on itse tehnyt tietokoneohjelmia basicilla jo 1980-luvulla, kun ei ollut valmiita ohjelmia ja käyttäneet nettiä ennen kuin suuri osa tälle palstalle kirjoittavista on edes syntynyt.

Suurin syy "osaamattomuuteen" voi olla se , että vanhemmilla ihmisillä on elämässään paljon muutakin sisältöä kuin kännykän tai tietokoneen räplääminen. Yllättävän moni seitsemänkymppinen oppii vaikkapa lähettämään kuvaviestejä, kun siihen tulee tarvetta.

Vierailija
42/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä nykyajan nuoret ole itse vanhoina yhtä avuottomia tulevaisuuden laitteiden kanssa.

Jos harjoittelee, osaa. Jollei harjoittele, on hankalampaa. Hankalaa näkyi olevan erään lehtijutun teinipojilla, kun piti soittaa kolikkopuhelimella. He osasivat kokeilemalla ja miettimällä päätellä, miten kiekkoa käännettiin, mutta kiekon pysäyttäminen oikeaan kohtaan oli mysteeri. Apua saatuaan he osasivat vääntää numerot oikein, mutta soittaminen jäi, kun ei osattu nostaa luuria ennen numeron valintaa. Kolikoiden käyttämiseen ei edes päästy.

Ei se Tiktokki kovin paljon kolikkopuhelinta vaikeampi kapine ole. Lapsikin osaa sitä käyttää, kuten osaa kolikkopuhelintakin, kunhan ottaa jo osaavista ensin mallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feissarimokissahan oli kerran sellainen juttu, että joku piti normaalia lankapuhelinnumeroa huijarinumerona. Eli kyllä vanhukset saa välillä nauraa nuorille ihan yksinkertaisissa asioissa, varsinkin kun lankapuhelinnumeroita on edelleenkin jonkin verran vielä käytössä, mm. julkisella sektorilla. 

Vierailija
44/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on mennyt niin nopeasti. Kun 50-luvulla syntyneet olivat nuoria aikuisia, ei Suomessa ollut edes kunnollista levytysstudiota.

He olivat jo keski-iässä kun tietokoneet alkoivat yleistyä ja silloin moni ei enää halua oppia uutta niin paljon tai innokkaasti. 1990-luvun Suomessa jo kolmikymppinen oli ainakin virallisesti täysi aikuinen, hänelle ei enää ollut keskeistä oppia uutta tai innostua uudesta, varsinkaan jos arjessa ei tarvittu sitä.

Vierailija
45/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+. Osaan käyttää tietokonetta, älykännykkää jne. Uuden oppimisesta usein haittaa nuorten asenteet. Kun pyydän neuvomaan jossain uudessa asiassa niin joko nuori tekee asian puolestani ja niin nopeasti että en ehdi seurata vieressä mitä hän teki tai nuori naureskelee että etkö sä nyt tuotakaan osaa. Joskus saa oikein riidellä että näytä mulle kunnolla että ei tarvitse taas ensi kerralla pyytää apua vaan että oppisin tekemään itse.

Vierailija
46/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän vuoksi niin moni nykynuori ei osaa ajaa autoa? Useimmat ovat olleet pienestä asti autojen kyydissä ja nähneet vierestä, miten ajetaan, mutteivät silti osaa edes käynnistää.

Vierailija
47/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuoret mahtaisivat pärjätä ilman sähköisiä apuvälineitä? Kahvinkeitin, kännykkä, liesi, mikro, tietokone, hiustenkuivain jne. Vanhemmilla ihmisillä todennäköisesti elämisen perustaidot ilman sähköä hallinnassa (ei välttämättä niillä, jotka ovat eläneet koko elämänsä kaupungissa) mutta nuoret olisivat hätää kärsimässä kun ei puhelinta voi ladata tai mikrossa lämmittää ruokaa.

Joitakin vuosia sitten televisiossa esitettiin amerikkalaista tv-sarjaa, jossa sähköä ei ollut. Siinä todellakin nuoremmat olivat hätää kärsimässä kun eivät osanneet tulta tehdä eikä kännykkää ladata. Sähköttömyys voi olla tulevaisuutta isommassakin mittakaavassa kuin myrskyjen aiheuttamana.

Tämä on hyvä pointti. Olen itse jo mummuikäinen. Vietän paljon aikaa alkeellisella mökilläni missä ei ole mitään nykyajan mukavuuksia. Nautin suunnattomasti ja pärjään siellä hyvin ilman kenenkään apua. En kaipaa siellä mitään kaupunkielämän asioita. Jotkut ystävät tykkäävät käydä siellä, monet eivät koska ei ole nettiä, telkkaria, juoksevaa vettä jne.

Vierailija
48/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pientä. Ne vanhat ihmiset on keksineet koko tietokoneen ja netin. Mäkin hankin ekan koneeni jo ennen kuin sä olit edes syntynyt. 80-luvulla.

