Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€

Vierailija
28.07.2021 |

Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan

Kommentit (695)

Vierailija
121/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuusumma. Meillä päälle tulee lukion kirjat (menee tokalle ja kirjat pitää maksaa itse). Harrastusmaksut, bussikortti jne. Teinillä jotkut vansit kestää maksimissaan vuoden ja jos eivät mene rikki niin jäävät pieneksi. Ja jos lapseni haluaa vansit niin ne ostetaan, ostan itsellekin juuri ne kengät mistä tykkään eikä ole väliä maksaako ne 80e vai 150e. Omat farkkuni maksaa 90e.

Jos minulla on oikeus kulkea itseäni miellyttävissä, mukavilta tuntuvissa vaatteissa niin sama oikeus on lapsellani. 

Vierailija
122/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on todella vääristynyt kuva siitä, mitä vaatteiden kuuluu maksaa, jos 405€ tuntuu kohtuuttoman isolta summalta. Varsinkin, kun siitä meikkeihin meni 40€, eli vaatteisiin ja Vansseihin upposi vain 365€.

Laskin että jos saman satsin olisi ostanut sustainable merkeiltä (Nosh, Globe Hope, Dedicated, People Tree) niin hintaa olisi tullut 680€ ilman niitä Vansseja (suurin kuluerä tuossa laskelmassa oli kahdet farkut yhteensä 260€).

Ainoastaan aivokuollut maksaa farkuista 130 euroa. 

Sen ne maksavat, jos ompelija on saanut asianmukaisen palkan työstään ja käytetty materiaali on laadukasta.

Eikä se jatkuva halpisfarkkujen ostaminen loppujen lopuksi kovin halvaksi tule, jos pitää muutaman kerran vuodessa maksaa 30-40€. Laadukkaat farkut pysyvät hyvänä vuosia.

Länsimaissa ei edes tehdä vaatteita, köyhästä Aasiasta ne kaikki on.

Kyllä myös länsimaissa valmistetaan vaatteita, ne vain maksavat enemmän.

Sitten on myös merkkejä, jotka teettävät vaatteensa köyhissä maissa mutta maksavat työntekijöille maan hintatasoon nähden kohtuullista palkkaa, huolehtivat että työntekijöiden oikeudet ovat kunnossa ja käyttävät vain kestäviä materiaaleja.

Siinä on iso ero pikamuotiyrityksiin, jotka teettävät vaatteensa minimipalkalla vaarallisissa tehtaissa. Esim. Bangladeshissa sortui vaatetehdas vuonna 2013 ja yli 1000 ihmistä kuoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini vois hankkia sugardaddyn, niin ei tulis enää kuluja ja saisit jopa tuloja.

Vierailija
124/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle saa halpoj vaatteita kirppparilta, mutta varusteet ja vaipat on kalliita.

Meillä on nyt teinejä. Paljon kuluu rahaa.

Ja teini parhaimmillaan kasvaa lähes samaa tahtia kuin vauvatkin. Ei ole ollenkaan tavatonta, että teini, poika ainakin, voi kasvaa 2-3vuoden aikana 40 senttiä. Siinä sitten saa olla vaatteita ostamassa, ja ne vaatteet ei tosiaan ole mitään euron kirppisbodyja.

Vierailija
125/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtuusumma. Meillä päälle tulee lukion kirjat (menee tokalle ja kirjat pitää maksaa itse). Harrastusmaksut, bussikortti jne. Teinillä jotkut vansit kestää maksimissaan vuoden ja jos eivät mene rikki niin jäävät pieneksi. Ja jos lapseni haluaa vansit niin ne ostetaan, ostan itsellekin juuri ne kengät mistä tykkään eikä ole väliä maksaako ne 80e vai 150e. Omat farkkuni maksaa 90e.

Jos minulla on oikeus kulkea itseäni miellyttävissä, mukavilta tuntuvissa vaatteissa niin sama oikeus on lapsellani. 

Ei sun lapsellas mitään oikeutta ole mihinkään ennen kuin tienaa omat rahansa, mutta toki voit vanhempana haluta hänelle kustantaa nuo asiat.

Ja vähän nauratti tuo, että vanssit kestää maksimissaan vuoden. Näin skeittarin mutsina voin kertoa, että vanssit, ne skeittareille suunnatut vahvistetut mallitkaan eivät kestä kuin max 2kk.  Parhaimmillaan hajoavat kahdessa viikossa.

Vierailija
126/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini tarvitsee monella kympillä meikkejä, mutta esim reppua tai laukkua ja penaalia ei?

Just.

Kun ostaa laadukkaan repun, ei tarvitse joka syksy ostaa uutta.

Vaatevarastoa pitää kasvavalle nuorelle päivittää joka vuosi, koska vanhat käyvät pieniksi.

15-vuotias tyttö ei kyllä merkittävästi enää kasva. Pituutta ainakaan.

