Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ollut oikeasti paljon. Minä ostin triplan Marimekolta vaatteet meidän teinille.. summa oli huomattavasti isompi.
Tulin lapsettomana katsomaan onko täällä kilpalaulantaa. Ja olihan sitä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa negatiivista kommentointia! Ap:lla ja tyttärellään oli varmasti mukava shoppailupäivä yhdessä :)
Varmasti, mutta eipä tuon perusteella nyt voi yleistää että teinit tulevat kalliiksi. Minusta 3v tulee kalliiksi kun ostan sille vain ja ainoastaan gugguun uusia vaatteita. Huomaatko?
Kyllä tämä asia sitten sinulle kirkastuu kun 3v on teini. Teinillä on muitakin kuluja kun vaatteet, ajakortti, mopokortti, puhelinlasku, opiskeluvälineet, kuukausi/viikkoraha, harrastukset,bussikortti yms.
Ei sille teinille tarvitse maksaa ajokortteja ja muita turhuuksia. Säästää itse ja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.
Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?
Taitaa äitikin olla pikavippikierteessä.
En ymmärrä kommentointia, jossa moralisoidaan ap:n rahankäyttöä tyyliin ”vain idiootti käyttää noin paljon rahaa tai että meidän teini osti kirppiksellä 2€:lla”. Mitenkä se on muilta pois, jos ap:lla on rahaa käyttää teinin vaatteisiin? Sain teininä vaatteita silloin kuin tarvitsin, välillä myös Dieselin tai Leviksen farkkuja yms. Vanhemmat maksoivat myös meikit. Ei tämä tee minusta tai vanhemmista yhtään huonompaa ihmistä, eikä ole sumentanut rahan arvoa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kommentointia, jossa moralisoidaan ap:n rahankäyttöä tyyliin ”vain idiootti käyttää noin paljon rahaa tai että meidän teini osti kirppiksellä 2€:lla”. Mitenkä se on muilta pois, jos ap:lla on rahaa käyttää teinin vaatteisiin? Sain teininä vaatteita silloin kuin tarvitsin, välillä myös Dieselin tai Leviksen farkkuja yms. Vanhemmat maksoivat myös meikit. Ei tämä tee minusta tai vanhemmista yhtään huonompaa ihmistä, eikä ole sumentanut rahan arvoa.
No sillä ei välttämättä edes ole rahaa tuohon tuhlailuun.
Minä kävin teinin kanssa myös ostoksilla. Ostettiin hajuvesiä ja uusittiin teinin tyynyt. Vaatteita ei nyt tarvittu.
Paloi yli 600€. Toki teinin parfyymit olivat vain n 250.
Vierailija kirjoitti:
Noillahan pärjää jouluun asti.
Aivan. Etelä-Suomessa sää on sellainen, että toukokuuhun.
Sadetakki ja pipo ja hanskat vielä.
Toki tuon ikäinen kasvaa vauhdilla, että joutuu ehkä uusimaan kaikki vuoden sisällä.
Ihan normaali summa minusta. Vaatteet on kalliita, vaikka ei ostaisi merkkivaatteita. Ja pieni hinta siitä, että lapsi tuntee olonsa itsevarmaksi ja hyväksi. Ihan sama kuinka pinnallista se on, mutta 15-vuotiaalle ulkonäkö ja porukkaan kuuluminen on tärkeää. Kivoilla oman näköisillä vaatteilla tätä pystyy pönkittämään.
Ihmettelen täällä tätä nillitystä, ettei 15-vuotias muka enää kasva. Itse olin lopullisen pituinen ehkä kasiluokalla, mutta kehon mittasuhteet muuttuivat vielä lukion alussakin. Kasiluokan alussa päälle meni vielä lastenosaston vaatteet päälle, mutta lukion ensimmäisen jälkeen ei olisi mennyt millään.
Meillä lapsi täytti vasta 8v, mutta jalka on kasvanut jo niin isoksi, että kengät täytyy ostaa aikuisten osastolta. Pelkästään tämä nostaa lapseen kuluvaa rahasummaa, kun kaikki kengät harrastuskenkiä myöten pitää ostaa aikuisten puolelta.
Meillä menee jo pelkkiin taaperon päivähoitomaksuihin melkein 600 e kahdessa kuukaudessa. Siihen päälle sitten tarvikkeet, lelut, ruoat. Että kyllä pikkulapsen hoito taitaa olla kalleinta, jos ihan vuositasolla lasketaan hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Kiinnostaisi psykologiselta kannalta tietää, millainen ihminen kommentoi noin, tässä yhteydessä ja täysin tuntematta ihmistä jota kommentillaan osoittaa 🤔.
Ihan on kaikki ostettu kätisellä, tai siis pankkikortilla, kun en käteistä oikeastaan koskaan lompakossani kuljeta. Pikavipeistä taitaa olla sinulla kokemuksia, kun sen esille nostit, itse en ole koskaan kys "palvelua" käyttänyt, pahoittelut nyt siitä, että väärässä olit.
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.
Siinä vaiheessa kun kasvatus meni sellaiseksi, ettei lapsilta saa kieltää mitään vaikka oikeasti ei olisi rahaa. Sitä ei saa sanoa, että ei ole varaa johonkin, koska siitä voi tulla traumoja. Ja tämä on minulle sanottu ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on todella vääristynyt kuva siitä, mitä vaatteiden kuuluu maksaa, jos 405€ tuntuu kohtuuttoman isolta summalta. Varsinkin, kun siitä meikkeihin meni 40€, eli vaatteisiin ja Vansseihin upposi vain 365€.
Laskin että jos saman satsin olisi ostanut sustainable merkeiltä (Nosh, Globe Hope, Dedicated, People Tree) niin hintaa olisi tullut 680€ ilman niitä Vansseja (suurin kuluerä tuossa laskelmassa oli kahdet farkut yhteensä 260€).
Kyllä tuo tuntuu kohtuuttomalta, kun itsellä menee tuo sama summa vaatteisiin ehkä 5 vuodessa. Ja ihan ehjissä ja jopa avovaimon mielestä siisteissä vaatteissa kuljen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Kiinnostaisi psykologiselta kannalta tietää, millainen ihminen kommentoi noin, tässä yhteydessä ja täysin tuntematta ihmistä jota kommentillaan osoittaa 🤔.
Ihan on kaikki ostettu kätisellä, tai siis pankkikortilla, kun en käteistä oikeastaan koskaan lompakossani kuljeta. Pikavipeistä taitaa olla sinulla kokemuksia, kun sen esille nostit, itse en ole koskaan kys "palvelua" käyttänyt, pahoittelut nyt siitä, että väärässä olit.
Jos olisi pikavipeistä kokemusta pitäisin tuota ostoslistaa normaalina.
Meikit ei oo pakollisia, eikä sushibaarissa syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee jo pelkkiin taaperon päivähoitomaksuihin melkein 600 e kahdessa kuukaudessa. Siihen päälle sitten tarvikkeet, lelut, ruoat. Että kyllä pikkulapsen hoito taitaa olla kalleinta, jos ihan vuositasolla lasketaan hinnat.
Miksi tuot esille 2kk yhteissumman?
T. Meillä meni kutakuinkin maksimisummat joka kk siitä alkaen kun aloittivat päivähoidon 3,5v ja 5v i'issä, ts siis n.500€/kk eivätkä olleet edes täysiä päiviä vaan keskimäärin 6-7h/pvässä.
Kyllä se tuntui suurelta, varsinkaan kun ei tarvitse olla ns suurituloinen asettuakseen maksimimaksukategoriaan ja vaikka ns alan ihmisenä tiedän ne oikeat kulut/lapsi/päivä tai kuukausi mitä varhaiskasvatus kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Näitä kommentteja kirjoittavat ovat vain kateellisia, kun joillain on varaa auttaa lapsi alkuun. Eivät ole varmaan saaneet itse tällaista muuttaessaan tai heillä ei ole itsellään varaa auttaa lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
Ihan on kaikki ostettu kätisellä, tai siis pankkikortilla, kun en käteistä oikeastaan koskaan lompakossani kuljeta. Pikavipeistä taitaa olla sinulla kokemuksia, kun sen esille nostit, itse en ole koskaan kys "palvelua" käyttänyt, pahoittelut nyt siitä, että väärässä olit.Jos olisi pikavipeistä kokemusta pitäisin tuota ostoslistaa normaalina.
Aika monella ihmisellä on vähintään tuon verran tilillä ns puskurina. Useimmiten paljon enemmänkin. Ei siihen mitään pikavippejä tarvita.
Meillä teini käy paljon myös kirpputoreilla, kuulemma tärkeää vähentää kulutusta. Oikeassahan tuo on. Muutenkin suosii juurikin noita kestävän kehityksen merkkejä ja mielelläni maksan lisää siitä, ettei harrasta pikamuotia tai epäeettisiä vaatteita.
Mitäpä muiden ostamiset kenellekkään kuuluu. Hyvä, kun on pinkka kunnossa, että voi hankkia tarpeellisia tavaroita, eikä tarvitse missään kirppari-rytkyissä teinin kouluvuotta aloittaa. :)
En moiti, mutta näköjään maailma muuttuu.
Itse olin teini 90-luvulla ja uudet farkut tai paidan sain pyytäessäni, kun vanhat olivat kuluneita tai kyllästyttivät todella paljon. Samoja käytin kuitenkin vuosia. Alusvaatteisiin sain rahaa kun pyysin ja ostin itse, tai tilattiin jostain Anttilan kuvastosta.
Meikit ostin viikkorahalla tai kesätyön palkalla, joskus mutsi osti vaikka puuterin jos se sattui loppumaan.
Koulun alkaessa ei osteltu mitään ihmeellistä. Ehkä huvin vuoksi jotain kivoja kyniä ja kumeja ja joskus uusi reppu.