Vierailija
49/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 60v ja työskentelen it-alalla. Työhöni kuuluu myös koodaaminen ja olen työurani aikana joutunut opettelemaan ties kuinka monta erilaista ohjelmointikieltä, erilaisia teknologioita ja erilaisia laitteita. Kun muutaman vuoden päästä jään eläkkeelle, en usko, että mua sen jälkeen huvittaa enää opetella uudempien laitteiden käyttöä yhtään sen enempää kuin mitä eläkepäivinäni välttämättä tarvitsen.  En ole uusimmasta kännykästänikään enää viitsinyt opetella kuin työni ja yhteydenpidon kannalta tärkeimmät asiat. Laskutkin menevät verkkopankista suoraveloituksena. Kuten joku jo kirjoittikin, ikäihmisillä on mielenkiintoisempaakin tekemistä kuin räpelöidä erilaisia laitteita. 

Vierailija
50/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monen nuoren tietotekninen osaaminen rajoittuu somettamiseen. Töissä tarvittavia taitoja ei ole, ellei satu olemaan someinfluensseri.

Juurikin näin. Työpaikalleni otettiin nuori ihminen te-toimiston kautta töihin. Hänen tietotekniikan osaamisensa on somettaminen ja iltapäivälehtien otsikoiden selailu. Ei mitään hajua edes exelin käytöstä. Olen yrittänyt opettaa hänelle tavallisimpia käyttämiämme ohjelmia, mm. asianhallintaa, laskutusta ja varausjärjestelmää. Ihan pihalla on, kun pitäisi konetta ja hiirtä käyttää eikä vaan puhelinta lääppiä.

Vierailija
51/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on jo seitsemänkymppisiä ja osaavat kyllä käyttää tietokonetta ja älypuhelinta, mutta ei se opettelu toki tapahtunut kädenkäänteessä, kun eivät olleet sellaisia aiemmin käyttäneet. Aika usein vanhemmat ihmiset ei vaan uskalla noita heti käyttää, kun pelkäävät, että koko laite menee rikki ja mediastakin kuuluu koko ajan varoitteluita että kaikenmaailman huijauksia ja hakkerointeja on pilvin pimein.

Vierailija
52/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen istunut tietokoneella vuodesta 1981 alkaen, MikroMikko 2 oli ensimmäinen mikroni työssä. Yhteensä 40 vuotta ja aika monta ohjelmaa ja tietokonetta on näinä vuosina opeteltu käyttämään. Ilman koulutuksia.

Töissä käytin älypuhelinta (oli pakko), mutta vapaa-aikana ei kiinnosta niin pätkääkään älypuhelin eikä uusimmat tietokoneohjelmien käyttö.

Eläköidyin vuoden vaihteessa - eikä yksinkertaisesti jaksa tietotekniikka kiinnostaa. Muu kuviot.

AP:n yleistäminen siksi outoa.

Vierailija
53/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli muutama vuosi sitten 90-vuotiaana. Hän oli Facebookissa, käytti Skypeä ja käytti ylipäätään monipuolisesti sekä tietokonetta että älykännykkää. Hän oli ehkä niitä harvoja vanhuksia, joka oli käyttänyt tietokoneita jo työelämässä 1980-luvulta lähtien. Ei pidä yleistää.

Vierailija
54/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuoret ei tajua vanhaa tekniikkaa?

Töissä nuori mies, asiakas, kysyi puhelinta lainaan, kun omasta oli akku loppunut. No lykkäsin sille lankapuhelimen, johon mies sanoi, että:" Luulet sä, että mä osaan tota käyttää?"

Vierailija
55/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia kehittyy koko ajan. Mietipä itse, jos sun pitäisi - voidaksesi lähettää kaverillesi viestin - ensin opetella neulomaan norjalainen villaneule, tekemään ruistaikinajuuri sekä tunnistamaan ravinnoksi sopivat sienet. Kiinnostaisiko kovasti se viestin lähettäminen? Älypyhelimet ja tietokoneet ovat laitteita, joilla on tarkoitus  helposti ja nopeasti tehdä jotain. Aivan kuten vaikka kahvinkeitinkin: suodatinpussi ja kahvinporot suppiloon, vettä säiliöön ja virta päälle. Jos olisi kahvinkeitin, johon ensin pitäisi ladata netistä jokin ohjelma, rekisteröityä kahvinkeittimen valmistajan sivuille, näpytellä lisenssiavain, luoda kahvinkeittimeen käyttäjätunnus ja salasana ja joka kerta kahvia halutessasi pitäisi kirjautua kahvinkeittimen sovellukseen sisään, pikakahvi tai pannukahvi alkaisi kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta kahvinkeittimelle. 

Vierailija
56/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni oli loppuun asti skarppi ja ajassa mukana. Hänellä oli kaikki mahdolliset koneet ja vehkeet. Älykänny, tietokone, läppäri, tabletti. Tietokoneessa vaikka mitä ohjelmia, harrasti vaarin ottamien kuvien käsittelyä ja videoiden editoimista. Soitteli skype puheluita lastenlapsille. Hankki aina hetimiten jonkin uuden laitteen kun tuli markkinoille. Hänellä taisi olla suvusta ensimmäisenä kännykkä, kun niitä tuli myyntiin 90 luvulla. Oli todella kiinnostunut nykyajasta ja tulevaisuudesta, ei jämähtänyt nuoruuteensa. Kuoli jokunen vuosi sitten 90 vuotiaana.

