Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Rahaa mennyt n.2000€, muuttaa omilleen ja aloittaa yliopiston.
Ei ole itse käynyt kesätöissä ja säästänyt?
Juu ei, on opiskellut lukiossa/ollut liian nuori jotta olisi ollut haluttua työvoimaa ja ollut armeijassa, muuten saanut ottaa lungisti ja kerätä voimia jatkoon.
Toisekseen rahat jotka hällä on tilille kertynyt, ovat pesämunaa itselliseen elämään ja esim.opiskelukesien vuokriin, jos ei töitä löydy eikä saa mitään tukia 3kk aikana sen sijaan, että menisivät perustarvikkeiden hankkimiseen kotoa lähtiessä.
Mun kaveri ostaa teineilleen aina joka kuukausi koko vaatevaraston uusiksi, koska "ovat kasvaneet, eikä entiset enää mahdu päälle". Tosiasiassa nämä teinitytöt eivät ole enää pariin vuoteen kasvaneet suuntaan eikä toiseen. Mutta mikäs siinä, kun pinkka on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se teidän tyttö niin ruma ku pitää 40e ostaa meikkejä
Häh tiedätkö mitä meikit maksaa äkkiä niihin tuon summan saa kulumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jneLisäksi maksamme ensivkolla erääntyvät elokuun vuokran asunnostaan.
Meetko tekee myös ruoan ja siivoomaan?
Omituinen ja täysin asiaankuulumaton kommentti, jopa tällä palstalla.
Ihanaa. Teinin kanssa sais kyllä menemään vaikka kuinka paljon rahaa, ellei tekisi mitään rajauksia. Meillä teini just kysyi milloin mennään ostoksille. Uutta vaatetta ei ole ostettu vuoteen, joten samanlainen satsi voi olla edessä.
Onni on niillä vanhemmilla joiden lapset tykkää käydä kirppareilla.
Auts...Meilläkin lähetään pian shoppaileen. Hirvittää jo etukäteen :)
Teinitkö täällä nokittelee kenellä menee eniten rahaa? Aikuiselle ei luulisi olevan merkityksellistä, kunhan lapsella on mieluista, puhdasta ja ehjää vaatetta riittävästi tarjolla. Itse en ainakaan kaipaa 90-luvun alun lama-aikoja, jolloin sai paikata vaatteita useampaan kertaan ennen kuin lopulta sai uuttaa, kun ei enää pystynyt säädyllisesti pukeutumaan hituleiksi muuttuneisiin aiempiin vaatteisiin. Siksi ei kävisi mielessäkään laskea, paljonko teinin vaatteisiin menee. Ihan sama. Ottakoon vaikka ennakkoperintönä.
Oma tyttöni 16v kävi tänään ostoksilla, kahdet farkut, 3 paitaa, 2 kengät ja mokkanahkatakki, 20 euroa kaikki yhteensä, uffin tasarahapäiviltä. Teki itse 25 sushia, hintaa tuli reilu 3 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttöni 16v kävi tänään ostoksilla, kahdet farkut, 3 paitaa, 2 kengät ja mokkanahkatakki, 20 euroa kaikki yhteensä, uffin tasarahapäiviltä. Teki itse 25 sushia, hintaa tuli reilu 3 euroa.
Köyhän on pakko tyytyä toisten hylkäämään. Onneksi meillä on vara ostaa lapselle uusia vaatteita ja ravintolakäyntikään ei ole ongelma. Pääsee lapsi välillä muuallekin kuin kotipihaan tai kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Sinullako teinin vaatevarasto pitää kokonaisuudessaan uusia parin kuukauden välein? Vauvoillahan se menee niin, kun yksi koko jää pieneksi.
Kyllä se teini kalliimpi on kuin vauva koska jo ne farkut voi olla yskin kalliimmat kuin se vauvan koko yhden koon vaatevarasto. Aikuisen koossa olevat vaatteet on kalliita.
Tämä kokemus neljästä lapsesta joista jo muutama saavuttanut aikuisiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa negatiivista kommentointia! Ap:lla ja tyttärellään oli varmasti mukava shoppailupäivä yhdessä :)
Varmasti, mutta eipä tuon perusteella nyt voi yleistää että teinit tulevat kalliiksi. Minusta 3v tulee kalliiksi kun ostan sille vain ja ainoastaan gugguun uusia vaatteita. Huomaatko?
Kyllä tämä asia sitten sinulle kirkastuu kun 3v on teini. Teinillä on muitakin kuluja kun vaatteet, ajakortti, mopokortti, puhelinlasku, opiskeluvälineet, kuukausi/viikkoraha, harrastukset,bussikortti yms.