Riippuu tytöstä. Omani oli vielä 15-vuotiaana 160 cm. Kasvoi vielä lukion kolmannella. Nyt pituutta 176.

Vierailija
127/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi, itse muistan teininä ostaneeni 1e, 2e kirppisvaatteita. Jo 4e tuntui liian kalliilta. Kuljin sitten noissa ja veljeni vanhoissa (mm isoja mustia huppareita). En olisi ikimaailmassa kysynyt äidiltäni edes pariakymppiä vaatteisiin, olisi hamaan tappiin saanut kuulla miten ahne loinen olen mille mikään ei riitä. Vieläkin shoppailen mieluiten kirppiksillä. Vaatekaupat on lähinnä ahdistavia paikkoja, rytkyt huonolaatuisia ja menee heti huonoksi pesussa. Kirppisvaatteet on jo monta kertaa pesty, niin näkee jo rekissä mitkä vaatteet pysyvät muodossaan ja nyppyyntymättä. Nykyisin tosin vähän kalliimpia kuin 1-2 e.

Mielestäni on järkyttävää, että äiti kutsuisi omaa tytärtään ahneeksi loiseksi!

Olen itse viettänyt köyhän lapsuuden ja olen iloinen, ettei oman lapsen tarvitse. Vaikka ostaa uutta, niin koluaa myös kirppareita.

Vierailija
128/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laittaisi teinin vaatteisiin tuommoista summaa, varsinkaan jos oletuksena on että vielä kasvaa (itse lakkasin kasvamasta 10-vuotiaana, joten en usko että 15-vuotiaana tyttärenikään kasvaa). Kasvuikäiselle toki vaatteet ostetaan numeroa, paria isompana, että sitä vaatetta ehtii käyttämäänkin ennen kuin jää taas pieneksi.

Sekin on oma valinta jos haluaa brandista maksaa, itse kasvatan kriittisiä kuluttajia jotka tiedostavat että brandit valmistetaan orjatyövoimalla, ja se isompi raha menee rikkaiden ihmisten taskuun. Kalliin tuotteen materiaalit ovat saman arvoisia kuin halvemman (tämä tuli imagomarkkinoinnin luennolla vähän yllätyksenä itsellenikin, mutta enpä halunnut merkkilaukkua enää sen jälkeen).

Vierailija
129/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla nykyään ihan omavalintainen juttu saada noita kalliita lapsia.

Vierailija
130/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin myös mun tyttären kanssa eilen shoppailemassa. Hän osti itselleen kaksi mekkoa, neuletakin, tuoksukynttilän ja deodorantin. Rahaa kului n.100e.

Vierailija
131/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..

Imurin

Paahtimen

Grillimikroaaltouunin

Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto

Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)

Ruokapöydän+4 tuolia

Hyllykön

Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)

Mattoja x 3

Astiat laseja, mukeja

Aterimet

Kattilan 2 eri kokoa

Paistinpannun

Fiskarsin yleis-ja kynsisakset

Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen

Keittiövälineistöä

Kaihtimet x 4

Verhot x 4

Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)

Kylpypyyhkeitä x 4

Käsi pyyhkeitä x4

Keittiöpyyhkeitä x4

+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne

Lisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.

Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.

Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?

Taitaa äitikin olla pikavippikierteessä.

Kiinnostaisi psykologiselta kannalta tietää, millainen ihminen kommentoi noin, tässä yhteydessä ja täysin tuntematta ihmistä jota kommentillaan osoittaa 🤔.

Ihan on kaikki ostettu kätisellä, tai siis pankkikortilla, kun en käteistä oikeastaan koskaan lompakossani kuljeta. Pikavipeistä taitaa olla sinulla kokemuksia, kun sen esille nostit, itse en ole koskaan kys "palvelua" käyttänyt, pahoittelut nyt siitä, että väärässä olit.

Samaa ihmettelin. Itse ainakin säästän joka tilistä noin 1000 euroa. Välillä täytyy ostaa jotakin, mutta puolen vuoden välein ostan säästyneillä rahoilla osakkeita. Kun lapset olivat pienempiä ja asuivat kaikki kotona, sain säästöön noin 200 euroa kuussa

Vierailija
132/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on todella vääristynyt kuva siitä, mitä vaatteiden kuuluu maksaa, jos 405€ tuntuu kohtuuttoman isolta summalta. Varsinkin, kun siitä meikkeihin meni 40€, eli vaatteisiin ja Vansseihin upposi vain 365€.

Laskin että jos saman satsin olisi ostanut sustainable merkeiltä (Nosh, Globe Hope, Dedicated, People Tree) niin hintaa olisi tullut 680€ ilman niitä Vansseja (suurin kuluerä tuossa laskelmassa oli kahdet farkut yhteensä 260€).