Tuttavapiirissä on eräs vastaava pappa, seilaa aina tekniikan aallonharjalla ja tekniset yksityiskohdat kameroista ja puhelimista ja telkkareista on hallinnassa. Tutkii netin tuotevertailuja ja tekee hankinnat järkevästi ottaen hinta-laatusuhteen huomioon. Neuvoi mullekin, ettei niitä ensimmäisiä kalliita ja bugeja sisältäviä versioita kannata mistään tuotteesta ostaa vaan odotella hinnan halpumista ja laadun parenemista. Ja ikää siis jotain  reilusti yli 80 vuotta hällä.  Ostin muutama vuosi sitten puhelimenkin ihan suoraan hänen suositustensa perusteella. 

Vierailija
57/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, tämän päivän vanhukset ovat olleet koko ikänsä tekemisissä tietotekniikan kanssa ja juuri heidän elinaikana on tapahtunut teknologiassa suurimmat muutokset 1970-1990-luvulla. Ja se on ollut koko ajan jatkuvaa uuden opettelua.

Työelämässä tietokoneet yleistyvät 1960-1980-luvulla, kauppoihin elektroniset kassakoneet kaupoissa ja autoradiopuhelimet 1970-luvulla, kännykät 80-luvulla ja tämä palstakin oli jo 90-luvulla ja Internet.

Ja viimeidet 30v aikana ei ole juuri tullut mullistavia uutuuksia teknologian saralla, eikä nuorilla ole edes ollut jatkuvaa uuden opettelua, toisin kuin näillä vanhuksilla, kun ovat jo taaperosta alkaen voineet opetella niiden käyttöä pikkuhiljaa.

Ja mitä tulee vanhuksien älylaitteiden käyttöön, niin ratkaisevaa ei ole ainoastaan tieto ja osaaminen, vaan eletty elämä tuo monia rajoitteita esim. sormien jäykkyys, näön heikkeneminen, aivotoiminta, neurologiset ongelmat jne.

Ja usein muut asiat ja harrastukset antavat iloa ja mielihyvää enemmän kuin älylaitteen ja siksi motiivia ei ole opetella uusia asioita.

Eikä ihmisen osaamista ja älyä mitata älylaitteiden käytöllä, niin kuin ap. oletat.

Kysypä isäpuolelta, mitä kaikkea hän pystyy tekemään ja pystytkö Sinä samaan esim. rakentamaan talon, veneen, neulomaan villasukat, ompelemaan vaatteita, laulamaan, tekemään musiikkia jne.

Osaaminen ja taidot, ovat paljon muutakin kuin älylaitteiden käyttöä, eikä niiden käyttämiseen ihminen tarvitse älykkyyttä, kun osaa lukea ja on motivaatiota.

58/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eivät oikeastaan edes ymmärrä mitä tietotekniikalla tarkoitetaan. Heillä on monissa värkeissään lukuisia ohjelmia joiden käyttöliittymän hallinta tekee heistä tietotekniikan osaajan. Ei tee, ihmetys on suuri kun käyttöliittymän hallinta ei avaakaan suuripalkkaista IT asiantuntijan työpaikkaa.

Vasta kun olet itse koodannut ohjelman jonka käyttöliittymän asiantuntija olet olet matkalla IT asiantuntijaksi. Osaat koodata ohjelman jollain kristittyjen kielellä esim. C+, osaat asentaa käyttöjärjestelmiä, suunnitella tietokantoja, osaat pitää yllä tietoverkkoja,.

Olen itse toivottoman vanha 75 vuotias. Ensimmäisen ohjelman koodasin Autocoder kielellä joka lävistettiin reikäkorteilla joita tietokone IBM 1401 luki. Kieliä sitten hallitsin useita assembler, fortran, cobol yms mainframe koneita varten.

Vierailija
59/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä selittää nuorelle, miten ommellaan nappi. Ei vaan onnistu, ei saada lankaa neulansilmään ja on niin hankalaa. Mieluummin viskotaan vaate roskiin kuin korjataan. Nämä vielä paasaavat vanhuksille ilmastonmuutoksesta ja ympäristötuhoista, vaikka eivät itse tee mitään oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi.

No höpö höpö, nyt Sari 50v vähän liioittelee siellä.

Vierailija
60/196 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ap?

Juuri tämän päivän "vanhukset" ovat rakentaneet ja tehneet tämän päivän teknologian, jopa sen älykännykän.

Ensimmäiset kännykät oli jo 70-luvulla ja internet 90-luvulla.

Monia vanhuksia ei vain "kiinnosta" kun ovat olleet tekemisissä teknologian kanssa koko ikänsä ja haluavat muuta, toisin kuin nuorilla, kun aikaa on ollut vähän.