Minusta tuo aloittajan viesti on ihan normaali. Käyn itsekin nuorten kanssa kauppakeskuksessa pari kertaa vuodessa ja silloin ostetaan enemmän samalla kertaa. Ihan tavallinen hinta. Nuoret tarvitsevat vaatteita ja muita tavaroita. Käyn töissä, jotta voin elättää lapseni. Ei tuolla aloittajan hinnalla edes saa mitään merkkivaatteita, vaan ihan perustavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niille viime kevään rytkyille tapahtui ? Farkut,muut housut, hupparit
15v tyttö ei paljon enää kvartaalissa kasva.Jos on koko kevään käyttänyt samoja farkuja ja paitoja yms niin kai ne kuluu?
No ei ne puoleen vuoteen mihinkään kulu, farkut varsinkaan.
Kyllä nuo nykyiset pikamuotifarkut kuluvat nopeasti, ja kestävät Euroopassa valmistetut laatufarkut taas maksavat maltaita.
Nykyään vaatteet hajoavat niin nopeasti että 60% prosenttia heitetään pois vuoden sisällä niiden valmistamisesta.
Lähde: https://cleanclothes.org/fashions-problems/waste-and-pollution
Hitsi, itse muistan teininä ostaneeni 1e, 2e kirppisvaatteita. Jo 4e tuntui liian kalliilta. Kuljin sitten noissa ja veljeni vanhoissa (mm isoja mustia huppareita). En olisi ikimaailmassa kysynyt äidiltäni edes pariakymppiä vaatteisiin, olisi hamaan tappiin saanut kuulla miten ahne loinen olen mille mikään ei riitä. Vieläkin shoppailen mieluiten kirppiksillä. Vaatekaupat on lähinnä ahdistavia paikkoja, rytkyt huonolaatuisia ja menee heti huonoksi pesussa. Kirppisvaatteet on jo monta kertaa pesty, niin näkee jo rekissä mitkä vaatteet pysyvät muodossaan ja nyppyyntymättä. Nykyisin tosin vähän kalliimpia kuin 1-2 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas 😳
Muistan kun sai yläasteella itselleni vaatteisiin kerran 200 markkaa ja se tuntui älyttömän isolta rahalta enkä meinannut millään haluta ja kehdata käyttää sitä vain itseeni.Missä vaiheessa nuorista tuli tämmöisiä?
Tuo on mun kuukauden vuokra.200 markkaa= n. 40€. Se nyt on tyly tosiasia, ettei tuolla summalla saa edes yhtä hupparia.
40 eurolla sai 2 hupparia naisten vaateosastolta Prismasta.
Sesonkialesta helposti vaikka 10 vaatekappaletta.
Nykyään teineillä on tonnin puhelimia, laukkuja ja huppareita.
Välillä melkein toivoo, että Suomessakin käytettäisiin samanlaisia koulupukuja, jotta ns luokkaerot ei korostuisi niin. Varmasti vaikeaa köyhemmille perheille.
Vierailija kirjoitti:
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
No jo on ajat muuttuneet. Mä luulin, että kotoa lähtiessä saadaan mukaan lähinnä käytettyä tavaraa ja mieluisampaa ostetaan sit itse pikkuhiljaa kun on varaa.
Mä muutin 16-vuotiaana omilleen ja sain mukaan vanhan kuvaputki telkkarin, sängyn ja joitakin keittiövälineitä ja pyyhkeitä. Mutsi tais ostaa yhden pyssilakanasetin lahjaksi.
Voi hyvänen aika. Minulla oli muutsma vuosi sitten tyttäret teini-iässä. Olin työtön. Miehellä kohtuulliset tulot. Tytöt olivat onnellisia, jos kauppakeskuksessa käydessä saivat korkeintaan yhden tai kaksi uutta vaatetta. Ilmiselvästi maassa on kovat tuloerot; on rikkaita ja meitä köyhiä. Joillakin on paljon rahaa, toisilla hyvin hyvin vähän. Tähän kuvioon kun lisää kovat asenteet ja itsetunnon puutteet, yläkoulun ja teini-iän, niin kyllä on vaikeaa nuorella kasvaa aikuiseksi.
Ihmisillä on todella vääristynyt kuva siitä, mitä vaatteiden kuuluu maksaa, jos 405€ tuntuu kohtuuttoman isolta summalta. Varsinkin, kun siitä meikkeihin meni 40€, eli vaatteisiin ja Vansseihin upposi vain 365€.
Laskin että jos saman satsin olisi ostanut sustainable merkeiltä (Nosh, Globe Hope, Dedicated, People Tree) niin hintaa olisi tullut 680€ ilman niitä Vansseja (suurin kuluerä tuossa laskelmassa oli kahdet farkut yhteensä 260€).
ei meikkien käyttäminen tarkoita sitä etteikö voisi olla kaunis ilman niitä…
jotkut sitä paitsi tykkäävät meikata ja pitävät sitä omana harrastuksena. äly hoi…😂😅