Osatajalla on kyllä nyt sika vääristinytnkuva, jos farkkujen kuului maksaa 130e/kpl.

Juuri Prismassa farkkuja 20 eurolla alkaen..

Vierailija
133/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailen vain ulkomailla, en laita ainottakaan euroa tämän junttimaan tukemiseen jos ei ole pakko.

Vierailija
134/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kommentointia, jossa moralisoidaan ap:n rahankäyttöä tyyliin ”vain idiootti käyttää noin paljon rahaa tai että meidän teini osti kirppiksellä 2€:lla”. Mitenkä se on muilta pois, jos ap:lla on rahaa käyttää teinin vaatteisiin? Sain teininä vaatteita silloin kuin tarvitsin, välillä myös Dieselin tai Leviksen farkkuja yms. Vanhemmat maksoivat myös meikit. Ei tämä tee minusta tai vanhemmista yhtään huonompaa ihmistä, eikä ole sumentanut rahan arvoa.

Mitäs varten sä luulet, että ap aloitti keskustelun, paljonko hänellä meni rahaa vaatteisiin?

Vierailija
135/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin vauvalle kaksi tuotetta ja meni liki tonni. Jos siis nyt oli tarkoitus vertailla teinin hintaa vauvan hintaan. 

Ostitko autoon oikein istuimen? Teinille pitää ostaa mopo tai mopoauto. Vertaile siitä hintoja.

Vierailija
136/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo ollut oikeasti paljon. Minä ostin triplan Marimekolta vaatteet meidän teinille.. summa oli huomattavasti isompi.

Millainen teini käyttää Marimekon vaatteita?

Vierailija
137/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.

Miten nuo ei ole tärkeitä?

Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettaja

Et ole mikään opettaja.

Itsevarmuutta ei todellakaan saada millään vaatteilla. Itsevarmuus tulee ihmisen sisältä. Se että pitää ostaa hienoja vaatteita juuri todistaa että on epävarma itsestään. 

Eipä aikuisellakaan olisi kovin itsevarma olo, jos pitäisi kulkea kulahtaneissa Prisma-farkuissa ja vanhassa H&M-paidassa kun työtoverit ja ystävät pitäisivät yllään siistiltä ja laadukkailta näyttäviä vaatteita.

Teineillä tuo vielä korostuu entisestään.

Heikoksio,muodostui aikuisenakin itsetunto… Johtuuko siitä, että teininäkin itsetuntoa kompensointiin ulkosin avuin, jolloin aikuisenakin itsetunto maantasolla?

Suurimmalla osalla teineistä ei ole mikään tarve esitellä vaatteitaan… Aina luokalle mahtuu se yksi kaksi, joiden vanhemmat hankkii heille kaikki, mutta suurin osa kulkee tavallisissa vaatteissa ja käyttää samoja vaatteita useampankin päivänä.

Ja kuka sen ”esittelykulttuurin takaa”? No, vanhemmat tietenmin, jotka näitä uusia kalliita vaatteita heille hankkii.

Vierailija
138/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini näytti Uffilta ostamaansa kesätakkia. Oli ostanut sen 1 euron päiviiltä, jolloin hintaakin siis euro. Kertoi jonottaneensa sisään...

Huvittavinta on, että teinillä on sata tonnia perintörahoja tilillä.

Vierailija
139/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykääpiö saa kyllä rahaa palamaan "tärkeisiin" ostoksiin kuten ap:sta huomataan.

Miten nuo ei ole tärkeitä?

Muutenkin mä olen huomannut että jos teinit on itsevarmempia itsestään menee koulu paremmin ja tuota itsevarmuutta saadaan juuri uusilla ja hienoilla vaatteilla Yms. T. Yläasteen opettaja

"Yläasteen" opettaja tietäisi ettei sellaista ole olemassakaan...

Vierailija
140/695 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kommentointia, jossa moralisoidaan ap:n rahankäyttöä tyyliin ”vain idiootti käyttää noin paljon rahaa tai että meidän teini osti kirppiksellä 2€:lla”. Mitenkä se on muilta pois, jos ap:lla on rahaa käyttää teinin vaatteisiin? Sain teininä vaatteita silloin kuin tarvitsin, välillä myös Dieselin tai Leviksen farkkuja yms. Vanhemmat maksoivat myös meikit. Ei tämä tee minusta tai vanhemmista yhtään huonompaa ihmistä, eikä ole sumentanut rahan arvoa.

Mitäs varten sä luulet, että ap aloitti keskustelun, paljonko hänellä meni rahaa vaatteisiin?

Hiukan yli 400 ei ole suuri summa. Itse mietin myös, miksi vaatteet ovat näin halpoja. Ei ihan kestävän kehityksen mukaista. Olisi myös hyvä, jos tuotantoa palaisi Suomeen. Tottakai ne vaatteet maksaisivat enemmän, mutta…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi